Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Hein?kuu 16, 2019, 10:56:28 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Californian moottorin etukiinnikkeen PIITKÄ pultti  (Luettu 352 kertaa)
LemmyLee

Viestejä: 2


« : Toukokuu 29, 2019, 21:10:34 »

Kytkin luistelee ja sytkä on etuajassa. Rupesin irottelemaan motikkaa, vaan etupultti ruoja
on kuin hitsattuna kiinni. Ei mokoma antudu irti ainakaan vienolla vasaroinilla. Mitä ihmettä;
onko vuosikymmenten moskat tuon liimannu, vai tarvitaanko kikka "6"? Epävarma.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2019, 21:47:22 »

Haepa autotarvikaupasta ruosteenpoistajaruisketta purkki ja kostuttele sillä muutaman kerran muutaman päivän aikana muitakin pultteja.

Noin yleensä irrotetaan runko yläpuolelta pois ja takahaarukka ensin. Sitten alarunkoputket ja siinä vaiheessa irtoaa se etupulttikin suurella todennäköisyydellä. Loppu onkin jo selkeää. Kuulostaa isolta asialta vaan ei ole. Itsellä sama homma ihan lähiviikkoina tehtävänä. Tänään pesin pyörän ja perjantaina ruiskuttelen ruosteenpoistajaa. Tulevalla viikolla, ehkä, sitten alan irrottelemaan isompia osia.

Onko selvillä miksi kytkin luistaa? Guzzissa aika havinainen juttu. Onko säädöt oikein?
Sytytyksen voi säätää, vaihtaa kärjet ja voidella muutenkin kuin irrottamalla rungon. Onhan siihen pyörijän huopaan muistettu joka vuosi tipauttaa pari tippaa moottoriöljyä? Olisiko keskipakosäädin jumissa?

Mikä on Californian tarkempi malli? Paljonko ajettu?

Itselläni on 850 T3 California vm. 1982.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 465



« Vastaus #2 : Toukokuu 29, 2019, 22:06:34 »

Ruiskuta mieluummin ensin tunkeumanestettä. Siis sitä, millä halkeamia etsitään esim lohkoista yms. Sen kanssa kun pelailee ensi alkuun, niin voi jossain vaiheessa vaihtaa ruosteenirroittajaan tms.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
LemmyLee

Viestejä: 2


« Vastaus #3 : Toukokuu 30, 2019, 07:45:59 »

Huomenta ja kiitos viesteistä.
Tämä laite on 1996 California 1100 i mittarissa hiukkasen yli 100 tkm.
Luisto tulee isommilla vaihteilla kun vääntö alkaa reipastua (lähinnä jos
tulee reippaammin ohiteltua alkaen 110 kmh, pito loppuu tyystin).
Öljypohjassa on ollut jotain ylimääräistä mömmöä ja kun tuo sytytys
kulkee etuajassa (ottanee impulssia nokka-akselilta, luulen) epäilen nokkaketjun
kiristyssysteemiä? Lämpimänä häviää strobotuikkusta jo joutokäynnillä ja (alaviistoon
kurkkimalla vielä näkyy ja seilaa edestakas n. 10mm kehällä) ja äänestä kuulee, että polttaa
lämpimänä etuajassa ding, ding ilkeästi (ihan kuin vanha Taunus).
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #4 : Toukokuu 30, 2019, 11:30:19 »

Oireita siis on.

Mainitset öljypohjan. Tarkoitatko ennemminkin sen takaosaa eli vaihtipyörän koteloa. Jos sen alla olevasta suorakaiteen muotoisesta aukosta tiputtelee öljyä voi syynä olla moottorin takalaakerin tiivisteen tai vaihteiston öljyvuoto. Useimmiten moottorin suunnasta. Aika lyhyillä kilometreillä ilmenee.

Nokkaketju ei ole todennäköinen syy sytytyksen viivästymiseen. Syy voi olla kampiakselin asentoanturien likaantumisesta tai vioittumisesta. Tässä mallissa taisi olla anturit sekä nokka-akselilla ja vauhtipyörän kyljessä. Ainakin siellä vauhtipyörässä. Jälkimmäistä epäilisin ensin. Jakoketjun vuoksi ei konetta tarvitse purkaa jos ei nimenomaan halua vaihtaa jakoketjua.

Sen sijaan mahdollisen öljyvuodon vuoksi pitää runko nostaa moottori-vaihteistopaketin päältä pois että vaihteiston saa irti ja kytkimen näkyviin. Jos vauhtipyörässä ei ole selkeitä ajoitusmerkkejä kampiakselin suhteen pitää ne tehdä ennen vauhtipyörän irrotusta. Sen sijaan vauhtipyörässä on ajoitusmerkki kuten moottorin lohkossakin. Ovat eri merkit kuin mitä sytytysajoitusmerkit ovat.

Tähän aikaan on ollut vaihtelua runsaasti. Kaasutinmalleja ja eri ruiskuja.

Jos tarvitsee vaihtaa kampiakselin takapään tiiviste niin vauhtipyörä on otettava pois. Sen jälkeen irrotetaan kampiakselin takalaakerin laippa. On turha vaihtaa tiiviste ottamatta laippaa irti sillä kampiakselin takapään tiivistepinta pitää hioa ennen tiivisteen asennusta. Vanha tiiviste kun on tehnyt jo uran kampiakseliin ja uusi tiiviste ei siten "istu" hyvin paikkaansa. Laipan irrotukseen tarvitaan asianmukainen ulosvetäjä. Kampiakselin takapään tiivisteen asennukseen tarvitaan myös oma työkalunsa.

Tässä saman aikakauden moottorista (Tosin versiosta KK jossa nokka-akselit ovat sylinterikansissa.) vastaavista paikoista kuvia ja juttua: http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html

Jos en väärin muista niin blogissani on jossain myös Californian koneen purku ja kokoonpano mutta hieman hajallaan. Hakutoimintoon kun syöttelee sanoja niin pääsee lähemmäksi totuutta. Tosin "totuus" on omani ja muilla asentajilla voi olla omat tapansa.

Pyöräsi moottorinohjauksen tiedostoihin pääsee tutustumaan yksinkertaisilla värkeillä: läppärillä, parilla välijohdolla ja ilmaisohjelmalla: http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.0
Siis jos digitaalinen vianhaku kiinnostaa.

Kampiakselin asentoanturien ohella voi kaasuläpän asentoanturia epäillä jos on omituisia häiriöitä. Tosin sitä ei voi tarkasti lukea tietokoneavusteisesti vaan parhaiten analogisella yleismittarilla.
tallennettu
Henko

Viestejä: 151


« Vastaus #5 : Toukokuu 30, 2019, 21:24:32 »

Mullahan luisti kytkin kans kun oman Jackalini ostin viime kesänä. Epäilen että vaijeri saattoi alkaa jumittaa koneen lämmetessä, se nimittäin luisti vasta lämpimänä. Jossain vaiheessa huomasin että kun hipaisinkaan kytkinkahvaan pintakaasulla kytkin luisti heti. Lisäsin vähän löysää vaijerille ja rasvailin, sen jälkeen ei ole luistanut. Vivuston säädöt oli käsittääkseni oikeat.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #6 : Toukokuu 30, 2019, 21:41:33 »

Kytkintä ei säädetä vaijerista vaan siitä ruuvista joka on siellä vaihteiston takana olevass kytkinvivussa. Vaijerin säädöstä säädetään tyhjä liike takavivussa ja kahvassa.
Tyypillistä on, vaijerin katketessa että sen takavivun palautinjousi katoaa samalla. Katsokaahan että se on kunnossa. Joskus on hyvä katsoa myös kytkimen painelaakerin kunto. Painelaakerin kesto on hyvin lyhytaikainen jos kytkin kantaa tai vaijerin toiminta on kankeaa.

Painelaakerin irrotusta varten on vaihdelaatikon takakansi pestävä hyvin. Sitten siellä oleva kytkinvipu irti niin painelaakerin painimen voi vetää pois. Sen perässä tulee, jos on tullakseen, myös painalaakeri päätylevyineen. Puikkomaisella magneetilla sen saa ulos jos muutoin ei tule.

Painelaakerin kunto on helppo tarkistaa. Pesun jälkeen on laakerineulojen pysyttävä pidikkeessään eikä päätylevyissä saa olla epätasaista pintaa. Jos on vikaa niin uusi laakeri on laitettava.

Samalla kun vipu on irti kannattaa säätöruuvi pyöritellä irti ja puhdistaa niin että sitä on kokoonpanon jälkeen helppo säätää niin että välystä jää.

Tässä kuva huonosta painelaakerista: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-vaihteiston-laakereita.html
tallennettu
Henko

Viestejä: 151


« Vastaus #7 : Toukokuu 30, 2019, 21:45:50 »

Juu nimenomaan tyhjää lisäsin nimellisesti vaijerista. Vivustoa muistaakseni mittailin jonkin ohjeen mukaan. Tarkistella pitäisi luultavasti montaakin paikkaa vielä omassanikin.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!