Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Marraskuu 20, 2019, 05:34:16 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Breva 750 -06 sähköproblem  (Luettu 545 kertaa)
pekkos

Viestejä: 23


« : Toukokuu 17, 2019, 08:20:52 »

Otin sitten 4 vkoa sitten Guzzin tallista, latasin 6 vuotta vanhan akun ja tein lenkin, eikä ongelmia, kaikki pelitti. No, pyörä oli 3 vkoa ajamatta ja menin toissapäivänä halliin ja vedin käyntiin...tai siis en kun ei lähtenyt. Hmm, hetken arvonnan jälkeen eikun uuden akun ostoon. Vedin akun kiinni ja virrat päälle ja perk****, oli myyjä akkuliikkeessä antanut vääränkätisen akun, ja minä tollo mitään ajattelematta olin sen sitten vetänyt paikalleen sen enempää niitä napamerkintöjä katsomatta. No, kävin vaihtamassa akun oikeakätiseen (+ -napa oikealla). Komeasti lähti kone taas käyntiin. Sitten ajolle. Noin parinkymmenen kilometrin jälkeen bensavalo syttyi, vaikka tankki oli täynnä. Samalla pitkien sininen merkkivalo häipyi, äänimerkki piti vain tuskin kuultavaa korinaa, ja minä pysäkille tien reunaan ihmettelemään. Onneksi Nakkilan Pyörä&Mopo oli kilometrin päässä, haettiin pyörä pakulla ja huollon pihaan. Käynnistys vara-akun avulla ja mittausta > latausjännite laski ja käynti loppui siihen. Ei siis lataa. Ajon aikana ei laturin merkkivalo missään vaiheessa syttynyt, sitä toista 30 A pääsulaketta en ole edes katsonut, sillä oletuksena oli, että jännitteensäädin oli ottanut itseensä. Pyörä on nyt siis Nakkilassa vierihoidossa. ProItalian aina ystävällinen Nurmi antoi lisävinkin parista aiemmasta tapauksesta: saattaa olla, että laturilta lähtevien johtojen/johdon liitäntä voi olla ottanut hieman hmm lämpöjä...Eli ensin tsekataan ne, ja vasta sitten ruvetaan tilaileen jännitteensäädintä. Kysymys kuuluu: mahtaako Suomesta löytyä hyllystä uutta ja mihin hintaan, vai kannattaako heti yrittää verkosta uutta/käytettyä esim. eBaystä. Onko vinkkejä?
tallennettu
Henko

Viestejä: 159


« Vastaus #1 : Toukokuu 19, 2019, 17:38:52 »

Omien kokemusten mukaan saat osan nopeiten esim. SteinDinseltä. Ei ne oo kotimaan kaupoissa laittanu mulle ees viestiä kun osa joskus on saatu hyllyyn tilattuani. Valitettavasti.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 675


« Vastaus #2 : Toukokuu 21, 2019, 16:52:30 »

Käytettyä sähköosaa en suosisi jos ei varmasti tiedä että on peräisin kolaripyörästä joka on mennyt purkuun. Käytetyistä kun ei ennakkoon millään pääse selville onko se kunnossa vaikka myyjänsä niin luulee ja vakuuttaa. Muista kiinnittää säätimen maajohto sen ja rungon välille jos säädin on pyörän keulassa ohjauslaakerin etupuolella. Kaikissa ei ole tätä johdinta. Johtimen ei tarvitse olla paksu. Kyse on vain potentiaalienergian tasaamisesta.

Ne akun kyljessä olevat merkit ovat tärkeitä. Tehomerkinnän jälkeen on maininta napaisuudesta eli millä kohtaa on plusnapa. Yuasan merkinnät ovat tulleet jonkinnäköiseksi standardiksi. Esimerkiksi YTX20BS.
https://www.google.com/search?q=ytx20bs&client=ubuntu&hs=3B9&channel=fs&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=bh8e6OgYp2E-jM%253A%252C5n5ypH-S8Joa0M%252C_&vet=1&usg=AI4_-kR_faKg9XciBmmopVeSYC5QpKh_XQ&sa=X&ved=2ahUKEwib_Naz76ziAhUICZoKHTZqCKAQ9QEwAnoECAkQBA#imgrc=bh8e6OgYp2E-jM:
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 591



« Vastaus #3 : Toukokuu 21, 2019, 17:23:16 »

Kaverini juuri älyillyt autonsa sähköjen kanssa. Ei herää Abs:it toisellakaan boksilla. Vaikka myyjän mukaan onkin ehjä.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
pekkos

Viestejä: 23


« Vastaus #4 : Hein?kuu 23, 2019, 07:48:00 »

Ja aina kun tumpelo on asialla, niin shit happens...Eli jännitteensäädin/tasasuuntaaja ihan OK, vain se 30A pääsulake paukahtanut vääräkätisen akun kiinnivedossa!!! Eli aina, saatana AINA, kun sähköissö häikkää, pitäs muistaa aloittaa sieltä helpoimmasta päästä. Onneksi en mennyt tilaamaan netistä sitä jännitteensäädintä. PikkuBreva toimii taas moitteettomasti, niin kuin on tehnyt viimeiset 54 000 km, Vähän ehkä venttiileitä pitäisi säädellä, ja osiakin näköjään löytyy hyllystä Treen BBW:stä!
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!