Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Bhill - Huhtikuu 21, 2008, 03:34:03 ap
-
Olisko mitään järkeä laittaa pyörään päävirtakytkintä? Sillä sais kaikki virtahäviöt seisokin aikana kuriin. Estäisi myös luvattomia käyttöönottoja.
Mulla kun on emännän mieliksi pyörien lisäksi vanha traktori ja siihen laitoin ensi töikseni päävirtakytkimen. Syynä oli juuri virtavuotojen ehkäisy ja traktorin säilytys asuintalon yhteydessä olevassa autotallissa. On nimittäin paras palovakuutus tuollaisessa vanhassa Valmetissa. Sama juttu veneessä. Siihen se kuuluu pakollisena varusteena.
Onko kellää tiedossa sopivaa mp-käyttöön sopivaa pv-kytkintä?
-
Eiköhän nuo autokäyttöön tarkoitetut katkaisijat kelvanne kun ei ihan rapasuihkuun asenna.
Virtapiirihän on suljettu kehä. Eli katkaisu on yksinkertaisinta usein maajohdon puolelta. Eli maakaapeli katkaisijaan ja vasta sen jälkeen maihin. Sinne katkaisijan maapuolen napaan sitten muut mahdolliset ohuemmat johtimet joita joissakin Guzzi-malleissa voi olla yksi tai useampia. Akun plussanapaan kun voi mennä useita johtimia. varsinkin jos on asennettu kahvalämppäriä, lisävaloa, tms lisäheebeliä niin kaikkien niidenkin virtapiiri olisi katkaistava. Plusnavaltahan on kiinteä johto myös startin solenoidiin. Maapuolen katkaisu pätkäisee tämänkin yhteyden.
En suosittele päävirtakytkimen asentamista ruiskutusmalleihin.
mm
-
>> En suosittele päävirtakytkimen asentamista ruiskutusmalleihin. <<
Miksi et? Eihän se pruutta tiedä siitä katkaisijasta yhtään mitään, jos asennustyö on tehty kunnolla ja kunnon tavaroilla. Siis siten, että ei ole katkoksia ja jännitehäviöitä...
-
Moottorinohjausyksikkö omaa virtalukosta osittain riippumattoman virtapiirin. Rasia tekee erinäisiä toimenpiteitä vaikka virta-avain olisi poistettu virtalukosta. Ns. päävirta voidaan kyllä katkaista kokonaisuudessaan aiheuttamatta vaurioita järjestelmään ja pitämään pitkiäkin aikoja virrattomana mutta ei välittömästi sammuttamisen jälkeen.
Viittaan lähinnä korjaamokäsikirjan ohjeeseen olla irroittamatta akkua virtapiiristä heti moottorin sammutuksen jälkeen. Pitää odottaa muutamia kymmeniä sekunteja.
Jos virtalukon lisäksi on jokin kytkin jolla virrat saa kokonaan poikki voi sen käyttö esimerkiksi moottorin käydessä aiheuttaa ongelmia seuraavan käynnistyksen tai virran kytkennän yhteydessä. Omakohtainen kokemus on että löysä, virtaa pätkivä, akkukaapelikenkä aiheuttaa lukuisia eri häiriöilmoituksia järjestelmässä. Ei välttämättä vaikuta toimintoihin mutta varmasti hämmentää kun ajotietokone ohjaa korjaamokäynnin suuntaan. Myös epäkuntoinen tai vajaatehoinen akku saa virheilmoituksia aikaan.
Vanhemmissa ruiskuissa on parempi "vikasietotila" mutta niissäkin akkukaapelin löysyys tai virtapiiristä irroittaminen väärään aikaan tekee omituisia häiriöitä. Hapettunut sulakkeen kanta sai Centauron käymään vain yhdellä sylinterillä!? Tällaisen vian löytäminen on joskus ongelmallista.
Herää kysymys miksi tällaista lisäkatkaisijaa ehyessä sähköjärjestelmässä ylipäänsä tarvitaan. Saahan virtapiirin poikki irroittamalla akun maakaapelin esim. huoltoa varten.
mm
-
Asia on ruiskukoneissa juuri noin kuin Motomatti kertoi. Lisäksi jotkut uudemmat pyörät keräävät muistiinsa tietoa alakierrosalueen lambda-säädön asetuksista ajan kuluessa ja käyttävät tuota historiatietoa apuna säädössä. Riippuen toteutustavasta, tuo muisti saattaa tyhjentyä jos akkukaapeli on pidempään irti.
Haittaa siitä ei muuta ole muuta kuin että tyhjäkäynti ja matalilla kierroksilla ajo on karkeampaa taas hetken aikaa.
- JuhaV