Kesä lähestyy ja allekirjoittaneelle näköjään jo perinteiseksi muodostunut keväinen cafornianhankkimiskuume tuntuu taas olevan nousussa. Asian tekee aikaisempaakin akuutimmaksi se, että vanhasta japsista on vihdoinkin päästy eroon ja nyt OIKEAN ajopelin hankinta on ihan OIKEASTI ajankohtainen.
Ongelma näyttäisi vaan olevan se, ettei fyffeä edelleenkään ole liikoja käytettävissä ja että kotomaasta tuntuu olevan huomattavan vaikeaa löytää alle 80 tkm ajettuja Caleja hintaluokassa alle 6000 eur.
Vaan saksanmaallapa näyttää (siis näyttää) olevan toisin ja jo alle neljän tonnin (plus tietysti verot yms.) näyttäisi olevan varsin kelpo pelejä tyrkyllä.
Siis: kannattaako vanhan Calin tuonti? Onko kokemuksia? Vinkkejä? Tiedossa olevia sudenkuoppia? Mitä pitäisi erityisesti huomioida jos ostaa liikkeen sijaan yksityiseltä?
Ostaminen Saksassa on sinänsä ihan samanlaista kun täällä mutta rekisteröinti ja vakuutus eroaa Suomen käytännöstä.
Suomalaista hienoa käytäntöä että edellisen omistajan liikennevakuutuksen "hännällä" voi ajaa viikon ei ole. Eli pyörät on liikkessä ja yksityisellä ilman kilpeä ja vakuutusta.
Jos ostaa liikkeestä niin saa yleensä ilmatteeks kilven jossa vakuutus viikoksi Saksan alueella, eli voi ajaa vaikka Rostokkiin ja sieltä laivalla kotiin. Ostaminen mahdollisa viikonloppuna ja iltaisin.
Jos haluaa ajaa Ruottin läpi tai ostaa yksityiseltä niin pitää mennä paikalliseen rekisteröintikonttoriin jossa pyörä merkitään ostajan nimiin kansainväliseen rekisteriin, ensin pitää kaydä ottamassa vakuutus. Tähän menee rahaa ja aikaa eikä onnistu kun arkisin (perjantaisin vain puoleen päivään). Mutta ainahan kaiken voi ottaa loman kannalta ja uhohtaa kiireen ja stressin.
Tietty voi hakea peräkärryllä tai pakettiautolla jolloin ei tarvii mitään rekisteriä tai vaukuutuksia hommata.
Niin ja rahat pitää olla käteisenä mukana mikä pelottaa joita kuita.
Homma toimii kutakuinkin samalla tavalla myös Belgiassa, josta voi myös tehdä hyviä löytöjä. Ainoa sudenkuoppa mikä tulee mieleen on tää meitin perivihollisen eli verottajan ja sen apulaisen eli tullin suhtautuminen, elikkä gutseillekin saattaa päsähtää melkoinen määrä rangaistusmaksua maksettavaksi, kun pyörän hommaa täällä kilpiin.
Yksityiseltä jos ostaa niin helpoimmalla tosiaan pääsee jos hakee pyörän autolla, tai järjestää sille kuljetuksen Suomeen. Saksan puolelta löytyy muutamia firmoja, jotka hoitavat tarvittavat paperit ja tarvittaessa myös rekkakyydin lautalle. Muutamissa asiasta myös kerrotaan joko englanniksi tai suomeksi. Pariin tuollaiseen olen ollut yhteydessä ja homma näyttäisi pelaavan ilman turhia pelkoja puliveivauksesta. Eli pyörän osto onnistuu helposti myös paikanpäällä käymättä, jos uskaltaa ostaa sian säkissä.
Edullisinta on tuoda pyörä Saksasta rekkakyytinä. Rekkayhtiöön faksataan pyörän paperit ja tarkka osoite Saksassa. Homma hoituu helposti ja turvallisesti. Vakuutukset ja lauttamaksut tulee kalliiksi. Lentolippu maksaa 30-100€ ja pyörän rahti 350-400€. Kyllä sillä sitten Suomessa ehtii ajella. Muutenkin on mukavampi kotimaassa ajella ensimmäiset sadat kilometrit.
Ostin pari vuotta sitten Guzzin Bäckeriltä Saksasta. 85-malliselle antoi vielä vuoden takuun. Liikkeessä ei ole myynnissä muita kuin Guzzeja. Niitä sitten onkin rakenneltuina ja vakiokuntoisina. http://www.motoguzzi-baecker.de/
Pyörä tuli Trak-transin tuomana liikkeestä Nurmijärven terminaaliin 300 eurolla. Edestakainen lento Blue1:llä oli 126€. Liikkuminen Saksassa on sitten oma lukunsa. Minulla oli saksalainen kaverini lentoasemalla vastassa.
Pitikö pyörä pakata kuorma-auto kyytiä varten vai ottivatko "irtonaisena" kyytiin ja köyttivät ite ?
Työkaverin pyörä lähetettiin Englantiin kun muutti sinne ja sille jouduttiin tekemään kahdesta lavasta ja pattingista komia trukilla liikuteltava kehikko, eivät muuten ottaneet.
Saksan lähetyksistä en tiedä, mutta Luigilta tulevat on pakattu kunnolla semmoiseen häkkiin, joissa pyörät Japanistakin tulevat. Sitä pakettia voi siirrellä trukilla ja vaikka nostaa nosturilla.
Mun pyörä tuli sellaisenaan Saksasta. Oli hyvin sidottu ja siististi puoliperävaunurekan perässä, joten ei tarvinnut odottaa koko rekan purkua. Olin itse vastassa terminaalissa. Kyseessä oli rekkafirma, joka ajaa säännöllistä liikennettä Saksaan.