Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kari Sairanen - Tammikuu 02, 2008, 14:21:35 ip
-
Hoi
Ohessa kuva LM 4:n etujarrulevystä, sama levy löytyy LM 5:tä ja joistakin Californioista, ainakin takana. Samaa levyä on myös 300mm läpimitalla, LM:n levyt ovat 270mm.
Jarruropleema on ns. â€keskitähden†ja jarrulevyn välinen uiva kiinnitys väliholkkien avulla. Jarruttaessa ilmenee terävää tiheää tärinää, = viisi kertaa pyörän kierroksella. Tärinä johtuu välyksestä sisätähti – holkki – jarrulevy-yhdistelmässä. Varmistuksen saa kun nostaa pyörän ilmaan, jarru vedetään napakasti kiinni ja renkaasta käsin edestakaisin käännellen tunnustellaan klappia. Klappia LM:ssä oli vain muutaman milli!
Jarrulevy on uusi, noin 7000 km ajettu, sisätähti ja holkit lienevät alkuperäisiä, ropleema remontissa on siinä, että uusia sisätähtiä ei ole toistaiseksi saatavana, kertoi Piikkiön poijaat
Kuvassa näkyy kunkin holkin halkaisija ja reikien halkaisijat. Reikien halkaisijoita on kaksi, toinen on mitattu kolmepistemikrometrillä siten, että pienemmässä mitassa mikron kaksi mittapäätä on ollut levyn puolella ja suuremmassa mitassa kaksi mittapäätä tähden puoliskossa, tähti on kulunut.
Hyviä vinkkejä ropleeman ratkaisemiseksi kaivataan, onko kukaan paininut ko. ongelman kanssa ja ratkaissut??
Itse kokeilen talven aikana sellaista ratkaisua, että sorvataan noin 0,1 mm suurempihalkaisijaiset holkit ja sovitellaan ne paikoilleen, materiaalina ruostumaton teräs -voi sitten myöhemmin kiillotella â€kromipinnalleâ€, kaikissa kolmessa levyssä on sama "ongelma".
â€Perästä kuuluu -sanoi torventekijäâ€
-
Konee- ja laitesuunnittelijana sanoisin, että kannattaa hoidella nuo levyn ja tähden yhdysreiät pyöreiksi, ennen kuin asennat niihin uudet, isommat holkit. Muuten ne kuluvat montulle/hampaalle liitoskohdasta ja ongelma uusiutuu varmasti. Jos sinulla on joku luottosorvari, pyydä häntä sorvaamaan viisi kartioholkkia, jotka kiristyvät noihin reikiin (levyn ja tähden liitospinnassa oleviin). Tämän jälkeen kiristät ne esimerkiksi pultilla kiinni levyyn. Nyt sinulla pitäisi olla käsissäsi yhtenäinen ja keskitetty paketti. Poistamalla yhden kartion reiästä, voit hioa reiän pyöreäksi ja mitata siitä tarvittavan uuden holkin vahvuus. Tämän voi siis jo asentaa paikalleen ja lukitajollain. Kun käy näin vuorotellen jokaisen reiän läpi, pysyy keskiötähti ja levy yhdessä ja keskitettyinä, eikä jaon sekoamisesta pitäisi olla vaaraa.
Jos ei selvinnyt, piirtelen jonkinlaisen huomenna kuvan ja liitän sen tähän.
-
Hoi
Kiitos vastauksesta TT kyllä idea selvisi, samaa ajattelin itsekin, että reiät pitäisi "hoonata ympyräisiksi". Kiinnityksen voisi hoitaa myös laittamalla tähden ja levyn välisiin aukkoihin esim M8 ruuvit ja mutterit, isoilla aluslevyillä, ja ottaa sitten holkit pois. Pitäisi käydä jututtamassa "hoonauskoneenhoitajaa" onnistuisiko homma. Muilla menetelmillä pyöristys on kyllä aika suuritöinen tehtävä.
Ajattelin kuitenkin kokeilla ensin ylisuurilla uusilla holkeilla, jos vaikka sattuisi myöhemmin saamaan uudet sisätähdet, niin sitten ongelmana ei olisi väljät levyn reiät.
Mutta harkitaan tuota "hoonausta" jos muu ei auta, kyllä CNC sorvi sitten uusia suurempia holkkeja äkkiä koneistaa.
-
Tiedoksi - Desmoradosilla törmäsin noihin niitteihin (floater) http://www.desmorados.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=337_461&products_id=241%3Cbr%3E (http://www.desmorados.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=337_461&products_id=241%3Cbr%3E)
-
Hoi
Paljon on vettä Vuoksessa virrannut edellisen viestin jälkeen, mutta samaan aikaan on sorvikin pyörinyt ja sorvannut uudet holkit jarrulevyihin.
Holkkien halkaisijat on haettu aivan kokeilemalla, uusien etujarrulevyjen holkkien halkaisijat ovat 22,02 mm ja vanhan takalevyn 22,05 mm.
Koonpantuna levyt tuntuvat tosi napakoilta, mutta kohtahan nuo tiet sulavat, että pääsee tekemään todellisen katutestin ja selviää poistuuko â€jarruropleema†lopullisesti.