Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Bhill - Maaliskuu 24, 2008, 04:17:42 ap
-
Pitäis kai vaihdella pyörään öljyt. Kysymys on taas sellainen, että siihen on yhtä monta mielipidettä, kuin miestäkin. Mikä öljy -00 mallin V11:een moottoriin ja laatikkoon? Entä perään?
Autossa käytän aina synteettisiä, mutta sopivatko Guzziin. Mitään Delvacia en kyllä pyörään laita. Kovasti olen tykästynyt noihin synteettisiin. Pyörässä määrätkin on niin pieniä, ettei hinnalla ole juuri merkitystä. Pari vuotta sitten oli vielä paikallisella Seolla myynnissä Agip:n öljyjä ja niistä olis ollut helppo valita suositusten mukainen litku, mutta pojat lopetti niiden myynnin.
-
Joo, monenlaista koulukuntaa on. Piikkiössä tiemmä laitetaan
V11:een tämmöistä tavaraa:
Moottori Motorex Power Synt 10W/60
Vaihteisto ja perä Motorex Gear Oil 80W/90
Perään lisäksi 2 cl Molykote A
Tehdas kieltää kardaaninivelissä molybdeenipohjaisen (mustan) rasvan
käytön. Pitää olla kuulemma litium- tai kalsiumpohjaista (kirkasta).
-
http://www.valvoline.fi/tuotteet/voiteluaineet/kilpamoottorioljyt/vr1_racing.html (http://www.valvoline.fi/tuotteet/voiteluaineet/kilpamoottorioljyt/vr1_racing.html)
Siinä hyviä vaihtoehtoja koneöljyksi. Mä suosin nykyään tuota 10-60:tä.
Ei kai laatikossa ja perässä haitaksi synteettinenkään olisi jos vaan pysyy sisällä. Mun kutsissa ei pysy, pitää olla mineraalit.
-
Pitäis kai vaihdella pyörään öljyt. Kysymys on taas sellainen, että siihen on yhtä monta mielipidettä, kuin miestäkin. Mikä öljy -00 mallin V11:een moottoriin ja laatikkoon? Entä perään?
Autossa käytän aina synteettisiä, mutta sopivatko Guzziin. Mitään Delvacia en kyllä pyörään laita. Kovasti olen tykästynyt noihin synteettisiin. Pyörässä määrätkin on niin pieniä, ettei hinnalla ole juuri merkitystä. Pari vuotta sitten oli vielä paikallisella Seolla myynnissä Agip:n öljyjä ja niistä olis ollut helppo valita suositusten mukainen litku, mutta pojat lopetti niiden myynnin.
Jepjep, öljyt tuntuu nostavan joka kevät ne samat hihhulit takajaloilleen, vaikkei edes olis insinörtit kyseessä. Enivei, peräöljyihin en ota kantaa, kun en ole gutsimekaanikko, mutta tuon moottoriöljyn suhteen asia lienee perusteluineen aika yksinkertainen.
Elikkä koneeseen joku hyväksi havaittu paksumpi öljy, vaikka joku tunnettu mp-öljy. Gutsin tapauksessa ei liene niin väliä onko se synteettistä vai ei, kun kytkin ei ui öljyssä. Kunhan se on vaan tarpeeksi "paksua," eikä autojen moottoriöljyjen tapaan 0w tai 5W -viskositeettiin asti lisäaineistettu. TS. jostain 0W30 tai 5W40 täyssynteettisistä autoöljystä ei juuri ole hyötyä, paremminkin päinvastoin, koska ko. laitteella ei ajeta kovilla pakkaskeleillä, ja ilma-öljyjäähdytteinen kone käy muutenkin suht lämpimänä.
Käytännössä olen huomannut samanlaisessa ilmajäähykoneessa (Ducati), että jopa tuollaiset 10W40 öljyt pakkaavat menemään turhan ohueksi kuraksi ainakin lämpöisillä keleillä. Tihkuvat pahimmillaan tiivisteiden välistä ja vaihteisto rupeaa ääntämään ja takkuamaan suht aikaisessa vaiheessa, eikä ohkainen kura varmaan ainakaan paranna moottorinkaan voitelua.
Sen takia ainakin itse valitsisin gutsin koneeseen jonkun 15W50 tai peräti 20W60 mp-öljyn, kenties jopa puolisynteettisen, jolla sekä vaihteisto että kone pelaavat mainiosti. Harvoin on Suomenkaan suvessa niin kylmää, että kone kangistuisi liikaa noilla öljyillä eikä suostuisi käyntiin lähtemään. Itsellä on asiasta kokemusta +/- 2 asteen yö- ja aamustarteista.
Tuo juurpoun mainitsema Piikkiön dinosaurus rex on varmaan ihan toimiva ratkaisu. Itse olen käyttänyt jo parissa eri makaroonimopossa enimmäkseen Motorexin 15W50 puolisynteettistä, ja tulen varmaan käyttämään sitä gutsissakin, jos sellaisen tulen jossain vaiheessa hommaamaan. Ihan vaan siksi että se näyttäisi toimivan hyvin, myös Gutseissa. Syntikoista ainakin Shellin Advance Ultra 15W50 toimii sekin suht hyvin, ja kuivakytkinmopossa varmaan mainiosti. Tosin vaihteisto kangistui ehkä aavistuksen nopeammin tuolla kuin vastaavalla dinolla. Ehkä, empiiristä mutua, jonka muutama muukin vahvistaa, tosin märkäkytkinmopoilla. Oiva mopoöljy se on silti.
Muitakin passeleita 4L tonkissa myytäviä vastaavia varmasti on, kenties halvempiakin, vaikka Teboilin 15W50 superbikeöljy mukaanlukien, ja kukin tulkoon autuaaksi omalla tyylillään, jopa sillä D-alkuisella lisäaineistetulla diisseliöljyjllä.
Itse en vaan oikein ymmärrä sitä Delvac -hypetystä mopopiireissä, varsinkin jos kyseessä ovat kuskit, joilla ei ole tallissaan ennestään esmes traktoreita, kuorma- tai pakettiautoja sun muita isoja diisseleitä. Eihän siihen mopoon mene kuin se vajaat 4L kerrallaan, pari kertaa kaudessa. Mahtaa se 20+ litran Delvac-tonkan ostosta saatu hyöty jäädä melko teoreettiseksi....
Mutta tosiaan, kukin tyylillään.
-
http://www.valvoline.fi/tuotteet/voiteluaineet/kilpamoottorioljyt/vr1_racing.html (http://www.valvoline.fi/tuotteet/voiteluaineet/kilpamoottorioljyt/vr1_racing.html)
Siinä hyviä vaihtoehtoja koneöljyksi. Mä suosin nykyään tuota 10-60:tä.
Ei kai laatikossa ja perässä haitaksi synteettinenkään olisi jos vaan pysyy sisällä. Mun kutsissa ei pysy, pitää olla mineraalit.
Mitähän lie maksaa tuo 20W60 Racing dinomömmö? Tuonkin kuulemma pitäis olla varsin asiallista kamaa, ja sitä saa 5L astioissa. Tuota vois olla kiva kokeilla joskus, nimenomaan jossain ilma-öljyjäähdytteisessä kuten gutsi, dukati jne. Tais sitä Agipiakin muuten olla tarjolla jossain Vantaalla tai Helsingissä ainakin, en vaan muista tarkemmin missä.
-
Päivää taas.
En sekoa tuohon öljyasiaan sinänsä, kun se on jotenkin kovin tunteitaherättävä asia. Mutta eikös siinä ole kyse öljyn pintapaineenkestosta... vai mikä se oli se termi, siis että kalvo kestää siellä raudan välissä särkymättä.. Ja guzzissa sitä liikkuvaa rasvattavaa rautaa on enemmän kuin keskivertokiinansirkkelissä.
Mutta piti ihan muusta antaa Bhillille vinkki. Jotta vältyt laatikkoöljyjen tiuhalta vaihdolta, laita vaihdeaskin huohotinnysään jatkoksi letku, jonka johdat satulan alle tai jonnekin muualle. Tuppaa menemään vesi siitä lapsellisesta huohottimesta laatikkoon painepesun ja luullakseni ihan reippaassa sateessa ajamisenkin yhteydessä Sitten on laatikkoöljy harmaana ja pitää vaihtaa ja tulee taas kulunkia ja jäteöljyongelmaa ja muuta.
Pekka
PS. sittenkään pysty olemaan sohimatta topicia... mitäs tiedätte siitä punaisesta mansikkakiisselistä laatikkoon?
-
Toi Motorex on hyvä tieto, kun mun mielestä oman paikkakunnan pienkonekorjaamo myy sitä. Pitää poiketa tarkistamaan. Eiköhän sitä mene Guzziin. Huohotin pitää tsekata. Kiitos taas tiedoista.
-
Mitähän lie maksaa tuo 20W60 Racing dinomömmö?
Motonetissä näyttää oleva 20W-50 5litraa 36,50 EUR.
Agip:ia katselin tuolta -> http://www.oelwelt24.de
20W-50 ~14 EUR/litra
10W-60 ~11 EUR/litra (jos tilaa 24 litraa, on litrahinta ~8.30 EUR)
+ tietty toimituskulut.
-
Mulla menee moottoriin ensi kesäksi Castrol TWS 10-60W ( 59,90 €/4 l ) ja vaihdelootaan ja perään Mobilube HD 80-90W ja perään tietenkin se Molycote .
-
heräsipä utelijaisuus mitä kumman molykote aata???:huh:
mitenkä se vaikuttaa perässä:wink:
T Aloittelija
-
Molybdeenidisulfidi... liukas lisäaine, jonka pitäisi ikäänkuin tunkeutua rattaitten metallin huokosiin ja sieltä käsin pienentää kitkaa.. näin olen kuullut. Joku väitti, että tämmöiset aineet olisi kehitetty aikanaan sotalentsikoita varten... vaikka öljyt olisi hävinneet maailman tuuliin, tuo aine olisi edelleen liukastanut niin, että kone pääsi kotikentälle.
Mene tiedä mikä on totuus.
Onkohan noitten käytölle oikeasti enää tarvetta, tämän päivän öljyjen kanssa? Tämä on yks niistä tunteitaherättävistä öljykeskustelunaiheista... varsinainen ampiaispesä...
Pekka
-
PekkaHml kirjoitti:
Onkohan noitten käytölle oikeasti enää tarvetta, tämän päivän öljyjen kanssa?
Kuka uskaltaa olla käyttämättä, kun on tehtaan suositus?
Ostaisitko pyörän myyjältä, joka kehuisi, ettei ole minkäänlaisten
lisäaineiden kanssa ruvennut läträämään?
-
Mulle on kerrottu että se Moly-jotain vain vähentää vaahtoamista perässä. Itte käytän Mobilin mineraali 80W-90 GL-5 öljyä sekä vaihteistossa että perässä kun yksi litran purkki riittää molempiin. Edellinen omistaja sano että hänellä oli synteettiset tullut ulos jotta siksi käytän mineraalia. Ja koska mineraaliöljy ei ehkä niin paljoa kehittynyt niin siksi myös sitä lisäainetta.
-
Juu tottakai sitä käyttää pitää, kunnes toisin todistetaan. Pari senttilitraa sitä ei vie ketään konkurssiin. Mutta kiva olisi, jos joku öljyalan teoreetikko kertoisi, mitä tietää noin tutkimustiedon valossa näistä öljyistä ja lisäaineistuksesta yleensä.
Sattumoisin kukaan tällä foorumilla töissä Otaniemen moottorilabrassa?
Pekka
-
Wikipediasta löysin:
"MoS2 with particle sizes in the range of 1-100 µm (http:///wiki/Metre) is a common dry lubricant (http:///wiki/Dry_lubricant). Few alternatives exist that can confer the high lubricity and stability up to 350 °C in oxidizing environments. Sliding friction tests of MoS2 using a pin on disc tester (http:///wiki/Pin_on_disc_tester) at low loads (0.1-2 N) give friction coefficient values of <0.1.
Molybdenum disulfide is often a component of blends and composites where low friction is sought. A variety of oils (http:///wiki/Oil) and greases (http:///wiki/Grease_%28lubricant%29) are used, since they retain their lubricity even in cases of almost complete oil loss, thus finding an use in critical applications such as aircraft engines (http:///wiki/Aircraft_engine)."
Eli kestää painetta ja korkeita lämpötiloja - vaikka ei olisi öljyä seassa.
Racing-öljyt on tarkoitettu tilanteeseen, jossa moottorilla ajetaan muutama sata kilometriä täysillä ja sitten se puretaan ja vaihdetaan tarpeellinen määrä osia ja sitten aloitetaan taas alusta.
-
Arghhh... kirottua, minuun osui; pystyn silti lentämään kotiin...
Ja kotiin päästyäni kysyn, että mikseivät suuret öljy- yhtiöt sitten lisää molybdeenidisulfidia öljyihinsä... jos se kerran on kiistattoman hyödyllistä...
Kustannustekijät eivät käy selitykseksi, sillä öljyähän on moneen hintaluokkaan.
Asioitten kyseenalaistaminen on valaistumisen alku...
Pekka
PS. Miksei sitä muuten saa käyttää kardaanin nivelten rasvauksessa, siis mustaa vaseliinia, jossa on nimenomaan tuota Mos2:ta? Nouseeko siellä lämpötila yli 400 asteen. Siinä lämpötilassa Mos2 muuttuu Mos3:ksi, joka onkin sitten hiova. Netistä luin..
-
Suurella ? öljy-yhtiö Motulilla oli ainakin joskus saatavana valmista seosta. Ei tarvinnut läträtä.
-
joo -siitä vaan kokeilemaan vaikka banaania perään!
sitikka miehetkin kinaa siitä pitääkö käytttää lhm- öljyä vai ties mitä korviketta tilalla.
MOS:sia suositellaan varmaan ihan vain kiusaksi?
-KG-
-
Reilun kaupan vai ryöstöviljeltyä? Pitääkö olla ihan kypsä vai käykö tollanen snadisti vihertävä. Vihertävän viskositeetti olis korkeampi...
Pekka
-
Näin se nyt vaan on, että Mandellossa halutaan tehtävän seuraavasti:
-Perään molybdeenilisäainetta.
-Kardaaniin rasvaa ilman molybdeeniä. Eräs arvaus on, että avokardaanissa
litiumrasva kestää tuulta ja tuiskua paremmin.
-
Öljyistä saa kivasti juttua aikaiseksi, kun kukaan ei
oikeasti tiedä asiasta mitään. En minäkään.
Tuleeko yhtään mieleen 6v hiekkalaatikkokeskustelut
Volkkarin ja Kadetin paremmuudesta?
-
Heh, juurikin noin.
Siksi peräsinkin ihan oikeaa tutkittua tietoa. Ja kun foorumilla on niin hiljaista, pieni provokaatio reipastaa, ettei keskustelu ihan tykkänään kuole.
Eikä juttujen aina tarvitse olla niin aikuismaisen ryppyotsaisia, todistaahan jo meidän harrastuksemme ja merkinvalintamme, ettei olla ihan tavallisimmasta päästä... saati ns. normaaleja...
Kohta päästään käytännön toimiin maantielle.
"Hei vauhtia, hei elämää; vain savu jälkeen jää" - runoili Ilmari Pimiä 1930-luvulla
Pekka
PS. Papallapa olikin Skoda, kun olin kuudenvanha peikkopoika
PPS. Ei muuten olla yksin... ihan samansorttista öljyvääntöä oli ruåttalaisten foorumilla