Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Lokakuu 23, 2019, 06:41:43 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Akuista kysymyksiä.  (Luettu 2436 kertaa)
Jari83

Viestejä: 20


« : Huhtikuu 03, 2019, 01:13:29 »

Minkälaisia akkuja suosittelette Cali EV touringiin ?
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #1 : Huhtikuu 03, 2019, 11:23:38 »

Suljettu geeliakku, AGM tai vastaava huoltovapaa akku joka sopii jämptisti akkutilaan. Ihan halvimpaan ei kannata sortua. Laatuakuilla on myös useimmiten parempi takuu.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #2 : Huhtikuu 03, 2019, 12:01:40 »

..Tai pelaat arpapeliä Bilteman lyijyakun kanssa. Voi osua tai sitten ei. Oma yleisakku Calissa on kestänyt omassa käytössä 8 kesää, yhdeksäs aluillaan, edellisellä omistajalla ties miten monta vuotta.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #3 : Huhtikuu 03, 2019, 14:07:03 »

Bilteman akkuja minäkin käytän. Siihen on useampiakin syitä. Biltema on aivan vieressä, useita pyöriä käytössä, sama akkumalli kaikissa (Telineet sovitettu pienimmän akkukoon mukaan.), akku kiertää eli on siinä pyörässä joka kulloinkin on ajossa ja akuissa on takuu.

Mutta aina ei tiedä mitä saa. Pääasiassa on käynyt säkä että akku on kestänyt juuri ja juuri takuun ohi mutta on noita monta vuotta käytössä olleitakin. Vahinko että akkumallit muuttuvat ja "se hyvä malli" on poistunut valikoimista. Bilteman akut ovat monet standardikoosta poikkeavia.

Itse olen suosinut pienitehoisia akkuja (12 - 18Ah) sillä niillä käynnistyminen on varmempaa koska pitävät latauksensa paremmin kun ajelen paljolti kaupungissa eikä akku ehdi latautua jos olisi isompi vaan toimisi aina vajaatehoisena. Lisäksi pieni akku on halvempi kuin iso.

California 1400 GTS:n akku tosin on Kiinassa valmistettu 18Ah:n Yuasa mutta se johtuu siitä että sen sain takuuseen aikanaan kun pyörä oli uusi. Samanlainen kuin alkuperäinenkin akku. Se oli hyytynyt koska pyörä oli talven liikkeen myyntirivissä akunkengät kiinni eli koko ajan oli pientä kulutusta. Se syö nykypyörässä akun hengettömäksi parissa kuukaudessa.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #4 : Huhtikuu 03, 2019, 14:58:21 »

Bilteman akut ovat yleensä muutaman millin korkeampia, pituudet ja leveydet seuraavat standardeja.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Jari83

Viestejä: 20


« Vastaus #5 : Huhtikuu 03, 2019, 16:24:16 »

Päädyin pohdinnan jälkeen suljettuun geeliakkuun.
Paikallinen Oulun Akku palveli jälleen kerran hyvin ja kilpailukykyiseen hintaan.

tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #6 : Huhtikuu 04, 2019, 08:04:21 »

Paljonko on akun luvattu ampeerituntimäärä? Vakio kokoa?
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #7 : Huhtikuu 04, 2019, 12:18:58 »

Joskus akun tyyppimerkintä antaa väärän käsityksen. Esimerkiksi tyypillinen Guzzin akku YTX20BS. Luulisi että on kyseessä 20Ah:n akku vaan onkin 18Ah:n kun katsoo valmistajan speksit. Tuollaisella erolla ei sinänsä ole suurtakaan merkitystä. Käynnistää varmasti kaikkien Guzzimallien koneet, mukaan lukien 1400cc moottorit joissa myös tuo akkukoko.

Käynnistymiseen vaikuttaa enemmän startin tyyppi. Suoravetoinen startti vaatii korkean virran heti alkajaisiksi kun taas alennusvaihdestartti ei vaadi akulta paljoakaan hetkellistä purkauskykyä. Kannattaa siis mitoittaa akku sen mukaan mikä on ajopelin käynnistinmoottorin toimintatapa.

Ainakin California3 lähti hienosti käyntiin Honda CL:n alle 10Ah akulla kun olin vaihtanut suoravetoisen startin alennusvaihteelliseen.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #8 : Huhtikuu 04, 2019, 12:29:37 »

Jos on toimiva suoravetostartti, niin taitaa aika monta akunvaihtoa mennä hintaerolla, ennenkuin välitetty akku on järkevä.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Jari83

Viestejä: 20


« Vastaus #9 : Huhtikuu 04, 2019, 18:42:05 »

Paljonko on akun luvattu ampeerituntimäärä? Vakio kokoa?

30 oli tuon akun ampeerituntimäärä.
Akun vaihdon yhteydessä pitää liitellä miinusnapa uusiksi.
Oli ottanut tärinästä itseensä ja on hieman heikolla kontaktilla.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #10 : Huhtikuu 04, 2019, 20:02:03 »

Jos on toimiva suoravetostartti, niin taitaa aika monta akunvaihtoa mennä hintaerolla, ennenkuin välitetty akku on järkevä.

Eihän toki toimivaa Boschin suoravetoista kannata heivata niin kauan kuin toimii ja kannattanee vielä korjatakin. Nykyisillä alennusvaihdestarteilla, myös Bosch-merkkisiä Valeon ja sen kopioiden ohella, akkutehoa ei tarvita niin kovasti.

Edullinen alennusvaihdestartti on hinnoiteltu 100 - 150€ hintaiseksi. Osan hinnasta voi kompensoida hankkimalla pienemmän akun.
Hiukan tinkaamalla hyvän akun voi saada noin satasella: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/sahkoosat/akut/yuasa-lyijyakut/yuasa-vrla-agm-huoltovapaa-akku-yua-ytx20l-bs/
Eikä ole seisonut vanhenemassa koska hapotus tapahtuu vasta käyttöön otettaessa.
Toki Biltema on vastaavan akun hinnoitellut vielä halvemmaksi. Jaksaa tonninelisatasen pamauttaa tulille helposti. Viimeksi tänään. Tosin en ajanut, kokeilin vain. Kerholla oli muitakin kokelijoita.

Pari kaveria kävi lenkin heittämässä. Olivat aika viluisia takasin tullessaan.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #11 : Huhtikuu 04, 2019, 22:06:36 »

30 on mullakin. Kestää ainakin pikkuajoa ja startteja.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Jari83

Viestejä: 20


« Vastaus #12 : Huhtikuu 05, 2019, 03:22:40 »

Paljon tulee tuota lyhyttä 9-kilometrin työmatkaa ajettua joten jo senkin takia päädyin kolmikymppiseen akkuun.
Ei käy niin helpolla sitä ikävää työpaikan parkkipaikalle jäämistä.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #13 : Huhtikuu 05, 2019, 08:55:24 »

Paljon tulee tuota lyhyttä 9-kilometrin työmatkaa ajettua joten jo senkin takia päädyin kolmikymppiseen akkuun.
Ei käy niin helpolla sitä ikävää työpaikan parkkipaikalle jäämistä.

Mutta ehtiikö akku latautua täyteen tuolla matkalla? Pieni akku ehtisi.
Jos akku on vajaalla latauksella jatkuvasti niin se ikääntyy nopeasti.

Tämä isoon akkuun luottaminen on yleinen harhakäsitys.
tallennettu
GuzGuz

Viestejä: 1 550



« Vastaus #14 : Huhtikuu 05, 2019, 12:29:22 »

Yyasa 53030 30Ah oli Cali EV:ssä mulle tullessa ja kesti kesti 6v.
Viimeinen vastaava vain kolme kautta.
Nyt tuli laitettua tilalle pienempi ja kevyempi 20Ah Bilteman hyytelöakku 80-826. 79e.
Painon säästön lisäksi etuina myös että tuli tilaa koteloon.
Kulkee työkaluja ja istuimen ja akun valissä oleva tarvikekotelo mahtui kerrankin ilman erikoisjärjestelyjä.
Pirteästi tuntuu pyörittävän.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!