Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: heikkil - Toukokuu 23, 2008, 15:50:30 ip

Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Toukokuu 23, 2008, 15:50:30 ip
Pitkän tuumailutauon ja osienkalastusvaiheen jälkeen alkaa Monza olla savolaisittain tekemistä vaille valmis.

Toissa syksynä pelastin keulakolaroidun pikkusportin AVK:lta ja viime talven tutkailin puutteita ja mietin uutta tyyliä motolle. Runko mittailtiin ja todettiin suoraksi, eBay "ostettu tyhjiin" Imolan ja Monzan osista (esim. parit, kolmet johtosarjat, keula, varaperä, Valpollinin sporttinen kokokate, vanteet ja tuhottomasti pikkuosaa) ja tänään kävin hakemassa muovi- ja peltiosat maalarilta.

Ensi viikolla pitäisi aloittaa pulttailutalkoot ja jospa sitä ennen kesälomia saisi jo Guzzin kilvitettyä...

(http://heikkil.net/guzzi/osasets.jpg)

(http://heikkil.net/guzzi/rojektis.jpg)


Ja tässä lähtötilanne:
(http://heikkil.net/guzzi/vahinko1.jpg)
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: GMies - Toukokuu 24, 2008, 00:43:24 ap
Kuinkas tuon keulan kanssa kävi?? Selvisitkö pelkkien liukuputkien vaihdolla?
Näyttää tulevan kuin "tehdas uusi".
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Toukokuu 24, 2008, 01:08:09 ap
GMies kirjoitti:
Lainaus
Kuinkas tuon keulan kanssa kävi?? Selvisitkö pelkkien liukuputkien vaihdolla?
Näyttää tulevan kuin "tehdas uusi".
Keulan osat menevät kokonaan vaihtoon eli "iipeistä" löytyivät keula T-kappalein sekä etuvanne. Koko paketti suunnilleen yhden uuden liukuputken hinnalla... :wink:

Onneksi (tässä tapauksessa) pikku-Guzzin keulaputket ovat sen verran ohutta putkea, että keularysäytyksessä vääntyvät runkoa helpommin. Runko selvisi mittauksista puhtain paperein ja ainoa askartelun aihe oli uuden ohjausstopparin hitsailu.
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: Jukka Laine - Toukokuu 26, 2008, 00:36:34 ap
Erittäin hyvän näköistä jälkeä! Maalaus on tosi onnistunut. Monzasta tulee hieno peli.

Jukka Tuusulasta
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Kesäkuu 13, 2008, 11:14:44 ap
Viimeiset (koputetaan puuta...) tarvittavat varaosat ja tarvikkeet hommattu tänään ja Monzan kasaanlyönti voi alkaa.

(http://heikkil.net/guzzi/malossi.jpg)
Mopo-Sportilta matkaan tarttui suuttimien sun muiden pikkuosien kaveriksi Malossin PHBH-yhteensopivat ilmanputsarit. Mopopoikatyyliset eli hieman hempuli työnlaatu ja mm. kromimuovipääty, mutta plussan puolelle juuri tuo PHBH-yhteensopivuus eli asennukseen ei tarvita jatkoholkkeja tai muita viritelmiä, vaan vaahtomuovifilsu istuu kuin nakutettu suoraan kaasarin perään.

Venttiilikoppien huohotuksessa mentiin vähän yliampumisen puolelle, kun yhdistin letkut K&N:n autokäyttöön suunniteltuun huohotusfiltteriin. Eipähän lopu kapasiteetti heti kesken...

IiPeilöytöinä postipoika kiikutti Monzan alkuperäiset T-kappaleet, joissa ei tangonkiinnikkeille varausta, sekä orggis-clip-onit. Todennäköisesti ajoasennosta noilla tulee parempi, kuin jos pulttaisin ensin suunnittelemani cafe racer -könötangon.


EDIT: Erillisfilsuihin siirtymisen ansiosta lojuu hyllynnurkalla paketissaan uusi Guzzin "tötterömallinen" ilmansuodatin. Piikkiön hinta oli 14,22 eur, tuo lähtisi ensimmäiselle tarvitsijalle kympillä. En lähettele, mutta haku onnistuu Espoon Olarista tai ajelupäivänä jostain reitin varrelta...
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 13, 2008, 15:20:49 ip
Lainaus käyttäjältä: heikkil
Mopo-Sportilta matkaan tarttui suuttimien sun muiden pikkuosien kaveriksi Malossin PHBH-yhteensopivat ilmanputsarit. Mopopoikatyyliset eli hieman hempuli työnlaatu ja mm. kromimuovipääty, mutta plussan puolelle juuri tuo PHBH-yhteensopivuus eli asennukseen ei tarvita jatkoholkkeja tai muita viritelmiä, vaan vaahtomuovifilsu istuu kuin nakutettu suoraan kaasarin perään.

Venttiilikoppien huohotuksessa mentiin vähän yliampumisen puolelle, kun yhdistin letkut K&N:n autokäyttöön suunniteltuun huohotusfiltteriin. Eipähän lopu kapasiteetti heti kesken...

Onkohan sulla jotenkin erilainen, esim tuoreempi malli, noista kaasareista, kun mun vastaavissa on hyvin lyhyt kiinnityshuuli. Siinäkin vielä semmoinen kumirengas päällä, jossa ei kyllä kuminen tai muovinen kiristettynä pysy, ensimmäistä ripeää kiihdytystä pidemmälle. Jos nimittäin ei kiinnitä filtterin toista päätä esim runkoon, omalla painollaan irroittaisi putsari itsensä. Eikös Ekun SP:ssä ole sama juttu kun mulla?

Itse sorvautin (ei ollut vielä itsellä sorvia silloin) töissä yhdellä hepulla n. 40 milliset imukartiot, jotka kiinnitetään teräväkärkisillä pidätinruuveilla kaasareihin. Niiden päälle sitten olen kiinnittänyt nippusiteillä PiperCrossin vaahtomuovisuodattimet.
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Kesäkuu 13, 2008, 15:35:45 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTT[/user
kirjoitti: [/b]
Lainaus
[user=255]heikkil]
Mopo-Sportilta matkaan tarttui suuttimien sun muiden pikkuosien kaveriksi Malossin PHBH-yhteensopivat ilmanputsarit. Mopopoikatyyliset eli hieman hempuli työnlaatu ja mm. kromimuovipääty, mutta plussan puolelle juuri tuo PHBH-yhteensopivuus eli asennukseen ei tarvita jatkoholkkeja tai muita viritelmiä, vaan vaahtomuovifilsu istuu kuin nakutettu suoraan kaasarin perään.

Onkohan sulla jotenkin erilainen, esim tuoreempi malli, noista kaasareista, kun mun vastaavissa on hyvin lyhyt kiinnityshuuli. Siinäkin vielä semmoinen kumirengas päällä, jossa ei kyllä kuminen tai muovinen kiristettynä pysy, ensimmäistä ripeää kiihdytystä pidemmälle. Jos nimittäin ei kiinnitä filtterin toista päätä esim runkoon, omalla painollaan irroittaisi putsari itsensä. Eikös Ekun SP:ssä ole sama juttu kun mulla?

Itse sorvautin (ei ollut vielä itsellä sorvia silloin) töissä yhdellä hepulla n. 40 milliset imukartiot, jotka kiinnitetään teräväkärkisillä pidätinruuveilla kaasareihin. Niiden päälle sitten olen kiinnittänyt nippusiteillä PiperCrossin vaahtomuovisuodattimet.
Eivät liene PHBH:t erilaiset; sitä kaulusta tosiaan ei taida olla kuin 6-7 mm, mutta hyvin nuo filtterit silti istuvat. Se kumirengas otetaan kaasarista pois ja filtterin kiinnityskaulus istuu melkein yhtä tiukasti, kuin se rinkula. Vaikea uskoa, että nuo filsut mihinkään tuosta irtoaisivat.

Harmi, kun pyörätalli muuttui Säykistä tänne reuna-Suomeen - ei pääse varastamaan ideoita Psycho-Guzzista livenä... :wink:
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Kesäkuu 20, 2008, 10:12:05 ap
Juhannusaaton kunniaksi kaasarit filsuineen paikalleen.

Samalla askartelin uudet ohjauslaakerin haulit paikalleen etupäähän. Jos joku pähkäilee, mistä noita saisi helpolla, niin omani ostin Herttoniemestä Laakeri-Centeristä. 100 kpl:n kuulapussi 9.20 eur (etupäähän menee 22 + 22 kpl) ja kuulan koko 3/16".
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Kesäkuu 29, 2008, 11:04:54 ap
Pikkuhiljaa alkaa Monza kasautua... Aluksi kauneusvirheeksi pelkäämäni "tavallisen" V50:n sivukopat istuvatkin teippailun jälkeen mukavasti yleisilmeeseen ja kaukaa katsoen antavat jopa klassista lookkia pyöreydellään (tai sitten se on vain toiveajattelua...).

Enää puolien ja mittaristopiuhojen asentelua, Valpolinin sporttikatteen paikoilleenruuvaus ja sittenhän pikku-Guzzin voi taluttaakin jo katsastuskonttuurille!
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Kesäkuu 29, 2008, 11:06:07 ap
... ja tasapuolisuuden nimiin myös oikeanpuolen kuvatus. :wink:
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Heinäkuu 01, 2008, 09:52:56 ap
Mallailin pikaiseen katettakin paikoilleen, mutta naku Monza alkaa olla enemmän ja enemmän varteenotettava vaihtoehto...

Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 01, 2008, 10:58:31 ap
Hyvältä näyttää!! Nakuna olis tietenkin pyöreän lampun kanssa enämpi kuppilapyörä. Tuolla kokokatteella sitten autobaanaluoti :P

Piru kun tekisi mieli ottaa tuosta sun koko vaatteesta muotti.. Hmm..
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: Aapo - Heinäkuu 02, 2008, 02:07:57 ap
Olen varttikatteen kannalla. Tuo kuvan kate ei ole koskaan sopinut mun silmään, vissiin liian iso.:P

Myy se TunturiTT:lle!
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Heinäkuu 02, 2008, 02:21:52 ap
Sopiikohan / sopiihan V35/50:n valuvanteen tilalle Floridan / Nevadan pyörännavat? Jos ensi talven projektiksi havittelisi pinnapyöräistä Monzaa.  :-)

Toisaalta koneenkin voisi ihan mielenkiinnosta aukaista ja rungon maalata ja...

 
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: Ekku - Heinäkuu 02, 2008, 03:39:59 ap
Mulla olis isolohkoon vastaavan mallinen kate, että sitä voi joku mallailla paikalleen jos kiinnostaa...

Painaa kyllä sen verran, että tokkopa sitä pikkulohko jaksaa kovin ripeästi liikutella...:D
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 02, 2008, 08:16:47 ap
Nevadan/floridan/NTX/TT:n takanen ei suoraan käy, kun siinä on jarrulevy väärällä puolella. Jos riittävästi vaihtaa osia, niin tietenkin. Tai jos on sorvi käytössä, niin lähes minkä tahansa navan voi siihen asennella. Etuseen en näe mitään syytä, ettei kävisi.

Floridassa pitäisi kaiketi olla sama etupää, kuin Monzassa, eli akselit ynnä muut on samaa kaliiberia mitoiltaan.
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 02, 2008, 08:20:34 ap
Ja heti kun sain tämän äsköisen lähetettyä, niin muistin, ettei se levy ole kiinni siinä vanteessa, vaan sehän on siinä vetopakassa kiinni. Eli jos saisin nähdä Nevadan takakeskiön vetopuolelta, niin voisin kertoa uutta tietoa. Mutta jos näet itse jossain Nevadan vanteen, niin näet itsekin, voisiko se Monzan vetolevyyn käydä. :D
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Heinäkuu 05, 2008, 04:14:47 ap
Aapo kirjoitti:
Lainaus
Olen varttikatteen kannalla. Tuo kuvan kate ei ole koskaan sopinut mun silmään, vissiin liian iso.:P
Nurkissa kyllä pyöriikin Mk I -Lemarin bikinikate; jospa sitä yrittäisi kompromissina viritellä keulille!
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: Jukka Laine - Heinäkuu 07, 2008, 04:10:50 ap
Onneksi olkoon luomuksen johtosta! Syväntä lämmittää ku noin hienon sait Monzasta tehtyä. Enpä olis moiseen ite kyenny! Minustaki vois nakuna olla eniten evuksensa, vaan ajappa ensin kateitten kanssa niin huomaat sitten eron ajo-ominaisuuksissa. Ootko Veteraaniralliin lähössä Monzalla?

Jukka Tuusulasta
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Heinäkuu 07, 2008, 04:15:15 ap
Jukka Laine kirjoitti:
Lainaus
Onneksi olkoon luomuksen johtosta! Syväntä lämmittää ku noin hienon sait Monzasta tehtyä. Enpä olis moiseen ite kyenny! Minustaki vois nakuna olla eniten evuksensa, vaan ajappa ensin kateitten kanssa niin huomaat sitten eron ajo-ominaisuuksissa. Ootko Veteraaniralliin lähössä Monzalla?

Taitaa se Le Mansin pikkuriikinen kate löytää tiensä nokalle; tourerina ja arkiajokkina kun toimii Pemari, niin tuohon "naatiskelu-Guzziin" ei toisaalta tarvita kummoista suojaa tuulta ja tuiskua vastaan (Monzaa käytetään aurinkoisina sunnuntaipäivinä naapuruston mutkateillä... :wink: ).

Veteraanirallissa voisi päiväseltään käväistä, jos Guzzi kilvissä siihen mennessä (vielä odotellaan lähinnä jarrupääsylinteriä Saksasta saapuvaksi...).
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Heinäkuu 12, 2008, 10:28:44 ap
Jep; taitaa se ykköslemarin kate olla etevin vaihtoehto ainakin ensihätään... :)

P.S. Jos jollakulla tiedossa halpa ja hyvä maalari, niin infotkaa! Kate pitäisi saada värjättyä punaiseksi eikä ainakaan vielä kehtaisi kilikalipullolla yrittää maalausta.
Otsikko: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Syyskuu 14, 2008, 09:47:10 ap
Kesälaiskottelujen ja lomien jälkeen taas pari päivää tallissareuhaamista. Sähköt OK (tänään sain jo startinkin rallattamaan), palaset suurimmaksi osaksi kasassa ja katsastuskunnosta puuttuu enää jarrunesteiden ujutus. Kohta leimalle...
Otsikko: Vs: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Lokakuu 15, 2008, 18:16:10 ip
(http://www.heikkil.net/guzzi/monza139b.jpg)
Tänään Monza sitten rekisteröintikatsastuksesta läpi - helpotti...  ;D

Samontein äkkiä pyörä talvisäilöön ja saa majailla siellä rauhassa puoli vuotta.
Otsikko: Vs: Monza-projekti
Kirjoitti: Calimero - Lokakuu 15, 2008, 19:07:52 ip
Hieno on! Onnittelut..  ;)
Otsikko: Vs: Monza-projekti
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 15, 2008, 20:05:19 ip
Ensi kesänä sitten ns. silittelet rypyt laitteesta, niin se on valmis loppukesän ajoihin..  ;)
Otsikko: Vs: Monza-projekti
Kirjoitti: Ekku - Lokakuu 15, 2008, 21:54:28 ip
Ensi kesänä sitten ns. silittelet rypyt laitteesta, niin se on valmis loppukesän ajoihin..  ;)

Eikös se yleensä mene niin, että kesällä rypistetään ja talvella silitellään? :)

Komeen näköinen peli. Ei tuossa varmaan paljon "silittämistä" ole.
Otsikko: Vs: Monza-projekti
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 16, 2008, 07:33:52 ap
Ensi kesänä sitten ns. silittelet rypyt laitteesta, niin se on valmis loppukesän ajoihin..  ;)

Eikös se yleensä mene niin, että kesällä rypistetään ja talvella silitellään? :)

Komeen näköinen peli. Ei tuossa varmaan paljon "silittämistä" ole.

Niin, tarkoitin katsos sitä amerikkalaista sanontaa "ironing the bugs", eli sitä pientä hienosäätöä, jotta on täydellinen. Kuitenkin Heikki huomaa, miten tyhjäkäynti hieman ontuu, yläkierroksilla nyhtää jne. Suutintanssia filttereiden kanssa, jarrujen säätämistä, takahaarukan laakerointia jne. Hieno ja varmasti toimiva laitehan tuo on. Pisteet projektista.

Eihän nämä koskaan valmiita ole  ;D
Otsikko: Vs: Monza-projekti
Kirjoitti: Ekku - Lokakuu 16, 2008, 10:38:04 ap
Lainaus käyttäjältä: TunturiTT
Eihän nämä koskaan valmiita ole  ;D
[/quote

Ai sinäkin olet huomannut:)

Sunnuntaina pitäisi hake Lm-kolmonen takaisin kotitalliin Jannen hoteista.

Taas on rahaa palanut ja osia vaihdettu ja vieläkään ei ole "valmis".
Otsikko: Vs: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Lokakuu 17, 2008, 06:43:56 ap
Ensi kesänä sitten ns. silittelet rypyt laitteesta, niin se on valmis loppukesän ajoihin..  ;)

Eikös se yleensä mene niin, että kesällä rypistetään ja talvella silitellään? :)

Komeen näköinen peli. Ei tuossa varmaan paljon "silittämistä" ole.

Niin, tarkoitin katsos sitä amerikkalaista sanontaa "ironing the bugs", eli sitä pientä hienosäätöä, jotta on täydellinen. Kuitenkin Heikki huomaa, miten tyhjäkäynti hieman ontuu, yläkierroksilla nyhtää jne. Suutintanssia filttereiden kanssa, jarrujen säätämistä, takahaarukan laakerointia jne. Hieno ja varmasti toimiva laitehan tuo on. Pisteet projektista.

Eihän nämä koskaan valmiita ole  ;D
Jep; viimeiset viilailut jätän suosiolla ensi kesän hommiksi ja nyt "unohdan" Monzan talviteloille puoleksi vuodeksi. Tavallaan vapauttavaa, mutta toisaalta talven tekemisenpuute jo hirvittää, kun useimmiten ollut joku pyöräprojekti käynnissä.

RS-Bemu olisi vielä räpeltämättömänä, mutta majailee talven Tampereella ja toisaalta se on Berliinissä jo rakennettu tylsällä tavalla valmiiksi (no satula sentään piti hommata ja jos uudet vieterit eteen ja taakse ja takalaukku pitäisi hommata ja...).

Pitsinnypläystä tai palapelejä kai sitä pitää huhtikuulle asti nysvätä...
Otsikko: Vs: Monza-projekti
Kirjoitti: Leo B - Lokakuu 17, 2008, 20:01:45 ip
Hieno pyörä!

Suorastaan "Espresso Corretto". Taittuu jo Cafe-tyyliin.

Onnittelut!
Otsikko: Vs: Monza-projekti
Kirjoitti: heikkil - Marraskuu 07, 2008, 08:21:37 ap
Monza myyty (pyörä tykkää, kun sitä kierrättää) ja tilalle haalittu uusi Guzzi-projekti.


[ylläpito on poistanut liitteen]