Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kari Sairanen - Maaliskuu 23, 2008, 14:56:38 ip
-
Hoi
Oliskos` kenellä kokemuksia katkojankärkien kestoiästä, kysymyksessä on ns. isolohkon kärjet, eli tonnisen LM4:n kärjet. Pyörässä olevilla kärjillä on ajettu noin 30000 km vaihdon jälkeen -virranjakajan kanttakaan ei ole avattu sen koomin, mitäs sitä toimivaa konetta avaamaan.
Nyt on alkanut kuitenkin mietityttämään tuo "toimivuus", eli kannattaisiko jo vaihtaa uudet kärjet? Millaisissa kilometreissä olette törmänneet ongelmiin?
-
30 tuhannen jälkeen en kyllä tekisi muuta kuin puhdistaisin ja tarkistaisin kärkivälit ja pari tippaa öljyä pyörijän akselin huopaan , eikä muuta kuin menoksi. Uskoisin että yksillä kärkiparilla voisi huristella jopa 50 t , sanoo entinen SP : n omistaja .
-
Mille GT:ssä tuli näköjään vaihdettua kärjet muistiinpanojen
mukaan n. 35 000 km välein. Kai niillä olisi vähän kauemminkin
ajanut, mutta olivat ne siinä vaiheessa jo hiukan ryytyneet.
-
Ostin Millen aikanaan ekalta omistajalta joka sano että kärjet on alkuperäset. Mittarissa oli jotain 48 th. Tein siinä ison huollon ja vaihdoin kärjet myös. Olen kyllä ottanut kopan auki joka syyshuollossa (5 - 7 th / kesä) ja laittanut tyynyyn tipan öljyä ja liukujen taakke nokareen vaseliinia ja tarkastanut kärkivälin. Kun mittarissa oli 97 th vaihdoin taas kärjet, ehkä turhaan ehkä ei. Tuntui kyllä että kävi taasen nätimmin mutta niinhän se on kun tekee koneeseen huollon niin jarrutkin tuntuu toimivan paremmin. Ennen aikaan autoissa oli kai vaihtoväli jotain 10-15 th, sehän vastaa periaattessa 4 sylintetisessä 40 - 60 th guzzille jos kipinöiden määrää ajattelee, liuku tietty kiertää guzzissa suhteessa kauemman matkaa. Varakärjet on matkassa mukana ettei tule paniikkia vaikka jotain sattuisikin.
-
Noissa kärjissä oli ainakin meidän pelissä semmoinen omituisuus,
että ennakon säätövara loppui kesken, jos kärkivälit sääti oikein.
Jostain stopparista piti viilata siivu pois. En muista tarkemmin, mistä kohtaa.
En tiedä, oliko yksilövika?
-
Mulla kyllä loppu säätövara kesken jakajasta, alemman kärjen pohjalevystä. Jos oli kärkivälit oikein ja ylemmän kärjen sytytys oikein niin alempaa kärkeä ei saa sytyttämään oikeaan aikaan. Purin jakajan ja viilasin reikiä niin sen saa kohdalleen.
Mietin silloin että mahtaako johtua eri mallien eri ennakosta, osassa on 2 astetta ja osassa 5 astetta niin jos jakajan säädöt ei jommalle kummalle riitä, en nyt tässä muista kumpaan päin sitä piti viilata ja mikä millen ennakko oli mutta viilat piti jos halusi kohdalleen. Kaverien neuvo oli että toisen kärjen väli vähän isoksi ja toisen vähän pieneksi niin sitten saa sytkät kohdalleen mutta tein sitten itte toisin.
-
Hoi
Hyvinpä tiesivät veljet tuossa edellä, että 30000 km ei ole Guzzin kärjille vielä mikään finaalimäärä Irrotin kärjet, että olisi helpompi tutkia kuluneisuutta ja suorittaa hionta. Ylimmäisessä parissa näkyi kohta jossa pinnassa oli pieni pistemäinen pintarikko, alimmaisessa parissa pinnat olivat vain muuttuneet osittain mattapintaisiksi, varsinaista kulumaa kummankaan parin kärkien pinnoissa ei ollut lainkaan.
Istukkapintojen kiillotus ohuella vesihiontapaperilla peilipinnoille ja kärjet takaisin jakajaan, ajoitus ja voitelu, seuraava kurkistus jakajan sisälle noin 25000 km päästä!
-
-83 Ostin Pellossa uudet kärjet Gt:een poika tuli ulos katsoon ja sano: kun en oo kuthia koskaan nähny, ja myi Fiiun kärjet. Siellä ne paukuttaa vieläkin.
-
Hoi
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten ne FIAT:in kärjet sopivat Guzziin kun Guzzin jakajassa on kahdet kärjet ja ne ovat peilikuvia keskenään?? Eli toiset kärjet voisi korvata, mutta miten sen toisen parin laita on??
-
No, en tiedä kuinka fiiun kärjet sopivat, mutta kyllä siinä ko. GUZZIssa on vain yhdet kärjet, eli Coppia contatti 12 71 54 45. Että silleen. :prof:
-
Ilmeisesti joidenkin pyörässä on kahdet kärjet ja jodenkin vain yhdet.
Minulla oli kahdet.
-
Niin siis GT on vuodelta-74 ja siinä on samat kärjet kuin ekoissa 127:ssa ja vain yhdet kärjet, koska on varustettu virranjakajalla.
-
Joo siinä alkuperäsessä V-konseptissa oli "oikea" laturi ylhäällä pyttyjen välissä ja oikea jakaja samassa paikkaa missä uudemmissa on tuplakärjet ja "vain" yksi puola mutta kun markkinamiehet (?) vaativat matalampaa runkoa piti ottaa askel "taakse päin" ja siitää laturi kampuran päähän ja madaltaa rakennetta vaihtamalla korkea jakaja kaski kärkiseen matalaan malliin. Tässä vaiheessa varmaan tuli tarve sille erikoistyökalulle jolla saadaan jakajan mutterit auki ?. Mahtoiko muutos tulla V7 Sporttin ?
-
Enpä tiedä noista "markkinamiesten" tarpeista, mutta ei se Tonti-runkoon siirtyminen nyt varmaan ollut pelkästään negatiivinen asia.
Taitaa tuo runko olla ihan vakavissaan suunniteltu, kun en oikein usko, että vahingossa päästäisiin niin hyvään lopputulokseen.
-
Hoi
Kiitos veljet, nyt selvisi tuo katkojankärkien "lukumäärä". Mielestäni runkomuutos oli ainakin virranjakajan suhteen askel eteenpäin. Rungosta olisi kyllä saanut tehdä vielä matalamman mitä se nyt on, olisi tuo satulakorkeus vähäsen pienempi.