Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Lokakuu 23, 2007, 07:22:53 ap
-
Viime keskiviikkona ajoin Iisalmessa mutkan ja pakkasin pyörän talliin. Perjantaina iltapäivällä pesin sen ja samantien aioin laittaa käyntiin mutta yritysasteelle jäi. Virrat tipotiessään... Parkit edessä sentään hieman himmeästi hehkuivat.
Akussa alle 5V jännitettä. Otin varmuuden vuoksi akun irti ja pikkulaturilla kaksi vuorokautta annoin virtaa. No sunnuntaina akku kiinni ja taas toimi.
Ajelin mutkan iltapäivällä ja panin taas talliin. Eilen illalla, siis hiukan yli vuorokausi ajon jälkeen akku oli taas tyhjä ja samat alle 5V jännitettä. No eikun irti ja laturiin.
Ylihuomenaamulla on taas tikissä ja jätänkin sen irti ja seuraan pitääkö jännitteen vai onko syy purkautumiseen pyörässä.
Mielenkiintoista. Onneksi Norge on jo seisomassa.
-
Mennä kesänä luulin että olisi virta ollut lopuillaan akusta kun ei Breva takapihalta käynnistynyt ja konsultoin asiassa Moto Italian huoltoa. Sieltä tuli tieto että jos ajelee vain lyhyitä kaupunkiajopätkiä ja käynnistelee usein niin ei sähkö akussa riitä. Kokemuksen mukaan ko. vaivaa on ollut muissakin pyörissä joilla on ajettu pätkäajoa.
No vika ei ollut kuitenkaan tässä asiassa vaikka keskusta-asujana (Tre) ajankin lyhyitä osuuksia toisinaan.
Vika korjaantui akun johtojen irroituksella ja napojen hapettumien poistolla. Silmämääräisesti navoissa ei näkynyt mitään perinteistä jauhomaista hapettumaa vaan se oli musta, vaikeasti havaittava kova kerros navan pinnassa + liittimen alla. Pyörä oli ollut vastikään merkkihuollossa 20000 km isossa huollossa ja navat oli asianmukaisesti voideltu päältä päin hapettumista vastaan.
Olen lukenut ennenkin tältä palstalta aiheesta. Viat ovat pääasiassa kuitenkin kohdistuneet Norgeen. Lieneekö sitten sähkölaitteissa merkittäviä eroja Breva 1100:n suhteen? Kulutuskohteita Norgessa lienee enemmän.
Nyt Brevassani on mittarissa yli 30000 km ja edellä mainittu vamma ainoa sähköhäiriö. Tosin nyt se on aika huonona hirvikolarin uhrina mutta korjattanee entiselleen.
mm
-
Ymmärrettävää jos olisi kyse pätkäajosta mutta kun ei. Iisalmen mutka on esim. 170 km.
Toivottavasti vika on akussa koska se on kulutustavaraa ja helppo uusia. Pyörän latauskin toimii oman volttimittarin mukaan ihan normaalisti. Toisaalta jos vika ei ole akussa niin pitää viedä koko mopo hoitoon kun takuukin on olemassa.
Ei norgesssa kuluttajia käytännössä ole sen enempää kuin Brevassakaan. Tupla-ajovalot ja kahvanlämppärit käytännössä.
-
Vähän saman suuntaisia kokemuksia 06 Classicin kanssa jos ajelen cruising-ajoa nautiskellen lisävalot päällä(2kpl) ja kahvanlämppärit kakkosella näyttää latausmittari 11.9v eli kovin hentoa on mutta ei sentään vielä ole jäänyt käynnistymättä.
Varmuuden vuoksi olen kytkenyt viisaan akkulaturin tupakansytyttimenpistokkeeseen kun jätän pyörän talliin lepäämään pikkuajon jälkeen.
-
Nyt on akku ollut vuorokauden tallin pöydällä latauksen jälkeen eikä jännite ole tipahtanut. Alkaa haiskahtaa muulta kuin akkuvialta...
-
Samaa vikaa tykkää pitävän tuo oma mopo, mutta ei kai Bilteman akulta parempaa voi odottaakaan, eli vaihtoon menee nyt talven aikana. Mutta seuraavan kerran kun asennat sen akun paikalleen, rapsutapa hieman miinuskenkää napaan, jos vaikka kipinöi, vähänkin, silloin on pyörässä joku paikka kun purkaa sitä akkua. Kannattaa myös testata akku, saattaa olla kennovika, itse ostin aikoinaan uuden Guzzin, (V35) josta kerroin aiemmin täällä jossakin, ja se oli hieman tokinainen, akunvaihdolla siitä selvisi.
-
Jäljillä ollaan... Latasin siis akun ja panin paikallee. Mittasin amppeerimittarialla paljonko virtaa kuluu levossa. Karvan auki 0,5 A eli liikaa. Seuraavaksi irroittelin sulakkeita ja seurasin mitä mittari sanoo. Kun irroitin yhden 3A-sulakkeen niin mittari meni nollille.
Sulake on "Permanent power ECU" eli tietsikan jatkuva virta. Irroitin sulakkeen ja ainakaan puolta vuorokautta myöhemmin akun jännite ei ole vielä hiipunut lainkaan...
Onko vika tietsikassa? Mitatkaapa joku Norgesta tai isosta Brevasta ihan noin vertailun vuoksi. Puolikas amppeerihan on noin 6W joten virtaa kuluu ja akku hyytyy... ja liian nopeasti.
Autopuolella tuollainen 0,5 A on kuulemma ehdoton katto...
-
Eikös moiselle virtamäärälle riitä, että joku rele on vedossa? Eli paistunut koskettimet kiinni. Onkohan Norgessa edes tavallisia releitä, vai onko semmoset puolijohdeversiot?
-
Kävi mielessä tuo releasia mutta kun ei ole kytkentäkaaviota enkä ole vielä sen enempää asiaan paneutunut eli etsinyt releitä niin on homma vaiheessa. Ja kunhan olen yhteydessä Piikkiöön, takuu kun on, niin ollaan viisaampia.
Oikeasti asia on suorastaan mielenkiintoinen eikä tarvetta perseen repimiseen ole kun sattui näin talven alla.
-
Nyt on kytkentäkaaviokin tahmatassuissani ja näytää, että sulakkeelta ECUlle ei ole mitään relettä vaan johto menee "diode pre-settingin" kautta kohteeseensa... Haiskahtaa ECUn sisäiseltä ongelmalta.
Oikeasti amppeerien mittauksessa mittauksen alussa virtavuoto on 0,3 A:n luokkaa ja tipahtaa noin 15 sekunnin päästä 0.01 A:n luokkaan. Nämä Weberin järjestelmät toimivat juuri noin kun ovat kunnossa eli syttyvirran sammuttamisen jälkeen vetää virtaa vielä hetken aikaa.
Ei taida kotitallissa hoitua.
-
Olen sopinut maahantuojan kanssa, että nyt keväällä 20 tkm -huollossa vaihdetaan ECU ja katsotaan kuinka toimii vai miten se on...
-
NorgeGTL wrote:
Olen sopinut maahantuojan kanssa, että nyt keväällä 20 tkm -huollossa vaihdetaan ECU ja katsotaan kuinka toimii vai miten se on...
Onko muilla Norgen omistajilla ollut samaa ongelmaa? Itse olen vaihtamassa lähiviikkoina Brevan Norgeen ja olisi kiva tietää pitääkö tulevaisuudessa pitää aina laturia takataskussa.
-
themetus kirjoitti:
NorgeGTL wrote:
Olen sopinut maahantuojan kanssa, että nyt keväällä 20 tkm -huollossa vaihdetaan ECU ja katsotaan kuinka toimii vai miten se on...
Onko muilla Norgen omistajilla ollut samaa ongelmaa? Itse olen vaihtamassa lähiviikkoina Brevan Norgeen ja olisi kiva tietää pitääkö tulevaisuudessa pitää aina laturia takataskussa.
Piikkiöstä sanoivat ettei tehdaskaan ole tietoinen vastaavasta. Virtahävikkejä on kuulemma ollut mutta ne ovat aiheutuneet hälyttimistä.
-
No nyt on ECU vaihdettu ja vuorokauden päästäkin akussa jännitettä 12,4 V, joten remontti lienee onnistunut.
Motikka oli emäputken takana sellaisessa paikassa ja hyvin pakattuna, ettei valmistaja ole varmastikaan tarkoittanut sitä vaihdettavaksi 20 tkm välein.
-
Mitä enemmän näitä juttuja lukee, sitä mukavammalta tuntuu, että kolmen Guzzin jäkeen Vierailija ajaa...
no joo, vaatimattomalla Euroopassa valmistetulla V2-moottorisella kardaanivetoisella pyörällä, tosin nestejäähdytteisellä.
36.917 km vasta ajettu, mutta ainoa ongelma on ollut Viron pikkuteiden röykytyksessä vuotamaan alkanut teleskoopin stefa.
Guzzi Vintage sopisi kyllä filosofiaani, mutta ei tämänhetkiseen budjettiin.
-
Tämäkin on vasta ensimmäinen Guzzini mutta kokonaisuuteen olen sen verran tykästynyt, etten ole pitänyt tätä episodia juuri minään. Sattui vielä niin sopivasti, että ilmeni juuri ajokauden päättyessä ja hoidettiin ennen seuraavaa kautta samalla kertaa tehdyn määräaikaishuollon yhteydessä.
Maahantuoja toimi asiassa niin hyvin kuin sen on kerrottu ennenkin toimineen. Lisäksi Pekalle kiitokset "venymisestä".