Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Elokuu 21, 2019, 11:05:41 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tulipa ostettua huonot renkaat!  (Luettu 1574 kertaa)
klassikko

Viestejä: 138


« : Helmikuu 08, 2019, 10:55:04 »

Päätin ennen ruotsin Laverda-rallia ostaa pidempää reissua varten uudet renkaat. Huonoja renkaita en tiennyt enää olevankaan..
Rengas-onlinesta katsoin mitä on tarjolla..  Bridgestone BT 45 olin aiemmin luottanut ja ollut tyytyväinen. No voisihan sitä muutakin ja uudemmanlaista kokeilla..
Joku suositteli sivustolla Le mans ykköseen Avonin Roadridereitä. Yksi pitkän linjan näytösajoja (tosin keveilla) pyörillä ajava klassikkokaveri suositteli niitä myös.

Ihmettelin kun unelma-ajettava pyörä muuttui ihan karseaksi ajaa. 160 km/h jälkeen leijuu levottomasti. Ja renkaat lipsuu kokoajan jne. Hyvä että hengissä rankkasateisen ja kovavauhtisen ruotsin reissun selvisi..
Hieman ne asettui kun kuluivat mutta ihan piti yrittää löytää vikaa pyörästä että eihän tuollainen totaalinen ajo-ominaisuuksien menetys mitenkään muutoin selity.... ei löytynyt mitään oleelista vikaa pyörästä!

 No kai nuo varoen alta tulee ajettua.. mutta hitto kun niissä on niin paljon pintaa että niillä joutusi Italianreissullekkin lähtemään ja ainakin aiemmin RGSllä vedin kovaa ja pitkiä pätkiä. mm. Barcelonasta Prahaan yhtäsoittoa. No ei sitä nykyään varmasti enää sellaista mutta olisi se hankalaa jos ei voi reilua vauhtia välillä vetää.


 Tuttava poisteli eilen paljon lehtiä. Classic Racereita., Real Classicceja, Classicbikejä. Ja joitakin tuoreehkoja kotimaisia.. No meikä haki niitä luettaviksi.
Hitto. (tai onni?)
Selvisi rengastuntemukseni ainakin suurelta osin: Sattui klassikkopyörien rengastesti silmiin. Nuo itse huonoiksi toteamani Avonin Roadriderit jäi 8. eli viimeiselle sijalle! "Epämukava, jähmeä ja vaappuva, välittää huonosti tuntumaa ja potee kaiken lisäksi vesipelkoa! Pidon tunne kehno, häiritsevä levottomuus jne"
No ei ihme että oli omituinen ajaa erittäin sateisen Ruotsinreissun!

Ihan vaan varoitukseksi Guzzisteillekkin.
Eka kerta kun on sattunut paskat renkaat! Pitää vaihtaa ne heti alta pois.
tallennettu
antero mäkelä

Viestejä: 117


« Vastaus #1 : Helmikuu 08, 2019, 17:03:27 »

Minulla on vain vähän kokemusta LeMans III:sta, lähinnä maltillisilla nopeuksilla 80-100 ja mutkateillä.
En muista mitkä renkaat oli alla kun sen ostin, mutta vaihdoin myös Roadridereihin. Ero vanhoihin on selvä, nimenomaan huonompaan suuntaan.
Mutkissa on on epävarma tuntuma, vaikka ei mitenkään äärirajoilla ajaisikaan.
Vähän olen ihmetellyt miksi hyvistä ajo-ominaisuuksistaan tunnettu pyörä voi olla niin tiestä irtiolevan tuntuinen.
En ihmettele enää.
tallennettu
GuzGuz

Viestejä: 1 543



« Vastaus #2 : Helmikuu 09, 2019, 16:21:40 »

Klassinen ulkonäkö lienee ainoa hyvä pointi.
Nykyään kun moni valmistaja tekee niin loistavia renkaita on omituista että muilta ominaisuuksiltaan kuraa edes joku tarjoaa.

Jotkut Avonit on menestyneet aikanaan ihan kohtalaisesti testeissä, mutta taitaa breksit kumeissa olla alaspäin nykyisin laatu?

Sporttisemmissa pyörissä kumien erot tullee selkeämmin esiin kuin vaikka ns matkapyörissä.
Omassa EV:n kanssa ajoissa ei ole huonoa kumia kohdalle osunut, mitään Avonia en ole kokeillut.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 543


« Vastaus #3 : Helmikuu 10, 2019, 03:41:40 »

Avonien kunniaksi haluan tuoda Avon Azaron ykkössarjan ominaisuudet lyhytakselivälisen pyörän alla. Ei maailman tai edes Suomen nopeimmat kumit mutta sellaiset että oli selkeä tieto perseessä siitä milloin rengas lähtee lipemänään alta kaarteessa ja missä vaiheessa pitää huolestua luistosta. Useamman setin kulutin Centauron alla ja se oli perhanan nautinnollista. Pyörä sentään on lyhyempi akseliväliltään kuin silloinen kaverin YZR Italo-Yamaha. Pääasiassa tuli ajettua Virtasalmella. Hieman myös Udinen lähellä Pohjois-Italiassa. Radan nimeä en muista mutta se oli Avianon sotilaslentokentän lähellä tai yhteydessä. Ainakin yksi tutuksi töitteni kautta tullut kaveri oli hävittäjälentäjä joka rataa järjesti kiinnostuneille. Ratapäivän jälkeen oli aina bileet paikallisella acienda agricolalla. Kanaa ja helmeilevää viiniä.

Toinen Avonin Azaro-sarja ei oikein myynyt missään ja kukaan ei sitä maassamme markkinoinut pitkään. Syy voi olla allekirjoittaneen sillä annatin kyllä asiasta palautetta kärkkäästi maahantuojalle. Voihan toki olla että olisi voinut toimia jonkin muun pyörän alla kuin Centauron. Se vain ei ollut kiva ajaa niillä kumeilla.

Nää nyt kuitenkin on vanhan ukon höbinöitä vuosikymmenien takaa.
Kerrottakoon että Centauro ei ole matkapyörä missään muodossa. Tiedän kokemuksesta. Jo maakuntamatkailu on nykyään suorittamista. Mutta hauskaa aikaa silläkin pyörällä. Ostakaa pois.
tallennettu
klassikko

Viestejä: 138


« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2019, 13:37:09 »

No eipä ollut sitten turha kirjoitus kun Anterollakin on kokemus:
 "vaihdoin myös Roadridereihin. Ero vanhoihin on selvä, nimenomaan huonompaan suuntaan. Mutkissa on epävarma tuntuma, vaikka ei mitenkään äärirajoilla ajaisikaan.
Vähän olen ihmetellyt miksi hyvistä ajo-ominaisuuksistaan tunnettu pyörä voi olla niin tiestä irtiolevan tuntuinen. En ihmettele enää".

En laita kaikkia Avoneita todellakaan samaan nippuun jos yksi huono malli on tullut todettua.

GuzGuz: tuossa mallissa ei ulkonäkö ole klassinen. (siksikin haksahdin kokeilemaan jotain uutta)
Eli ei edes sillä voi perustella tuollaisten paskojen hankintaa Surullinen ja uskon että ne lipsumisineen on kyllä huonot ihan matkapyörässäkin eli ei tarvitse edes urheilullista ajoa.

Guzzikoneiseen kilpurityyppiseen Ghezziin olen aina entisten kulahdettua valkannut uudet renkaat lukien eri lehtien testit ja koettanut valkata parhaat.
Ensin ajoin pehmeillä sporttirenkailla ja oli hyvä ajaa. Sitten kyllästyin jatkuvaan vaihtamiseen (3-5 tkm per takarengas).
Nyt alla on sport touring renkaat ja niihin voi kadulla jopa ääritilanteissa luottaa ihan siinä missä  nopeasti kulahtaviin hypersport renkaisiin.
Liekkö lämpenevätkin aiemmin? eli ovat paremmat omaan käyttööni. Se olisi sitten (ehkä) eri asia jos säännöllisesti rataa harrastaisi..



tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 503



« Vastaus #5 : Helmikuu 11, 2019, 20:44:22 »

Oliko nuo jotenkin erityisen halvat, kun niihin on niin moni päätynyt? Calissa olen käyttänyt sporttisempia kumeja ja esim Continental RoadAttackia saa myös Tonti Le Mansin koossa. Ja se on kyllä hyvä kumi. Pinnasta loppuun asti. Ei kertaakaan ollut epämääräisyyttä radalla, kelien vaihtelusta huolimatta.
Nyt on alla Dunlopin joku sporttisempi. Yksi ratapäivä vasta takana. Hyvältä tuolla kapealla otannalla kyllä tämäkin.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
antero mäkelä

Viestejä: 117


« Vastaus #6 : Helmikuu 12, 2019, 08:03:01 »

Oliko nuo jotenkin erityisen halvat,

Vajaa 90€/kpl.
Eturengas tyhjenee hiljalleen. Epäilys oli että johtuu vanteesta, mutta taitaa kuitenkin olla vika renkaassa kun edellinen piti ilman sisällä.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 543


« Vastaus #7 : Helmikuu 12, 2019, 11:27:02 »

Oliko nuo jotenkin erityisen halvat,

Vajaa 90€/kpl.
Eturengas tyhjenee hiljalleen. Epäilys oli että johtuu vanteesta, mutta taitaa kuitenkin olla vika renkaassa kun edellinen piti ilman sisällä.

Joskus on tarvinnut sisärenkaaton rengas pullauttaa pois vanteelta ja laittaa uudelleen huolellisemmin niin on ilmat pysyneet. Toisaalta samalla vaivalla vaihtaa uudenkin renkaan. Vanteen puhtaus ja mahdolliset naarmut hiottuna piiloon  ja renkaan "jalat" pitää olla kunnossa. Eikä ole kiellettyä laittaa sisärengastakaan. Kaikenlaista sovellusta on joutunut tekemään kun on vanhojen vehkeiden kanssa touhunnut.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 503



« Vastaus #8 : Helmikuu 12, 2019, 13:34:27 »

Oliko nuo jotenkin erityisen halvat,

Vajaa 90€/kpl.
Eturengas tyhjenee hiljalleen. Epäilys oli että johtuu vanteesta, mutta taitaa kuitenkin olla vika renkaassa kun edellinen piti ilman sisällä.

Voi tietenkin olla renkaasta kiinni. Tuli vaan heti mieleen omasta Lariosta, kun siinä ei tehtaalla ole maalattu vanteen sisäpintoja ollenkaan. Vaihdoin rengasrasvan erimerkkiseen kuin ennen eräässä renkaanvaihdossa. Eturengas alkoi vuotaa hissuksiin jonkin ajan kuluttua. Otin sitten renkaan vanteelta, tutkiakseni sitä lähemmin. Olikin yllätys, kun vanteen sisäpinta oli aivan hapettunut! Ilmeisesti rengasrasva teki pljaalle alumiinille temput. Lopun rasvan kanssa ei onneksi tarvinnut sen kummemmin ihmetellä, kun hiiret olivat syöneet sen talven ja seuraavan kesän aikana purkista!  Hymyilee leveästi Toivottavasti toimi niillä paremmin.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 543


« Vastaus #9 : Helmikuu 12, 2019, 13:57:58 »

Itse laittelen renkaat pääosin käsipelissä paikoilleen ilman väkivaltaa. Rengasrasvaa en ole ostanut. Astianpesuainetta olen ohentanut vedellä ja sitä sipaissut renkaaseen ja vanteeseen. Se ei ainakaan ole hapettanut paljasta alumiiniä.

Sisärenkaallisten kanssa talkkia mutta ei mitenkään holvaten. Muljahtaa sisäkumi ja renkaan viimeinen reuna nätisti paikoilleen. Nyt ei ole enää kuin yksi sisärenkaallinen moottoripyörä taloudessa. Siihen pitää ensi suveksi hankkia rengastus. Edellinen on viime vuosituhannelta.

Netissä on useampia videoita miten tehdään pinnavanteesta "sisärenkaaton". Siinä vain on sellainen ero että sisärenkaattomalle renkaalle on olemassa sisärenkaaton vanne. Sellaisessa on muotoharjanne joka pitää renkaan paremmin vanteella. Sisärenkaattomassa vanteessa kyseinen harjanne puuttuu tai on hyvin matala.
 
Sisärenkaattoman renkaan voi asentaan sisärenkaalliselle vanteelle mutta pitää laittaa myös sisärengas. Myös sisärenkaattomalle vanteelle voi laittaa sisärenkaan jos vanne tai rengas vuotavat muutoin.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 503



« Vastaus #10 : Helmikuu 12, 2019, 14:10:50 »

Kyllä se väkivalta puuttuu minunkin renkaanlaitosta? Mitä se rengasrasva siihen vaikuttaa? Tekee tasan saman homman kuin saippua. Ehkä jopa helpompi käyttää, kun ei valu.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 543


« Vastaus #11 : Helmikuu 12, 2019, 14:46:48 »

Kyllä se väkivalta puuttuu minunkin renkaanlaitosta? Mitä se rengasrasva siihen vaikuttaa? Tekee tasan saman homman kuin saippua. Ehkä jopa helpompi käyttää, kun ei valu.

On vain tullut nähtyä niin monenlaista vannetta ja rekaansyrjää että kaikilta rengashommat eivät välttämättä suju.
Toisaalta, piti mopopoikana kyseinen asia opiskella ihan itsekseen. Taisi aluksi olla renkaanpaikkausta oman työn tuloksena.

Voitelu vähentää selkeästi voimantarvetta varsinkin päälle asentaessa. Vaikka enimmäkseen, nykyään, muljauttelen renkaita vanteelta ja vanteelle koneella mutta käsinasennustakin tulee suoritettua.

Saippuaseosta laitan vain sen verran että se kostuttaa kireät kohdat kuten renkaan jalan ja sitä vasten tulevan tubelesvanteen harjanteen. Lisäksi rengasrauta kulkee köykäisemmin liukastetulla pinnalla.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 503



« Vastaus #12 : Helmikuu 12, 2019, 15:30:24 »

Noita nykyaikaisia kumeja saa vanteelle ilman rautojakin. Ei tarvitse kuin kengänkärjellä "kävellä" kumin päällä. Rengas kannattaa muutenkin lämmittää ennen asennustoimia. Kesällä riittää, kun laittaa joksikin aikaa aurinkoon. Talvella lämmittää vähintään tuvan puolella huoneenlämpöön. Tiedän tiukempia kumeja saunotetunkin.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 543


« Vastaus #13 : Helmikuu 12, 2019, 16:33:07 »

Silloin nuorempana endurokumeja pois ja päälle laitellessa ja rengaslukkojen kanssa puljaaminen nosti usein hien pintaan. Karjakeittiön muuripadan kannen päällä kumien lämmitys. Jääratarenkaat olivat oma lukunsa. Niiden kanssa pyrki tulemaan vammoja herkemmin. Joskus järvenjäällä piti kumihommiakin tehdä pakkasessa pienessä viimassa. Sieltä kun piti ajamalla päästä pois.
Parhammillaankaan ei ollut kuin lato tai vaja suojana, useimmiten ihan taivasalla.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 503



« Vastaus #14 : Helmikuu 12, 2019, 22:06:04 »

Mielenkiinnosta tuohon alkuperäiseen; onko tuota kumia kukaan kokeillut rankaista huolella? Repeääkö pinta kunnon ajossa, vai sulaako miten alle? Olisi hauska tietää, minkälainen kumiseos tuollaisessa halvassa on.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!