Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: lemppari - Syyskuu 11, 2008, 04:02:32 ap
-
Voiskos kokeneemmat pikkulohkoilijat kertoa, kuinka paljon Nevadan kuuluu huohottaa. Oma vanha Lemppari hönkii aika lailla ja sen kuuluukin se tehdä matalalla öljypohjalla, mutta entä pikkulohko?
Olen seurannut myös öljyn kulutusta ja ajellessani mamman perässä katsellut ja haistellut, mutta eipä tuo näytä eikä haise öljynpolttimelta. Sen sijaan huohotusputkesta pulahtaa yölevossa pyörän alle läiskä.
Toisaalta olen sitä mieltä, että jos pyörä ei hengitä öljyä, se on leikkaamassa tai jo leikannut kiinni öljyn puutteesta! :D
-
Tuossa omassa on Nevadan kone ja se kyllä huokailee aika lailla. Siis jos ei ole imuilma-avusteista suljettua järjestelmää, kuten vakioilmanputsarilla on. Ilmeisesti pidemmällä iskulla on suurin rikkansa rokassa, koska Larion omalla koneella huohotukseen riitti ohuet letkut venttiilikopista, suoraan vapaaseen ilmaan. Riitti jopa ratapäivän paiskomisen, ilman että öljyä olisi lennellyt putken nokasta.
kun sitten vaihdoin Nevadan koneeseen, ei matalemmille kierrosluvuille mitoitettu järjestelmä riittänyt ilman imuapua. Vanhentunut nokka-akselin stefa pullahti hieman ulos ja öljyä ryhtyi vuotamaan. Sen korjattuani, otin kampikammion etupäästä kierroslukumittarin pyörittäjän pois ja asensin siihen ylimääräisen huohottimen. Tosin pulloon johdettuna keräilin käytöstä poistuvaa öljyä, koska tuossa kohden ei ole (edes venttiilikopan alkeellista) öljynerotinta.
Rakentelin omaani purkin, johon johdin koneen omat huohotinputket, ylimääräisen ja purkin pohjaan paluuletkun öljypohjaan. Kanneksi purkille sovelsin suuren vapaavirtausfiltterin. Nyt huohotus öljyisinen hönkäilyineen pysyy kurissa myös kovemmassa ryskäämisessä. Pöntöllä on tilavuutta sellainen puolilitraa ja putkien lähdöt n. 10mm.
Vastaus siis aiheeseen: Huohottaa kuuluu, mutta olisiko emäntäsi pyörässä joku paluuletku tukossa tai lutussa? Ei öljy pääsisi takaisin kiertoon, vaan valuisi putsarin kopasta luontoon?
-
Saattaapi olla kyse ilmansuodatin/huohotinkoteloon kertyvästä öljystä joka sitten pysähtyessä valuu huohotinletkusta maahan. Nykypyörissä näin ei enää saa olla vaan niissä kyseinen letku on tulpattu ja se pitää silloin tällöin esim. huollon yhteydessä tyhjentää.
Voisi olla syytä vilkaista koteloon että siellä on kaikki niin kuin pitää. Käy helpoiten kun nostaa rungon irti moottori-voimansiirtopaketista. Pieni tiputtelu on tietenkin normaalia. Kunnon lätäkkö alla kertoo häiriöstä tai kuluneesta koneesta.
mm