Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: akkli64 - Kesäkuu 05, 2008, 08:10:46 ap
-
Hei!
Startatessa "iskee" bendixin päälle, mutta ei pyöräytä moottoria. Releestä kuuluu välillä surinaa ja vinkunaa. Satulan alla akun etupuolella on kaksi samanlaista relettä (Sipea 0450 2N) toinen on startin, mutta mihin tuo toinen on?
Akku 2v vanha ja latasin sen varmuudeksi täyteen. Mistä vikaa voisi lähteä rajoittamaan?
Ai niin, testasin myös vaihtamalla nuo releet päikseen, eikä auttanut.
-
koita ensin apukaapeleilla josko akku on kuitenkin moro
sitten putsaa akun kengät ja starttiin tuleva johto jos on hapettunut, jos tossa on samanlainen startti kun isolohkossa niin rele antaa virran vaan bendixille ja startin solenoidi itse startin pyöritykselle joten releen räpinän pitäisi johtua siitä että jännite laskee liian alas, löysä akun kenkäkin voi riittää syyksi
jos nämä ei auta niin koita ilman tulppia josko pyörittää
sitten voi ihmetellä lisää
-
Hei!
Kiitos pikaisesta vastauksesta. Pitää jatkaa taas testausta.
Löysin myös sattumalta hyvät weppi sivut aiheesta.
http://www.thisoldtractor.com/gtbender/loopframe_electrical.htm (http://www.thisoldtractor.com/gtbender/loopframe_electrical.htm)
Ja siellä kohta Starter, Solenoid, and Starter Relay (http://www.thisoldtractor.com/gtbender/loopframe_electrical.htm#starter-_solenoid-_and_starter_relay)
-
Jos startatessa bendix "iskee päälle", niin virtapiiri on kunnossa.
Jos sitten ei pyöritä, niin tarkista:
- Akkukaapelien kiinnitys
- Akun kunto - asiasta löytyy lyhyt ohje Gruppon sivulta kohdasta tekniikkaa
- Akkujännite startatessa. Pitää olla > 10V...Katsos kun akun jännite voi näyttää hyvältä ilman kuormaa / koneen käydessä, mutta virranantokyky on vanhuuttaan jo niin huono, että starttivirta aiheuttaa jännitteen liiallisen laskun eikä starttimoottori jaksa pyöriä.
Jos tämä ei auta, niin irroita startti. Kaapelit irti ja pari pulttia - helppoa. Tarkista hiilet ja yleensäkin se, että roottori pyörii vapaasti ja vaivatta. Startti saattaa olla sisältä niin pölyinen, että se ei "mahdu" pyörimään. Huomaa sitten, että bendixin nivelessä on IRTOSOKKA, joka luiskahtaa helposti lattiakaivoon...:X
Jos toinen hiili kantaa, niin startatessa ei varmasti pyöri, mutta starttipiiri saa kontaktin runkoon toisen hiilen kautta, ja solenoidi vetää. Minulla oli taannoin se päätylevy, jossa hiilipidikkeet ovat, murtunut ja hiili ei koskettanut kollektoriin. Korjaus maksoi 30€ oikein alan liikkeessä.
Startin voi huoletta pestä purettuna vaikkapa tärpätillä, siinä ei varsinaisesti ole elektroniikkaa. Kunhan vain antaa sen kunnolla kuivua. Samalla voi uusia rattaiden vaseliinit ja laakerien öljyä lisätä.
Huomaa, että se bendixin veto-osa on kuin iso sylinteri sen solenoidin sisällä. Se voi myös jumittaa pölyn takia. Siihen voi lisätä muutaman tipan öljyä, jotta liukuu hyvin.
Ole sitten huolellinen akkukaapelien kanssa! Oikosulkuvirta riittää akun räjäyttämiseen. Irroita AINA ENSIN miinuskaapeli akusta, ennen startin kaapelien irroitusta.
Solenoidissa on - käsikirjan "sähkö"kuvasta poiketen - kaksi käämiä; Veto- ja pitovirtakäämit. Molemmat vetää, kun startataan, mutta vetokäämi "päästää", kun solenoidi vetää ( sulkee starttipiirin "isovirtakontaktin" ) ja pitokäämi pitää kun starttinappulaa painetaan.
Jos tarviit lisää "apua", niin 040-8440885 - ja Guzzimies on yhtä lähellä kuin lähin puhelin!
-
Vaihde päälle ja (tulpat irti ja) takapyörästä pyörittäen. Jos ei pyöri, niin jossain on joku jumissa. Mulla teki aikoinaan Lario näin. Kytkimestä olivat jouset katkeilleet ja pienen pieni pätkä meni startin hampaiden väliin ja jumitti startin.
jos taas takarengas pyörii, Timo antoi yllä oivat ohjeet vianhakuun.
-
Ok, kiitos kaikille vinkeistä. Käyn vielä tarkistuttamassa akun kunnon niin illalla pääsee testaamaan.
-
Hei!
Lähti tulille :cool:.
Vika oli tosiaankin vain akussa, hyvä niin, mutta kyllä nyt hävettää.
Kiitokset kaikille!