Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: California - Heinäkuu 22, 2008, 16:20:55 ip
-
Terve! Tällä kertaa kysymys navigaattorin asennuksesta Caliin. Tilasin tänään Garminin Zumo 550:n tulevaa Euroopan reissua varten. Mulla siis vm. 2006 California Classic, jossa on tämä virran ulostulopistoke. Kysymykseni kuuluu, että voiko ajon aikana navigaattorin liittää tähän pistokkeeseen, jolloin laite saa virtaa eikä kuluta tuolloin navigaattorin akkua? Vai tarvitseeko tehdä joitain lisäjohdotustöitä ja onko ylipäätään mahdollista ottaa ajon aikana virtaa navigaattoriin. Onko kellään kokemuksia Zumo 550:stä?
PS: nämä sähköjutut jos mitkä on vähän hämärän peitossa :)
-
:prof:
Olen ladannut tom-tom raideria virtapistokkeesta omassa 06 classicissa tosin vain parkissa. Mutta jos laitteesi mukana tulee telineeseen virtajohto ehkä on helpompi kytkeä se kiinteäksi...
-
Totta kai voit käyttää pyörän ulosottoa tähän. Töpseli pyörään ja johdon toinen pää navigaattoriin ja - voilá!
Jos aiot käyttää "paljon" navikkaa pyörässä, voisi olla parempi ratkaisu tehdä oma johdotus kapineelle. Teknisesti se on yksinkertainen: Akulta johdot suoraan telineeseen.
Ja HUOM! Jos johdotat suoraan akusta, niin a) SULAKE väliin b) tarkista napaisuus, eli + ja - johdot oikeinpäin c) jännite, eli käyttääkö navikka suoraan 12V? Esim. Nokian seinälaturi on 220V / 5V, joten ihan suora 12V - en tiedä miten kävisi...
Toinen HUOM! Jatkuva virranotto pyörän ulosotosta saattaa olla hankala, koska sitä ei käsittääkseni ole suojattu mitenkään kosteudelta, kuralta ja pölyltä. Nuo tupsy-johdot on tarkoitettu vain kuivaan auton sisätilaan.
Ostin juuri eilen GPS-palikan kännykkää varten. Siis semmosen Bluetooth -tsydeemin. Teen - jahka suoriudun - sille oman vedenpitävän sähkösyötön siten, että molemmat ovat suojassa tankkilaukussa ja sähkö suoraan sinne. Taikasana tässä on vedenpitävä jatkopistoke. Tämä vaatii väliin tupsy-palikan 12V/5V -muunnoksen takia.
Muista sitten, että kaikki kannattaa tehdä yhdellä kerralla ihan kunnolla; Abikot ( jos käytät ) puristettava ns. räikkäpihdeillä, johtojen suojaus hankaukselta tärkeää, kutistesukka ( liimallinen ) on ns. kovasana. On ihan älytöntä tehdä itselleen miinaa, joka laukeaa Rauman ja Rooman välillä lauantaina klo 21:33...
-
Mulla on Zümo 550:an vedetty piuhat suoraan akulta, sulakkeen kera. Hyvin on pelittänyt. Nyt pitäis vielä viikon sisään rakentaa kännykän laturille virranotto V11 Sportiin. Eiköhän se tule samalla periaatteella. Ainoa ongelma on pistokkeen sijoitus Sportissa. Siinä kun ei ole mitään katteita. Satulan alle suunnittelin sen sijoittaa. Siellä vaan on turhan ahdasta. Akun vieressä olis tilaa, mutta se paikka ei ole oikein kosteudelta suojattu.
-
Zumon mukana tulevassa virta piuhassa on valmiiksi sulake asennettuna. Kannattaa laittaa virta "avaimen taakse" jottei teline syö akkua vahingossa tyhjäksi. En tiedä onko Calissa jo valmiina ulostulo GPS yms. härpäkkeille? Norgessa on.
PS. TimoEV, Onko sulla ladattu kännykkään kartat? Kaverille tuli kiva lasku ulkomaan reissulta, kun kännyGPS:ä käytteli (lataa kartat "lennossa" netistä)..
-
Mulla on Nokia E70. Latasin siihen Nokia Maps Loaderin avulla netistä "nokialaiset" Suomen kartat. Puhelin oli johdolla kiinni pc:ssä.
http://www.nokia.fi (http://www.nokia.fi/)
Puhelimen asetuksista verkkoesto. Tämä estää jatkuvan GPRS-verkosta tapahtuvan latauksen. Tuo on nimeltään A-GPS ( Assisted GPS ) ja se todellakin siirtää dataa - ja maksaa kans!
GPS-palikka taas lähettää Bluetoothin kautta paikan puhelimeen.
Puhelimessa on zoomattava karttapohja, jossa GPS-paikka päivittyy satelliiteista. Tällä ei pysty ns. navigoimaan. Käytänkin sitä pelkästään osoittamaan paikkaa kartalla.
( Jos haluan navigoida, niin tarvitsen lisäksi Nokia-lisenssin, joka maksaa n 60 € tjsp. )
Ts. ajan "jossain" ja yht´äkkiä risteyshässäkässä saan tarkan paikan, missä olen. Zoomaamalla saan riittävän ison kartan, josta pystyn päättelemään mihin on mentävä päästäkseen johonkin. ( Puhelimessa on kylläkin simuloitu reittiopastus, jolla pystyy luomaan reitin, mutta silläkään ei pysty navigoimaan, eikä reittiä pysty seuraamaan paikannuksella. ) Osoitehaku toimii hyvin ja määrätyn osoitteen haku/näyttö, mutta reittiopastusta ei tässäkään ole.
Kokeilin eilen autolla sekä moottoritiellä, että pyörimällä pieniä katuja Espoossa. Paikka pysyi koko ajan matkassa mukana.
Tämän lisäksi puhelimessa on ladattuna kuvina ilmainen tiekartta. Tämä ei toimi GPS:n kanssa, mutta on näppärä yleiskartta värikuvana. Puhelimen kuvazoom toimii hyvin.
http://alk.tiehallinto.fi/www2/kartta/kartta.htm (http://alk.tiehallinto.fi/www2/kartta/kartta.htm)
Palikka maksoi 80€ Tomi Aranko Oyllä Espoossa. Palikka itsessään on luottokortin kokoinen akulla varustettu. Latautuu tupsyllä näppärästi.
Eihän tämä ole yhtä kätevä, kuin varsinainen navigaattori. En kuitenkaan koe tarvitsevani navigointia. Toisaalta mp-navigaattori ( sateen&pölynpitävä ) maksaa ihan älyttömästi...
-
Oma johdotus lataustelineeseen vois olla järkevä ratkaisu, mutta kattoo nyt alanko edes itse sitä tekemään ja koska... Kuinkahan kauan on turvallista ladata navigaattoria valmiista ulostulopistokkeesta pyörän ollessa parkissa ettei akku tyhjene?
-
Jos mp:n akku on kunnossa, niin uskallanpas väittää, että navikan / puhelimen akun ollessa ihan tyhjä, niin täyteen voi tuupata. Mp:n akun kapasiteetti on kuitenkin sen verran iso, ettei tuo meinaa mitään.
Esim. Nokian puhelimen seinälaturin ulostulo on 5 V / 890mA, joten 1h lataus ( teoreettisesti )vie akusta n. 1 Ah ja lataamalla puhelin kiinni, lataus vie tunnin - kaksi...
Olen päättänyt tehdä tuon virtajutun seuraavasti:
- Ostan yhden 2-napaisen vedenpitävän AMP-jatkon.
- Kytken akusta + -johdon pyörän sulakerimaan ja sieltä edelleen AMP-jatkon naarasosaan. Miinusjohto akusta suoraan AMPille.
- AMPin urospuoleen kytken johdon, jonka toiseen päähän kytken tupsy-rasian.
- Tuo AMP-jatkon varustan lisäksi liittimen suojuksella ( kannella ) joka suojaa liitintä kun se on irroitettuna.
- Tupsy-rasia on tankkilaukun sisällä.
Tässä kuva AMP-liittimestä. On ihan julkisesti myytävänä, useimmiten autosähköliikkeissä. Saattaa löytyä myös Bebekistä, Motonetistä jne.
(http://www.meronet.com/catalog/images/s_sealu-2.jpg)
-
Navista en tiedä? Mutta kännykkää ja kameraa olen ladannut parkissa, eikä mitään ongelmaa. Vedin akusta piuhan sivulaukkuun.( Sulake ja liitin väliin, liitin siksi että saa laukun irti !)Oli päähänpisto asentaa se laukkuun, mutta olen ajon aikanakin lyönnyt kännyn laukkuun lataukseen).:|
-
Ruokahalu kasvaa syödessä (vanha viidakon sananlasku, oliko se Fantom), virranottoja alkaa helposti tulla aina lisää, niin tein heti sen varauksen että riittää. Ostin viiden sulakkeen rasian ja 30A kytkentäreleen autotarvikeliikkeestä, releelle naapurireleen (vilkkureleen, se lieriömäinen rele, jännite vain virtojen ollessa kytkettynä), ohjausjännitenavalta haara uudelle ohjaukselle. Akulta riittävän paksulla (ainakin 2,5mm²) kaapelilla syöttö sulakerasialle jossa on sulakkeet Tom Tomille, kahvalämppäreille ja lisävaloille omansa. Tupsy-pistoke on kytketty erikseen oman sulakkeen kautta suoraan akkuun, kannellinen pistoke roikkuu vasemman ruiskukopan vieressä. Yksi tupsy on sitten peräkärryssä sisäpuolella, saa virran takavalolta, akkukäyttöistä kylmälaukkua varten. Akku on 30Ah.