Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: vehvis - Huhtikuu 18, 2008, 07:37:13 ap
-
ensimmäinen pidempi kaupunkiajo tehty uudella (1981) 1000 sp:llä. kytkin jumitti ilmeisesti koneen lämmettyä ja sen jälkeen päällä olikin jatkuva veto :) eli vaikka kahvasta nykii niin meno jatkuu. ongelmaa samalla myös vaihteiden kytkemisessä.
no pakettiautolla eteenpäin ja myöhemmin uusi yritys kylmällä koneella, nyt kaikki taas kunnossa.
johtuuko siis kuluneesta kytkimestä vai mistä että kuumentuessa (aamuruuhka helsingin keskustassa...) ongelma tulee esiin?tähän asti toiminut koeajot maantiellä ilman mainittavaa ongelmaa...
-
Voi olla, että vaihdelaatikon akselin (tämä siis pyörii kytkimen sisällä) booriurat ovat kuluneet, eikä kytkin pääse liikkumaan akselilla kuten pitäisi irroittamista varten.
Paljonkos laitteella on ajettu?
Ennenkuin lähtee moottoria pudottamaan rungosta, kannattanee kuitenkin varmistaa, että mekanismi toimii muuten kunnolla.
-
niin se ajomäärä on aika olennainen tieto. mittarissa vajaa 90 tkm, eli ainakin sen verran ajettu. se mikä siis eniten ihmetyttää että toiminta palasi kun antoi koneen jäähtyä ja lähti kylmällä uudestaan. no illalla töistä kotiin niin saas nähdä...
-
Minkäslainen se tuntuma kahvassa oli silloin kun kytkin ei irrottanut? Painuiko kahva normaalisti, vai jumittiko sekin?
-
kahvassa ihan normaali tuntuma. kytkin ikään kuin hävisi käytöstä vähitellen. jossain vaiheessa sitten lopetti kokonaan irrottamisen.
-
No tuo kyllä haiskahtaisi sille, että ensin kannattaa tutkia kytkimen säätö. Ettei irrottaminen ole vain sen verran pienestä kiinni, että koneen lämmetessä ei enää irroitakaan.
Nosta pyörä keskituelle, laita vaihde päälle ja kokeile pyörästä pyörittämällä, missä vaiheessa irrottaa. Jos on melkein kahva pohjassa, kiristä vaijeria sieltä kahvan päästä. Jos siellä ei tunnu olevan sopivaa säätövaraa (joskus niin käy), avaa lukitusmutteri vaihdelaatikon päässä olevan käyttövivun säädöstä ja pyöritä sitä hieman sisään päin. Puoli kierrosta lienee hyvä aloitus.
-
Mikäli Guzzin kytkin on rakenteeltaan sukua autoissa käytetyille kytkinrakenteille tulee vikamahdollisuuksiksi mieleen silmälaakerin (vauhtipyörässä oleva laakeri johon kytkinakselin pää on laakeroitu) tai kytkinakselin ja -levyn booreissa olevan epäpuhtauden aiheuttama kiinnitarttuminen.
-
Edesmenneessä Monzassani oli tommonen ominaisuus aluksi. Kytkin kyllä irrotti kun annoin kaasua riuskasti käynnistyksen jälkeen pyörän ollessa keskituella. Vaan tämä ominaisuus katosi kun kyysäsin kaveria pitemmän matkaa ja kytkin alkoi luistaa ylämäessä kiihdyttäessäni. Muutaman luistattamisen jälkeen tarttumista ei enää esiintyny. Aattelin notta jotakin tahmaa siellä kytkimessä oli joka sitten kulahti pois kun tarpeeksi luistattelin. Ykköstä päälle laittaessa pyörä teki useasti jonkin sorttisen nykäyksen.
-
Talviunien jälkeen teki oma SP III samaa, ei asiaa huoleen. Muutaman kytkimen korjanneena vika löytyy nahistavasta kytkinakselin boorista, vaatii ns. "miehen" kättä eikä hempeilyä. isolohkossa tuplalevyt joten väliholkki booreineen saattaa edesauttaa kyseistä oireilua. Katso ensin kytkimen välys kylmänä, sen jälkeen tarkistus lämpimänä. Levyjä tuskin saat loppuun kulutettua normaalilla ajolla. Jos alkaa ottaa hermoon oireilu, pannu irti ja auki ja tutkimaan paikkoja, koneen pitää olla sitten kytkin taivasta kohti kun alat virittelemään niitä jousia paikalleen ovat nimittäin irti siellä asetelman takana. Moni ehdottelee pikaliimoja jne,,, että saa jouset pysymään paikallaan, ei toimi. Pannu "nenälleen".
Pikkulohkossa asia hieman toinen, ja kyseinen oire yleensä merkki siitä että painelaakeri hajonnut, ja kytkimen käyttöakseli menossa asetelmassa olevan "lätkän" läpi. Korjaus halpa uusi painelaakeri ja täyttöhitsaus ja hionta "lätkään". Samalla voi tarkistaa levyn jouset ovatko kunnossa, pikkulohkossa tuppaavat löystymään. Pientäkin klappia ja helinää, levy vaihtoon.
Pikkulohkoon onnistuu painelaakerin vaihto ilman suurempia purkutoimia, kytkimen haarukka irti laatikon takapäädystä, ja pihdeillä tappi vetäen ulos, kaivaa hieman lisää ja saa akselin tulemaan sen verran pihalle että saa painelaakerin irti, ja uuden paikalleen, sitten vaan palikat paikalleen tapin kumitiivisteen voi myös vaihtaa, jos on öljyvuodon merkkejä.
Et sillai.:cool:
-
eli siis vaijerin säätö kuntoon ja rankkaa ajoa??
eilen ajolenkillä toimi ihan ok maantiellä mutta heti kun tuli kaupunkiin alkoi oikuttelu. vapaata ei löydy ja samat oireet. liikennevaloissa piti sitten sammutella ettei tullut peräänajoja...
tarkistetaan nyt ensin vielä mainitut asiat, ei oikein innostaisi pitkän tallitalven jälkeen jatkaa samaa touhua kesällä :)
-
Vaikka toi kytkin on kuiva niin on se mun mielestä enemmän moottoripyöräkytkin kun auton kytkin, siellä ei ole silmälaakeria eikä "tehdastekossta" paineasetelmaa, vauhtipyörässä on ulkohammastus painelevyä varten ja kytkinlevyissä sisähammastus jota vastaan tulee erillinen osa eikä suoraan kytkinakselin pää, lisäksi kytkin avataan painamalla kytkinakselin läpi niin että painelaakeri on vaihdelaatikon takana
ei ole kokemusta mutta onko mahdollista että painelaakeri askin takana menisi lämmetessään "kasaan" jotenkin eikä siksi irrottaisi kuumana ?
PS Itseasiassa vielä joissain 80 luvun Alffoissa on autossakin monilevykytkin ja toisaalat useimmissa etuvetoisissa ei ole silmälaakeria enään vaan kytkinakseli on ulokeakseli
-
tuota tuo ongelma kuullostaa tutulta minulla oli saman laisia ongelmia floritan kans kytkimestä loppu säätö varat ensin ja sit yks kaks hajos levy atomeiksi keskiö korkkas ja kulutus pinnan palaset meni päällekkäin !! se levy kyllä kannattaa tarkistaa jos ei säätö riitä !! :cool:
-
tuli tutkittua tarkemmin ja sekä kylmänä että kuumana irrottaa keskituella seisoen ihan hyvin, ei tarvitse vetää edes kahvaa pohjaan asti. kylmänä toki paremmin mutta lämmetessäkin toimii. eli en usko että kyse on kytkimen säädöstä.
luistattaminen ei onnistu oikein tasaisesti, tuntuisi todella että siellä on jotain "tahmaa" mikä muljauttelee liikkellelähdöissä ja kuumetessaan muuttuu liimaksi.