Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Hein?kuu 20, 2019, 19:07:23 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: eFlexFuel?  (Luettu 1658 kertaa)
mosa

Viestejä: 172


« : Maaliskuu 16, 2019, 19:21:41 »

Onko kokemuksia otsikon laitteen tai vastaavan käytöstä moottoripyörässä? Olisiko kelpoinen vaikkapa Vintageen (vm08)? Ohjausyksiköstä juttu tämän päivän Hesarissa.
mosa
tallennettu
ALi

Viestejä: 905



« Vastaus #1 : Maaliskuu 16, 2019, 21:41:40 »

Erillisestä lisälaitteesta Guzzissa ei ole kokemusta, mutta E85 polttoaineelle muuntamisesta kyllä.
Guzzin polttoainelinja (peltitankki, pa-pumppu, suuttimet, suodatin) toimii muuten, mutta tankin sisällä polttoainepumpun ja suodattimen välissä oleva letku tulee ensin vaihtaa E85:n etanolimäärän kestäväksi:
Esim tämä -> ( https://www.motonet.fi/fi/tuote/458135/Upotettava-polttoaineletku-o8mm-305-cm )

Jos lisälaitteen valmistaja ilmoittaa laitteen toimivan 2:lla sylinterillä (eli 4:stä (?) kanavasta vain kaksi käytössä), niin ei pitäisi olla mitään estettä, ettei se toimisi Guzzissa, jolloin voi tankata sekä bensaa, että E85:sta.

ps. Moottorinohjausyksikön säätökartan muokkaamalla (vaatii ilmaisohjelmat + välijohdot ) on Guzzi ruokittavissa pelkällä E85 polttoaineella paremmin kulkevaksi helpohkosti pa syöttöä ja sytytysennakkoa lisäämällä. Tällaisesta on jo useamman kesän ajokokemusta itselläni.
tallennettu

mosa

Viestejä: 172


« Vastaus #2 : Maaliskuu 16, 2019, 22:17:41 »

Nyt alkoi meikä tosissaan kiinnostumaan varsinkin, kun työskentelen ympäristöalallla ja ajalen melko runsaasti mp:llä vuosittain Iskee silmää. Mutta ropleemi on vain se, että en tiedä mitään noista säätöhommista. Vintageeni vaihtoi Guitzi aikoinaan tankin sisäisen letkun johonkin "kestävämpään" bemareissa käytetävään letkuun eli sen pitäisi olla kauketi ok tähänkin tarkoitukseen?. Mutta nuo "säätöhommat" pitäisi teettää jollain, joka hommat handlaa. Vinkkejä voipi antaa moisista osaajista Helsinki-Hämeenlinna-Kouvola kolmiosta.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #3 : Maaliskuu 16, 2019, 23:18:49 »

Nyt alkoi meikä tosissaan kiinnostumaan varsinkin, kun työskentelen ympäristöalallla ja ajalen melko runsaasti mp:llä vuosittain Iskee silmää. Mutta ropleemi on vain se, että en tiedä mitään noista säätöhommista. Vintageeni vaihtoi Guitzi aikoinaan tankin sisäisen letkun johonkin "kestävämpään" bemareissa käytetävään letkuun eli sen pitäisi olla kauketi ok tähänkin tarkoitukseen?. Mutta nuo "säätöhommat" pitäisi teettää jollain, joka hommat handlaa. Vinkkejä voipi antaa moisista osaajista Helsinki-Hämeenlinna-Kouvola kolmiosta.
Välttämättä ei tarvitse hankkia minkäänlaista flexfuel laitetta jos pyörän moottorinohjaus on 15M tai tuoreempi. Ilmaisohjelmisto, kannettava tietokone ja välijohdot niin voit ohjelmoida itse moottorinohjauksen. Ohjeet löytyvät täältä foorumilta. Ruiskutus- ja rikastuskartan peruskerroin etanolille on noin 1,3 mutta rikastukseen tarvitaan aluksi korkeammat lukemat. Oikein kylmänä jopa 200%.
tallennettu
mosa

Viestejä: 172


« Vastaus #4 : Maaliskuu 17, 2019, 12:22:46 »

Tuo erillinen ohjausyksikkö olisi siinä mielessä kiinnostavampi, että voi käyttää myös "tavallista" bensaa, jos tuota etanolimenovettä ei ole aina saatavilla ajoreitin varrelta. Laitoin tiedustelun yhteen asennusliikkeeseen, joiden repertuariin kuuluu myös moottoripyörien huollot. Odotan mielenkiinnolla, mitä vastaavat.
mosa
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #5 : Maaliskuu 17, 2019, 12:58:46 »

Sekakäyttöön sopii juurikin laite joka tunnistaa millainen etanolin ja bensiinin suhde on. Ei pelkästään etanolia tai bensiiniä.
Itse olen aikoja sitten siirtynyt etanolikäyttöön yhdellä pyörälläni. Koska etanoli on puristuskestävämpää ja käy kylmenpänä laitoin myös ahtimen.
Silloin, noin 10 vuotta sitten, oli etanolin saatavuudessa ongelmia kun lähti kauemmas. Piti tehdä reittisuunnitelmat tankkauspaikkojen mukaan. Myös varakanisteri oli toisinaan mukana.

Vaikka ahdin paransi hyötysuhdetta niin tankkausvälit olivat lyhempiä etanolin noin 30% heikommasta energiapitoisuudesta johtuen. Asiaa kompensoi etanolin bensaa halvempi vähittäiskauppahinta.

Guzzin ilmaläähdytetty moottori pyrkii käymään etanolilla liian kylmänä. Siitä seuraa liian kylmänä käyvän moottorin ongelmia. Samoja kuin talviajossa ilmenee. Myös kulutus on isompaa kylmällä säällä.

Ostin aikanaan laitteen jonka väitettiin olevan plug-in-asennettava flexfuel ohjauslaite. Ei toiminut. Toimitin laitteen elektroniikka-asiantuntijalle. Häntä oli naurattanut avattuaan sen kotelon. Ymmärsin että oli ulkomaan nettikauppiaalta saanut huijauslaitteen. Noin sata euroa tuli negatiivista kokemusta.

Etanolista on etua jos moottorissa on korkea puristussuhde valmiiksi tai sitä voi korottaa. Muutoin ei säästöä juuri synny. Bensiinille tarkoitetulla vakiomoottorilla ajaen ei pääse etanolin suhteen hyvään taloudelliseen tulokseen vaikka ruiskutus olisi säädetty hyvinkin tarkaksi.

Sekakäyttöön sopii parhaiten ahdettu, nestejäädytetty, monisylinterinen moottori. Siis lämpötasapainoltaan jo alunperin sopivampi ratkaisu. Pitäisi myös olla polttoainejärjestelmässä takaisinkytkentä että moottorin hyötysuhde olisi parasta tasoa molemmilla eri polttoaineella tai niiden seoksella.

1100 Breva (Euro3) kulki huomattavan hyvin ilman mitään lisälaitteita säätöjä jos tankkasi puoli tankkia RE85:sta ja toisen puolen E95:sta. Mainittakoon että RE85:ssa on noin 15% bensiiniä ja E95:ssa on 5 - 10% etanolia. Eli suhde ei todellisuudessa ole ihan fifty fifty. Kylmänä aamuna sai käynnistää hieman pidempään. Lähti toisella tai kolmannella kun pelkällä E95:lla useimmiten esi painalluksella. Huom! CARC-malleissa kuljettaja ei päätä käynnistymisestä vaan elektroniikka hoitaa käynnistämisen. Vikavalo saattoi syttyä jos käynnistys ei onnistunut heti alkuunsa.

1400 GTS:llä (Euro3) en ole kokeillut etanolia toisena polttoaineena. Mutta en epäile ollenkaan etteikö sekin toimisi em. puoliseoksella ihan hyvin. Säästö on tosin liki merkityksetön ja tankkausväli lyhenisi noin 50 km.
tallennettu
ALi

Viestejä: 905



« Vastaus #6 : Maaliskuu 17, 2019, 17:08:46 »

Kaupallista toimijaa muutoksen tekijäksi en osaa minäkään neuvoa, koska olen omat laitteeni itse säätänyt harrastuneisuudesta ja mielenkiinnosta. Vaikeaa se ei mielestäni ole, kun asiaan hieman perehtyy ja uskaltaa kokeilla.
Ruiskutus- ja rikastuskartan peruskerroin etanolille on noin 1,3 mutta rikastukseen tarvitaan aluksi korkeammat lukemat. Oikein kylmänä jopa 200%.
Nevadassani olen lisännyt vain pa-syöttöä 32% ja sytytysennakkoa 5 astetta. Kylmäkäynnistykseen ei ole tarvinnut (ihmetyksekseni) lainkaan puuttua ja silti käynnistyy viimeistään kolmannella lyhyellä starttauksella, jopa vain muutaman asteen ulkolämpötilassa. Moottori saavuttaa aina yli 75 asteen käyntilämmön muutaman kilometrin matkalla. Näillä hyvin yksinkertaisilla säädöillä moottori on tarjonnut täysin bensiinillä kulkevan Guzzin toimintavarmuuden ja käyttömukavuuden.
Yksinkertaisuus onkin mielestäni valttia, vaikka toimintaa varmasti olisikin mahdollista optimoida tarkemmin. Enemmän muunnellessa lopputulos voi olla äkkiä lähtökohtaa huonompi, jos ei ole riittävää tietoa ja tarvittavia mittalaitteita onnistuneen lopputuloksen varmistamiseksi. Tehtaan vakio moottorissa kykenee moottorinohjaus (ECU) säätämään polttoaineseoksen lambda takaisinkytkennällä sopivaksi yli 90% käyntiajasta. Vain kylmänä, kiihdytyksissä ja reippaassa moottoritieajossa polttoaineseos säätyy yksinomaa esiasetettujen kartta-arvojen mukaan. 15RC ecu (Nevada ja Vintage) säätelee myös itse seosta +/- 11% (itseoppivuuden raja-arvot), eivätkä aivan pienet kartta-arvoihin tehdyt muutokset ole "perstuntumalla" erityisemmin havaittavissa.

ps. tuo 32% polttoaineen lisäys bensiiniin verraten voi olla turhan rikkaalla moottorin ollessa lämmin ja olen sen vähentämistä itse ajatellut kokeilla. Viime syksynä muutos-kokeilun esti käyntihäiriö, joka lopulta paljastui sytytystulpan hatun ja -johdon väliseksi kosketushäiriöksi. Tulevana kesänä kokeilen laihempaa seosta tavoitteena pidempi toimintamatka tankillisella.
tallennettu

ALi

Viestejä: 905



« Vastaus #7 : Maaliskuu 17, 2019, 17:40:50 »

Guzzin ilmaläähdytetty moottori pyrkii käymään etanolilla liian kylmänä. Siitä seuraa liian kylmänä käyvän moottorin ongelmia. Samoja kuin talviajossa ilmenee. Myös kulutus on isompaa kylmällä säällä.
Tämän uskoisin johtuvan liian myöhäisestä sytytyksestä, sillä samat vaivat (hidas lämpeneminen ja tuntuvasti lisääntynyt kulutus) ovat olemassa muunnos-boxillisissa autoissa talvella.
Omassa autossani olen lisännyt sytytys-ennakkoakin 6 astetta, eikä noita oireita ole. Autossa kun pidän jatkuvaa kirjausta tankkauksista, niin siitä näkyy ettei ulkolämpötiloilla ole havaittavaa vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Sen sijaan kulutuksen seurannassa näkyy ja erottuu heti sellaiset käyttöjaksot, jolloin olen esimerkiksi vedellyt peräkärryä tai on käytetty ilmastointia.

Kirjoittelinkin viime marraskuussa tuosta moottorilämmöstä omana kokemuksena Guzzilla
( http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=7373.msg73903#msg73903 ).
Kirpeä ilma oli ja sai pukea välikerrastot, talvihanskat ja villahupun jne. Silti paleli sormet ja varpaat, mutta moottori on kyllä E85:llä lämpimänä käynyt. Lämpöarvo ei ollut pelkkää mutua, vaan ihan mittarin kertomaa eli kännykän ScanM16 softalta, joka näyttää ecun ulos antamia moottoritietoja.
tallennettu

TunturiTT

Viestejä: 10 466



« Vastaus #8 : Maaliskuu 17, 2019, 19:24:14 »

Muistanko väärin, vai eikös sulla ollut pyörälläkin kylmäkäynnistyskokeita? Siis lähempänä nollaa kuin kymmentä astetta. Taisi parantua tuolla ennakonsäädöllä sekin?
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
ALi

Viestejä: 905



« Vastaus #9 : Maaliskuu 17, 2019, 19:45:51 »

En varsinaisesti ole tehnyt (tai logannut) kylmäkäynnistys kokeita/vertailuja.
Ainoastaan silloin (kevät 2015), kun kokeilin eri lisärikastuksia vrt bensiinikäyttö eli +20% / + 25% / +30% ja +35%.
Vähän "isolla haarukalla" siis, mutta tuolla 32% lisäyksellä könttänä pa-syötön päätaulukkoon on toiminut ok neljä kesää.
Lähtee tosiaan kylmänä käyntiin ihan pakkasenkin puolella, mutta kesäkumeilla on silloin melkoisen liukasta ajella  Virnistää .

ps.Sytytysennakko oli viime kesään asti 6° lisää ja vähensin sen 5°een kokeiluna, kun hienosäätelin imuilman tasapainoja edullisen digimittarin (linkki) avulla ajon aikana ja käyntihäiriötä etsiessäni. Vika oli lopulta tulpanjohdossa, joka löi maihin venttiilikanteen, joten ennakon voisi nyt taas palauttaa takaisin alkuperäiseen 6° een.
Tuo mittari on ihan kelvollinen ja helppo käyttää, kun se kertoo paine-eron ja lukema on hyvin luettavissa, joten läppien tasapainon saa erittäin hyvin balanssiin. Melkein 0.0:aa inHg näyttää nyt koko ajan välillä 1500-4500 rpm jollain kolmos vaihteella ajaessa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2019, 01:44:43 kirjoittanut ALi » tallennettu

ALi

Viestejä: 905



« Vastaus #10 : Maaliskuu 18, 2019, 17:26:07 »

Ihan uteliaisuutta kävin tänään (kylmässä) tallissa kokeilemassa käynnistymistä. Yli neljä kuukautta on koskematta pyörä seissyt ja kolmannella hörähti käymään. Pyörän mittaristo näytti lämmöksi 3 °C. Tasainen oli käynti vaikka kierroksia oli alle tuhannen heti muutaman sekunnin jälkeen.Tankissa oli nyt E85:sta, kun aiempina talvina olen sen ottanut letkulla pois syksyllä ja laittanut bensaa täyteen tilalle. Keväällä sitten sama toisinpäin. Nyt olen suunnitellut keväällä tyhjentää seisoneen E85 kirkaaseen astiaan, jotta näkisin kertyykö joukkoon vettä, josta suurta pelkoa tunnetaan. Turha pelko luulen, mutta sen näkee sitten.
tallennettu

mosa

Viestejä: 172


« Vastaus #11 : Maaliskuu 26, 2019, 13:05:37 »

Sain oheisen vastauksen kysymykseeni eli jatkan ajoja "perusbensalla", varmuuden vuoksi:
"Hei, asennus pitäis onnistua mutta toimivuudesta ei ole varmuutta. Laitevalmistaja ei ole aikaisemmin asentanut laitetta kyseiseen moottoripyörään.
Jossain moottoripyörissä suuttimien tuotto ei riitä.
Viritysaste on sen verran rajumpi henkilöautoihin verrattuna.
Hinta-arvio on myös mahdoton antaa mutta luulisi että 2-3 tuntia siinä menisi.
En kuitenkaan voi otta vastuuta laitteen toimivuudesta ilman valmistajan tukea."
tallennettu
ALi

Viestejä: 905



« Vastaus #12 : Maaliskuu 26, 2019, 15:54:56 »

Vastuullinen vastaus alan yrittäjältä ( peukku ylös ).
Etanolimäärän tunnistimella varustettu adapteri-boxi ainakin on hankala ellei mahdoton sovittaa Guzziin.
Pelkällä ohjelmistopäivitykselläkään ei tuo 95E:n ja E85:n sekakäyttö onnistu (kokeiltu on).
Suuttimien tuotosta ei tarvitse Guzzin moottoreiden viritysasteella kuitenkaan olla huolissaan.

Myyjän/maahantuojan mukaan tämä laite (-> linkki ) toimii myös 2-syl koneessa. Tuo on osaavalle helppo itsekin asentaa, kun saa virran suutinliittimiltä, joiden lisäksi tarvitsee kytkeä pelkkä maajohto.

Mitään E85 asennusta tai koekäyttöä en kuitenkaan tekisi ennen tankin sisäisen letkun etanolinkeston (SAE30R10-luokitus) varmistusta. Minullekin myivät aikoinaan (v.2014) ETERAn teollisuuspuolelta "varman erityisletkun", jonka ulkopinta kuitenkin suli siirapiksi yhdessä yössä. Suodattimen vaihdolla ja suuttimien takaperin huuhtelulla siitä selvisin, mutta vuosien kokemuksella on toimiva tuo Motonetin letku. Se 30cm riittää kahteenkin pyörään.

ps. Jos itselleni FlexFuelin boxilla tekisin, niin tehon ja kulutuksen takia lisäisin karttamuutoksella pari-kolme astetta sytytys ennakkoa.
Guzzilla lienee siihen kuitenkin jätetty nakutusvaraa jopa täysin etanolittoman 91 oktaanisen käyttöä ajatellen
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2019, 17:39:31 kirjoittanut ALi » tallennettu

mosa

Viestejä: 172


« Vastaus #13 : Toukokuu 27, 2019, 11:56:59 »

Tämä menee nyt moottoripyörälyn ulkopuolelle, mutta rohkenen kysyä silti tällä foorumilla, kun liittyy tuohon avaamaani keskusteluun. Kun ei tullut laitatettua tuota boxia Vintageen, niin laitettiin vanhaan Focukseen. Mielenkiintoinen ilmiö on se, että auton oma "tietokonepohjainen" reaaliaikainen kulutusmittaus näyttää E85lla ajettaessa aivan päinvastaista kuin pitäisi eli pienempää kulutusta kuin tavallisella bensalla ajettaessa. Mihinkähän parametriin tuo reaaliaikainen mittaus perustuu? Ei ainakaan pelkkään virtaukseen, kun etanolibensan kulutus on kumminkin käytännössä ollut suurempi tavallisen bensaan verrattuna kuten pitääkin? Tankin neulamittari onneksi näyttää kyllä sitä mitä pitääkin.
mosa
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #14 : Toukokuu 27, 2019, 12:13:54 »

Villi oletus: Kulutusmittarin näytteenotto on jostain välillisestä kohteesta eikä polttoaineen määrästä. Yleensä kulutusmittarit mittaavat suuttimien aukioloaikaa joka onkin varsin tarkka mikäli polttoainepaine on suuttimilla aina sama.
Bensiinin ja etanolin suhde ilmamassaan on suhdeluku jossa toinen on kaasuläpän asento ja toinen suuttimen aukioloaika. Kun polttoaine vaihtuu muuttuu myös kulutus polttoaineen eri energiatiheyden vuoksi. Mutta etanolin ominaisuudet ovat muutenkin erilaiset kuin bensiinin. Ne eivät pala samalla tavalla.

Jos kulutusmittaus on välillisestä kohteesta kuten ilmamassamittarin läpän asennosta niin polttoaineen muutoksen vuoksi sitä kautta tulee eri määrä ilmavirtaa. Tämä siis arvaus. Lienee niitä muitakin välillisiä tapoja mitata.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!