Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kimmo Saarelainen - Heinäkuu 27, 2008, 15:40:09 ip

Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Heinäkuu 27, 2008, 15:40:09 ip
Terve!
Kävin Lauantaina Hämeenlinnassa. Rengossa bensavalo pärähti päälle ja menin tankkaamaan. Tankkauksen jälkeen lamppu ei sammunut! Se jäi palamaan ikuisesti, kun pyörä on käymnnissä.

Onko kellään aavistusta missä vika voisi olla? Tankin sisällä lienee joku "koho" joka mittailee bensan määrää? Voisiko sen "naru" olla sotkussa tms??

Pyörähän on California EV 2004 (tankin sisäisellä ruiskupumpulla).
T: Kimmo
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Antsu - Heinäkuu 28, 2008, 01:27:06 ap
Tere

Tuo bensan pinnan haistelija on ainakin itselle täysi mysteeri. Siinä kun ei näyttäis olevan liikuvia osia ollenkaan joten varmaan menee vaihtoon jos siinä vika. Ei kai johdoissa vikaa et maadottais runkoon.
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Heinäkuu 31, 2008, 13:33:28 ip
Homma etenee...
Sain Piikkiöstä uuden bensa-anturin. Ryhdyinpä välittömästi vaihtamaan sitä. Tankki irti ja tyhjensin sisällön pois (olipa hyvä ettei tankki ollut täysi).

Bensapumpun irroitus tankin sisältä olikin aika taiteilua. Eihän siitä ilman vaurioita selvitty, mikä ilmeni myöhemmin. Pumppu tulee ulos vain tietyssä asennossa, joten sitä ei saa vetää ulos väkisin!

Kun sain punpun ulos taisi selviä syy miksi valo reistaili. Bensavalon toiseen napaan tulee 12V  ja lampun toinen johto ns. maajohto tulee tankin sisälle kiinni tähän anturiin. Kun bensan taso laskee, alkaa anturi päästämään virtaa läpi. Koska anturin runko on maadoitettu syntyy maayhteys ja valo syttyy.

Omassa Calissa oli bensansuodatin päässyt liikkumaan ja se maadoitti anturille tulevan johdon (eli lamppu syttyi). Näyttäisi siltä että anturi on ehjä, mutta laitan silti uuden anturin tilalle, koska siinä on johto paremmin suojattu. Samalla kiinnitän suodattimen paremmin paikoillee, ettei se pääse liikkumaan.

Vaurio syntyi, kun vääntelin pumppua ulos tankin pienestä aukosta. Bensaletku leikkautui kahdesta kohti puhki, kun se nirhautui reiän teräviä reunoja vasten. Tämä letku kulkee pumpusta suodattimelle, jonka kautta bensa tulee ulos tankista. jos letkussa on reikä se pudottaa paineen alas ja moottori ei käy. Täytyy huomenna käydä ostamassa uusi letku. Ko. letku on muutenkin hyvä vaihtaa koska se on kuulemma joissakin tapauksissa irronnut paikoiltaan (huonot klemmarit).

Laitan jonain päivänä kuvia palstalle, niin selvittää paremmin mitä tarkoitin.
T: Kimmo

 
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: lemppari - Heinäkuu 31, 2008, 14:36:01 ip
Aiheeseen löyhästi liittyen: V 11 alkaa pätkimään eikä tunnu saavan kakkua kiihdytyksessä, jos bensaa on tankissa jäljellä n. 3,5-4 litraa. Onko kyseessä korvausilman heikko saanti, vai mikä? Onko kellään ollut vastaavaa konkeloa?

Mä en tosta bensavalosta paljoa perusta, se tuntuu syttyvän jo hiukan yli 200 km:n kohdalla ja joskus vasta 250:n kohdalla. Kulutuksessa ei kuitenkaan ole vastaavaa heittelyä.
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Antsu - Heinäkuu 31, 2008, 15:11:49 ip
Moi

Kun ostat uutta letkua koita hankkia jotain muuta kuin italiasta kotoisin olevaa. Täällä on siitä huonoja kokemuksia.

Toivottavasti kesä jatkuu :wink:
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Elokuu 07, 2008, 06:04:43 ap
Terve,
Lupailin joitain kuvia bensavalon korjauksesta:
Ohessa pumppu ja anturin sijainti:
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Elokuu 07, 2008, 06:05:19 ap
Tässä uusi anturi:

 
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Elokuu 07, 2008, 06:06:19 ap
Anturin kontakti irronneeseen bensafiltteriin:

 
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Elokuu 07, 2008, 06:07:48 ap
Tässä uusi ja vanha anturi. Vanhassa kaapelin liitos suojaamaton:

 
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Elokuu 07, 2008, 06:09:27 ap
Pumpun irroituksessa bensaletkuun tuli reikä. Jos letkussa reikiä, liitoikset falskaa tai suodatin vuotaa, ei ruiskujen paine pysy yllä ja kone ei käy:

 
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Elokuu 07, 2008, 06:15:00 ap
Varaosaletkun löysin kaupasta, joka myy perämoottorien bensaletkuja. Vahvaa kumia, joka ei mene linttaan taitettaessa. Letkuliittimet asennettava niin ettei ruuvit ylety pumpun linjasta ulos. Muutoin pumppua ei saa takaisin tankkiin. Kuvassa oleva nippusiteetkin jouduin poistamaan ennen kuin pumppu meni takaisin tankkiin. Eli suodatin on edelleen yhdellä nippusiteellä kiinni, mutta tiukemmin kuin ennen.

Letkun hinta 1,5€ :), anturi 50€ :mad:
T: Kimmo
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Antsu - Elokuu 07, 2008, 08:52:19 ap
Kappas se on erilainen kun mulla v99 spesiaalissa.
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 07, 2008, 09:11:48 ap
Näyttää samanlaiselta systeemiltä kun mitä peeämveessä on. Voi filtterikin olla sama. Mutta tuossakin voisi olla näppärää tehdä se, että laittaa yhtämittaisen letkun tuohon filtterin tilalle ja siirtäisi suodattimen tankin ulkopuolelle. Helpottaisi vaihtoa. Sakemannista kertaalleen filsun tankin sisästä kaivoin enkä toista kertaa sitä tee:mad:. Nyt se on kätevästi heti katteiden alla.

 

 
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Olli - Elokuu 07, 2008, 10:58:29 ap
Noilla ulkomaanelävien foorumeilla (http://guzzitech.com/PHPBB2/viewtopic.php?t=200) sanotaan, että kun tuo pumppu/suodatin tsydeemi on tankin sisällä niin normaali bensaletku ei kestä. Tarvitaan sellaista, joka kestää upotuksen bensiiniin, eli ulkoseinätkin kestää bensaa (submersible fuel hose). Jenkkispeksi tälle olisi SAE30R10 kun tavallinen letku on SAE30R7.

Eurooppalaisista standardeista minulla ei ole hajua eikä edes siitä onko noita bensaletkuja euroopassa myynnissä erilaisia. Varmaan se bensaletkukaupias tietää. Voihan aina ostaessa mainita, että tulee tankin sisään, eli upotetaan bensaan.

  .
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Elokuu 10, 2008, 08:13:07 ap
Hyvä pointti Olli!
En osannut kysellä  ostaessani tota upotuskestävyyttä. Minusta letku näytti olevan samaa tavaraa pinnasta pohjaan, eli jos sisäpuoli kestää bensaa, kestänee ulkopuolikin :wink:

Idea suodattimen siirrosta ulkopuolelle, ei ole hullumpi. Kyllä siellä sylinterin "välissä" olisi tilaa sillekin. Täytyy panna harkintaan, jahka joskus päädyn avaamaan tankin uudelleen.

Kimmo

 
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: I.H. - Elokuu 11, 2008, 07:28:52 ap
Sulla on se versio jossa ruiskun pumppu on tankin sisällä . Titaniumissa on samanlainen mutta vastaisuuden varalta vaan että jos joutuu pumpun joskus irroittamaan niin pitää myös tankki irroittaa. Kerran ilmanputsarin vaihdon yhteydessä ajattelin irroittaa tankin kokonaan jotta putsarin vaihto kävisi helpommin mutta en saanutkan pumpulta lähtevien bensaletkujen liittimiä millään konstilla auki, miten se sulla onnistui  ? :huh:
Otsikko: Bensavalo temppuilee
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Elokuu 13, 2008, 04:39:21 ap
Tankin bensaletkun irroitus meinasi olla hankalaa, mutta lopulta se irtosi. Nykyään irotaa jo helpommiin. Liittimessä  on ns puutarharletkuista tuttu kiinnitys.  Lukitusrengas taakse ja sitten liittimen irroitus. Liike on pienenpieni, mutta siellä se on.  Rohkeutta nykäisyyn.

Ole varuillasi kuuman koneen kanssa, sillä liittimestä pulppuaa polttoainetta (varsinkin, jos tankki on täysi). Irto tankin säilytys tapahtuu pystyssä, muutoin sisältö valuu tyhjiin.

Suositellaan akun irroittamista ennen tankin irroittamista, ettei kipinöinti sytytä koko pyörää...

Ensimmäinen kerta on aina hankala! Vanha motoristiviisaus sanoo: "ensin sattuu, sitten tottuu ja lopulta tahtoo lisää"