Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Lokakuu 24, 2019, 00:44:24 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Etuiskunvaimentimet  (Luettu 551 kertaa)
MarkkuEVP

Viestejä: 887


Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy


« : Lokakuu 07, 2019, 20:57:21 »

Taas tökkäs työkalujen puutteeseen. Joutessani irroitin etuiskarit 850 GT:stä ja eihän nuita saa purettua ilman eritystyökaluja. Että pitää guzzimiehiä kiusata kaikenlaisilla erikoistyökaluilla. Jakoavain. ruuvimeisseli  ja vasara pitäsi riittää pyörän purkamiseen ! Katselin että jonkunlainen nelisakarainen putkimainen väännin pitäsi kehitellä etta saisi lieriössä olevan mutterin auki.... oltin että olisi ulkovaipassa kiinni ...toisen sain liikkelle mutta mutteri ei lähtenyt likkeelle.

mr
tallennettu

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #1 : Lokakuu 07, 2019, 21:08:43 »

Hyvä ettet tehnyt kuin jotkut ovat tehneet: vääntäneet putkitongeilla suoraan kromipinnasta kiinnityskierteen auki.
Kyllä: putkimainen sakarapäinen työkalu tarvitaan. Korjaamokirjassa taisi olla siitä kuva. Muut mitat saa kohteesta.
Itselle tein sellaisen joskus 80-luvulla vesijohtoputkesta ja hylsyavaimesta. Teräksisen hylsyn reunaan kun saa tarpeeksi lujat sakarat.

Tosin, säkällä, voivat aueta ihan käsipelissä öljynsuodatinavaimella: https://www.motonet.fi/fi/tuote/803053/Oljynsuodatinavain-HIHNA

Keula poikkeaa nykyaikaisista peruskeuloista merkittävästi mutta ei ole erityisen monimutkainen. Kannattaa kuitenkin katsoa osakuvista mallia. Oletan että käytössä on omistajan käsikirja, varaosaluettelo sekä korjaamökäsikirja. Myös VMPK:lla pitäisi olla omien kirjojeni kopiot kirjastossaan.
tallennettu
MarkkuEVP

Viestejä: 887


Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy


« Vastaus #2 : Lokakuu 08, 2019, 14:37:39 »


Sattui olemaan palanen haponkestävää 42,4 putkea ja kokeilin tehdä siitä avaimen. Onnistui vaikka silmämääräisesti piti mitoittaa hampaat.
Kierreosa on "krympattu "mankeloiden kiinni putkeen.  Toisen kinnitin kierreliimalla uudelleen.
Pari kuvaa aiheesta

Mr


* IMG_2923.JPG (53.89 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 74 kertaa.)

* IMG_2924.JPG (55.82 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 72 kertaa.)
tallennettu

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #3 : Lokakuu 08, 2019, 15:45:26 »

Suurin piirtein tuollainen on se minunkin tekemä avain.
Säästyi kromipinta kärsimyksiltä enkä usko että tuon avaimen hankkiminen jostain muualta olisi ollut paljon arvokkaampaa.
Toivottavasti se irtonainen kromiputki tarttuu hyvin kiinni ja pysyy.

Huomasit varmaan että keulaputket ovat yläpäistään kartiokiinnityksellä.
Kokoonpano on helpointa kun ohjausakseli on irrotettu rungosta. Myös runko ylösalaisin kokoonpano onnistuu vaikka ohjausakseli olisi rungossa. Muutoin tarvitaan teleskoopin asennustyökalu sen vetämiseksi ylös asti yläkolmioon. Huomenna käyn Verstaalla ja koitan muistaa ottaa siitä kuvan. Saatte hupia.

Sinänsä rakenne ulkoputkineen ja muine suojineen ei ole ajan saatossa paljon muuttunut: Osassa 1400-sarjaa on ihan yhtä hankalat asennettaviksi. Pitäisi olla kolme kättä ja koukku. 1400 GTS:n kanssa turasin niiden koristeholkkien kanssa pitkään.
tallennettu
MarkkuEVP

Viestejä: 887


Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy


« Vastaus #4 : Lokakuu 08, 2019, 18:21:16 »


Otan ohjauskselin laakerieden tarkistusta varten pois... hyvä vinkki tuo ylösalaisin kasaaminen  Hymyilee leveästi. Mietin ensin että käytän pyörän ohjaintagon kiilakiinnitystä vetämään sisältä putken ylös.  Jostain syystä liukuholkitkaan tuubissa ei ole pronssia tai messinkiseosta. Näyttää lähinnä valuraudalta ?. Toinen alaholkki on naarmuinen ja varmaan menee vaihtoon...valitettavasti varaosista ei löytynyt.

mr
tallennettu

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #5 : Lokakuu 08, 2019, 22:17:07 »

Juu. Se laakeri voi olla valurautaa mutta on hyvin huokoista. Eli öljy on läsnä koko ajan. Sille on vastineita joista valita: https://www.sks.fi/tuotteet/laakerointi/metalliset-liukulaakerit-ja-pronssimateriaalit
Jos haluaa hifistellä on parempaakin kamaa tarjolla: http://www.johnson-metall.com/fi/tuotteet-ja-palvelut/liukulaakerit
Voin Kerhokaverilta tiedustella löytyykö sopivasti materiaalia kohteeseen. Tosin menee puolentoista viikon päähän.

Epäilen että alkuperäiset ovat pallografiittia: http://www.terasrenki.com/tuoteosasto/valurauta-ja-muu-teras/valurauta/
Tai sitten vain mustunutta pronssia. Kaikkea on saatavissa. Tuskin museokatsastaja tiedustelee laakereiden materiaaleja. Jos niin pitkälle etenet.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #6 : Lokakuu 08, 2019, 22:29:54 »

Kuinka paksu se holkki on? Jos on kovinkin paksu ja valurautaa, ei sitä kannata mennä pronssiseksi tai merkittävästi pehmeämmäksi muuttamaan. Voi tulla lyhytikäinen kokeilu.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
MarkkuEVP

Viestejä: 887


Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy


« Vastaus #7 : Lokakuu 08, 2019, 22:36:21 »

Taidan kääntää asentoa 180 astetta. Täytyy tehdä uudet tai ostaa S&D:ltä myöhemmin. Juuri kun tuli paketti..

Tuosta saisi ( jos olisi sorvi aika helposti)  :https://www.laakerinetti.com/bnz30x40x30-liukulaakeri-itsevoiteleva-sintrattu-oljypronssi-p-5699.html
Mitat akseli 35, ulko 40, pit.30 jossa sisäolake päässä 2mm , halk. 29 mm ( pitää kiinni  ) em. aihiosta 30X40x30 varmaan saisi.

Mr
tallennettu

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #8 : Lokakuu 08, 2019, 22:42:54 »

Sun linkki ei pelannut: https://www.laakerinetti.com/bnz30x40x30-liukulaakeri-itsevoiteleva-sintrattu-oljypronssi-p-5699.html
Tein aikanaan GT:heni kampiakselin laakerit ko. materiaalista. Tai siis siitä mitä oli duunipaikan hyllyssä. Pyörä on toiminut varsin hyvin mitä minä tiedän sen myöhemmästä historiasta.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #9 : Lokakuu 08, 2019, 22:47:31 »

Kampiakselin laakerointeja on turha verrata etuhaarukan liukuihin. Kuormitus näillä kahdella on tyystin erilainen.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #10 : Lokakuu 09, 2019, 19:47:52 »

Kuva teleskoopin läpivetotyökalusta.
Puupalikka jossa kiinni pätkä vaijeria. Palikka on lievästi jonkinlainen kartio joka kierretään teleskooppiputken yläpäähän. Vaijerilla tai vaikka rautalangalla palikka ja teleskooppiputki vedetään alakolmion ja peltiholkkien läpi.
Missä kunnossa lienee kumiosat joilla peltiosat on keskitetty teleskooppeihin ylä- ja alakolmion välillä?


* GT850_teleskooppityökalu_kierre.JPG (292.34 kilotavua, 3019x1298 - tarkasteltu 46 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2019, 21:22:25 kirjoittanut motomatti » tallennettu
MarkkuEVP

Viestejä: 887


Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy


« Vastaus #11 : Lokakuu 09, 2019, 22:38:40 »

Heh..heh.. . Tuo puupalikka on kyllä paras. Vedin kuitenkin tuumasella ohjainkannattimen päällä ylös.   Ps. Kumit oli kunnossa ja jarrujen kanssa ottelin seuravaksi. Kokeilin tarrapintaista luikuesteteippiä jarrurunpuihin ja kokeilin pyörittämällä mistä ottaa ensimmäiseksi. Eniten hihnojen päihin...  
Huomasin samalla että toinen kilpi ei ole suorassa rumpuun nähden. Levyn alumiinen akselitukiuloke "nysä" on vääntynyt !.  Pitää miettiä yrittääkö oikaista vai korjaako isommalla terästukiholkilla...
 
Mr
tallennettu

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #12 : Lokakuu 09, 2019, 23:01:35 »

Vanhoissa on aina hieman poikkeampia vikoja.
Etujarru lienee kaksipuolinen neljällä levittimellä.
Enää en varmaksi muista miten etujarrun sai pelaamaan ainakin joksikin aikaa niin että siihen saattoi jopa luottaa.
Olikohan niin että välitangolla säädettiin niin että se linjan päässä oleva levitin ottaa hieman ennen kuin se jossa on pitkä vipu.
Jarrukilvet kannattaa purkaa ja katsastaa levittimien laakeroinnin kunto sekä levittimen pinnan laatu. Ettei ole ruostetta, lovia tai kiinnileikkautumia. Tosin sanoen että pyörivät helposti ja suorassa. Tuo vino jarrukilpi pitää ainakin oikaista.

Itse ratkaisin jarrun levittimien akselien voitelun laittamalla huoparinkulat akselin juureen vipujen taa. Voiteluksi riitti huoltoaikoina tippa öljyä per huopa. Estää samalla lian ja veden pääsyn levittimien akseleille. Huovat voi talven aikana vaihtaa puhtaisiin.

Päällystytin jarrukengät Jarrusuutarilla joka laittoi pinnaksi Mintex 7-laatuista jarrunauhaa. Osoittautui liian kovaksi. Toki kesti hyvin. Näppivoimat kehittyivät.

Jarrurumpujen kunto on tärkeä. Alumiinirummuissa on jotain rautalaatua olevat kitkapinnat. Eivät saisi olla kuluneet kartiokkaiksi eli ulko- ja sisäkehän koko pitää olla sama. Sorvausvaraa ei kauheasti ole. Rummuissa ei saa olla halkeamia, luonnollisesti.

Vaijerit ovat yksi este hyville jarruille. Niiden pitää olla erinomaisen liukkaat. Vanhat, kuluneet vaijerit sitä tuskin ovat. Voisi olla iso apu laittaa teflonjohtimiset nykyaikaset vaijerit. Vanhoista adoptoidaan päätyhelat. Kahvamekanisminkin toimintaan kannattaa hieman nähdä vaivaa.
tallennettu
MarkkuEVP

Viestejä: 887


Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy


« Vastaus #13 : Lokakuu 15, 2019, 18:53:14 »


Keula kasassa . Ei siitä uutta saa vaikka kuinka yrittää Hymyilee leveästi .  Jarrukilpi ei ihan millilleen oijennut ja oli yritetty ennenkin.  Melkein helpompi tehdä sisälle uusi teräsosa sitten kun tekemistä on vähemmän. Kohtalaiseksi sain jo viime kesäksi. Vaijereita ja säätöjä pitää vielä viritellä. Ohjauslaakerit oli hyvässä kunnossa ja säätö uudelleen riitti.
Asensin swingiin uuden laakeri.  Oli vanha lujassa ja uusikin pani hanttiin aikalailla, vaikka lämmitin rungon ja laakeri lepäili pakastimessa puolukoiden päällä. Onneksi oli hyvä tuurna ja lukkorengaskin meni hyvin paikalleen.
Nyt odotellaan että vaihteen kytkinkorvake olisi saatu hitsattua....
Että sillain Käläviällä
Mr
tallennettu

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää
Rautsi63

Viestejä: 37


« Vastaus #14 : Lokakuu 18, 2019, 21:14:15 »

Tyhmä liittyi ketjuun. Siis minä.
En jaksanut lukea koko tekstiä, mutta jarrukilpiä on minulle tullut vastaan vain autoissa. Tosin ainoa two wheel -kulkine on viime aikoina ollut Sport 1200 4V 2010 Italian palikoiden virittämänä enkä muutamaan kuukauteen ole paljoa välittänyt askarrella. Eli minun tekemät huollot ei ole kaikki täysin onnistuneet. Öljyä tulee läpi siellä ja täällä sekä käyntihäiriöitä korkean tyhjäkäynnin muodossa ennen kuin laskee siedettävään. Huomenna lauantaina yritän näitä selvittää näitä ongelmia. Tämä ei siis liittynyt otsikkoon mitenkään.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!