Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Toukokuu 28, 2020, 04:00:22 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: https://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: California huoltoa asentajille  (Luettu 2288 kertaa)
GuzGuz

Viestejä: 1 562



« : Marraskuu 09, 2019, 12:06:08 »

Tuli mieleen että olisko asentajilla mielenkiintoa huoltoremppaan pyöräni suhteen.
Cali EV -02 Hydrauliversio.

Kytkimeen on päässyt hieman öljyä ja luistaa.
Laatikosta pullauttanut vissiin stefan.
Eli kytkimen puhdistus (vaihdettu 2-levyiseksi) ja muuten tarkastus.
Laatikon huohoituksen tarkistus ja uudet stefat molempiin päihin (löytyy hyllystäni ainakin kardaanin puoleinen).
Ketjun ja kiristimen uusinta, osat on.
Samalla etuhaarukan öljynvaihto.
Peränkin voisi tarkistaa, on ruvennut mielestäni käymään hieman kuumenpana kuin aiemmin.
ECU karttaakin voisi tutkia, on mielestäni hieman voimaton, ihan kuin vääntöä hieman puuttuisi 3-4000rpm?
Muuten kyllä kunnossa 130tkm ajettu, kulutus erittäin hyvällä tasolla jne.
Etupyörän laakerit menee myös vaihtoon, mutta sen hoidan mielelläni itse kun kaikki tarvittava on.

Itsekin noista ehkä selviäisin, mutta tarvittavista työkaluista on puutetta ja olisi turvallisempaa antaa ammattitaitoisemman käsiin.
Kohtuu korvaus tietysti työstä jos joku haluaa toteuttaa.
Ja kiirettä ei sinänsä ole, kunhan ens ajokaudeksi..

Kimmo Hietala
040-5244744



« Viimeksi muokattu: Marraskuu 09, 2019, 14:55:25 kirjoittanut GuzGuz » tallennettu
GuzGuz

Viestejä: 1 562



« Vastaus #1 : Marraskuu 15, 2019, 04:17:25 »

Tän saa poistaa ketään kiinnostamattomana.
Tavallaan jos Guzzeja kasataan, niin meidän mopoistahan olisi joku säätämäänkin kuvittelin halukkaaksi, jäikö ne taloudellisen lumivyöryn alla?
Itse tekemällä ja loistavat neuvot pastoilla, niin eiköhän se tästä..
Piikkiö ainakin on edelleen toimiva teettämiseen, ei oikein noi lähi mopohuollot 96e/h hah iskeneet, mitään tonneja suostu maksamaan, parempi tehdä itse.
Hyvään pyöörään on motiivia rikospaikalle, saattaa tulla muutama kysymys, tai siis taatusti tulee, mutta yleistä teknistä ehkä pääosin, otetaan nyt sitten runko pois mottori/voimalinjasta.
Da vinssi kuitenkin kaikki liitokset eikö ole se muistin paikka?


tallennettu
Breeze

Viestejä: 1 143



« Vastaus #2 : Marraskuu 15, 2019, 09:32:38 »

Miun näkemys, että miksi ei.

Sitä vierastaa vieraalle tekemistä, kun pitää kantaa vastuu tekemisistä toiselle. Parempi, kun pitää kynttilää vakan alla...
Jotain pieniä ja simppeleitä korjaushommia on tullut tehtyä, mutta hyvin, hyvin valituille henkilöille.
Sitten on se hakeminen ja palauttaminen.
Tallitila, koska se on yleensä täynnä omia projektejä.
Aikataulu, koska harrastus ja omat projektit.
Veloitus ei välttämättä kohtaa sitä aikaa ja vaivaa tai sitten pitää pyytää kymppejä / h ja sitten se ei enää ole teettäjälle halpaa.


Ps. Tuo mainittu 96€/ tarkoittaa sitä, että jos tienaa 3000€/kk, niin siitä jää n. 100€/työpäivä puhtaana käteen.
Joten 3000€ kuukausipalkalla ei montaa tuntia korjaamoa kannateta... Valitettavasti.
tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
GuzGuz

Viestejä: 1 562



« Vastaus #3 : Marraskuu 15, 2019, 13:42:59 »

Näinhän se.
Sitäpaitsi kun itse tekee, niin tietää mitä oikeasti on tehty ja hyvää oppihan se on kaikki moponsa kanssa rassaaminen.
Jos tenkkapoo omat taidot ei riitä, niin sitten jotain muuta ratkaisua.
En tiedä kuinka muut kiintyy kulkimiinsa, mulle ei ole jäänyt epäselväksi.
Aika tutuksi tuo on kyllä tullutkin, ensimmäinen kerta kun ehdoittelin muille huoltoa.
Muka vaan töitä kädet täynnä ettei meinaa ehtiä, lupaan kyllä hoitaa, kestää sitten minkä opinahjon kestää.
Ai niin onhan tässä talvikin..

Ihan hyvä näin .
Tosiaan noista hinnoitteluista , niin on hurjaa kyllä n100e/h, lienee jo jotain normia?
Kerroppa se muutamalla työpäivällä.
Itse käsityöläisenä en kyllä pysy kartalla mistä moista.
30e ahnehtimatta ALV:neen käsityöläisenä teen monenmoista ja se riittää, on toi jotain suhteetonta.
Hauska oli veneen kunnostus menoja kun kysyttiin tarjuoskisana, 7300e oli huiput entiseltä oppilaaltani alalle.
Omani oli 2600e, jostain syystä sekin sitten tuli tehtyä ja aamupuuroa on kuitenkin lautasella ja tyytyväisiä muutenkin.
Karannut hieman käsistä on..
Samaa laulua on tietysti että vaikka pätkä letkua, 4,20e, mopoon 19,90e, kuitenkin ihan sama tuote...
Ei tarvinne jatkaa.
Polkupyöriä saa ihan ilmaiseksikin , no guzzi kuntoon kuitenkin.
Kiitos lähinnä omista kommenteista, tän keskustelun saa kyllä poistaa.



tallennettu
TimoEv

Viestejä: 1 715


Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!


« Vastaus #4 : Marraskuu 16, 2019, 14:37:29 »

Älä nyt, hyvä veli GuzGuz, ruuvaria kaivoon heitä. Minä olen jo vuosia tehnyt käyttöhuollot itse, pl. ruiskujen synkka ja venojen säätö. Nekin syystä siitä, että en ihan tarkkaan tiedä - eikä ole ao. työkalujakaan.
Mutta muut työt - konetta avaamatta - olen tehnyt; Öljyt, suodattimet, jarrut, tulpast jne. Jopas sen kuuluisan bensapumppuletkustonkin ( se tankissa oleva ) olen vaihtanut. Perämurikan boorien voitelukin on Kaken Pala eli Peace of Cace. Etupään öljynvaihtokaan ei ole raketin rasvausta. Takapään laakerit olen joutunut vaihtamaan reissun päällä. Ja kaikki tehnyt tavallisilla työkaluilla ja "sähkömiehen järjellä".
Kaikessa olen saanut neuvonta-apua veljeskunnan puolelta. Lopultakin niitä tehtäviä kohteita on aikas vähän.

Muutama tärkeä seikka on kuitenkin muistettava; Mitään ei saa väkisin - apinan raivolla - vääntää auki / kiinni. Esim. etupään iso ylämutteri ovat tiukassa, kunnes avaa kiristyshahlon kuusiokolopultit. Kun irroitat tai purat jotain, niin digikuva vaiheista on oivallinen apu kokoonpanossa. Ja harkiten on paikkoja avattava. Yleensä, jos ei suosiolla lähde, niin jotain on vielä kiinni. Netissä on hyviä räjäytyskuvia ( Ei tarkoita, että pyörä on räjäytettävä... ). Järjenkäytöllä ei juurikaan pysty tekemään vahinkoa.
Jokin kytkimen korjaus tms. - semmoisen jätän osaajille. Tähänkin on suurimpana syynä sekä verstaspaikan ja erikoistyökalujen puute ja tietenkin osaaminen. Uskoisin pystyväni korjaamokäsikirjan kanssa itse työn suorittamisessa.

Tällä palstalla tulee helposti vähän väärä kuva Guzzin käyttöhuolloista, sillä paljon käsitellään "vanhojen ja ajettujen" pyörien tekniikka asiantuntijoiden taholta. Eihän siinä mitään vikaa ole, päinvastoin. Mutta onhan se hieman eri asia projektipyörän ja <10v. pyörän välillä.

Joten - Paxia ja hymyä huuleen ja ennakkoluulottomasti työmaalle. Eikä kysyvä tiedä mihin eksyy...

tallennettu
Breeze

Viestejä: 1 143



« Vastaus #5 : Marraskuu 16, 2019, 21:19:40 »

Kun irroitat tai purat jotain, niin digikuva vaiheista on oivallinen apu kokoonpanossa.

Miula on vielä parempi vinkki.
Videoselostus.
Filimi on nykyään niin halapoo ja sitä on riittävästi, pyörittelee osaa siinä kohteessa ja samalla selostaa VHS:lle, että mitä ja miksi.
tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
klassikko

Viestejä: 181


« Vastaus #6 : Marraskuu 18, 2019, 09:36:41 »

Tsemppiä GuzGuzille.

Tässä vähän henkistä tukea:
Täällä savonlinnassa on noiden asioiden pähkäily tehty helpoksi: Ei ole muuta mahdollisuutta kuin tehdä kaikki itse.
Juuri mitään apuja mihinkään harrastamiini motukoihin tahi autoihin ei ole saatavilla.
Ainoastaan soveltaen yleistä teknistä apua, osaamista ja joskus työkaluja lainaan.

 Esim. eilen olin todella tyytyväinen kun lopultakin tuumailin ryhtyä purkamaan harrikasta ensiövetoa toisiohihnan vaihtoa varten..
Hmmm. kampiakselin pään mutteri.. 1.5 tuumainen /38mm.. Viimeksi tuollaisen aukaisun kimpussa olin kolmekymmentä vuotta sitten hämeenlinnassa kaverin tallissa..
 Kiinto-avain, hillitön varsi ja leka varusteina..  näin ne näkyivät vieläkin harrikkasivustoilla kirjoittelevan jos ei ole isoa pulttipyssyä ja kunnon kompuraa..
Autokaverilleni mainitsin asiasta, No ota tuo akkupulttipyssy avuksi, kyllä aukeaa! No niin aukesi kampuran ja kytkimen mutsku
ennenkuin kerkesi edes kunnolla yrittää!! Mahtavaa!

Ghezzin perän (normi guzzi perä) vähän ajetusta (4tkm) pyörästä kuitenkin irroitin ja laitoin matkahuollollan MM:lle koska rakenne ei tyydyttänyt minua eikä Mattiakaan niin  Matti  teki samalla hieman tuotekehitystä..
Että kyllä sitä aina pärjätään!
Tsemppiä Guzzin huoltoon, laita muut itse ja kesällä anna jonkun katsoa tuota ecua?

 
tallennettu
motomatti

Viestejä: 11 084


« Vastaus #7 : Marraskuu 18, 2019, 11:48:11 »

Lainaus
Ghezzin perän (normi guzzi perä) vähän ajetusta (4tkm) pyörästä kuitenkin irroitin ja laitoin matkahuollollan MM:lle koska rakenne ei tyydyttänyt minua eikä Mattiakaan niin  Matti  teki samalla hieman tuotekehitystä..
Että kyllä sitä aina pärjätään!
Tsemppiä Guzzin huoltoon, laita muut itse ja kesällä anna jonkun katsoa tuota ecua?

Täällä aiheeseen syyllinen tuon Ghezzin perän suhteen. Perän kiinnitys Ghezzissä kuten myös Daytonassa ja Centaurossa on ns. kelluva eli perä kiertyy taka-akselin suhteen mutta runkoon nähden pysyy samassa asennossa. Siis päinvastoin kuin jäykän kardaaniputken suhteen.
Tällä järjestelyllä taataan että voimansiirto ei aiheuta kiihdytyksissä ja moottorijarrutuksissa jousitukseen liikkeitä.

Perän kierron mahdollistaa laakerointi taka-akselille ja nivelletty tukivarsi runkoon. Guzzeissa on neulalaakeri mutta Ghezzissä on vain pronssipusla jonka ympäri perävaihteen kotelo kiertyy jousituksen jouston myötä.

Rakenne on näiden "vapausasteiden" vuoksi hieman epävakaa ja sen kiinnitys väljistyy kilometrien myötä.
Kun taas perävaihteen vasemmalla puolen, perän ja takapyörän välissä, on runsaasti tilaa. Sinne sovittelin ja sorvailin yksiriviselle urakuulalaakerille pesän.

Linkissä alla kuvia yleensä eri ajoilta peräisin olevia perävaihteita, (Ainakin neljä muuta perävaihtoehtoa listasta puuttuu.) Loppupäässä joitakin kuvia Ghezzin perävaihteen muutostyöstä. Perän muutostyö edellyttää perävaihteen purkua ja mahdollisesti uutta säätöä. Uusia osia ei tarvita kuin kyseinen lisälaakeri.
http://www.motomatti.fi/2014/04/peravaihteiden-eroja.html
tallennettu
egon

Viestejä: 816


« Vastaus #8 : Marraskuu 19, 2019, 12:06:53 »

Tuosta hinnoittelusta sen verran kommenttia, että silloin kun saa asiantuntevan palvelun tehokkaasti ja sovittuna aikana, ei maksaminen tunnu pahaltakaan, mutta nykyään pystyy käymään niinkin, että pyörä on huollossa pitkään eikä tule silti kuntoon, mutta korjaamo laskuttaa joka tunnista mitä ovat käyttäneet vian selvittämiseen.

Tiedän tapauksen jossa hienokuntoinen ja oikein kauniisti käyvä Guzzi alkoi oireilla selittämättömillä sammahduksilla. Pyörä sammui varottamatta ja saattoi lähteä uudelleen käyntiin startista muutaman sekunnin tai muutaman minuutin tai muutaman tunnin kuluttua, vähän miten kulloinkin sattui tapahtumaan.  Pyörän omistaja vei pyörän korjaamolle alkukesästä ja sai pois syyskesällä siten, että kotimatkalla moottori sammui odottamatta kuten aikaisemminkin. Omistaja tuli kai siihen tuokseen, että vika ei ollut kohtuudella löydettävissä ja korjattavissa ja vaihtoi pyörän pois. Miksi tapauksesta jäi minulle haikea mieli: en tiennyt mitä oli meneillään, olisin osannut neuvoa korjauksen tai tehdä sen itse alle tunnissa ja kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Mutta joskus vaan käy noin.
tallennettu
kasle

Viestejä: 14


« Vastaus #9 : Marraskuu 20, 2019, 23:51:19 »

... Miksi tapauksesta jäi minulle haikea mieli: en tiennyt mitä oli meneillään, olisin osannut neuvoa korjauksen tai tehdä sen itse alle tunnissa ja kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Mutta joskus vaan käy noin.

Mikä siinä oli vikana?
tallennettu
millegt

Viestejä: 474


« Vastaus #10 : Marraskuu 21, 2019, 08:56:11 »

noissa viraabelihommissa täytyy kyllä olla tosi tarkkana ja tuntea ns asiakas erittäin hyvin ja olla varma että poka ymmärtää että ollaan talkoohommissa

moni mielellään teettää puoli ilmaiseksi työt mutta jos joku menee vikaan pitää olla sama takuu kun merkkikorjaamolla kokemusta on

ei se helppoa ole korjaamollakaan, mulla on vanhin poika automekaanikko ja ittekkin siihen jotakin koulua käyny vaikka leipätyö löyty muulta alalta, poika kerran kerto että jäi sitten asiakkaan honda jazz kolmeksi viikoksi pois ajosta kun takajarru jumissa ja satula piti tilata japanista, kysyin että miksi et prässänny mäntää liikkeelle ja satula paikalleen niin asiakas olisi sen kolme viikkoa varmaan selvinnyt, poika sano että ei se käy, ei ihmiset maksa siitä ja jos jämppää uudestaan pitää tehdä ilmaseksi toisen kerran ja vaativat vielä matkakuluja sun muuta hyvitystä
tallennettu
Breeze

Viestejä: 1 143



« Vastaus #11 : Marraskuu 21, 2019, 09:43:22 »

noissa viraabelihommissa täytyy kyllä olla tosi tarkkana ja tuntea ns asiakas erittäin hyvin ja olla varma että poka ymmärtää että ollaan talkoohommissa

moni mielellään teettää puoli ilmaiseksi työt mutta jos joku menee vikaan pitää olla sama takuu kun merkkikorjaamolla kokemusta on

ei se helppoa ole korjaamollakaan, mulla on vanhin poika automekaanikko ja ittekkin siihen jotakin koulua käyny vaikka leipätyö löyty muulta alalta, poika kerran kerto että jäi sitten asiakkaan honda jazz kolmeksi viikoksi pois ajosta kun takajarru jumissa ja satula piti tilata japanista, kysyin että miksi et prässänny mäntää liikkeelle ja satula paikalleen niin asiakas olisi sen kolme viikkoa varmaan selvinnyt, poika sano että ei se käy, ei ihmiset maksa siitä ja jos jämppää uudestaan pitää tehdä ilmaseksi toisen kerran ja vaativat vielä matkakuluja sun muuta hyvitystä

Autoalan kasvatteja itsekkin ja vaikka miten kerrot asiakkaalle ja asiakas hyväksyy sen, että korjaus on tilapäinen, jotta auto saadaan ajoon, niin ei mene kauan, kun saa kuulla, että rautalangalla ja purukumilla laitellaan autoja kuntoon ja pakotetaan asiakas ajamaan puolikuntoisella autolla.
Sitten kun tullaan siihen varsinaiseen korjaukseen, niin pyydellään alennusta, kun asiakkaalle on ollut haittaa ja vaivaa oman auton korjauksesta... Virnist&#228;&#228;
Kyllähän niitä autoja korjattaisiin, jos asiakkaat mahdollistaisivat sen, mutta sitä saa mitä tilaa.
Joten vaihdellaan uusia osia kovaan hintaan.
tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
TunturiTT

Viestejä: 10 848



« Vastaus #12 : Marraskuu 21, 2019, 10:30:37 »

Se on kyllä, vaikka asiakkaalle tekee homman selväksi ennen työtä, niin silti se lopputulos yllättää laskunmaksun aikaan. Itsellä, tai meidän perheellä, on yksi luottomekaanikko autoille. Sinne ensimmäisenä viedään, jos ei itse saa tehtyä tai kerkeä tekemään. Sen verran on itselläni kunnioitusta ammattilaista kohtaan, että sitä kuunnellaan ja uskotaan. Pettymyksiä ei ole tarvinut kohdata. Välillä häneltä saa puhelimitsekin apua akuutteihin vikoihin. Ja tällaiset tulevat käytännössä ilmaiseksi. Olenkin sanonut useamman "ilmaiskeikan" päälle kehottanut lisäämään esim seuraavaan oikeaan laskuun vähän pientarvikelisää, ettei ihan ilman tarvi neuvoa.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
GuzGuz

Viestejä: 1 562



« Vastaus #13 : Marraskuu 21, 2019, 16:36:09 »

Eihän tässä mitää hätiä..
En työkaluja kaivoon ole viskaamassa, puhumattakaan pyörästä.
Kyllähän minäkin olen pyöräni itse huoltanut ja korjaillut.
Joitain pienempiä mokiakin päässyt tulemaan, mutta niistähän sitä oppii parhaiten.
No, ihan ensimmäiseni, V65C;n kansa olin vaikeuksissa kun oli ensimmäinen koskaan omistamani m-pyörä.
Autopuolen hieman rassausta vanhojen ritsojen vain kokemuksella.
Kyllä senkin kanssa pärjäsin maalaisjärjellä mekaanisella puolella ihan ok, sitkeät sähköongelmat sen pisti myymään lopulta.
Olikohan se pulahtanut mereen joskus?
Hah, ainakin ihan loputonta tuntui virtapuolen pulmallisuus olevan.
Sittemmin keksin nämä loistavat palstamme ja myöhemmät Nevada ja Cali EV on pelanneet käytännössä kaikki omalla pajalla kunnostaen hyvillä ohjeilla täältä.
Olenkohan muuten kerhon ainoa jonka kaikki pyörät on olleet Guzzeja?
tallennettu
motomatti

Viestejä: 11 084


« Vastaus #14 : Marraskuu 22, 2019, 00:46:40 »

GuzGuz:
Lainaus
Olenkohan muuten kerhon ainoa jonka kaikki pyörät on olleet Guzzeja?
Tuskin ainoa mutta ajan päälle harvinainen. Vetoan siihen että monella joilla eka pyörä, periaatteessa sekin aika harvinaista, on ollut Guzzi, jatkaa samalla linjalla kaikkien vastoinkäymisten päälle tarvitsee ehkä henkistä tukea tai on muutoin vahva luonne.

35C:tä ja useita 65C:tä huoltaneena ja korjanneena olen havainnut että vikaa on sähkön kulussa, ei niinkään laitteissa. Mikä, tietenkin, on sekin mahdollista että komponenenteissä on vikaa.
Nimittäin: GT:n hankkimisen jälkeen hankin talviajokikseni 750NTX:n joka tapansa näytti. Sekä sähköpuolen että mekaniikan suhteen. Vuoden opettelun jälkeen osasinkin jo pikkulohkotekniikan aika hyvin. Toki silloinen maahantuoja tajusi hankaluuteni ja auliisti maksoi suuren osan kuluista. Jopa haljenneen perävaihteen. Pyörästä tuli ihan käypäinen. 170.000 km sillä taivalsin. Sitten se oli aivan totaalisesti loppu. Sekä moottori että voimansiirto. Talviajo syö.

Lohdutukseksi: hankin aikoinaan, ekaksi käyttöpyöräkseni, mittarin mukaan 30.000 km ajetun 450 Hondan 60-luvulta. Lyhyesti kertoen Guzzieni viat ovat olleet kulujen kannalta vaatimattomia mitä kului "DOHC"-twinin ylläpitoon. Onneksi Valtio maksoi kohtuullista korvausta menetetystä vapaa-ajasta niihin aikoihin. Nyt samainen pyörä olisi arvossaan mutta se on eräässä suon silmäkkeessä ollut varsin syvällä jo noin 40 vuotta. Henkiseltä kannalta asia on näin hyvä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!