Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Lokakuu 23, 2019, 05:01:41 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 5 6 [7]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: RVS  (Luettu 13538 kertaa)
LeCa

Viestejä: 694


« Vastaus #90 : Hein?kuu 13, 2018, 09:21:46 »

RVS:n määrä täytyy olla melkoisen pieni kun tuon vitosen tonkan öljyä saa 35 egellä ja kamferttipullollinen RVS:ää yksinään maksaa kymppisotalla.
No, eipä sitä tietenkään ihan noin yksioikoisesti voi laskea. Ja yhtä kaikki, itse olen tuota käsittelyä laitteisiini tehnyt ja pikkuisen olen siihen uskoon hurahtanut. Ei siitä ainakaan haittaa ole ollut.
tallennettu
Camn

Viestejä: 2 352



« Vastaus #91 : Kes?kuu 27, 2019, 15:01:16 »

Tarttui kamferipullollinen "Gearbox" -versiota mukaan. Onkos kukaan laittanut jo suorahampaiseen laatikkoon?  Entäs jos RVS käsittelyn mukana katoaa rouhea "Guzzimaisuus"... Vienot viheltävät äänet saisivat puolestani kadota, mutta tietty klonksahtelu ja poljinvoiman tarve, sehän kuuluu asiaan kun peli on vajaat 20v vanha... Näyttää kieltä  Että ei kai se nyt sentään japanilaiseksi muutu...
tallennettu

V11 - it defines you.
kvlm

Viestejä: 332


« Vastaus #92 : Kes?kuu 27, 2019, 16:25:36 »

Minä laitoin V11 laatikkoon -ja skeptinen olin laittaessa.. Aiemmin ärsyttänyt ujellus vaimeni -tai sitten kuvittelen asian... niintainäin aine joka tapauksessa auttoi vaivaan oli se totta tai kuviteltua. Tarkoitus on laittaa käsittely myös vanhaan lemppariin jossain vaiheessa.

-KG-
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #93 : Kes?kuu 27, 2019, 19:44:59 »

Camn, voin lohduttaa että kolinat eivät mihinkään katoa.
Yhdestä kuusivaihteisesta suorahampaisesta lähti ujellus. Myös Centaurossani suorahampaisessa "kolmetappisessa" 5-vaihteisessa on RVS mutta toistaiseksi ei ole tullut tilaisuutta tälle vuodelle ajaa sillä.

Tonninelisatasessa on suorahampainen ja melko karkeakäyntinen mutta kevyttoiminen vaihteisto. Vaihteet menevät kevyesti mutta perinteisen kovalla äänellä päälle. Nyt ei tiedä äänen perusteella mikä vaihde on päällä. Aiemmin tunnisti "saundista" mikä pykälä on vedossa. Nyt vahingossa tulee ajettua viitosella moottoritielläkin. On sekin ylivaihde mutta kuutosella kierrokset hieman putoavat. Mutta ulina puuttuu.

1400-moottorin osalta nokkaketjujen vinkuna ei ole hävinnyt mihinkään eikä oikean puolen raplatus käynnistettäessä ja sen jälkeen hetken ennen kuin kiristin saa öljynpainetta. Vasen ketjunkiristin ei raplata. Mutta muutoin ei kuulu kuin tasainen pöhinä maantienopeuksissa koneesta. Erillisiä venttiilikoneiston ääniä ei voi erottaa. Edellyttää tietysti että ei käytä korvatulppia. Tulppien kanssa ei kuulu kuin tuulen suhinaa.
Perävaihteessa on myös RVS. Se käy varsin viileänä nykyään. Ei varmasti polta kättä mutta voi voi sulaa sen päällä. Äänestä ei voi sanoa muuta kuin vedosta moottorijarrutukseen ja päinvastoin kuuluu kolahdus.

Litrahinta aineella on jotain 1500€. Mutta aika pienellä määrällä tekee pyörästään tai autostaan hieman hiljaisemman. Hiljaisuus ei sinänsä ole tavoite vaan se on merkki siitä että energiaa ei muutu ääneksi enää siinä määrin kuin äänen kuuluessa. Myös kitka pienenee eikä lämpöä muodostu.

1,5-litrainen turbodiesel, ajettu hieman päälle 100.000 km ja RVS-käsittely tehty 90.000 tieneillä. Siinä moottorin herkkyys ja kiihtyvyys ovat selkeästi parantuneet ja käyntiääni nätistynyt. Kulutuksesta en voi sanoa mitään varmaa mutta mökkimatkalle kun täyttää tankin niin 480 kilometrin ajon jälkeen mittari näyttää edelleen täyttä tankkia. (Tankillisella pääsee suvikumeilla noin 1500 kilometriä.) Aion tutkia miten aineen saa vaihteistoon. Sen huolto-ohjelmassa kun ei ole mainittu öljynvaihtoa lainkaan. Vaihteiston synkronirenkaat eivät ole rautametallia joten niiden kitkaa ei RVS muuta.

Vanha juttu on tekemäni testi California Adamantin perävaihteen suhteen. Säädin jo kiinnileikanneeseen perään käyntivälyksen nollaksi. RVS-käsittelyn jälkeen alkoi toimia. Vaikka järjen mukaan ei mitään mahdollisuutta. Blogissani on juttua aiheesta.

Saman pyörän moottori sai käsittelyn koneremontin yhteydessä. Ajettu niin vähän että ei voi vielä sanoa muuta kuin että tyhjäkäynnillä erittäin hiljainen mekaanisesti. Ajettu vasta joitakin satoja kilometrejä. Vaihteistoon on jo laitettu uudet öljyt. RVS oli edellisen öljyn kanssa 5000 kilometriä. Toimii hyvin mutta kankeasti. Vaihteisto on ensimmäinen versio viisivaihteisesta. Sain sen palkaksi kun tein GT850 koneremontin eräälle harrastajalle. GT:ssä on useita eroja jälkeenpäin esiteltyihin koneisiin nähden.

Se että laittaa RVS:n pitkään ajossa olleeseen koneeseen voi olla ongelmallista jos samalla siirrytään käyttämään nykyöljyjä. Keskipakosuodattimessa, kammenkaulan sisällä, oleva muhju voi lähteä kiertoon. Vanhemmissa koneissa kun muuta suodatinta ei ole niin se voi olla fataalia. Niissä joissa on suodatin niin silti kammenkaulaan on kertynyt muhjua melkoinen määrä jos kilometrejä on kertynyt runsaasti.

Vaihteistossa ja perävaihteissa, pois lukien GT850 ja sen aikaiset perävaihteen öljypohjalla varustetut perät, ei sakkaongelmaa ole. RVS-käsittelyn niihin voi tehdä milloin vain ja ajaa useita tuhansia kilometrejä erilaisilla kuormituksilla ennen seuraavaa öljynvaihtoa.

Remonttialalla oleva kaverini kertoi että kyseistä ainetta laitetaan litroittain paperikoneiden kiertovoiteluun. Samoin pulppereiden, ym kulmavaihteisiin. Käyntiajat ovat kasvaneet ja remonttibisnes kärsii.

tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #94 : Kes?kuu 27, 2019, 20:37:21 »

Mulla olisi nyt sopiva kandidaatti kokeiluun ja ainekin ostettuna. Pitäisi vaan keretä lomalla pellin alle. Vaimon autoon laitan puolet pullosta. Tietyillä kierroksilla omaan korvaan selkeä ääni. On ainakin helppo todentaa toimiminen tai toimimattomuus. Loput vaikka Guzzin askiin, kunhan vaihtaisi tavalliset öljyt askiin. Voi olla että seuraavat ovatkin tavalliset öljyt, jos vaikka jättäisi ratakieputuksen pääosin pikkupyörälle.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
TK

Viestejä: 283



« Vastaus #95 : Kes?kuu 28, 2019, 08:20:20 »

Tarttui kamferipullollinen "Gearbox" -versiota mukaan. Onkos kukaan laittanut jo suorahampaiseen laatikkoon?  Entäs jos RVS käsittelyn mukana katoaa rouhea "Guzzimaisuus"... Vienot viheltävät äänet saisivat puolestani kadota, mutta tietty klonksahtelu ja poljinvoiman tarve, sehän kuuluu asiaan kun peli on vajaat 20v vanha... Näyttää kieltä  Että ei kai se nyt sentään japanilaiseksi muutu...

Mä laitoin laakerien vaihdon jälkeen koko purkin, noin 3/4 laatikkoon ja loput perään. Rummun välystä shimmasin samalla paljon pienemmäksi eikä siltikään muuttunu japanilaiseksi. Reilut 1000km oon nyt ajanu, vaihteiden kytkeytyminen parani selvästi mutta sen lasken pienentyneiden välysten ansioksi.
tallennettu
Henko

Viestejä: 157


« Vastaus #96 : Kes?kuu 28, 2019, 09:16:45 »

Oottekos sitten laittanu Molykoten perään myös jos siellä on RVS, vai onko nuo sellaisia toisensa poissulkevia?
tallennettu
Jouko S
Administrator
***
Viestejä: 563



« Vastaus #97 : Kes?kuu 28, 2019, 20:53:09 »

Molycote A on Mandellon tehtaan suositus yksistään perään. RVS taitaa olla foorumin keskustelujen perusteella pääosin käyttäjien omiin kokemuksiin perustuva lisäaine moottoriöljyihin ja vaihteistoöljyihin.

Jouko
tallennettu
Henko

Viestejä: 157


« Vastaus #98 : Kes?kuu 29, 2019, 10:08:24 »

^ Sillä kysyinkin menettelystä. Mietin että vähentääkö Molykote RVS:n vaikutusta perässä, ja uskaltaako Molykotea sen takia kuitenkaan jättää pois. No, ei tää oo mulla suunnitelmissa, kunhan mietin.
tallennettu
ALi

Viestejä: 908



« Vastaus #99 : Kes?kuu 29, 2019, 15:07:42 »

Uskoisin Molycoten heikentävän RVS:n toimivuutta, joka "synnyttää koneistojen kitkalle alttiina oleville alueille peilinpinnan kaltaisen tribokeraamisen pinnan." Kitka on ainakin alkuun siis hyväksi, jotta sitä saa vähennettyä. Samasta syystä suosittelevat ennemmin mineraaliöljyä, kuin synteettistä, JOS sen käytön laitteen valmistaja antaa vaihtoehdoksi.

Oma kokemukseni Guzzissa on Resurs lisäaineesta (LINKKI), joka on RVS:n "sisartuote".
Vaihteistoäänet vaimenivat selvästi ja vaihteiden kytkeytyminen keveni. Moottorin mekaaniset (mm.venttiili)äänet vaimenivat.
Näistä päätellen kitka on pienentynyt molemmissa, vaikkei niissä mitään vikaa ollutkaan ennen lisäaineen käyttöä.
Mielestäni on kannattava varmuudenvara"vakuutus" heikon voitelun varalta, jos kerran ilman öljyjäkin on ajettu reilu 100km (LINKKI).
Molycotesta olen luopunut vaikkei siitä varmaan jo käsitellyssä/vaimenneessa koneistossa enää haittaakaan olisi.
tallennettu

Sivuja: 1 ... 5 6 [7]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!