Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Syyskuu 10, 2008, 23:43:40 ip
-
Jarrutustuntuma kuivalla ja märällä hyvä. Jarruttavat kelvollisesti mutta syövät jarrulevyt ennenaikaisesti. Olen testannut mielestäni järkiperäisesti kyseiset palikat 1100 Brevassa. Mitannut jarrulevyjen vahvuudet, verrannut alkuperäisiin paloihin ja ajanut sekä Bilteman että Brembom paloilla testiajoa molemmilla 10000 km. Osoittautui että Bilteman palojen laskennallinen kestoikä minun ajollani noin 14000 km vs. Brembo 30000 km. Bilteman paloilla levyn kuluminen noin kolminkertaista. Sadantuhannen matkalla Brembon paloja kuluisi laskennallisesti kolme settiä ja yhdet levyt. Bilteman paloja kuluisi useampi setti ja kolmet levyt! Myöhemmin talvella asiasta artikkelia S-Moto-lehdessä.
mm
-
Jarrulevyt kuluvat - tietenkin.
Tietämättömän kysymys: Paljonko levyt "saavat" kulua, ennen kuin pitää vaihtaa? :huh:
Takavuosina eräs tekniikan ja autoalan julkaisu testasi mm. Bilteman jarrupalat. Lopputoteamus oli, että miksi ihmeessä myynnissä saa olla jarrupaloja, jotka eivät jarruta...Eivät ilmeisesti myöskään kuluneet...
-
Tämä olikin hyvä tieto , nimittäin ajattelin itsekin kokeilla , mutta nyt ei tarvitse kun täältä saa valmiin tiedon - kiitos :D
-
Kiitos vaan tiedosta.
Omia kokemuksia jarrupaloista sen verran, että nyt on kokeiltu kolmenlaisia paloja Brembon 4-mäntäisissä satuloissa ja 2 pyörässä eli Lm-kolmosessa ja Centaurossa.
Samat satulat ovat olleet käytössä molemmissa pyörissä ja jarrupaloina on kokeiltu Brembon alkuperäisiä, Ferodon massapaloja ja Sbs:n sintteripaloja.
Paras purevuus ylivomaisesti Sbs:n paloilla, Brembo toisena ja Ferodo kolmantena.
Kestävyydestä ei voi sanoa mitään, koska kilometrit on olleet niin kovin vähäiset.
Jarrujen purevuudessa kuitenkin hurjan suuri ero.
-
Eikös nyrkkisääntö ainakin Bilteman auton varaosissa ole, että
myyntiin menevään autoon niitä voi laittaa, mutta ei koskaan
omaan käyttöön.
Osan huonosta tavarasta voi virittää toimivaksi, osaa taas ei.
Edellisestä mainittakoon vuotavat kasteluletkun pikaliittimet, jotka sai
tiiviiksi raaputtamalla tiivistepinnoista valupurskeet pois.
Jälkimmäisestä olkoon esimerkkinä pehmoraudasta tehty
automaattinen pistepuikko.
-
Jarrulevyt kuluvat - tietenkin.
Tietämättömän kysymys: Paljonko levyt "saavat" kulua, ennen kuin pitää vaihtaa? :huh:
Kyseisessä pyörässä kyseiset levyt ovat nimellismitaltaan 5 mm paksut uutena. Niissä on myös merkinta, kuten yleensäkin jarrulevyissä, mihin asti ne saavat kulua. Tässä tapauksessa minimimitta eli vaihtoraja on 4 mm. Kyseinen mitta mitataan levyn ohuimmalta kohdalta. Brembon levyt kuluivat 10000 km:n matkalla Brembon paloilla keskimäärin, levyn kokonaisvahvuudesta, vain muutamia sadasosamillimetrejä. Samat levyt kuluivat Bilteman paloilla samalla matkalla, keskimäärin yli 0,2 millimetriä.
Jarrutusteho ja muut ominaisuudet testaamissani Bilteman jarrupaloissa on kunnossa.
Jarrutusteho on varsin suhteellinen käsite. Riippuu siitä mihin verrataan. Nyt verrattiin alkuperäisiin Brembon paloihin.
Uskoaksen Bilteman jarrupalat ovat käyneet varsin tarkan viranomaiskontrollin läpi, näin minulle on ainakin uskoteltu. Viranomaisilla on taululukoissaan insinöörien määrittelemiä, tässä tapuksessa hidastusarvoja, metriä per sekunti toiseen, jotka määrittelevät minimitehon. Lukekaapa vaikka Kopteri-lehden viimeisimmän numeron MMAF:n palstalta moottoripyörien tulevasta katsastuslainsäädännöstä: Jarrut eivät myöskään saa olla liian tehokkaat. Myös numeroarvoja on kyseisessä artikkelissa mainittu.
mm
-
...Bilteman automaattipistepuikko..
Itse ihmettelin joskus, että miten ihmeessä pistepuikko joustaa vasaran alla? Muutaman täpäkän "vasarapainalluksen" jälkeen siitä tuli helistin. Sattuipa somasti siihen paikalla puikon omistaja neuvomaan ihmettelijää. Kyseessä oli juuri sellainen automaattinen versio. Ei ollut enää sen jälkeen. :D
Tämähän on se autovarkaiden käyttämä vehje, millä karkaistu sivulasi saatiin sisään, ilman huomiota herättävää heilumista.
Jarruista; Olisko ne Bilsun palat sopimattomat Brevan rosteri(?)levyille? Jospa toimisivat paremmin mustilla levyillä? Jos tuolla matkalla jo kuluttavat levyn, mittailun mukaan jopa sormin tuntuville urille, kuulostavat kyllä aivan väärältä materiaaliparilta. Kova pala, liikaa seosmetallia palassa tms. Valmistajan/pakkaajan huolimattomuutta, testaus kuluttajalla. Vääryys.
-
>> Uskoaksen Bilteman jarrupalat ovat käyneet varsin tarkan viranomaiskontrollin läpi, näin minulle on ainakin uskoteltu. <<
Ihan tällä syomisellä en tähän usko. Markkinoilla on varsin vähän tuotteita, jotka ovat a) pakollisen ennakkotarkastuksen alaisia ja b) valmistajan / myyjän vapaaehtoisesti tarkastamia. Ja jarrupalojen testaus...Mitenkähän se on tehty? Tekniikan miehenä kiinnostaa testausproceduuri...
CE-merkki ei käytännössä tarkoita juurikaan mitään; Joka valmistaa, tuo tai asettaa myyntiin EY:n alueella tuotteen on varustettava tuote CE-merkinnällä. Samalla tämä taho on velvollinen tarvittaessa todistamaan, että kyseinen tuote tai materiaali täyttää EY:n direktiivin vaatimukset.
Tämä voidaan osoittaa ns. vaatimuksenmukaisuusvakuutuksella. Merkitöntä kapinetta ei saa EY:n alueella myydä!!!
CE-merkki ei siis sinänsä tarkoita mitään. Pahimmillaan "valmistaja" on espanjalainen silkkipaino, joka liimaa ostamiinsa Vinku-Intialaisiin tuotteisiin merkin vastaamatta mistään laadusta tai direktiivistä.
Käsitettä "CE-hyväksytty" ei ole virallisesti olemassakaan.
Jos CE-merkissä on numerosarja, niin sen perusteella voidaan jäljittää testauksen tehnyt testauslaitos. Tämän laitoksen tulee olla ns. Notified body, eli virallisesti hyväksytty testauslaitos. Jos numerosarjalla ei pääse kiinni tähän tietoon, kyseessä on väärennös ja huijaus.
Jos huijauksen on tehnyt vaikkapa Germaani, niin putkaa ja raippoja.
Jos taas espanjalainen / portugali / kroatialainen tai vaikkapa Bulgaari, niin kukapas siihen sitten puuttuisi...Viranomaisia kiinnosta...Töitäkin pitäisi tehdä...
***
Sattuipas muuten somasti tämä pistepuikkoesimerkki.
Ostin joskus "laadusta" tietämättä Bilteman pistepuikon. Kertaiskulla puikko oli tylsä ja väärä. Palautin - sain rahat - kaikki siinä ok. Vaan kysyin, että montako puikkoa saan tuhota Bilteman liiteristä ilman hankaluuksia. Tähän palautustiskin poika jupisi jotain....
Sen koommin Biltemasta ostanut kuin kuparitahnaa...
-
Bilteman pistepuikot ei tosiaan ole kelvollisia. Sama pätee myös ulosvetäjiin ja lyöntituurniin. Liian pehmeetä tavaraa.
Kuparitahna ja muut kemikaalit on kyllä toimineet hyvin samoin kuin ne kalliimmat hylsysarjat.
-
Entäs venttiilijousen puristin?
Vuosia sitten yritin irroittaa Guzzin venttiilejä kaverilta
lainatulla Bilteman venttiilijousen puristimella.
Tulos:
Malesian teräs antaa periksi,
Guzzin jouset ovat väkevämmät.
-
En ole itse koskaan tajunnut tuollaisen venttiilijousipuristimen funktiota pajaympäristössä. Vipuhäksätin, joka on tuossa hommassa hankala ja hidas käyttää.
Pylväsporaan kaksihampainen haarukka poran tilalle ja rustukkiin tappi aluseksi, lautasta vasten. Paras laite tähän hommaan. Lisäksi poralle on kohtuullisen pätevä etsiä muitakin hommia, kun ei ole venttiileitä irrotettavana :D
-
En ihan usko, että Guzzin jouset ovat väkevämmät kuin puristin. Itsellänikin oli tällainen käsitys, kun yhden puristimen tuhosin ennenkuin joku kertpi tekniikan. Ne 'puolikuut', joilla jouset pysyvät paikoillaan kiilautuvat melkoisen tiukasti paikoilleen.
Oikea tekniikka on kiristää puristin ensin paikoilleen ja mäjäyttää sitten terävä napautus vasaralla päälle. Iskun voimasta noiden kiilojen ote herpaantuu ja jouset saa irti (sen verran pitää yrittää varoa, ettei koko helavita systeemi leviä ja jouset ja puolikuut ampuunnu pitkin autotallin lattiaa).
-
En minäkään ole oikein päässyt sinuiksi sen Bilteman venttiilijousipuristimen kanssa.
Paremmin näyttää toimivan papan aikoinaan "vinkasta" eli liimauspuristajasta hitsailema laite...
-
Oikea tekniikka on kiristää puristin ensin paikoilleen ja mäjäyttää sitten terävä napautus vasaralla päälle.
Kyllä Vihdissä osataan vasaraa käyttää. Kyse on vaan siitä, että ananaspurkkiteräs
nyrjähtää kun sitä ei ole laitettu riittävän paksusti.
-
OK On sitten ollu eri malli kuin se jolla itse otin omastani venat irti...
-
"CE-merkki ei käytännössä tarkoita juurikaan mitään; "
Tarkoittaapa: CE = China Export
-
Hämmästyttävää, mutta en vielä ole onnistunut ostamaan näistä "biltemaneteistä" mitään aivan skeidaa. Tosin jarrupalojen osto ei ole tullut mieleenkään. Voishan ne olla ihan käyttökelpoisiakin, mutta kun sbc:n palatkin hajosivat Motoparkissa pääsuoran jarrussa viimekesänä. Ja joskus Lucas-merkkisistä ruostuivat kitkapinnat irti. Tällä hetkellä käytössä vain Brembo valurautalaikalle tai Ferodo rosterilaikalle.
-
En ole koskaan kokeillut Bilteman jarrupaloja, mutta muita tuotteita kylläkin melkoisesti ja ihan hyvällä menestyksellä. Minulla ovat milliset ja tuumaiset hylsysetit ja kiintoavaimet Biltemaa ja ovat toimineet hyvin ja ovat olleet n. 15 vuotta välillä kovassakin käytössä, kun harrastin autoilla kilvanajoa. Myös lukuisia ilmatyökaluja on kertynyt Biltemasta ja ovat toimineet silloin kun niitä olen tarvinnut. Myös venttiilipuristin on samasta lähteestä ja on vieläkin ehjä, vaikka olen sillä käsitellyt kymmenien kuplan moottorien kannet. Alkuaikoina, kun ennen rallisprintaikoja ajelin jokkista, niin Biltemasta sai kaasuiskareita kuplan ympäriinsä samaan hintaa kuin merkkituotteita (esim. Bilstein) yhden. Ja toimivat hyvin!
En tiedä, onko minulla ollut Bilteman kanssa onnea enemmän kuin keskimäärin, mutta puutyökaluissa (ei Bilteman) olen pettynyt, kun en ole raskinut ostaa kunnollisia = hinnakkaita tuotteita. Ovat sitten kyllä hajonneet ja uutta on pitänyt hankkia.
-
supparit 3/4" --> 1/2" kun ei ollut muuta 36 mm hylsyä kun 1/2" alfan vetarin pulttiin, 3/4" hylsyn ulkohalkasija oli liian suuri
10 v takuu ja ilman kuittia sain molemmat uudet, pultin avasin sitten mustalla pulttikoneeseen tarkotetulla lainaosalla, jatkoa ei ollut käytössä mutta 3/4" räikkä
vääntämässä niin sanottu marjanpoimija 174/65
[ylläpito on poistanut liitteen]