Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Kes?kuu 20, 2019, 20:32:14 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Akuista kysymyksiä.  (Luettu 1734 kertaa)
TunturiTT

Viestejä: 10 448



« Vastaus #15 : Huhtikuu 05, 2019, 13:31:29 »

Paljon tulee tuota lyhyttä 9-kilometrin työmatkaa ajettua joten jo senkin takia päädyin kolmikymppiseen akkuun.
Ei käy niin helpolla sitä ikävää työpaikan parkkipaikalle jäämistä.

Mutta ehtiikö akku latautua täyteen tuolla matkalla? Pieni akku ehtisi.
Jos akku on vajaalla latauksella jatkuvasti niin se ikääntyy nopeasti.

Tämä isoon akkuun luottaminen on yleinen harhakäsitys.

Jatkan sitten harhailua tuon oman kanssa. Ajot pääsääntöisesti lyhyttä työmatkaa. Jos Calin lataus on kunnossa, niin kyllä se sitä lataa aikanaan.

Toki jos tuon elinkaari päättyy nyt yhdeksänteen kesään, niin varmaan pienemmän ostan. Painonsäästö kelpaa aina.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Henko

Viestejä: 139


« Vastaus #16 : Huhtikuu 05, 2019, 13:55:08 »

Kyllähän minäkin lyhyttä työmatkaa ajoin Calilla viime kesän lyhyttä työmatkaa isolla akulla. Latausvalo vähän palaa tyhjäkäynnillä mutta ongelmia ei ollu. Akun iästä ei oo tietoa kun tuli pyörän mukana.
tallennettu
Aapo

Viestejä: 518


« Vastaus #17 : Huhtikuu 05, 2019, 13:57:13 »

Jos vehkeet kunnossa, ns. laakin peli, riittää pienempikin akku, kun starttivirtaa vaan tulee riittävästi. Starttivirta ja akun Ah määrä ei välttämättä suoraan korreloi. Häirötilanteissa iso akku antaa enemmän pelivaraa.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 448



« Vastaus #18 : Huhtikuu 05, 2019, 14:49:45 »

Niinpä, antaa startata parikin kertaa jos jotain hassua tulee. Onhan se ihan tarpeettoman iso fyysisestikin pyöräkäyttöön.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 480


« Vastaus #19 : Huhtikuu 05, 2019, 18:46:14 »

Tosin huolestuneena olen katsellut Kerhon H-D-omistajien akkupolitiikkaa. Akku noin 12Ah ja kone 1700cc tai jotain sinnepäin. Ainakin parilla kaverilla on vastaava laite matkassa kuin on itsellänikin auton apukuljettajan penkin alla siltä varaa jos yli kymmenen vuotta vanha romanialainen Rombatt sanoo että kevväämmällä.

Taidan sen kyllä ottaa pyöränkin mukaan, pieni kun on, niin on apua muille ja itsellenikin jos vaikka puhelinta telttaillessa tarvitsee latailla...

http://www.motomatti.fi/2018/12/apuvirtalahde-matkakayttoon.html

T3 Calissani on kiilahihnavetoinen auton laturi. Tuottaa virtaa 16Ah:n Bilteman kalsiumakkuun. Kestää kyllä sahailla pidempäänkin. T3:ssa on digitaalinen moottorinohjaus joka tarvitsee enemmän virtaa kuin kaasutinmalli. Aina ei ole säädöt olleet kohdillaan. Alkuperäinen laturi, Bosch, ei kyennyt kampiakselin päässä riittävään tuottoon. Bensapumppu on hyvä kuluttamaan watteja.

California Adamantissa taas on vakiolaturi Bosch. Sen tuotto riittää juuri ja juuri että pieni akkukin latautuu täyteen kun ajelee ns. kaupunkiajoa. Tampereen naapurikylät Kangasala, Orivesi, Ylöjärvi, Nokia ja pari muutakin ovat kaupunkeja. Välillä pitää ajaa moottoritietä että kone saa kierroksia. Kahdessssa pyörässäni on jännitemittari. Siitä on hyvä seurata latausjännitettä ja akun kuntoa. Ampeerimittari on myös hyvä varuste. Sen asennus vain on vaativampi kuin volttimittarin. Aika monessa Guzzissa on vakiona jännitemittari. Se kertoo akkujännitteen ja latausjännitteen.

tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 448



« Vastaus #20 : Huhtikuu 05, 2019, 20:36:09 »

Tässä eräänä päivänä katsoin Motortrendin nettipalvelusta autovideota ja siinä laitettiin vastaavalla mutikalla ruiskun omaava 90-luvun veekasi tulille. Merkkiä ei siinä luonnollisesti näytetty, mutta hyvin riitti oman akun kaverina.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 480


« Vastaus #21 : Huhtikuu 05, 2019, 20:58:36 »

Jos vain pelkkää starttiapuun tarvitsee varavirtalähdettä niin superkondensaattoripakkaus lienisi oikein hyvä. Se ei tarvitse latausta ennakkoon vaan latautuu siitä akusta johon se kytketään. Vaatii siis pienen "pesämunan" että toimii. Tässä yhden käyttöohje: https://tmvtools.mycashflow.fi/files/content_images/GYS%20STARTRONIC%20400%20esittely%20%2B%20k%C3%A4ytt%C3%B6ohje.pdf
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 448



« Vastaus #22 : Huhtikuu 05, 2019, 23:39:50 »

Näistä onkin ollut tuolla toisaalla jo varmaan riittävästi juttua, turha enää tähän tuplata samaa sisältöä.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
GuzGuz

Viestejä: 1 527



« Vastaus #23 : Huhtikuu 07, 2019, 15:38:19 »

Voisko joku perustella malaisjärkeenkin käyvästi pienen akun nopeammin latautumista.
Lähtötilanteessa oletetaan että akku on täysi, startatessa menee mitä menee Ah.
Ajaessa eikö lataannu ihan samalla täyteen samalla matkalla oli sitten 10, tai 30Ah patteri kun se mikä poistui tulee tilalle uutta laturista ihan saman verran?


tallennettu
Pekka

Viestejä: 1 838



« Vastaus #24 : Huhtikuu 07, 2019, 19:33:45 »

Myöskään Guz Guz ei ole lukenut aiemmin kirjoitettua asiaa.

http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=2777.msg66929#msg66929
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
GuzGuz

Viestejä: 1 527



« Vastaus #25 : Huhtikuu 08, 2019, 10:46:49 »

No niinhän se käsiteltiinkin jo aiemmin, kiitokset Pekalle.
tallennettu
Hajakenttä

Viestejä: 526



« Vastaus #26 : Huhtikuu 08, 2019, 14:02:43 »

Hyvä akkuvalmistaja on luonnollisesti myös hyvä kauppias. Akun kapasiteetti, Ah-määrä, on kovasti riippuvainen virrasta, jolla se on määritelty. Me kuluttajat joudumme luottamaan valmistajan antamiin lukuihin. Valmistaja puolestaan antaa lukuja, joilla kauppa käy hyvin. Harvoin on akkuun merkitty, mitä standardia ilmoitetut arvot noudattavat. Itse ostin 12 vuotta sitten Hankook merkkisen 55 Ah:n akun ja heti mittasin sen kapasiteetin. Käytin paremman puutteessa purkausvastuksena auton ajovaloja. Mittasin tunnin välein virran ja akun napajännitteen ja annoin purkautua täydestä aina syväpurkauksen hälytysrajalle asti. Kahden 55 W nimellistehon lampun yhteinen virta oli n. 8 A. Lopputulema oli n. 25 Ah. Sanon "noin", koska mittaus oli tällainen tunnin välein tehty, eikä jatkuva seuranta. Silti se akku toimi 12 vuotta moitteettomasti pikku Opelissa, osittain varmaan siksi, että minulla on siinä ylläpitolaturi, joka talvisin, ja joskus kesäisinkin, lataa akkua aina auton ollessa lohkolämmittimen pistorasiaan kytkettynä. Se ei siis ole yleensä ollut vajaassa varaustilassa.

Lyijyakun kapasiteetin ilmoittaminen siis on helppoa tehdä harhaanjohtavasti. Se johtuu em. mittausvirrasta ja akun sisävastuksesta ja niistä seuraavasta seikasta, että akkua ei voi ladata aivan piripintaan täyteen, eikä purkaa aivan typpösen tyhjäksi. Kun kummastakin päästä jätetään se varaustilan holkkuma pois, saadaan se käytettävissä oleva kapasiteetti. Myöskin purkaus ja varaus virrat ovat tarpeiden sanelemat ja aivan muuta kuin mitatut.

Akun sisävastuksella on sellainen Ohminlain mukainen vaikutus, että siinä syntyy jännitehäviö. Se on sitä suurempi, mitä suurempi on virta. Se myös on etumerkiltään vastakkainen lähdejännitteelle. Varatessa se estää täyteen latautumisen, jos latausvirtaa ei kovasti pienennetä. Purkaessa se kuorii lähdejännitteestä osan pois, ehkä juuri sen viimeisen tarpeellisen osan, varsinkin suurella sarttivirralla.

Kun pienenpuoleinen akku alkaa (suurta akkua) nopeammin täyttyä niin, latausjärjestelmästä riippuen, latausvirta pienenee ja sisävastuksen jännitehäviö pienenee ja akku latautuu täydemmäksi.

Ajokautemme on yleensä kesäaikaa, mutta autoilla ajellaan läpi ankaran talven. Kun/jos auton akkua ladataan kylmällä ilmalla, on otettava huomioon akun lämpötilakerroin. Jos automaattilaturi ei osaa kompensoida lämpötilaa, kuten useimmiten on asia, se lataa kylmällä ilmalla liian suurella virralla peruslatausta, eikä kytkeydy ylläpitolataukselle koska akku ei saavuta 14,4 V:n tasoa, johon laturi pyrkii. Lyijyakun napajännitteen läpötilakerroin on miinus 0,022 V/°C. Kun 14,4 V on +20°C lämpötilassa pätevä, se on +10°C lämpötilassa 14,2 V ja 0°C 14,0 V ja -10°C – 13,8 ja -20°C – 13,6 V. Peruslatauksella akku ei täyty. On pidettävä n. 10 min pituisia virrattomia absorptiojaksoja ja lopuksi ladattava hyvinn pienellä n. 30 – 40 mA:n ylläpitovirralla. Vasta sitten akku saadaan täydeksi. Hyvä automaattilaturi tekee näin, mutta ajoneuvon latausgeneraattori ei. Myöskään autoissa en ole nähnyt latauksen lämpötilakompensointia, paitsi kerran omassani, johon rakensin huonon releen tilalle elektronisen jännitesäätimen ja siihen saman tien myös kesä/talvi kytkimen.

Akun ja muunkin virtalähteen sisävastuksen voi mitata. Siitä on oheisessa harjoitustyösarjassa mainio työohje, osa 1a. Sitä täytynee soveltaa isoille virroille ja isoille akuille pienentämällä vastusarvoja, mutta periaate säilyy. On huomattava, että vastukset eivät saa kovasti lämmetä, koska vastusarvo tällöin muuttuu. Auton lamppuja ei siis voi käyttää vastusten virkaa tekemässä, vaikka hakematta se tuleekin mieleen. On siinä muitakin hyviä harjoituksia, joita kannattaa tutkia niin pitkälle kun ymmärtää. Kuten kaikki hyvät harjoitukset, tämäkin asteittain vaikeutuu.

http://www.oamk.fi/~jjauhiai/opetus/fysiikka/lab/TSTlabohj04-05.pdf

terv: Timo

EDIT: Typo
tallennettu

Sentire la forza!
Terv: Timo
Paakanan paimenpoika

Viestejä: 94



« Vastaus #27 : Huhtikuu 08, 2019, 15:46:57 »

Hajakentältä hyvä selvitys akun sielunelämästä.

Dieselautossani yli 10 vuotta vanha akku ja Guzzissa yli 5 vuotta vanha. Nykyisissä pyörissä ja autoissa on seisoessaankin virtaa syöviä toimintoja. Huomasin sen eräänä keväänä, kun Guzzilla lähdin ensimmäiselle ajolle. Ei siitä mitään tullut, kun akku oli tyhjä. Guzzissa on jatkuvasti akun navoissa kiinni CTEK:in liitin, johon saan laturin kiinni, kun en aja. Välillä käytän CTEK:in recon-toimintoa. Sen pitäisi virkistää akkua. Toinen CTEK on autossa. Hyvin on pelannut vaikka auto talvet ja kesät seisoo ulkona.
Reissuila on mukana ProCharger Starthilfebooster & Accupack (12000 MAH). Kesällä ProCharger on Guzzissa ja talvella autossa.
Näilä mennään.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 480


« Vastaus #28 : Huhtikuu 17, 2019, 21:05:56 »

Alkutilanne tänään.
Liki kaikissa talouden pyörissä on sama akkutyyppi: YTX20BS. 18Ah. Yleinen akkumalli monenmerkkisissä pyörissä.
Cali 1400:sen jo kolme edellistä kesää palvellut akku siirtyi California Adamantiin jossa on 950cc kaasutinmoottori ja alennusvaihdestartti. Lähtee vanhemmallakin akulla helposti käyntiin.
California 1400:seen ostin Stormilta aamulla uuden Yuasa-akun, em tyyppisen. Valmistusmaata ei mainittu missään yhteydessä. Ei akun mukana tulleissa papereissa eikä pakkauksessa. Edellisessä Yuasassa lukee että Made in USA.

Siirryin Kerholle jossa laskin happokasetin uuteen akkuun. Toimenpide sujui hyvin. Annoin akun olla kansi auki hapotuksen jälkeen reilun tunnin. Pesin auton odotellessa. Vilkaisin akkua pesuhommien ohessa ja pulputus akussa vain jatkui ja akku oli hyvin kuuma. (Ennenkin ovat lämmenneet mutta vähemmän ja pulputus loppuu aikanaan.)
Pulputuksen hiljennyttyä mutta ei loputtua suljin akun kannen. Ohjeen mukaan laitoin akun lataantumaan Kerhon isommalla C-Tek-laturilla. Alku vaikutti lupaavalta kun ensimmäinen ja toinen ledi laturin kannessa syttyivät. Vähintään pitäisi neljän ledin syttyä että akussa olisi virtaa käynnistykseen. Yhdeksän tunnin jälkeen tilanne oli edelleen sama: kaksi lediä. Otin laturin irti. Akun lepojännite noin 12,5 volttia. Mitatessa lepojännite laski muutamassa kymmenessä sekunnissa ilman ulkoista kuormitusta alle 12 voltin. Totesin että ei kannata kiinnittää pyörän sähköjärjestelmään. Akku oli lämmin edelleen.

Valitin asiasta myyjäliikkeeseen. Siellä vedottiin, aluksi, siihen että asiakas on ehkä tehnyt jotakin väärin. Kerroin prosessin kulun. Hieman jo harmistuin. Tämä oli muutaman vuoden aikana vastaavien akkujen suhteen jo aika yleistä. Asiakkaan vika. Takuu on akulle puoli vuotta. Vetosin tähän. Se olisi edellyttänyt että hapotus olisi tehty liikkeessä oikein. Nyt ei ollut näin toimittu. Asiasta ei ostohetkellä ollut mainittu.

Toistaiseksi asia on kuitenkin etenemässä. Huomenna pääsen tapaamaan akun myynyttä henkilöä. Aiheuttaa lähimatkailua tarpeettomasti. Vien akun liikkeeseen katsastettavaksi. Heillä ei tosin ole kuormitusmittaria.

Erikoista oli se että ostohetkellä myyjä sanoi että Yuasa-akut eivät ole enää laadukkaita. Helppo uskoa nyt. Sanoi itse käyttävänsä Euroglobea joka on merkittävästi halvempi kuin Yuasa. Tosin ei Yuasakaan enää edes satasta maksa. Tinkimisen jälkeen.

Ajelin kuitenkin California 1400:sella kun hain California Adamantista vanhan akun takaisin. Mukava oli ajella ihan hurua vain ja pelastin erään motoristin bensapulasta moottoritien laidasta.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 448



« Vastaus #29 : Huhtikuu 17, 2019, 21:15:32 »

Kerran on eräs pyörän akku mennyt vähän vastaavalla tavalla pilalle. Oli tosin viikon käytetty. Älylaturin jatkeena alkoi tuottaa pahaa hajua ja lämpesi. Varaus tipahti saman tien, kun laturista irroitti. Ei myöskään ottanut täyttä varausta. Ottivat mukinoitta liikkeeseen.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Sivuja: 1 [2] 3 4
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!