Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Marraskuu 20, 2019, 07:09:59 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 [3] 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Akuista kysymyksiä.  (Luettu 2607 kertaa)
motomatti

Viestejä: 10 675


« Vastaus #30 : Huhtikuu 17, 2019, 20:31:11 »

Eiköhän tämäkin asia hoidu samoin. Pitäähän myyjäliikkeenkin pitää puoliaan. Ikävä vain että se kohdistuu asiakkaaseen joka on heidän elantonsa lähde. Ei ole loogista.
tallennettu
Breeze

Viestejä: 986



« Vastaus #31 : Huhtikuu 17, 2019, 22:15:39 »

Takuussa näyttövastuu on myyjällä, virhevastuussa asiakkaalla.
Joten Motomatin tapauksessa myyjän tulee näyttää toteen se, että asiakas on toiminut väärin.
tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
motomatti

Viestejä: 10 675


« Vastaus #32 : Huhtikuu 17, 2019, 22:27:32 »

Asiaan saataneen päätös tulevan viikon puolivälissä.
tallennettu
I.H.

Viestejä: 1 232



« Vastaus #33 : Huhtikuu 23, 2019, 08:30:30 »

Kävin myös akkukaupoilla Akkupojissa, uusi akku Yasa 28 AH. Hapottivat sen itse, ei muuta kuin kotiin ja akku lataukseen, mutta yli 10 h:n latauksesta akku ei tättynytkään, ainakaan laturin full-valo ei syttynyt. Takaisin kauppaan akun ja laturin kanssa, tosiaan akussa vähemmän napajännitettä kuin heti hapotuksen jälkeen. Kysymys onkin, viallinen uusi akku tai viallinen laturi ? Selvittelevät asiaa, huomenna tiedetään.
Luettuani MM:n tarinan omasta tapauksesta, otin opikseni enkä ruvennut itse uutta akkua hapottamaan.
tallennettu

Titaniumin kuski
motomatti

Viestejä: 10 675


« Vastaus #34 : Huhtikuu 25, 2019, 20:26:46 »

Akkuasia on toistaiseksi kunnossa. Hapottivat akun jo liikkeessä. Hain täyteen ladattuna ja laitoin paikoilleen. Toimii. Edeltävä, kunnossa oleva samanlainen akku jatkaa sopimussuhteessa California Adamant-trikessä.
Koko löpinä kuvineen: http://www.motomatti.fi/2019/04/california-1400-gts-akku-pyoraan.html
tallennettu
I.H.

Viestejä: 1 232



« Vastaus #35 : Huhtikuu 25, 2019, 20:38:18 »

Mulla myös akkuasia kunnossa, alunperin akku oli "sökö" sekä epäkuntoinen laturi, joka ei tietenkään ladannut uuttakaan akkua täyteen. Liikkeessä siis todettiin, uusi akku ok, latasivat sen täyteen ja totesivat laturini epäkuntoiseksi. Uusi akku paikalle ja T5 heti tulille.  Virnistää
tallennettu

Titaniumin kuski
NorgeGTL

Viestejä: 801


« Vastaus #36 : Toukokuu 02, 2019, 22:34:08 »

EV:hen ostin alkuviikosta Motonetistä 30 Ah:n MTX Energy -akun hintaan 69,90. Olisin ostanut vastaavan 40€ kalliimman Yuasan mutta juuri ei ollut saatavana. Samaa akkua voin käyttää sitten myös K75:ssä.
tallennettu

Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #37 : Toukokuu 04, 2019, 06:42:41 »

Cali 1100 ie osalta siirryin viime kesänä usean numeron pienempään 19 Ah:n Bilteman geeliakkuun (art. Nr. 80-826) edellisen 30 Ah:n akun hiivuttua. Hyvin tuntuu riittävän tuokin. Pienemmän akun käsittely on paljon helpompaa ja akkukoteloon jää tilaa myös tarve-esineille. Litiumakku on nyt toista kautta tuotantotestissä ja se sama akku on palvellut mm. pikku Brevaa, Ducati 900 Sporttia ja nyt sen paikka on Aprilia RSV Millen uumenissa. Akku painaa 400 grammaa ja mahtuu mihin tahansa lyijyakulle mitoitettuun mp:n akkukoteloon. Antaa nyt litiumakun näyttää mihin siitä on 2-3 vuotta. Tähän astisella kokemuksilla tuskin enää palaan ainakaan sporttipyörissä lyjyakkuun.
tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
Pekka

Viestejä: 1 892



« Vastaus #38 : Toukokuu 11, 2019, 23:12:55 »

Pitäisi asentaa JMT- merkkinen litiumakku, ei omaan kalustoon, mutta meinaa jäädä heti lähtötelineisiin.
Akun kannessa on testinappi, millä akun varaustilan voi tarkastaa. Heti pakkauksesta kaivettuna ja testattuna näytti täyttä varausta.
Käyttöohje vaatii kuitenkin ehdottomasti lataamaan akun ennen sen ottamista käyttöön.
Kun sitten juuri ennen latausta kokeilin uudestaan painaa testinappia, varaustilan näyttö pysyi pimeänä.
Laturi näytti ennen latausta akun varaustilaksi 24%. Tähän n. 4Ah akkuun meni varausta hieman vajaat 3Ah, mikä sopii
laturin näyttämään lähtötilanteeseen.
Akun oma varusnäyttö pysyi pimeänä latauksenkin jälkeen kokeillessa.

Onko muilla litiumakkujen kanssa touhunneilla ollut havaintoa samanlaisesta ilmiöstä tuon varausnäytön suhteen?
Ovatko "testinapit" ylipäätään toimineet?
Ja jos eivät, onko ollut muita seurauksia?
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
motomatti

Viestejä: 10 675


« Vastaus #39 : Toukokuu 12, 2019, 00:41:20 »

Mitään käsitystä ei ole ennestään litiumeista muuta kuin käynnistysapuna erillisestä hieman älypuhelinta isommasta kikkareesta jolla saa "sahata" aika pitkään ennen kuin uupuu.
Mutta erittäin merkittävällä mielekiinnolla otan aiheesta tietoa vastaan miten näiden akkujen kanssa tulee toimia.
Itseni on uskoteltu, erään akkukauppiaan toimesta, että Guzzin laturit ovat vanhanaikaisia eikä niihin kannata laittaa nykyakkua sillä latausjännite ei ole tarpeeksi suuri. Toki kysyin että miten on 1400cc tapauksessa koska kyseessä on auton hihnavetoinen laturi. Ihan vakiona. Selkeää vastausta en saanut. Toisaalta Biltemassa, Puuilossa, Stormilla ja Motonetissa suositellaan kaikkiin Guzzimalleihin litiumakkua. Toki moninkertaiseen hintaan perusakkuun, kuten MTX, Euroglobe, ja muut ns. halpisakut, nähden. Onko myyjillä jotain salattua tietoa? Vai vain myyntipuheita?
Olisi nimittäin tarve hankkia "kiva" akku Centauroon lähiaikoina.

Kerhon kavereilla on parissa pyörässä, uudehko KTM ja 70-luvun Jytäjammu, litiumakut. Molemmat ovat, toistaiseksi, tyytyväisiä. Jälkimmäisessä pyörässä on moderni latausjärjestemä jälkiasennettuna.

Missä kohtaa kulkee se raja jossa litiumkku on parempi kuin lyijyakku?
Miksi, ylipäätään, tehdään enää "korkkiakkuja, tai muita muinaisjäännöksiä? Johtuuko se asiakkaiden vanhakantaisuudesta?
tallennettu
millegt

Viestejä: 457


« Vastaus #40 : Toukokuu 12, 2019, 06:39:51 »

EV:hen ostin alkuviikosta Motonetistä 30 Ah:n MTX Energy -akun hintaan 69,90. Olisin ostanut vastaavan 40€ kalliimman Yuasan mutta juuri ei ollut saatavana. Samaa akkua voin käyttää sitten myös K75:ssä.

Eilen piti lähteä lietoon kirkolle niin 5 vuotta vanha motonet akku (banner tms) antautui ei jaksanut pyörittää, viikolla toimi vielä, kävin motonetissä mutta siellä tarjosi vain tuota Yuasaa joka olisi pitänyt hapottaa ja muistelin että hapotettua akkua ei ihan heti voi ottaa käyttöön ja sinne kupittaalle ei viitti mennä kokeilemaan että lähteekö vai tuleeko lieskat penkin alta, kokeiltiin sitten naapurin experimental lentokoneen litium akkua mutta ei riittänyt potku siinäkään, jäi reissu väliin, kävin pajalla koittamassa testerillä niin vanha akku oli jännite ok mutta starttivirta 40 A ja ruudussa luki notta "replace battery"

onko sulla motonetin tuotenumro tolle osamallesi akulle olisi helpompi mennä hakemaan ?
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 591



« Vastaus #41 : Toukokuu 12, 2019, 08:20:30 »

Pitäisi asentaa JMT- merkkinen litiumakku, ei omaan kalustoon, mutta meinaa jäädä heti lähtötelineisiin.
Akun kannessa on testinappi, millä akun varaustilan voi tarkastaa. Heti pakkauksesta kaivettuna ja testattuna näytti täyttä varausta.
Käyttöohje vaatii kuitenkin ehdottomasti lataamaan akun ennen sen ottamista käyttöön.
Kun sitten juuri ennen latausta kokeilin uudestaan painaa testinappia, varaustilan näyttö pysyi pimeänä.
Laturi näytti ennen latausta akun varaustilaksi 24%. Tähän n. 4Ah akkuun meni varausta hieman vajaat 3Ah, mikä sopii
laturin näyttämään lähtötilanteeseen.
Akun oma varusnäyttö pysyi pimeänä latauksenkin jälkeen kokeillessa.

Onko muilla litiumakkujen kanssa touhunneilla ollut havaintoa samanlaisesta ilmiöstä tuon varausnäytön suhteen?
Ovatko "testinapit" ylipäätään toimineet?
Ja jos eivät, onko ollut muita seurauksia?


Onko akussa siis jokin sisään rakennettu indikaattori? Ajatuksena kuulostaa hyvältä.
Miten muuten toimii se lyijyakun päällä oleva vihreä silmä? Onko akussa jokin vihreä koho, joka reagoi akkuhapon/veden ominaispainoon tms?
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Hajakenttä

Viestejä: 538



« Vastaus #42 : Toukokuu 12, 2019, 12:02:30 »

Mitään käsitystä ei ole ennestään litiumeista muuta kuin käynnistysapuna erillisestä hieman älypuhelinta isommasta kikkareesta jolla saa "sahata" aika pitkään ennen kuin uupuu.
Mutta erittäin merkittävällä mielekiinnolla otan aiheesta tietoa vastaan miten näiden akkujen kanssa tulee toimia.
Itseni on uskoteltu, erään akkukauppiaan toimesta, että Guzzin laturit ovat vanhanaikaisia eikä niihin kannata laittaa nykyakkua sillä latausjännite ei ole tarpeeksi suuri. Toki kysyin että miten on 1400cc tapauksessa koska kyseessä on auton hihnavetoinen laturi. Ihan vakiona. Selkeää vastausta en saanut. Toisaalta Biltemassa, Puuilossa, Stormilla ja Motonetissa suositellaan kaikkiin Guzzimalleihin litiumakkua. Toki moninkertaiseen hintaan perusakkuun, kuten MTX, Euroglobe, ja muut ns. halpisakut, nähden. Onko myyjillä jotain salattua tietoa? Vai vain myyntipuheita?
Olisi nimittäin tarve hankkia "kiva" akku Centauroon lähiaikoina.

Kerhon kavereilla on parissa pyörässä, uudehko KTM ja 70-luvun Jytäjammu, litiumakut. Molemmat ovat, toistaiseksi, tyytyväisiä. Jälkimmäisessä pyörässä on moderni latausjärjestemä jälkiasennettuna.


Missä kohtaa kulkee se raja jossa litiumkku on parempi kuin lyijyakku?
Miksi, ylipäätään, tehdään enää "korkkiakkuja, tai muita muinaisjäännöksiä? Johtuuko se asiakkaiden vanhakantaisuudesta?

En ole enää moneen vuoteen huomannut, että myyjillä olisi mitään salattua tietoa, tai ylipäätään mitään tietoa. Myyjä tahtoo vain myydä ja paasaa yleensä vain myyntipuhetta ja useimmiten täyttä puppua. Heille, niin kuin muillekin amatööreille, akku on hyvä kun se pyörittää starttia reippaasti rallattaen. Ei ole mitään väliä kuinka kauan se käyttöä kestää ja onko ehkä tulipalovaara.

Litiumakkua on montaa erilaista tyyppiä. En ole itse niitä missään ajoneuvokäytössä käyttänyt, seurannut kyllä olen sitä kehitystä.

Kaikille litiumakuille on tyypillistä huono ylivarauksen ja alivarauksen kesto. Ne lakkaavat varautumasta ja jotkut suorastaan muuttuvat vaarallisiksi, etenkin ylivaraamisesta.

Missä menee se raja? Mitä akkua kannattaa käyttää? Litium vai lyijy? Kyllä se vastaus on noissa kaikissa sama... Akku ja latausjärjestelmä ovat yhteen soviteteut. Akku on oltava se, mikä järjestelmään on suunniteltu. Jos akku korvataan toisen tyyppisellä, on korvattava myös latausjärjestelmä sille sopivalla.

Kun voimakkaat kestomagneetit (metalliseos) keksittiin alettiin tehdä kestomagneettilatureita. Niiden hyvä puoli on minimaalinen huollon tarve, kun ei ole magnetoitavaa roottoria ja sen liukurenkaita ja kuluvia hiiliharjoja. Fyysinen kokokin on vastaavasti pienempi. Huono puoli ei suinkaan ole tehon puute, niillä saa saman tehon kuin saman kokoluokan "perinteisellä" laturilla. Vaikeus tulee tuotetun sähkön laadun, puhtauden kanssa. Jännite on täysin riippuvainen pyörimisnopeudesta ja vaihelee 20 voltin ja 100 voltin välillä. Se reguloidaan haluttuun akkujännitteeseen, kesäaikana lyijyakulle 14,4 volttia. Koska regulointia ei voida tehdä pienitehoisena roottorin magnetoinnin puolelta, kun on kestomagnetointi, se on tehtävä suuritehoisena laturin tuoton puolelta. Siinä tulee se ongelma.

Regulointia voidaan tehdä pääasiassa kahdella tavalla: Muuttamalla sähkön ylijäämä lämmöksi tehotransistorilla tai katkomalla teho on/off periaatteella niin, että päällä/pois aikasuhteella voidaan saada keskimäärin oikea latausjännite. Edellisessä on vaikeutena suuri lämmöntuotto ja turha energianhukka, mutta hyötynä puhdas tasajännite ja tarkka säätö. Jälkimmäisessä on haittana katkomisen jäänteenä jäävä laturin täyden antojännitteen, jopa 100 voltin, katkomisjäte. Hyötynä taas on hyvin pieni lämpöhäviö ja turhaa tehoa ei tarvitse myöskään moottorista ottaa.

En ole itse omakohtaisesti kokeillut litiumakkujen kestävyyttä, eikä kai pitkää aikaa kukaan muukaan. Pienlaitteissa, puhelimissa ja tietokoneissa ym. on myös katkojaperiaatteella toimivat regulaattorit sähköverkon 240 voltista esim. 19,5 volttiin, kuten tällä läppärillä, jolla kirjoitan. Niissä on kuitenkin niin pienet tehot kyseessä, että tuotettu sähkö, joka sellaisenaan on kelvotonta litiumakulle, siistitään lisäregulaattorilla, ylijännitteen piikkit poistavalla suojapiirillä. Jos piikit pääsevät litiumakkuun se pilaantuu nopeasti.

Moottoripyöränn kestomagneettilaturin regulaattorina on tyypillisesti katkojatyyppinen (on/off) tyristoriregulaattori. Sen perässä ei ole mitään ylijännitepiikeiltä suojaavaa piiriä, eikä oikein voi ollakaan, suurien tehojen vuoksi. Lyijyakkua piikit eivät haittaa, mutta kuinka käy litiumakun?

Olen mitannut kyseisiä jännitepiikkejä omasta pyörästäni. Niillehän käy niin, että akku nitistää ne jännitteeseen, joka on napajännite plus sisävastuksen jännitehäviö. Jos haluaa kunnolla nähdä oskilloskoopilla kyseiset piikit, on käytettävä virtamittapäätä. Akku käyttäytyy kuten hyvin suuri kapasitanssi ja muuttaa jännitepiikit virtapiikeiksi. Se ei muuta perusongelmaa, ylilatausta. Pahin tilanne tulee kun akku latautuu täydeksi ja rippeli ratsastaa akun navoissa olevan laturin jännitteen/virran päällä, siis valeasussa virtamuotoisena. Jos joku osoittaa, että litiumakun ylilataaminen ei olekaan sille haitallista niin sitten koko insinöörimaailma on ollut väärässä.

Litiumakulle on oltava litiumakun ympäristö.
tallennettu

Sentire la forza!
Terv: Timo
Pekka

Viestejä: 1 892



« Vastaus #43 : Toukokuu 12, 2019, 13:20:36 »

Onko akussa siis jokin sisään rakennettu indikaattori? Ajatuksena kuulostaa hyvältä.

JMT-akun kannessa on liitekuvan "testikeskus". Test-nappia painamalla pitäisi syttyä oikea määrä sinisiä ledejä. Pakkauksesta otettuna, 24% varauksessa
ollut akku sytytti kaikki kolme lediä, oli siis omasta mielestään täynnä. Sittemmin ei ole syttynyt ainuttakaan, vaikka akku on täynnä.
Se siitä hyvästä ajatuksesta.
Tämän akun sen omistaja vie takaisin kauppaan, josko saisi uuden takuuseen?

Omissa moottoripyörissä on ollut käytössä Shorai merkkinen litiumakku. Neljäs ajokausi on aloitettu onnistuneesti.


* JMT akku.JPG (144.86 kilotavua, 845x380 - tarkasteltu 21 kertaa.)
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
Pekka

Viestejä: 1 892



« Vastaus #44 : Toukokuu 12, 2019, 13:39:41 »

Miten muuten toimii se lyijyakun päällä oleva vihreä silmä? Onko akussa jokin vihreä koho, joka reagoi akkuhapon/veden ominaispainoon tms?

Mitä siihen lyijyakun vihreään silmään tulee, sen alla on erivärisiä ja ominaispainoltaan erilaisia palleroita, yleensä vihreä ja valkoinen.
Jompikumpi niistä on näkyvillä tai ei kumpikaan. Akussa oleva elektrolyytti, akkuhappo pitää niitä näkyvillä, akun nestemäärän ja varaustason mukaan.
Jos silmä on musta, täytyisi akkuun lisätä akkuvettä koska nestepinta on laskenut niin alas etteivät pallukat enää tule näkyville.
Veden lisäys ei vain aina, ainakaan periaatteessa ole mahdollista vaan akku on hyvää vauhtia tuhoutumassa, siellä kennot ovat jäämässä kuiville.
Tästä on tältä keväältä omakohtaista kokemusta. Auton Sznajder-merkkisen 2,5 vuotta vanhan akun silmästä oli vihreä hymynaama kadonnut.
Mustaa oli tullut tilalle.
Akku on ns. huoltovapaa, kansi on sinetöity ja avaaminen kiellettyä ja "tarpeetonta".
Akun kannessa on tulkintaohje silmälle: Vihreä=hyvä, valkoinen=akku purkautunut ja musta=vaihda uusi akku.
Akun täyttökorkkien sinetöinti/suojakansi aukeni kuitenkin helposti ilman työkaluja, kaikista kielloista ja pelotteluista huolimatta. Kannen alla on painettavat
täyttötulpat normaalisti. Tulpat irrotettuani totesin kennojen nestepintojen olevan alhaalla. Korkit ja kannen sai suljettua niin ettei päällepäin tehtyä
huoltoa niistä huomaa.
Nyt akkuveden lisäyksen jälkeen, vihreä hymynaama on palannut.
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
Sivuja: 1 2 [3] 4
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!