Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TimoEv - Toukokuu 28, 2008, 02:14:35 ap
-
Cal EV. Jarruttaminen aiheuttaa nyökkimistä. Tämä tuntuu tietenkin "parhaiten" vauhdin hiipuessa. Erityisesti jalkajarrulla tuntuu selvästi, Calissahan on se integraalijuttu.
Vaihdoin uudet jarrupalatkin joka kulmaan, vaan eipäs juurikaan auttanut. Renkaat ovat hyvät.
Voiko levyt olla kierot näinkin uudessa - 50000 km - pyörässä?
Entäs se "kuormantunnistussäädin" eli jalkajarrun paineensäätö kuorman mukaan? Mitenkäs se muuten toimii...
Muuten jarrut toimivat hyvin, tehokkaat ja hyvä tuntuma.
-
Mulla oli Titaniumissa sama ongelma käsijarrussa , jarrulevy oli "kiero" . Korjaantui uudesta jarrulevystä , maksattivat mulla uuden jarrulevyn vaikka olikin takuupyörä
:X
-
onko keskilevyn ja itse jarrulevyn väliset niitit putsattu? saattavat joskus jumittaa liasta ja töhnästä. sama koskee myös jarrusatuloiden mäntiä.
-
Markon vinkki on hyvä. Minullakin etujarru nytkytti viime kesänä, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että olisin ruvennut remonttia tilaamaan. Yksi matkustajan kanssa tehty (tosi !) tiukka jarrutus vähensi nykimistä. Itse asiassa tätä suositteli myös Wikström Vantaalta kokeilemaan (tosin ei maininnut matkustajasta mitään :wink:).
Yllätys yllätys keväällä sitten, kun talvisäilytyksen jälkeen sain pyörän käyttöön, ei ollut moisesta tietoakaan. Säilytyksestä huolehtinut firma oli painepessyt koko pyörän, ja ilmeisesti karstat oli niittien ja levyjen välistä pois.
-Anssi
-
..levyä kannattaa nytkytellä sivu suuntaan silloin tällöin ettei jämähdä liasta kiinni
-
Ymmärsin oikein: Jarrulevyn pitää olla ikäänkuin irtonainen, kuitenkin "tiukasti" paikallaan? :huh:
-
Samoten jos puristin on vaikkapa nelimäntäinen eli 2 mäntää puolellaan niin varsinkin keveästi jarruttelevan kuskin pyörässä männät tahtoo pikkasen tahmata eli niitä olis hyvä herkistellä ja varmistaa että kaikki männät puristaa levyä suunnilleen saman verran. Esim. jos vain oikean puolen männät (samassa jarrusatulassa) painaa ulos paljon helpommin niin se väännättää levyä ja saattaa aiheuttaa täsristystä ja pahemmakksi mennessään vääntää levyn lopulta kieroksi.
Eli niittien herkistelyn ohella jarrusylinterien herkistystä :-)
Omassa Rukatissa oli tuo ongelma ostettaessa kohtuu paha, mutta siitä tuli melko hyvä niittien ja vähä myöhemmin sylinterien herkistelyllä joskaan ei ihan täysin uuden veroinen.