Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ikkala - Joulukuu 16, 2005, 12:35:24 ip
-
Oon tuossa ollu kahden vaiheilla, vaihtaakko nokkaketju ja kiristin vai ei. Alta sadan vaihdoin kettingin viimeksi, vaan rupeaa satku olemaan nykyiselläkin lähellä. Kiristin on vielä alkuperäinen.
Sitä kun on nykyään laiskistunu sen verran ettei viittiisi toimivaa pataa turhaan räplätä. Elikkäs: Onko tuolle kettingille olemassa joku suositeltava vaihtoväli, muu kun tuo mun korvien välissä kummitteva 100tkm? Entäs kiristimen arvioitu elinikä? Ja öljypumppu, onko (sekin:D) ikuinen? Pumpun akselin laakereita on vissiin joissain vehkeissä uusittu?
Niin, mopedi on 1100 calif, ei normaalien kolinoiden lisäksi ylimääräisiä kalkatuksia, ainakaan jakopäänkopasta. Ja näin sais asia olla vastaasuureskin.
-
Kiristimellä tuskin on mitään viimeistä käyttöpäivää, mutta samallahan sen kunnon tarkastat ja kirristimen vaihdat, kun nyt jakopäätä auki käytät. Lariooni osa maksoi jotain aivan naurettavaa, enkä usko että isolohkon tiristin on juuri sen kalliimpi.
Omaani en tosin vaihtanut kuluneisuuden takia, vaan hilu päätti n.55tkm:n kohdalla poiketa kahteen osaan...
Jos isolohkossa on yksinkertainen ketju, kannattaa se varmaan vaihtaa samoin tein. Ainakin eräiden autojen huolto-ohjelmaan kuuluu ketjun tarkastus/vaihto sadassa tonnissa, jos ei ole tuplaketjua. Tuplaketju kestää auton venttiilikoneistossa KOLME kertaa pidempään kuin yksinkertainen....? Guzzin venttiilikoneiston vastus ja kitka ei liene tästä voimiltaan kovin eroavainen.
-
Hoi
Ketju on kaksirivinen ja näyttäisi todella kestävältä. Vaihdoin, varmuuden vuoksi, omaan LM4:ään ketjun, entinen ketju vaikutti aivan uudelta, harmi että en tehnyt tarkkaa vertailumittausta uuteen ketjuun nähden.
Se miksi kirjoitin tähän liittyy kuitenkin tuohon katkenneeseen kiristimeen, vaihdoin näet omaani samanlaisen kiristimen. Kysyisinkin; miten katkeaminen ilmeni ja aiheuttiko se vaurioita?
Onko muilla ko. kiristintä käyttäneillä ilmennyt samoja katkeamisongelmia ja millaisilla kolometrillä? Kertoisitteko kokemuksistanne, niin osaa suunnitella kiristimen vaihdon oikean hetken. Jos muillakin on ollut samoja ongelmia, niin kaivan laatikosta vanhan alkuperäisen kiristimen ja vaihdan sen takaisin! Se näyttää ikuiselta systeemiltä. (on kyllä tosin jollakin katkennut, että se siitä ikuisuudesta)
-
Mulla ei päässyt tulemaan mitään vauriota, koska huomasin äänen ajoissa ja en enää ryhtynyt ajamaan, ennen kuin vika oli selvillä. Ääni oli sellainen Naputtava Rallatus™ ja sen taajuus luonnollisesti muuttui kierrosten myötä, kadoten jossain vaiheessa muiden äänien alle. Tässä tapauksessa muita vaurioita ei edes olisi voinut tulla, sillä kiristimen katkenneet osat menivät limittäin ja pitivät täten ketjun riittävän kireällä estämään ylihyppäykset.
Oli muuten helppo remonttina, Italian Luigi on varmaan suunnitellut koneen traktorimiehille. Koko vaihto-operaatio sujui kolmella-neljällä työkalulla ja konetta ei tarvinnut erottaa rungosta.
Ihmetytti uutta asennettaessa se että kiristin on uskomattoman tiukalla mutkalla vapaana ollessaan!! Luulisi esim jousen olevan irrallaan, jotta kiristimen voisi vaikka asentaessa jännittää pänninkiin.
Tuosta katkeamisen yleisyydestä; Piikkiöstä sanoivat myynensä Motoitalian olemassa olon aikana ehkä kaksi tai kolme kiristintä ennen tuota minun yksilöäni, eli ei varmaan ole sieltä yleisimmästä päästä tämä vika. :D
-
Noin 70 000km ajetusta LM IV:stä katkesi joskus 90-luvun alussa kiristin ja kiilautui rattaan ja ketjun väliin. Ketju tietenkin poikki ja parit venttiilit vääräksi. Arvatkaapa naurattiko autobaanalle vähän Baden-Badenin yläpuolella, tietyön kohdalla, kolmikaistaisella osalla ja tietenkin vasemmanpuoleisella kaistalla. Onneksi asuin silloin Saksassa, no laittoivat samantein Dynotecillä vähän muitakin palikoita.
-
Hoi
Tuhon kiristimen asentamisen liittyen, en ole varma onko Larion kiristin sama kuin iso-lohkoissa. Sen huomasin itsekin, että näppivoimat loppuvat kiristimen jousta vastaan otellessa.
Asennus on helppo tehdä siten, että ottaa muovikaaren jousineen irti runkokappaleen nivelakselista ja asentaa ensin pelkän kiristimen rungon moottoriin, sitten ketjupyörät ja ketju paikoilleen.
Lopuksi "survotaan" muovikaari jousineen ketjun ja kopan väliin, siten että nivelakseli menee reikäänsä, lopuksi nivelakselin mutteri kiinni ja valmista tuli.
-
Dodii. Kuusi on sisällä, sika uunissa:vau:, lahajat hommattu ja hond.. kone pian kasassa. Saap keskittyä taas olennaiseen elikkäs kutsiin.
Tuplaketju on joo, sillä sen vaihtamattomuus nyt tulikin mieleen. Jos on tosi, että tuplakettinki autopuolella kestää kolminkertaisesti yksriviseen verrattuna niin kestää se sitten kutsissakin. Jääköön vaihtamatta. Ei viimeksikään uuden ja vanhan välillä paljoa pituuseroa ollut.
Taitaa näissä 1100 moottoreissa olla kiristinsydeemi erimoinen kun vanhemmissa isolohkoissa. Kiristin on vaan sellainen apaut 5cm "kieli", jota hentoinen jousi pönnää ketjua vasten. Tuskin pääsee katkeamaan koskaan. Jousi sieltä luultavammin katkee jos nyt jotain hajoaa. Ja helppo asentaa, senkus tyyrää ketjun paikalleen ja sormella pitää tuota kiristintä sivussa.
Hyvät joulut