Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Lokakuu 24, 2019, 00:08:47 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota  (Luettu 1023 kertaa)
Ikkala

Viestejä: 1 672



« : Lokakuu 06, 2019, 19:18:41 »

Siinä se nyt on kotopihassa. Mä olen varmaan jo yli 20v tuommosta salaa halunnut ja nyt se on siinä. Tämä on monelle täältäkin tuttu quota JY-...

Mutta kyllä sitä hullu täytyy olla kun vieläkin näitä halajaa ja vetää tontille vaikka hyvin tietää mitä on vastassa... Tässäkin vaihdeloota pitää semmosta rallatusta että ei paremmasta väliä. Silti se piti saada Virnistää  No, tuola se nyt on jo puoliksi purettuna. Jos laatikko on ihan selvä niin caferaaseri saa luovuttaa osiaan ensihätään. Kaippa tuohon calin laatikko käy, eri välitykset siinä näkyy olevan mutta kun nyt edes paikalleen sopii?


* IMG_20191006_144346.jpg (234.19 kilotavua, 646x484 - tarkasteltu 95 kertaa.)
tallennettu

Quota 1100 ES-99, cali 2 -86, calicafe 1100 -95, HD FLSTC -09, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06
klassikko

Viestejä: 152


« Vastaus #1 : Lokakuu 07, 2019, 08:20:24 »

Otan osaa.. eikun Onnittelut uudesta pyörästä. Joko uusi H-D  tuli ostettua ennen Quotaa?

Ei täälläkään tauti hellitä! Mukava tauti jonka kurjimuksessa on hyvä kieriskellä? Virnistää
Olen tässä pähkäillyt että kun kerta kävin Laverdan 70-kymppisillä niin kävisin Guzzin 100-vuotispäivilläkin..
Taudinkuvassa ja diagnoosissa on kuumeilun lisäksi pähkäilyä että mikä se makein "juhlapyörä" olisi jolla menisi.
Koetin katsella edellisten juhlien kuvia tueksi pähkäilyyn..
Päätöksiä pitäisi tehdä pian kun asiat on kovasti paljon vireillä.. siksi hieman FOT:ilta kyselin ykkösestäkin..

Myös majoitus on pähkäilyn alla.
Onko muilla jo varattuna? Onko hyviä vinkkejä?

tallennettu
Kurtsi

Viestejä: 137


« Vastaus #2 : Lokakuu 07, 2019, 10:21:50 »

Onnittelut. Yksi perhekalleus lisää. Eipä näitä 1100 ES:iä monta Suomessa ole (4-5 ?) ja näyttää poistuneen myynnistä yksi. Sattui muuten Quzzirallissa kokouksessa kolme omistajista saman pöydän ääreen.

Ei ole minunkaan keväällä Saksasta tuomani Quotan laatikko niitä hiljaisimpia. Kesän olen kuitenkin ongelmitta ajanut (6500 km). Jos nyt tiedot pitää paikkansa, kilometrejähän on vasta neljännes siitä mitä Cali II:n laatikolla oli kun tuli tarvetta avata. Kerropa sitten mitä laatikosta löytyi vai löytyikö mitään (vikaa).
tallennettu
Ikkala

Viestejä: 1 672



« Vastaus #3 : Lokakuu 07, 2019, 11:54:01 »

Vapaalla kolkottaa, ykkösellä kolkottaa ja vitosta kun koitin niin rääkäsi oikeen huolella. Murua tuli öljypropusta vähemmän mukava määrä. Ykkönen ja viitonenhan on sielä vierekkäin ja sille suuntaa tässä kaikki viittaa ja kuulostaa. Varmaan illalla saan auki niin sittempä näkee.
tallennettu

Quota 1100 ES-99, cali 2 -86, calicafe 1100 -95, HD FLSTC -09, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06
Kurtsi

Viestejä: 137


« Vastaus #4 : Lokakuu 07, 2019, 12:44:05 »

Minulla rattaat vain hauskasti rallattaa. Ajaessa laatikko toimii kaikinpuolin hyvin ja täsmällisesti. Ei ääntä muuten huomaa kuin vapaalla ja kytkintä painellessa. Ajaessa pitää olla muusta syystä hyvät korvatulpat. Tuuli osuu suoraan kypärään vaikka siihen on hivenen korkeampi pleksi joskus laitettukin.

On se hieno lelu !
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #5 : Lokakuu 07, 2019, 13:57:53 »

Laitahan kuvia osista kun saat looran auki. Mukava olisi tietää myös kilometrimäärä.
Vaihdelaatikko, noin yleensä ottaen, on moottoripyörässä se kallein yksittäinen kokonaisuus remontoida. Edes koneremonttiin ei saa menemään rahaa niin paljoa.

Joka kerran kun vaihteisto on purettu niin kannattaa vaihtaa molemmat kaksiriviset urakuulalaakerit. Toki kaikki nekin joissa vikaa tai kulumaa ilmenee. Ainakin viitosen ja kakkosen rattaiden sisäpuolen neulalaakerit uusiksi.

Viitosen ensiörattaan irrotuksessa on jekku. Jotkut ovat irrottaneet prässillä rattaan mutta silloin tulee kalliiksi. Ohuella teräspuikolla saa lukitustapin painettua akselin sisään ja siten sisähammastuksen irti. Tappi ja sen jousi, yleensä, pyrkii livahtamaan siinä vaiheessa hukkaan.

Laakereista itselläni Quotassa hajosi kytkinakselin kaksirivinen varsin usein riippumatta siitä oliko kuulahäkki muovia vai rautaa. Tosin vaihto on melko nopea. Ihan taloyhtiön autotallissa perustyökaluilla tein silloin. Olin juuri muuttanut Kuorevedelle. Laittaisin kuitenkin rautahäkillä olevat laakerit. RVS öljyn joukkoon yhdeksi vaihtoväliksi.

Rautaromu pohjatulpassa on suurimmalta osalta peräisin kytkentähampaista ja orjarenkaista. Hienompi jae on sitten niitä hampaiden entisiä ryntöpintoja.
tallennettu
Ikkala

Viestejä: 1 672



« Vastaus #6 : Lokakuu 07, 2019, 21:37:37 »

Tuommosta sieltä löytyi. Ei ole onneksi tuo katkennut pala sattunut päästä väärään väliin, olisi matka katkennut varmaan aika hätäseen. Mikähän tuonkin kimppuun on voinut käydä? Italialaiset tuntien niin mahtaa olla vain maanantaikappale.... Vaan ei ole tämmöstä vielä näissä tullut vastaan, onko muilla? Haarukka ei ollut mitenkään eritysemmin kulunutkaan.

Äänestä kyllä jo ajattelin että yrittääkö sielä mennä joku pykälä väkisinkin päälle. Ykkösen takana oleva siirtäjärenkas sielä kolkotteli, siinä näkyy hampaissa kulumaa. Muuten loota näyttää pikaisesti katottuna olevan ihan ok, pitää toki vielä pestä osat ja tutkia tarkemmin.

Niin ja kilometrejä mopolla on vasta 70-80 välillä, tarkasti ei tiedä kun mittari ei ole hetkeen toiminut. Myyvät liian lyhyitä vaijereita, calin vaijerilla sekin toimii Pyörittää silmiään



* haarukka.jpg (269.07 kilotavua, 947x1087 - tarkasteltu 112 kertaa.)
tallennettu

Quota 1100 ES-99, cali 2 -86, calicafe 1100 -95, HD FLSTC -09, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #7 : Lokakuu 07, 2019, 21:42:44 »

Olisiko väkisin runnottu vaihdetta tai vaikka kaaduttu polkimen puolelle.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
klassikko

Viestejä: 152


« Vastaus #8 : Lokakuu 08, 2019, 08:20:28 »

Olipa hienoa että heti katsoit! Olisi muutoin voinut tulla täystuhoa. Tuosta saattaa päästä kohtuullisilla kustannuksilla.
 
Ei oikein runnomallakaan pitäisi saada tuollaista katkeamaan.
Olen nähnyt noita oikein vanhoissaa japseissa vääntyneinä. (ovat malliltaan sirompia)
Voiko olla materiaalivirhe?

Matti, valaisetko mikä sen Quotasi kytkinakselin laakerin usein (?) hajoamisen on voinut aiheuttaa?

No eipä ole paljoa ajettu pyörä, laatikko kuntoon niin siinä on hieno seikkailupyörä!
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #9 : Lokakuu 08, 2019, 09:27:34 »


Ei oikein runnomallakaan pitäisi saada tuollaista katkeamaan.
Olen nähnyt noita oikein vanhoissaa japseissa vääntyneinä. (ovat malliltaan sirompia)
Voiko olla materiaalivirhe?

Niitä on nähnyt valitettavan paljon, että on haarukan pinta palanut/ ottanut väriä, kulunut tai sitä myöten vääntynyt. Joilain ei tunnu olevan hajua, missä saapas lepäilee ajon aikana. Saattaa turhaan lepuuttaa vaihdepolkimella. Tai sitten vivustossa on jotain jumia tai häikkää, mikä sitten laahaa haarukoita.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #10 : Lokakuu 08, 2019, 11:58:19 »

Lainaus
Matti, valaisetko mikä sen Quotasi kytkinakselin laakerin usein (?) hajoamisen on voinut aiheuttaa?

Kernaasti kerron.
Periaatteessa ajotapa. Tapanani oli silloin ajella enduroreittejä missä yleensä muut ajoivat alle puoliltraisilla koneilla. Myös kiihdyttelyt asfaltilla ja kytkimen käyttö oli tavanomaista rajumpaa.

Kytkinkakselin laakerin sai rikki nyppäämällä kytkimellä vauhdista keulan ylös. Kytkinlevyt kun eivät ole ihan jämptissä tilassa sivusuunnassa ja toispuoleinen tarttuminen aiheuttaa kytkinakselille vahvan sivuttaismomentin ja se jää päälle kunnes kytkinkahvasta seuraavan kerran puristetaan. Sitä ei kytkinakselin etupään laakeri siedä.

Alkuperäislevyt eivät Quota 1000:ssa kauaa kestäneet vaan repeytyivät rikki. Piikkiöstä sain takuuseen uudet levyt. Nekin hajosivat. Sen jälkeen olenkin käyttänyt vain Surflexsin umpinaisia levyjä. https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=1084
Niillä ei ole tullut kyseistä vikaa uudelleen esiin ja kestävät hieman äreemmätkin lähdöt.

V10 Centaurossa ei kyseistä vaivaa ole ilmennyt mutta siihen laitettiin jo uutena pyynnöstäni Piikkiössä Surflexsin levyt koska tiesin jo ennakolta että alkuperäiset eivät ajotapaani kestä. Nyt siellä on jälleen uudet Surflexsit kun kävin pyörän perusteellisesti lävitse. Tein ns. syvähuollon.
tallennettu
klassikko

Viestejä: 152


« Vastaus #11 : Lokakuu 08, 2019, 12:58:45 »

Valaisevasti kerrottu,
Ei ole tullut aikoihin keuliteltua "nyppäämällä kytkimellä"..
Itse olen sitä sanonut rynkäyttämiseksi..  aika kuvaavaa mitä se voi aiheuttaa..












 



tallennettu
Ikkala

Viestejä: 1 672



« Vastaus #12 : Lokakuu 10, 2019, 21:01:41 »

Kävin irrottamassa varaosalaatikon. Alkasi tässä vaan mietityttämään, kun kauhea kiima olisi päästä tuolla ajamaan viikonloppuna, että jospa laittaskin tuon calin laatikon tuommosenaan Quotaan ja laittelisi tuon toisen rauhassa kasaan ja vaihtaisi sitten joskus....

Tuolla laatikolla ja samalla 8/33 perälllä calissa oli muistaakseni noin 3000rpm satasen vaudissa, vai muistanko ihan väärin? Mitähän ne kierrokset mahtaa quotan omalla laatikolla olla satasen vauhdissa? Mitä mieltä Kurtsi on quotan vaihdeväleistä?



* IMG_20191010_203114.jpg (286.79 kilotavua, 740x987 - tarkasteltu 69 kertaa.)
tallennettu

Quota 1100 ES-99, cali 2 -86, calicafe 1100 -95, HD FLSTC -09, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06
Kurtsi

Viestejä: 137


« Vastaus #13 : Lokakuu 11, 2019, 10:22:49 »

En ole numeroita verrannut enkä edes tiedä kummassa on tiheämpi tai harvempi välitys; suurta eroa niissä ei voi olla käytännössä. Quotan mittari on tarkka kun taas Cali II:ssa näyttää 20 km liikaa satasen vauhdissa eikä tule niin seurattua mitä vauhtia oikeasti mennään. Kierrosten mukaan ajan molemmilla enkä turhaan vedätä.

Sanoisin että jotain 3500 r/min on Quotan kierrokset satasen todellisessa vauhdisssa. Laskemallahan se selviäisi. Moottoriteiden ulkopuolella tulee ajeltua enimmäkseen kolmosella/nelosella. Kone kun houkuttelee käyttämään kierroksia ja vaihtaminen on näppärämpää kuin keinuvivulla.

tallennettu
Ikkala

Viestejä: 1 672



« Vastaus #14 : Lokakuu 11, 2019, 11:02:44 »

Se voikin muuten olla aika lähellä kakkoskalin välityksiä joo.

Tuo varaloota on 1100 calista ja siinä on pitkät välit.
tallennettu

Quota 1100 ES-99, cali 2 -86, calicafe 1100 -95, HD FLSTC -09, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!