Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: - Marraskuu 19, 2005, 16:15:11 ip
-
selasin kotopuolessa vanhaa ajopäiväkirjaa ja tämmöset oli säädöt mulla vaahtomuoviputsareilla ja läpihengittävillä putkilla:
main 125
idle 42
neula 3. ylhäältä
tulpat oli hiukan tummat mutta puhtaat
tapio
-
Tänks!! Nyt vain suutinkauppaan ostamaan muutamia eri kokoisia suuttimia.
Irrotinkin tuossa viikonloppuna putsarikotelon. Oli aika "helppo" kahden tunnin rupeama. Ei tarvinu pudottaa konetta rungosta, mutta irroitettavien osien listalle meni: katteet, tankki, satula (nuohan oli jo irti ), takalokarin etu osa, akku, piuhoja, letkuja, kaasarit jne jne. Kotelo piti sitten irroittaa osina, eli etukansi, takakansi, imutötsät ja pohjaosa. Olisi ollut nopeampi juttu, mutta kun mun sormissa on rajallinen määrä niveliä ja en ole saanut opistotason gynekologikoulutusta..
Mutta näyttää se nyt vain ilmavalta ja jotenkin erityisen hyvältä :)
-
Nostellaampa tätä vähän ylemmäs, kun alkaisi olla hieman ajankohtaisempi.
Nyt on tullut tuossa kurnuteltua pari tankillista Lariolla, niin olen huomannut seuraavaa:
- Vetoa on ihan eri tavalla kuin viime vuonna (Tämä ei perustu pelkästään omaan persdynoon, vaan pyörää on nyt kokeillut pari muutakin sillä viime kesänä ajanut.)
- Pakokaasu on liki väritöntä, kunnon kiihdytyksessä pikkasen tuprauttaa mustaa.
- Kylmäkäynnistys alle 6 asteen lämmössä vaatii ryyppyä n.1.5 minuuttia.
- Kylmempänä ekoilla kilsoilla kone nykii ja vähän räkii kaasun ollessa keskialueella. Täysillä sysää ja kiihtyy alhaaltakin ihan jees. Ryypyllä tasoittuu keskialueeltakin.
- Pyörän ympärillä ei leiju bensan katkua kylmänä ikä kuumana.
- Tulpat oli tummat/mustat mutta puhtaat n.400km:n kohdalla
Säädöt on siis:
- Pääsuutin 140
- Tyhjäkäyntisuutin vissiin vakio
- Neulat samoissa asennoissa kuin vakioputkilla
- Putket Ne omatekoiset (maalimanparhaatjakauneimmatjahalvimmat)
- Filtterit Pipercrossin vaahtomuovit, ohjeen mukaan öljyttyinä
Kysymys 1.:
Miten tuota keskialueen epävarmuutta voisi hieman korjata? Lämpimällä koneella kylmällä ilmalla ilmenee lievää epävarmuutta ja ehkä pientä nykimistä, muttei enää räi ja pätki. Bensallahan se paranisi, mutta jos nostan neulaa, mennee kiihdytys "mustalle savulle". Jos laitan isommat suuttimet, lisääntyy koko alueen rikastus (poislukien tyhjän). Tyhjäkäyntisuuttimen en usko ainakaan parantavan asiaa, sillä tyhjäkäynti on nyt todella jees ja varma. Voisi siis päinvastoin mennä huonompaan.
Kysymys 2.: Olenko vain luulosairas ja kuvittelen liikoja? Odotanko sittenkin vain lämpimämpiä kelejä ennen tarkempia tutkimuksia?
-
Nosta ihmeessä neuloja, nevaikuttavat juuri 1/4 - 3/4 kaasulla. Jos kerran ryypystä paranee, on seos laihalla. Neulan nosto saattaa aiheuttaa ongelmia siirryttäessä joutokäynniltä osakaasulle. Silloin tarvitaan jyrkempi neula.
Tosiaan köyhän miehen lambda on ryyppy. Eri kahvan asnnoissa voi vetää ryypyn päälle. Jos kulku paranee on seos laihalla. Jos huononee on rikkaalla. Jos ei vaikutusta ollaan aika lähellä totuutta.
-
En osaa varmaksi sanoa mutta kovin pieneltä kuulostaa pääsuutin kun mulla oli viime kesänä jo tukkosemmilla putkilla juuri nimenomaan pipercrossin vaahtomuoveilla 165 suutin ja neulat kolmannessa hahlossa eikä juurikaan kovin liian rikkaalla käynyt jos ei laihallakaan.
Kovin kylmässä en tosin ajellut, kun meni tulpan kierre syyskuun alussa...
Olipas muuten vähän savolaistyylinen vastaus:D!
-
Joo, mutta kysehän on nyt näistä viileistä keleistä. Eli se keskialueen arpominen on lämpimällä koneella semmoista hienokseltaan tuntuvaa nykyä. Jos nostaa kierroksia= nopeutta se poistuu. Samoin ryypyllä tasoittuu. Vähän lämpösemmällä kelillä ei tuota tunnu tasasella.
Kylmällä koneella taasen on luvassa viileässä kakomista. Tämä on merkki laihalla käynnistä, koska ryypyllä häviää kokonaan. On tosin vähän harhaanjohtavaa puhua kylmästä koneesta, itsellä kun ei ole varaa rikkoa mopoa ajamalla KYLMÄLLÄ koneella.
Neulan profiili on käynyt mullakin mielessä, mutta kun mulla ei ole vertailuyksilöitä, niin huono mennä tilailemaan. Tulee varmasti samanlaiset tilalle :D
Neulasta vielä; luulisi neulan noston paksuntavan tuota kiihdytystä, ja sehän on nyt kohtuu ok..? Ainakin autopuolella olisi näin savun väristä katsottuna ok.
Nyt vain täytyy villoittaa nuo piiput uusiks, sekin voi vaikuttaa.
Tuli myös mieleen, että mullahan on lyhyemmät imutorvet kuin vakiot. Tuokin voisi vaikuttaa alarekisterissä. Eikö? Saa ideoida.
Täytyy kyllä kokeilla neulojen nostoa, sehän on helppo kokeilu.
Aapo wrote: Nosta ihmeessä neuloja, nevaikuttavat juuri 1/4 - 3/4 kaasulla. Jos kerran ryypystä paranee, on seos laihalla. Neulan nosto saattaa aiheuttaa ongelmia siirryttäessä joutokäynniltä osakaasulle. Silloin tarvitaan jyrkempi neula.
Tosiaan köyhän miehen lambda on ryyppy. Eri kahvan asnnoissa voi vetää ryypyn päälle. Jos kulku paranee on seos laihalla. Jos huononee on rikkaalla. Jos ei vaikutusta ollaan aika lähellä totuutta.
-
Käytiin tuossa kavereiden kanssa sadan kilometrin pikamarssilla ja siinä sitten ajoin oikein ajatuksella. Arpominen tuntuu selvimmin siinä 4000 kierroksen nopeudessa vaihteilla neljä ja viisi. Kaasua kun pitää tasaisena, luokkaa 1/4-1/3, alkoi illan viiletessä hieman empiä. Hiukan kun lisäsi kaasua, nyky loppui. Kiihdyttäessä koko kierrosalueen, moottori vetää puhtaasti ja tasaisesti. Pannu ei emmi edes suurilla vaihteilla, vaan lähtee turhia miettimättä vetämään ( motti antaa muuten itsestään uskomattoman voimakkaan kuvan ). Loppumatkasta sitten annoin sitten hieman pitempää puuta uuniin motarilla ja kotosalle saavuttuani tarkkailin tulpat. Kumpikin on nätin ruskea ja täysin karstaton.
Diagnoosi:
Suuttimet ovat ihan hyvin alueella, kunhan kelit ottavat vähän lämmetäkseen. Neulojen nostoa kokeilen ensi tilassa. Jos paranee niin hyvä. Jos ei parane tarpeeksi kokeilen vielä suurempia suuttimia.
Tämä on enää pienestä kiinni. Henkilökohtaisesti olen kyllä ihan hulluna tuon moottorin ominaisuuksiin :vau: I'm in love, in love with Guzzi.
Lisää mietteitä jos tulee mieleen.
-
Nyt vain täytyy villoittaa nuo piiput uusiks, sekin voi vaikuttaa.
Tuli myös mieleen, että mullahan on lyhyemmät imutorvet kuin vakiot. Tuokin voisi vaikuttaa alarekisterissä. Eikö? Saa ideoida.
Täytyy kyllä kokeilla neulojen nostoa, sehän on helppo kokeilu.
Aivan, imutorvien pituus vaikuttaa vääntöalueeseen - mitä pitemmät sitä alempaa ja enemmän vääntöä löytyy. Toinen asia minkä varmaan tiedätkin on se, että rakentamasi putket ovat käytännössä suorat putket jolloin ne vähentävät jonkun verran alavääntöä ja keskialuettakin varmaan tekee kuoppaisemmaksi.
Mulla ei ihan vielä pyörää säätämään ole päässyt kun laakereita tässä odottelen... onneksi lupasivat vapuksi epävakaista ja aika pölyistä on ilma muutenkin eikä näin kylmällä tarkenis muutenkaan sekä sitäpaitsi bensa on kallista jne jne... eipä olis ajella tehnyt mielikään :vau: