Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Marraskuu 12, 2019, 12:15:50 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Griso ei starttaa  (Luettu 1350 kertaa)
juhizi

Viestejä: 28


« : Toukokuu 14, 2019, 02:10:24 »

Eli ongelma on seurava: griso 1100 ja välillä kun painaa starttinappulaa niin ei tapahdu mitään. Ei mitään naksahdusta missään. Kun nappia vain pitää pohjassa niin yhtäkkiä starttaa, yleensä menee noin 20-60sek.
Kerran meni yli 10min. Releelle olen vetänyt suoran virtajohdon akulta, ei vaikutusta. Jospa solenoidi jumittelee??

Auttakee mistä ettiä vikaa?
tallennettu
Breeze

Viestejä: 984



« Vastaus #1 : Toukokuu 14, 2019, 07:55:30 »

Itse mittaisi jännitepisteitä.
Akku-rele-rele-rele-startti.
Rele mainittu kolme kertaa, kun siellä on kolme B+-napaa.
Akulta tuleva B+, startille lähtevä B+ joka on starttireleen ohjaama ja kolmas on releen ohjaukseen käytettävä starttinapin ohjaama jännite.

Jännitemittari B+-napaan kiinni, starttinapista liipaisu ja tiukka tuijottus jännitemittariin, myös koetuskynä, eli valo on hyväksyttävä mittausväline.
Johonkin se sähkö pysähtyy, jos starttinapin painaminen ei heti aiheuta starttimoottorissa liikettä.

Mutta, jos arvauslinjalle lähetään, niin starttirele jumittaa tai sitten starttinapin ja starttireleen väliin on sotkettu ohjainlaite ja se on minun mukavuusalueen ulkopuolella.

Minulla oli aikoinaan ameriikan mantereen juppiveneessä sama ongelma, mutta viive ei ollut kuin maks. 5 sekunttia, mutta on sekin pitkä aika odotella virta-avain pohjassa.
Vika poistui uudella starttireleellä.
tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
TunturiTT

Viestejä: 10 588



« Vastaus #2 : Toukokuu 14, 2019, 07:57:05 »

Onko starttinappula tarkastettu ja mitattu?
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 661


« Vastaus #3 : Toukokuu 14, 2019, 09:17:31 »

Nuo edelläolevat asiat kannattaa ehdottomasti tarkistaa ja sen jälkeen kunnostaa tai vaihtaa startin kyljessä oleva solenoidi.
Jos on Valeo-merkkinen niin sitä ei ole tarkoitettu purettavaksi vaikka siihen hommaan aikoinaan työkalun teinkin.
Siellä solenoidissa on isokokoiset kärjet jotka voivat olla syöpyneet tai nokeentuneet eikä virta oikein kulje niiden kautta ja tila pahenee nopeasti.

Vikaa voi olla myös startin hiilissä tai hiilisillassa. Siihen on saatavilla korjaussarja.
http://www.motomatti.fi/2013/04/valeo-kaynnistinmoottorin-tyyppivikoja.html

En tiedä saako Valeon solenoidia ostaa erikseen enää.
Kokonaisen startin kyllä saa.


Jos startti on Bosch on korjaaminen yleensä mahdollista.

Se miksi solenoidi menee nopeasti epäkuntoon johtuu akun heikosta toiminnasta. Virtaa pitää tulla kerralla kunnolla että solenoidin rautasydän painaa kärjet kunnolla kiinni ja käynnistysvirta sitä myöden käynnistinmoottoriin.
tallennettu
Temmi

Viestejä: 151


« Vastaus #4 : Toukokuu 15, 2019, 18:20:38 »

Täällä sama vika.
Ei starttaa, ei edes yritä, ei edes naksahda.
Lisäominaisuutena kun virta-avainta kääntää virratpäälle, niin bensapumppu ei surahda normaalisti, eli ei hae paineita ollenkaan. Normaalistihan se hetken surisee kun pumppaa paineet kohdilleen

Joku vipstaakihan tässä on nyt jumissa sähköpuolella. Mitä kaikkea kannattaa tarkastaa. Suihkuttelin hätä seis katkaisimeen wd40, ei auttanut ainakaan heti.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 588



« Vastaus #5 : Toukokuu 15, 2019, 19:24:11 »

Ettei olisi seisontatuen katkaisija, kun oireet on noin. Pitääkö kytkinkahvan olla pohjassa startatessa? Jos tarvii, niin senkin katkaisija voi kiukkuilla.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Temmi

Viestejä: 151


« Vastaus #6 : Toukokuu 15, 2019, 19:30:00 »

Ettei olisi seisontatuen katkaisija, kun oireet on noin. Pitääkö kytkinkahvan olla pohjassa startatessa? Jos tarvii, niin senkin katkaisija voi kiukkuilla.

Ei voi olla seisontatuki tai kytkin mulla ongelma, koska bensapumppu on surissu aina virrat päälle laittaessa vaikka ei pain kytkintä ja jalka alhaalla. Nyt on jossain muualla vika.
tallennettu
Makestain

Viestejä: 153



« Vastaus #7 : Toukokuu 15, 2019, 19:47:42 »

Sulakkeet ja releet katsottu sekä niiden kannat? Releitä voi vaihdella paikasta toiseen kun taitaa olla useampi samanlainen.
tallennettu

Kasi vee ei vee kasi
Temmi

Viestejä: 151


« Vastaus #8 : Toukokuu 15, 2019, 19:52:03 »

Sulakkeet ja releet katsottu sekä niiden kannat? Releitä voi vaihdella paikasta toiseen kun taitaa olla useampi samanlainen.

Sulakkeet tarkastin ja releitä heiluttelin, mutta itseasiassa miten noita releitä voi tarkastaa. Itseasiassa siellä tämä vika saattais olla.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 661


« Vastaus #9 : Toukokuu 15, 2019, 20:27:34 »

Kuten aiemmin mainittiin niin samanlaisia releitä voi vaihtaa keskenään paikasta toiseen. Yleensä releen kyljessä on releen sisäinen kytkentä. Kun ne ovat samanlaiset voi ne keskenään vaihtaa.

Tosin kukin relevalmistaja tekee omanlaisensa "samanlaisen" kytkentäkaavion mutta perustoiminto on sama. Normijärjellä voi nämäkin erot selättää. Tyypillisesti on kytkentäreleitä ja vaihtoreleitä. Ne sisältävät kytkennän "järjen". Lisäksi on eräänlainen aikakytkin kuten vilkun rele. Yleensä ne ovat pyöreitä.

Releistä: niissä on joko kaksi, kolme, neljä tai viisi napaa. Myös sisäiset kytkentäkaaviot ovat silloin erilaiset. Kytkentärimassa (rivi relejalkoja) jossa releet tököttävät rivissä näkee releen irrottaessa montako liitintä kyseiseen kohtaan tulee. Myös releessä on silloin sama määrä napoja. Ei pidä sekoittaa johtimien määrään. Samasta liittimestä kun voi lähteä useita johtoja. Yleensä yksi tai kaksi. Jos releessä on viisi nastaa niin turha sitä on laittaa sellaiseen relejalkaan jossa on neljä liitintä. Voi tulla outoja kytkentöjä tai ei tapahdu mitään.

Relerivin välittömässä läheisyydessä on tarra joka kertoo minkä toiminnon rele mihinkin jalkaan kuuluu.
Samoin sulakkeiden yhteydessä niiden järjestys ja "teho".

tallennettu
Temmi

Viestejä: 151


« Vastaus #10 : Toukokuu 15, 2019, 20:31:26 »

Kiitoksia, huomenna releiden kimppuun!
tallennettu
Breeze

Viestejä: 984



« Vastaus #11 : Toukokuu 15, 2019, 21:04:40 »

Miun ruiskuCagivassa ja kaasariDucatissa ei bensapumppu surahda, jos kaasukahvan puolella oleva hätäkatkaisin on päällä.
tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
Temmi

Viestejä: 151


« Vastaus #12 : Toukokuu 15, 2019, 21:35:11 »

Miun ruiskuCagivassa ja kaasariDucatissa ei bensapumppu surahda, jos kaasukahvan puolella oleva hätäkatkaisin on päällä.

No ni. Olin edellisen ajon katkaissut hätäkatkaisimesta ja pyörä oli kuukauden ajan hätäkatkaisin pohjassa parkissa. Oliskohan sen rele syyllinen. Sitä hätäkatkaisinnappia epäilin, mutta eiköhän sen perässä ole rele, joka voi jumia. Mä vähän mietinkin ja yritin kuulostella, että napsahtaako rele kun painelin hätäseisnappia ja mielestäni ei naksahtanut normaalisti, vaikka releen naksaus kuuluikin. Mielestäni rele naksahti reilusti normaalia hiljempaa.

Väittäisin, että nyt ollaan jäljillä!
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 661


« Vastaus #13 : Toukokuu 15, 2019, 22:16:40 »

Kyllä se sieltä "tapansa näyttää".
Yleensä nämä keväälliset "ei käynnisty" jutut johtuvat alhaisesta jännitteestä eli akun heikosta lataustilasta tai siihen liittyvästä pikkuviasta.
CARC-malleissa on kuitenkin järjestelmä joka suosista ja tarkoituksella mykistää koko laitteen. Virrat päälle laittaessa saattaa ajotietokone (mittaristo sen näkyvänä piirteenä) kytkeytyä päälle mutta muu sähköpuoli on totaalisen mykkää. Viimeistään silloin kun startinappia painetaan.

Jännää että CARC-mallien jälkeen on palattu vanhempaan periaatteeseen. Saattaa edes yrittää käynnistystä jos vaikka säkällä lähtisi.

Esimerkki: itsellä uusi pyörä joka oli myymättömänä myymälässä seisonut myyntirivissä kuukausikaupalla. Lähti liikkeestä käyntiin mutta siirrettiin kylmän sään johdosta Kerholle pakettiautolla. Sitten parin päivän päästä lämpeni. Koeajolle oli mieli. Pyörä ulos ja napista käyntiin. Siitä puoli kilometriä bensamittarille hakemaan tankin täytettä. Tankkauksen jälkeen painallus starttinapista. Ei reaktiota. Kävelin Kerholle ja hain sieltä laturin ja jatkoroikan.
Shellin tädit olivat ystävällisiä ja lainasivat tikkaita että saan jouluvalojen pistorasiasta roikalla sähköä laturiin ja siitä akkuun. Parien kahvien jälkeen, noin 90 minuutin päästä kokeilin josko käynnistyisi. Ei käynnistynyt. Laturi uudelleen kiinni akkuun ja "lumihiutaleasentoon". Pullakahvin ja puolen tunnin odottelun jälkeen uudelleen, laturi edelleen kytkettynä starttiapuna lähti California tulille.
Keräilin kamani ja ajoin takaisin kerholle. Sammutin, käynnistin napista uudelleen kuin ei mitään. En kuitenkaan uhmannut tekniikkaa ja jäin kerholle parin oluttuopillisen seuraan ja kokeilin jossain vaiheessa käynnistystä uudelleen. Ei edes ajotietokone herännyt. Kauppias toi uuden akun vielä samana iltana. Vaan en ollut enää ajokunnossa...

Kyseinen akku palveli kolme kautta California 1400 GTS:n käynnistinlähteenä. Nyt se viettää eläkepäiviä California Adamantin akkuna. On siinä ja siinä että sen kone jaksaa mennä puristuksen yli tällä 18 Ah:n akulla. Toisaalta se täyttyy ajokuntoon varsin nopeaan kunhan vain käyttää kierroksia. Lataus merkkiä Saprisa. Ei ihan ykköslaite mutta varmatoiminen. Muut 950 - 1000 - 1100cc -koneiden laturit ovat olleet lievästi hankalampia. Varsinkin Ducati Energia. (Ei saa sekoittaa samanimiseen moottoripyörämerkkiin.)
tallennettu
Temmi

Viestejä: 151


« Vastaus #14 : Toukokuu 19, 2019, 10:14:22 »

Vian etsimisen voi näköjään lopettaa. Akun jännite 5v. Onneksi en ehtinyt enempää vaivata päätäni. Ilmeisesti pyörään kiinni jäänyt navi vetänyt akun kuiviin. Herääköhän tuo akku enää lataamalla normaaliksi?

tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!