Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: moottori turpa? - Heinäkuu 29, 2008, 20:04:21 ip

Otsikko: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: moottori turpa? - Heinäkuu 29, 2008, 20:04:21 ip
kylläpä on kesä vastustanu ensin oli jarru ongelmia mut sain kuntoon ja sit ei löytyny mittarin vaijerin pyörittäjää ja sitku sain vihtoin pyörittäjän ja paikalleen ja pyörä toimi ku unelma niin sit kilahti kone !! sen verran kerkesin tutkii tien päällä et vasemman puoleisen imu venttiilin välys oli kasvanu eikä ruvennu pelaan vaikka säätin uusiksi kone kalisee !! eli menikö nokka vai mikä petti !! onko muilla tullu vastaan tuommosta ongelmaa ?? ja sit vielä se kilahti aivan varottamatta !! :mad: kesän ajot mahto olla tässä !! :X öljyt on maksimissa eli siit tuskin johtuu !!
Otsikko: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: millegt - Heinäkuu 30, 2008, 16:40:06 ip
Voisiko olla nostajan kupista pohja poissa ?
Otsikko: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 31, 2008, 07:45:56 ap
Voihan se olla mahdollista että nostajastakin on pinta rikki. Vaikea kuvitella että pohja olisi kokonaan hävinnyt koska pikkulohkon nostin on sivuprofiililtaan paksun T-kirjaimen muotoinen. Nostimet voi vaihtaa vain irottamalla nokka-akselin. Eivät siis tule yläkautta poies.

Oletettavaa on että nokka-akselista on yksi tai useampia nokkia luopunut pintakarkaisustaan. Nokka-akseli on kiinni sillä kuuluisalla öljynpaineanturilla. Silloin tällöin törmää rikkoutuneeseen koneeseen kun ö-paineanturi on vaihdettu autotarvikeliikkeestä saatavaan malliin.

Lohdutukseksi voi sanoa että moottorin kunnostaminen on kohtuullisen helppo juttu jos ei lohkoon koneistetut laakeripinnat ole vaurioituneet. Ajokilometrimäärästä riippuen kannattaa samalla männänrenkaat vaihtaa ja venttiilit hioa, venttiilinohjaimet tarkistaa ja tiivisteet vaihtaa. Kampiakselin laakerit ovat yleensä hyvässä kunnossa vaikka kilometrejä olisi kertynyt lähemmäs 100000.

mm

 
Otsikko: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: Pekka - Heinäkuu 31, 2008, 13:29:04 ip
motomatti kirjoitti:
Lainaus
 Vaikea kuvitella että pohja olisi kokonaan hävinnyt koska pikkulohkon nostin on sivuprofiililtaan paksun T-kirjaimen muotoinen.
mm

 
Moi. Minulta on yksi pohja kateissa...
Otsikko: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: moottori turpa? - Elokuu 02, 2008, 22:30:14 ip
tota tutkin vähän vettiili koneisto ja ilmeisesti on pako vettiili poikki ku ei saa välystä ollenkaan vaikka kuinka löysää ja sit jousi menee löysäksi !! onkohan kannet kuin kalliita ?? onko kukaan joutunu ostamaan !! niin tulppakin oli ottanu itteensä oli läjässä et joku on irti !! :X:(
Otsikko: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: Janne K - Elokuu 04, 2008, 04:38:13 ap
Otahan rauhassa se kansi irti ja katsele mitä sieltä löytyy.

Käytettyjä kansia löytyy ebaystä ja rebootguzzispares.comista, mikäli sellaista oikeasti tarvitaan.
Otsikko: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: moottori turpa? - Elokuu 04, 2008, 08:41:07 ap
se on sit selvä tapaus !! ventiili poikki !! mäntä ainakin vaihtoon ja sit venttiilit !! pitää kattoo et jos löytää koko kannen uuden niin ei tarvi ruveta koneistaan tota vanhaa  ku oli aika pahan näkönen !!
Otsikko: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 04, 2008, 10:11:27 ap
Onneksi sulla on sentään kaksventtiilikannet..


muuten: Hirvittää ihan miten pienellä huollolla tuo kaksiventtilinen liikkuu; lauantaina vaihdoin loota ja koneöljyt, sekä säädin venttiilit. Tai siis EN SÄÄTÄNYT! Ei nimittäin ollut kolmen tonnin reippaahkolla ajolla säätötarvetta!! Larion koneella olisi ollut suurta ja liian pientä välystä jo kummallakin puolen.
Tässä esimerkki tämän kesän ajon luonteesta:

(http://i53.photobucket.com/albums/g53/TunturiTT/Hiekkakuoppa.jpg)
Otsikko: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Elokuu 04, 2008, 12:49:26 ip
TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
 
Tässä esimerkki tämän kesän ajon luonteesta:


Kyllä on Guzzi joutunut aivan outoon ympäristöön  :huh:
Kimmo
Otsikko: Vs: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: moottori turpa? - Kesäkuu 10, 2009, 20:04:25 ip
no niin nyt ois sit kone kasattu uusiksi mut tuli seuraava ongelma öljyn merkki valo tykkää palaa millon huvittaa eikä sammu kierroksilla välillä mut taas saattaa vähän aikaa pelata ja sit rupee palamaan tyhjä käynnillä ja välillä se syttyy kierroksilla mut sammuu tyhjä käynnillä oiskohan anturi vika vai mistä toi oikein kertoo menee jo yli hilseen mulla oon tosin nyt ajanu joku 10 kilsaa ja välillä merkki valo syttyy ja sit sammuu heti jos sammuu mut se ei kalise eikä mitään yli määrärästä ääntä kuulu ois jo kiva päästä ajeleen vuoden tauon jälkeen mut ei tohi ku ei tiiä onko noissa paineissa jotain häikkää vai ei 
Otsikko: Vs: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: Kari Sairanen - Kesäkuu 10, 2009, 21:04:21 ip
Hoi

Veikkaisin anturivikaa, varsinkin jos pyörässäsi on tarvikeanturi. LM4:ssä tarvikeanturi kesti muutaman päivän, eivät kestä kuumuutta. Suosittelen soittoa Piikkiöön ja uuden anturin tilaus sisälle.
Otsikko: Vs: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 11, 2009, 09:40:43 ap
Uups!
Koittakaa hyvät guzzistit muistaa että ette käytä pikkulohkoissa minkäänlaista tarvikeanturia. Syynä ei ole alkuperäisosien mainostaminen vaan se että alkuperäinen anturi pitää paikoillaan myös nokka-akselia! Useimmiten merkkivalon syttymisen syynä on todellakin anturivika. Toki tähän tietoon ei pidä luottaa milloinkaan vaan tutkia käytännössä onko paineet sittenkin karanneet. Varmuutta siihen on vaikea saada mutta reissun päällä vaihtoehdot ovat vähissä. Joten esimerkiksi venttiilikopan irroittamalla ja käynnistämällä koneen selviää konkreettisesti ja ympäristöepäystävällisesti nouseeko öljy venttiilikoneistoon asti. Muuton matka kannattanee jättää kesken. Mikäli öljy ei kierrä niin konevika on varma seuraus. Ja köyhille kallis.

mm
Otsikko: Öljynpaineanturi
Kirjoitti: TimoEv - Kesäkuu 11, 2009, 10:28:59 ap
Anturi toimii siten, että se kytkee merkkilampun "maihin" eli poissähkönapaan ( - ).
Jos jonkin syyn takia anturiin lampulta menevä johto saa kosketusta runkoon, niin lamppuhan syttyy. Minulla pesun jälkeen näin tapahtui, kuten olen kertonut.
Johdin voi myös hangata runkoon ja eriste on rikki. Ajon aikana tärinä ja tutina sitten sitä pätkii runkoon kiinni.

Testaus on helppoa: varmista ensin ( Matin ohje ), että öljynpainetta todellakin on. Sitten irroita johdin anturista. On kiinni vain pistoliittimellä. Pyörä käyntiin ja intensiivistä tarkkailua eri käyntitiloissa, josko lamppu palaa / vilkkuu yms. Jos ei, niin johdin kiinni ja uusi sessio.

Anturin vaihto on sitten ihan oma lukunsa...huoh!

Kysymys: Mitähän vaikuttaa öljypohjassa oleva paineensäädin tässä tapauksessa?
Otsikko: Vs: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: mika - Kesäkuu 11, 2009, 10:49:10 ap
Itselläni Guzzin öljynpaineanturista myös "hauskoja" kokemuksia. Öljynpainevalo syttyi milloin huvitti tai ei sammunut käynnistettäessä. Syyksi paljastui vesi, joka pääsee anturin kaulalta sisään, jolloin anturi maadoittaa piirin koko ajan. Korjauksena maalia anturin sisään menevän liittimen juureen tiivisteeksi ja taas toimii. Olen kohdannut tämän vian useaan kertaan eri Guzzeissa. Mutta tiivistystoimenpiteellä taas pelaa. Tosin aina kannattaa tietysti varmistaa öljynpaine jos valo palaa....
Otsikko: Vs: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: Jyri - Kesäkuu 11, 2009, 11:54:40 ap
Myös jumittava öljynpaineventtiili voi olla syynä.
Otsikko: Vs: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: moottori turpa? - Kesäkuu 11, 2009, 18:39:35 ip
joo kiitos vinkeistä :) vika selviskin ja syynä oli se et 10w60 valvoline öljy on huono laatusta meni lämpimana niin liruksi et ei pitäny paineita ja nyt vaihtoin 10w30 teboilin öljyt niin paineet pysyy ihmetten vain et kehtaavat markkinoita tommosia huono laatusia öljyjä onneksi ei ollu iso vika tällä kertaa enään ei oo ku yks pikku ongelma ja se on toi etu jarrun säiliön tarkistus silmä ku rupes vuotamaan mut se on enään pikku seikka ku toi muuten pelaa :) oli muuten tosi mukava ajella guzzilla pitkästä aikaa  ;D 8)
Otsikko: Vs: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: Bhill - Kesäkuu 11, 2009, 19:03:17 ip
Joko mä en ymmärrä mitään öljyistä tai vika on ollut jossain muualla. Mun mielestä 10W-60 pitäis olla huomattavasti jäykempää lämpimänä kuin 10W-30. Eikös se viskositeetti tarkoita juuri sitä?
Olisko vika ollut, että öljyn suodatin on ollut huonosti paikallaan?
Otsikko: Vs: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: moottori turpa? - Kesäkuu 16, 2009, 13:10:14 ip
vaihoin ölju suodattimen samalla ku laitoin 10w60 valvolainit koneeseen öljyn paineita ei lämpimänä ollut mut valuutin öljyt pihalle ja laitoin 10w30 teboil laatua niin rupes pelaamaan ihmettelen vaan ku 10w60 pitäs olla jäykimmät öljyt mitä saa mut en enään luota noihin merkin töihin eli enkäytä enään valvolainia missään koneessa kerran tulos oli tää ! en voi muuta sanoa ku että öljyn laatu on huonontunut aika merkittävästi enään ei pysty luottaan mitä ostaa !  :-\ mut parempi pysyä vaan vanhoissa luotettavissa öljy merkeissä niin ei tuu ongelmia  ;D
Otsikko: Vs: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: lemppari - Kesäkuu 16, 2009, 13:16:20 ip
Oliko se Valvoline 10W-60 synteettinen? Synteettiset öljyt saattaa vanhassa koneessa vuotaa sieltä täältä läpi, eikä vanha vähän väljä öljypumppu pysty pitämään yllä paineita. Itse käytän vanhassa isolohkossa taatusti paksua mineraaliöljyä.
Otsikko: Vs: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 16, 2009, 14:00:57 ip
Minä en enää osta (vanhana Opel-miehenä) kalliita merkkiöljyjä. Ne tulevat tiivisteistä läpi ja hukkuvat koneesta ennen öljynvaihtoväliä. Nyt koneessa on ollut kokeilussa Bilteman alennusrasva. Venttiilinvälykset eivät ole muuttuneet, öljyn "tunne" sitä hypistellessä on edelleen samanmoinen, kuin koneeseen kaadettaessa, väri on yhä kirkas, äänet eivät lisääntyneet ja pysyipä koneessa jopa ratahurjastelussa!! Radalla ajoin kuitenkin ns. täysiä, yhtään säästelemättä. Sitä vartenhan nuo koneet on, että niitä pitää uskaltaa komentaa. Edelleen tuntuu oikealta öljyltä. Kuumanakin nostaa heti öljynpaineen.

Turha hifistely öljyasioissa on turhaa, öljyt ovat kehittyneet kolmessakymmenessä huimasti, mutta pikkulohko ei yhtään.
Otsikko: Vs: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 07, 2009, 15:55:18 ip
Taisipa sitten minullakin korkata tuo öljynpaineanturi. Toimii kyllä, mutta ryhtyi öljyämään moottoria ULKOPUOLELTA. Täytyy, kun kone jäähtyy, ryhtyä sitä irroittamaan.
Otsikko: Vs: floridasta kilahti sit kone
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 14, 2009, 21:48:31 ip
Larion koneesta otettu ehjä anturi. Vanhan eristeliimassa oli puolenmillin kokoinen reikä. Siitä sitten työnsi öljynpaineen avustaman kuumaa öljyä. Nyt pitää.