Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Bhill - Helmikuu 05, 2008, 02:04:46 ap
		
			
			- 
				Sunnuntaina mp-messuilla kierrellessäni poikkesin taas SMOTOn  osastolle. Ymmärtääkseni Gruppo ei ole SMOTOn jäsenyhdistys. Ainakaan  heidän jäsenluettelosta en löytänyt. Olisiko meidän mielekästä liittyä  siihen jäseneksi? Asiaa paremmin tuntematta, en itse osaa arvioida  jäsenyyden etuja, mutta aika paljon siellä näkyy mp- ja   merkkikerhoja olevan jäsenenä.
			
- 
				Tervehdys!
 Kirjoittelen tästä SMOTO asiasta hallituksen nimissä.
 
 Olemme keskustelleet asiasta hallituksessa ja päätyneet seuraavaan. Olemme alustavasti kutsuneet SMOTON edustajan seuraavaan Guzzi ralliin kertomaan SMOTON toiminnasta ja sen tuomista eduista.
 
 Gruppon jäsenyys SMOTO järjestössä ei ole tietenkään ilmaista. n. 500 hengen seuralle kustannukset olisivat n. 1000 €/vuosi. Tämä taas tietäisi sitä, ettei meidän nykyinen jäsenmaksu 10€/vuosi riitä kattamaan nykyisiä menoja + SMOTON jäsenyyttä (ainakin vahvasti näyttäisi siltä). Käytännössä jäsenyydestä seuraisi Gruppon jäsenmaksun nostaminen.
 
 Vuosimaksun nostaminen on taas yleiskokouksessa päätettävä asia. Yleiskokous pidetään tänä vuonna Guzzi rallin yhteydessä Rokualla.
 
 Mielipiteitä ja näkemyksiä voi ja pitää esittää, vaikka tällä palstalla. Varsinaisia päätöksiä asiasta voidaan tehdä kuitenkin vasta elokuussa.
 
 T: Kimmo
- 
				Aika moni kuuluu jo SMOTOon jonkin muun poppoon kautta, mutta toisaalta 5 - 10 € korotus jäsenmaksuun on aika pieni lutikan huokaus tossa moottoripyöräilyssä, loppupeleissä sano! Jos jättää kerran tahi kaks saunaolvin ottamati, niin son siinä se kustannus. Enemmän kai tosta jäsenyydestä on hyötyä ku haittaa. Jatketaan jutustelua!
 
 Jukka Tuusulasta
- 
				Saadakseen Smoton jäsenetuja, on esitettävä - vaikkapa laivayhtiölle - Smoton logolla varustettu Gruppon jäsenkortti. Gruppollahan ei ole ( vielä? ) korttia. Käsittääkseni jäsenedut ovat yksi erittäin tärkeä osa jäsenyyttä. Me gruppolaiset olemme luottaneet toisiimme niin, että esim. ralleissa ei kukaan kyseenalaista jäsenyyttä kunhan tulee Moto Guzzilla pihaan. Vai  mitä?:P
 Kortin tekeminen & toimittaminen jokaiselle maksaneelle jäsenelle on sekä aikaa, että rahaa vievä juttu. Onko se sen väärti?
 Huomioiden todellakin sen, että jäsenyys maksaa luokkaa 1000€ => 20€ / nenä +  Gruppon jäsenmaksu 10€.:X :X :X
 
 Toisaalta, voihan sellaisen painaa Il Falconeen josta jokainen tarvitseva sen leikkaa itselleen. Jos muutama sitten joutuukin vääriin käsiin, niin ei siitä Gruppolle kai mitään haittaakaan ole? :huh:
 Ja Heinä-Hondamiehelle sen voi toimittaa erikseen...( Joo...oli pakko..:D :D :D )
 
 Laskuri näyttää: 42 aamua ja herätys :D
- 
				TimoEv kirjoitti: ...Huomioiden todellakin sen, että jäsenyys maksaa luokkaa 1000€ => 20€ / nenä +  Gruppon jäsenmaksu 10€.:X :X :X ...
 
 
 
 1000 egee / 500 jäsentä on mielumminkin 2 egee / yksilö. Jostain smoton sivuilta olen nähnyt 1,70 egee / jäsen. Samallahan liitytään kai FEMAan.
 
 Henkilökohtaisesta itsekkäästä näkökulmasta mielummin näkisin että gruppon jäsenmaksua korotetaan parilla eurolla ja liitytään smotoon kuin se että smotoon liittyäkseni minun pitäisi liittyä gruppon lisäksi myös johonkin muuhun kerhoon ja maksaa kymmenen/kymmeniä euroja lisää.
 
 Tietenkin, jos olisin jo valmiiksi myös jonkun toisen kerhon jäsen,, ja sitä kautta valmiiksi smoton jäsen, olisin eri mieltä ylläolevan mielipiteeni kanssa.
 
 .
- 
				Ottaen huomioon kuinka paljon vastusta edliinen jäsenmaksun korotus herätti, epäilen että uusi jäsenmaksun nosto heti perään on aika vaikea homma.
 
 Itse kuulun Touring finlandiaan ja olen sitä kautta osallinen smoton jäseneduista, joten henkiläkohtaisesti en näe tarvetta kuulua samaan poppooseen Gruppon kautta.
 
 Muutoin olen kyllä sitä mieltä, että se on minulle ihan sama, onko jäsenmaksu 10 vai 20 euroa, kun ei se näissä harrastuksen kuluissa paljoa tunnu.
- 
				Ajattelinkin, että tällä keskustelun aiheella voisi saada vähän eloa sydäntalveen. No, ei se kyllä ollut pääsyy kirjoitukseen.
 Muutamana aiempanakin mp-messukäynnillä olen ottanut SMOTOn esitteen ja  tutustunut muutenkin heidän tarjoamiin etuihin. Kannattaa muuten käydä  tutustumassa heidän sivuihin  www.smoto.fi .
 Paljon eri yhdistysten jäsenenä ja aktiivisena toimijana olleena  sanoisin, ettei jäsenmaksun suuruus ole ongelma jos sille saa  vastinetta. Mielestäni 15-20 € ei pitäisi olla ongelma, jos edut  paranevat samassa suhteessa. Tässähän on nyt reilu puoli vuotta käydä  keskustelua aiheesta ja valmistella asiaa. Jäsenkortin ei tosiaankaan  tarvitse olla pankkikortin kaltainen muoviläpyskä, vaan paperinen  tuotoskin riittää. Monen järjestön jäsenkortti on paperille painettu.  Sen voi sitten jokainen tarpeensa mukaan laminoida tms.
 Toisaalta tiedän myös, kuinka paljon lisätyötä kaikki uudet systeemit  aiheuttavat järjestön vapaaehtoisille toimijoille. Täältä sivusta on  aina helppo esittää lisää toimintaa ja etuja, kun ei itse joudu niitä  järjestämään. Eihän se viikonlopun messuständikään sinne itsestään  tullut.
- 
				Olen TuMp :n (Turun Moottoripyörälijät) kautta Smoton jäsenenä , eivät edut ihan vähäiset ole esim. laivayhtiöiden alennukset , asiantunteva Smoton jäsenlehti , johon meidän kaikkien tuntema motomattikin kirjoittelee . Jäsenmaksun korotusasiat onkin sitten kokonaan toinen juttu . :prof:
			
- 
				voihan sitä  liittyä myös pelkäksi kannatusjäseneksi/ 33€ vuosi./ jäsenedut.:|
			
- 
				Mitenkäs se yhdistyslaki suhtautui tuohon ajatukseen? Kun itsellä olis  mielessä ettei yhdistys saa velvoittaa jäsentä kuulumaan toiseen  yhdistykseen! :cool: (niinkubandiitti)
			
- 
				Kaikki Suomen urheiluseurat kuuluvat piirin tai alueen yhdistykseen ja  valtakunnalliseen liittoon. Sama pätee yleensäkin suureen osaan  yhdistystoimintaa. Laki ei siis rajoita.
 Parin-kolmen euron jäsenmaksun korotuskaan ei voine olla esteenä. Kyse  on siitä, halutaanko olla jäsenenä vai ei ja suostuuko kukaan  huolehtimaan jäsenkortirumbasta. Tosin mm. luonnonsuojeluliiton  jäsenkortti tulee painettuna jäsenmaksupankkisiirron kulmaan. Siitä sen  saa leikata itse. Pankkisirtolomake on tavallista tukevammalle  paperille painettu. Monet muutkin järjestöt käyttävät samaa systeemiä.  Minulle on tullut kuukauden aikana ainakin pari ko. kuponkia.
- 
				Terve,
 
 Ei niin mutta yhdistys voi kuulua toiseen toiseen yhdistykseen.
 Kysehän ei ole jäsenestä vaan yhdistyksestä joka liittyy tai ei.
 
 -LeoBelik-
 
 
 Mitenkäs se yhdistyslaki suhtautui tuohon ajatukseen? Kun itsellä olis  mielessä ettei yhdistys saa velvoittaa jäsentä kuulumaan toiseen  yhdistykseen! :cool: (niinkubandiitti) 
 
 
- 
				SMOTO:n jäsenmaksut vuodelle 2008 ovat:
 
 SMOTO osuus  2,60 €/hlö
 FEMA osuus 1,00 €/hlö (vain yli 16v jäsenet)
 
 Yhteensä: 3,60 €/vuosi/hlö
 
 Yli 750 jäsenen kerhossa maksetaan ylimenevistä jäsenistä vain FEMA osuus (1€).
 Tämä leikkuri ei koskisi siis Gruppoa. Maksaneita jäseniä kun on <500kpl.
 Eli Grupppon kustannukset olisivat n. 1800€/vuosi.
 
 Tällä hinnalla irtoaisi SMOTON tarjoamat edut kaikille Gruppon jäsenille!
 Tästä siis keskustellaan vakavasti Rokualla...ja tietenkin tällä palstalla.
 
 T: Kimmo
 
 
- 
				Hei,
 
 mie ainaskii kannatan liittymistä.
 
 -Anssi
- 
				Kannatan myös . 
			
- 
				Aika moni kerho on nyt eronnut SMOTOsta - esim. Touring Finlandia, joka on neuvotellut samat tai paremmat jäsenedut.
			
- 
				Isoilla kerhoilla näyttäisi olevan kanttia tehdä asiat myös omin päin; Eronneiden luetteloa voidaan jatkaa: Veteraanimoottoripyöräclubi otti eron Smotosta viime vuonna, tänä vuonna on eronnut Harley-Davidson Club of Finland. 
 
 Toisaalta Smotoon on pyrkimässä pienempiä kerhoja kuin edellä mainitut tuhatjäseniset yhdistykset. Edunvalvonta on monen motoristin sydäntä lähellä. Jäsenedut tulevat sitten kylkiäisenä. Pääasia on lainsäädäntöön vaikuttamien korkeimmalla mahdollisella taholla. Valitettavasti kyseinen työ ei näy useinkaan kuin vasta välillisesti yksittäisen motoristin kohdalla.
 
 Smoton talous on suunniteltu siten että jäsenmäärän miinusmerkkiset muutokset eivät koettele sitä niin paljon kuin äkkiseltään luulisi. Smoton edelleen, mm Femalle (EU-kattojärjestö, YK:n jäsenjärjestö) maksamat henkilömäärään perustuvat maksut muuttuvat vastaavasti. Ja koska isot kerhot vielä viime vuoteen saakka maksoivat Smotolle jäsenmaksua sovitellusti vain viideltäsadalta jäseneltä per kerho ei pudotus siten ole kovin suuri.
 
 Smotolla oli taannoin toiminnanjohtaja. Nyt ei ole enää. Tiedottaja ja muita toimihenkilöitä kylläkin on. Toimivat vapaaehtoispohjalta ilman korvausta.
 
 Raha on tärkeää mutta vielä tärkeämpää on se selkänoja jonka suuri jäsenmäärä edunvalvonnassa antaa motoristien edustajielle kun asioista keskustellaan ja sovitaan viranomaisten, valtion hallinnon ja poliitikkojen kanssa.
 
 Vaikka edellämainitut yhdistykset ovat virallisesti eronneet organisaatiosta, yhteistyötä niiden suuntaan tehdään edelleenkin.
 
 Toki ne saavutukset jotka Smoto saa aikaiseksi nykyisellä jäsenmäärällä tulevat kaikkien eduksi. Mutta varmaa on että suuri järjestö kykenee vielä parempaan. Toisaalta heikko järjestö joka kuitenkin jollain tavalla omaa mandaatin edustaa ja päättää asioista saattaa päättää eri tavalla kuin olisi enemmistön toive. Kannattaisi olla mukana päättämässä. Gruppon jäsenmäärällä olisi hallituspaikka melkoisen varma jos uskottava ehdokas löytyy. Enkä tarkoita itseäni. Tarvitaan viriilimpi henkilö.
 
 En ryhdy kirjaamaan tähän niitä saavutuksia lainsäädännön alalla mutta kannattaa miettiä miksi moottoripyöristä ei makseta vuotuista käyttömaksua, miksi vakuutusjärjestelmä on muuttunut, miksi moottoripyörien verotus on muuttunut suotuisammaksi, miksi vieläkään ei ole moottoripyörien vuosikatsastusta, miksi maahantuontisäädökset ovat kehittyneet siihen suuntaan että on helpompi (halvempi) yksityishenkilönkin suorittaa maahantuontia, miksi uudet rakentelu- ja muutosmääräykset laeissa ja asetuksissa ovat mahdollistaneet jopa omavalmisteet, miksi Smotolla on maan kattava EAK-koulutusjärjestelmä, nuorisotyö, jne?
 
 mm
 
 
 
 
 
 
- 
				Joka sana tosi.
 Mutta mikä meni pieleen, kun isot kerhot eivät pysy mukana?
 Olen SMOTOn jäsenenä kotikylän kerhon kautta.
- 
				Rahahan se ratkaisee. Touring Finlandian lehdessä asiaa puitiin. SMOTO:n jäsenmaksu olisi noussut tänä vuonna 160% ja ens vuonna 400%. Isoissa kerhoissa leikkurin poistaminen tuntuu. Niin ja äänivalta ei kasva maksujen mukana.