Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Urpo ja Turpo - Marraskuu 24, 2007, 02:14:15 ap

Otsikko: Itäpyörä
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Marraskuu 24, 2007, 02:14:15 ap
Tässä lauantaiaamun ratoksi kuva kunnon kaksitahtisesta.
Otsikko: Itäpyörä
Kirjoitti: I.H. - Marraskuu 24, 2007, 04:52:07 ap
Tuo taitaa olla satappiikkinen Jawa, mulla oli joskus -60 luvun alkupuolella 150 cc Z ja aina pelitti kunhan oli aina mukana pussillinen magneeton kiiloja ja ulosvetäjä !  :D
Otsikko: Itäpyörä
Kirjoitti: Jukka Laine - Marraskuu 25, 2007, 03:39:39 ap
Taitaa olla vähintään 250 tuo Jawa ja kyseessä ilmeinen käyttöpyörä eikä mikään puunattu esittelykapine. Liekkö oikein Sixdays-mallia? Oikia meininki.

Omaan CZ 125:een aattelin enskesäksi laittaa karheemmat renkaat niin sillolis lysti päräytellä pitkin sorateitä. Sillä saa kaahata naru kireellä koko ajan kun hevosia on kokonaista 10. Ja ekalla käyntiin vaikka kaks vuotta vanhoilla bensoilla. Ei oo riemulla rajaa ku Setillä ajaa, paitti sillon ku vaijerit katkeaa.
Otsikko: Itäpyörä
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Marraskuu 25, 2007, 03:45:22 ap
Ne kiilatko katkesivat? Eikö siihen löytynyt
mitään parannuskonstia?
Otsikko: Itäpyörä
Kirjoitti: I.H. - Marraskuu 25, 2007, 05:18:32 ap
Nimen omaan kiilat katkesivat ja magneeton vauhtipyörä pääsi pyörähtämään sekoittaen sytytyksen ajoituksen. Eipä tuohon muuta apua ollut kuin uusi kiila ja menoksi . Tosiaan tuo taitaakin olla Six Days malli .
Otsikko: Itäpyörä
Kirjoitti: Ekku - Marraskuu 25, 2007, 16:38:47 ip
Näyttää aika lailla Ruotsin armeijan Six days-mallilta.

Isän serkulla olisi muuten ylimääräisenä samanlainen museorekisteröity peli.

Suksia ei löydy, mutta karttalaukut ja pelit jä vehkeet on mukana.

Hankki sen muutama vuosi sitten kun muisteli "vanhoja hyviä aikoja", jolloin tuli työnnellyksi 125-kuutiosta Jaavaa paikasta toiseen.

Kun sai tuon nykyisen valmiiksi, niin eipä ole tainnut ajaa sillä edes tankillista.

Ei sitä kuulemma viitsi enää ajaa moottoripyörällä.

Ehdotin että kokeilisi jotain muuta kuin Jawaa, niin ehkäpä tuntuisi paremmalta:wink:
Otsikko: Itäpyörä
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 26, 2007, 00:45:05 ap
Magneeton ja kampiakselin kartiot eivät ole olleet samaa paria. Kun toinen noista on väärällä kulmalla toteutettu (ihan normaalia itäkoneistusta ja toleranssien laiminlyöntiä ;) ), katkeilevat kiilat nopeissa suunnan vaihdoissa. Tällaisia suunnan vaihtoja ovat esim. käynnistäminen ja sammuttaminen -> vauhtipyörän massa pyrkii jatkamaan liikettään tai pysymään paikallaan, akselin kiihdyttäessä joko plus tai miinusmerkkisesti.

Toinen yleinen virhe on liian lyhyt kartiokiristys, eli mutteri tai magneetto pohjaa ennen kuin kiristyy kartiolle.

Kiilan tehtävä kartioliitoksessa ei ole voiman siirtäminen, vaan osien asemointi oikeaan asentoon asennettaessa. Suuria momentteja siirtävissä kartioliitoksissa ei käytetä kiilaa, koska sen vaatiman uran koneistus verottaa kiinnityspinta-alaa.

 

Mulla olis yks tuommonen Jawan pannu. On vaan aika huolellisesti kiinnittynyt itseensä, joten käyttänen sitä koristeena pihassani ensi kesänä.
Otsikko: Itäpyörä
Kirjoitti: I.H. - Marraskuu 26, 2007, 02:27:03 ap
TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
Magneeton ja kampiakselin kartiot eivät ole olleet samaa paria. Kun toinen noista on väärällä kulmalla toteutettu (ihan normaalia itäkoneistusta ja toleranssien laiminlyöntiä ;) ), katkeilevat kiilat nopeissa suunnan vaihdoissa. Tällaisia suunnan vaihtoja ovat esim. käynnistäminen ja sammuttaminen -> vauhtipyörän massa pyrkii jatkamaan liikettään tai pysymään paikallaan, akselin kiihdyttäessä joko plus tai miinusmerkkisesti.

Toinen yleinen virhe on liian lyhyt kartiokiristys, eli mutteri tai magneetto pohjaa ennen kuin kiristyy kartiolle. 


 

Tuo kartio-ongelma varmaankin siinä minunkin Z : ssä oli,ei vain tullut mieleenkään sitä lähteä tarkistelemaan,uutta kiilaa vaan kehiin.