Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Hein?kuu 20, 2019, 19:10:01 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Apuvirtaa  (Luettu 1655 kertaa)
Pekka

Viestejä: 1 845



« Vastaus #15 : Joulukuu 29, 2018, 18:18:35 »

Tätäkin katselin mielenkiinnolla: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectID=2142076
Periaate on erikoisen kuuloinen: latautuu tyhjentyneen akun jäännössähköllä ja sen jälkeen onkin voimaa jo käynnistykseen. Saako tästä ikiliikkujaan käyttövoiman?
Muutoin näistä kondensaattoreista ei ole mitään iloa.

Onhan siitä iloa. Kun ensin on leiripaikalla käyttänyt  akusta Ah:t ilmapatjan täyttöön, puhelimeen, tietokoneen lataukseen ja telttavaloon,
saa sieltä tuon avulla vielä imuroitua sähköä moottorin starttaamiseen. Jos apukäynnistintä olisin hankkimassa, kondensaattori  apukäynnistin
olisi aika vahvoilla.
Hyvässäkin lyijy-käynnistinakussa voi olla vielä 1/3 kapasiteetista jäljellä, moottorin käynnistämiseen se ei yleensä enää riitä kun napajännite
putoaa käynnistyksen ajaksi liian alas.

Mitä litiumakkujen DIY-rakentamiseen tulee, pitää tietää mitä on tekemässä. Olen pilalle menneitä purkanut ja jäljellejääneistä ehjistä
kennoista kasannut "uusia". Kädentaitoja omaavalle ei suorituksena ole kummoinenkaan. Joissain akuissa kennojen liittimet ovat alumiinia.
Niiden uudelleen liittäminen voi olla hankalaa.
LiPo ja LiFe akkujen turvallisen käyttöön ja kunnonvalvontaan on hyvä apu sellainen laturi, mikä näytöllään (tai tietokoneeseen kytkettynä)
kertoo akun kunnosta, latauksen aikaisista tapahtumista ja latauksen lopputuloksen.
Toisaalta valmiita akkuja on saatavilla valtava määrä erilaisia ja kokoisia. Ei niitä itse tarvitse koota kuin ihan erikoistapauksiin.
Yksi esimerkki kotimaankaupasta.
https://www.verticalhobby.com/kauppa/lipo-akut-c-208_51_1.html
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #16 : Joulukuu 29, 2018, 21:16:38 »

En ole ryhtynyt puuhaamaan akkujen kanssa. Olen ostanut aina uuden. Joskus on tarvinnut viedä vanha malliksi.
Tästä olen niitä noutanut kun "pojat" ovat niitä rakentaneet. Alle akku per vuosi. Sitä myöden kuin laitteista akut heittävät veivinsä. Tietokoneisiin, pölynimuriin, valaisimiin ja muihin pienlaitteisiin kuten ruohonleikkuriin. https://www.a-paristopiste.fi/

Toinen paikka on on Akkupojat josta on neuvottu oikeille teille: http://www.akkupojat.fi/Myymalat/Tampere/1781344.html

Pääasiassa olen ajoneuvoakut kuitenkin ostanut Biltemasta ja ovat kestäneet käyttöä oikein hyvin. Parhaimmillaan toistakymmentä vuotta. Ongelma on lähinnä se että käyttö on toisinaan hyvin vähäistä. Siitä akut ei tykkää.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 466



« Vastaus #17 : Joulukuu 29, 2018, 22:01:44 »

.

Mitä litiumakkujen DIY-rakentamiseen tulee, pitää tietää mitä on tekemässä. .

Tämä juuri. Itse tehtyjen, hölmöjen akkujen lisäksi suurimpia alan tulipaloja aiheuttavia syitä lienee tökeröt omavalmisteet ohjainpuolella.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Pekka

Viestejä: 1 845



« Vastaus #18 : Joulukuu 30, 2018, 19:04:53 »

Minkähänlainen olisi "hölmö akku"?
En olisi huolissani omatekoisten suhteen. Kaupasta litiumakkuja, niistä käyttövoimansa saavia koneita ja leluja
kannetaan joka kotiin. Jos jotain ongelmaa tulee, se todennäköisesti ilmenee tavalliselle kuluttajalle myydyssä
laitteessa.
Litiumakkuja on käytössä paljon hyvin tuloksin, siihen nähden on pieni riski sille että, jotain sattuisi omalle kohdalle.

Aiemmin käytössä ollut metallihybridi akkukemia on turvallisempi, koska elektrolyytti on vesiliukoinen. Se ei voi
syttyä itsestään palamaan. Mutta on energiasisällöltään huonompi.
Litiumakku sen sijaan sisältää kaiken palamiseen tarvittavan. He ketkä litiumakkujen kanssa harrastavat, tietävät
olla varovaisia. Litiumakun turvallinen toimintaikkuna on melko tiukka ja jo sen rajojen tavoittelusta voi syntyä savua ja liekkejä.
Tavallinen kuluttaja pärjää sillä kun lukee käyttöohjeen ja noudattaa sitä.

Jos kuitenkin sattuu, että litiumakku tai sen sisältämä laite syttyvät palaman, paras sammutusaine on vesi.
Palavaa litiumakkua tai sen sisältämää laitetta ei kannata siirtää vaan sammuttaa se palopaikalla jos mahdollista.
Palavasta akusta voi lentää palavia roiskeita siirtelijän silmille.
Linkin jutussa ammattilaiset testaavat sähköauton akun sammuttamista. Samat perusasiat toimivat pienempienkin
litiumakkujen kanssa.
https://pelastustieto.fi/pelastustoiminta/operatiivinen-toiminta/litiumioniakut-autopalossa/
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
TunturiTT

Viestejä: 10 466



« Vastaus #19 : Joulukuu 30, 2018, 23:11:40 »

Tarkoitan niitä, joita kasaillaan sen suuremmin ymmärtämättä, mitä tehdään. Kun akkua kuormitetaan, virrat ovat suuria. Liuskojen kolvausten tulee olla kunnollisia ja valittujen osien tilanteen tasalla.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
NorgeGTL

Viestejä: 797


« Vastaus #20 : Tammikuu 23, 2019, 16:13:42 »

Mitä olen noita katellut, niissä on vääränlaiset akut apukäynnistinkäyttöä ajatellen.
Silloin jos käynnistysvirta otetaan sellaisenaan suoraan siitä kolmekennoisesta (3S litiumpolymeeri)LiPo-akusta.
LiPo-kennon nimellisjännite on 3,7V, täyteen ladattuna yleensä 4,2V. Näistä tulee 3S-LiPon nimelliseksi
napajännitteeksi 11,1V ja täyteen ladattuna 12,6V. Käynnistysvirtaa annettaessa tilanne saattaa jännitteiden
osalta vastata huonokuntoista lyijyakkua. Voi käydä niin, että pyörittää kyllä, mutta jännite ei riitä kunnollisen
kipinän sytyttämiseen. Miten oli Stelviota käynnistäessä tuolla edellä?

Stelvio ei inahtanutkaan kuten ei siis toisen Stelvion akullakaan ilman kierroksia.
tallennettu

Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #21 : Tammikuu 23, 2019, 17:28:35 »

Toistaiseksi en ole päässyt omallani tekemään käynnistyksiä. Toivottavasti ei ikinä tarvitsisikaan.
Sen sijaan muita laitteita on siitä ladattu. Tuntuu tehoa riittävän koska näyttää edelleenkin täyttä latausta.

Lähinnä huolettaa se kuinka kauan apuakku pysyy vireessä eli käyttökelpoisena. Eli onko rahalle vastinetta kuinka pitkään. Takuuta on yksi vuosi.
tallennettu
Jouko S
Administrator
***
Viestejä: 555



« Vastaus #22 : Tammikuu 23, 2019, 18:03:46 »

Tuli hankittua tuollainen apuvirtalaite vajaa 4 vuotta sitten ja viime viikonloppuna pyöräytin sillä reilun 20 asteen pakkasesta 350cm3 mönkijän tulille. Lähti kevyesti! Se on muistaakseni 13000mAh laite, joku Kunzer tai jotain. Aivan samanlaiset siinä on nuo kaapelit näköjään, kuin muunkin merkkisissä. Liekkö vaikka samat valmistajat.

T. Jouko
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #23 : Tammikuu 23, 2019, 20:34:03 »

Asiat ovat suhteellisia. Vajaan satasen sijoituksella saa keskustelua aikaiseksi helposti yli kaksikymmentä kommenttia. Jos ostaa jonkin laitteen joka maksa pari kymppitonnia niin ei sillä saa senkään vertaa kommennetteja. Tämä havainto tuli näin jälkeenpäin eikä aiemmilla toimilla asian suhteen ole tarkoituksellista vaikuttamista.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 466



« Vastaus #24 : Tammikuu 23, 2019, 21:43:47 »

En halua vähätellä yhtään, mutta oma mönkijä (300cc nelari) pyöri helposti sivuakulla, vaikka siinä ei niin paljoa virtaa ollutkaan jäljellä. Minulla oli aina sitä varten vanha auton akku, joka oli jo omasta pestistään vapautettu. Kertaalleen latasin talven aikana. Sahata välillä pakkasessa saikin, ryyppy ei ollut halukas toimimaan loogisesti. Asensin sitten letkulämppärin, putsasin akun ja hommasin uuden akun. Helpotti vähän, mutta edelleen saa sahata. 12ah:n akku riittää pitkään sahaukseen.
Mutta näissä on varmaan eroja.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Jouko S
Administrator
***
Viestejä: 555



« Vastaus #25 : Tammikuu 23, 2019, 21:51:35 »

Meikäläisen apukäynnistin maksoi silloin n.90e, että ei sekään kovin paha hinnaltaan ollut. Mutta on siis edelleen toimintakuntoinen muutaman vuoden ikäisenä.
Joo, kyllähän sitä voi tietysti vara-akkujen kanssakin touhuta, mutta tuo apuvirtakalikka on kyllä helpompi kuljetella pyörän sivulaukussa reissuilla. Ja sillä kun voi latailla kännykät, kameran akut yms.
Jouko
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 466



« Vastaus #26 : Tammikuu 23, 2019, 21:55:38 »

Se on täysin totta. Vanhan mallista lyijyakkua ei kukaan täysipäinen matkassaan kanna. Ainakaan varalla  Hymyilee leveästi
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #27 : Tammikuu 23, 2019, 22:57:57 »

Se on täysin totta. Vanhan mallista lyijyakkua ei kukaan täysipäinen matkassaan kanna. Ainakaan varalla  Hymyilee leveästi
Joskus olen lähtenyt taipaleelle Parkanon taakse. Sieltä kaveri soitteli jonkin maatalon lankapuhelimesta että akku halkesi ja sylki hapot ulos. Silloin vein akun tarakalla ja apukaapelit jolla ylisuuren akun hänen pyöräänsä kytkimme. Matka jatkui ja pääsi kotiinsa. Sama akku palveli vielä monta vuotta 850 Fiatin akkuna talviautoillessa.

Itselleni kävi joskus samoin 9-tiellä Orivedellä. Akku kiehui. Työnsin pyörän parin kilometrin matkan vanhalle Orituvalle. Kyselin onko heillä akkuja. Ei ollut. Soittelin puhelinautomaatista puhelinluettelosta löytämiäni paikallisia mahdollisia apukohteita läpi. Yhdestä kohteesta apu löytyi ja lupasi tuoda sopivan akun pikapikaa Orituvalle. Ei se akku oikean kokoinen ollut vaan paljon pienempi. Se kuitenkin asennettiin pyörään ja kaikki toimi jälleen. Akun toimittaja kertoi sen jälkeen hinnan tai vie akun pois. Oli kallein akku jonka ikinä olen ostanut. Maksoin kuitenkin kirousten kera. Kesti useamman vuoden ennen kuin keksin miten kostan ja kostin moninkertaisesti kyseisen kaverin nuljuuden. Jäin lopulta voitolle.

Yleensä maantien varren ihmiset ovat olleet avuliaita jos on ongelmia. Erään kerran autolla mennessäni sukulaisiin Virroille 25 asteen pakkasessa Kurun Sydänmaan tienoilla silloisen tyttöystäväni kanssa jäätyi kaasutin Kadettissa. On muuten ripeää miten voi auto jäähtyä jäätäväksi hetkessä.
Oli kuitenkin aamupäivä ja jonkin verran liikennettä. Tai siis yksi auto joka huitoessa pysähtyi. Selvitin ongelman mutta hänellä ei apua asiaan ollut.
Tenua olisi tarvinnut ja ehkä apuvirtaakin. Otti meidät pakkasesta kyytiin ja vei kotiinsa aika kauas päätiestä. Sisälle ihmisasumukseen päästyämme tarjottiin kahvia ja pullaa. Siinä jutellessa selvisi että talon vanha isäntä on isoisäni serkku. Meni pari tuntia niin istuttiin jo salin pöydässä ruokailemassa.

Myöhemmin hinattiin Kadett Traktorilla talon konesuojaan. Kylmä sekin oli mutta siellä oli öljylämmitin. Sillä sulateltiin auto käyntikuntoon ja tenua lisättiin bensiiniin runsaasti. Yöksihän me sinne sitten jäätiin ja monet sukulaisjutut kerittiin talon nuoren väen ihmeeksi kertomaan. Sukulaisreissu sekin. Kyseinen tyttöystävä on jo edesmennyt mikä hieman surettaa.

Se on täällä meillä päin hieman hankalaa mennä mihinkään ettei olisi serkku tai ainakin serkunserkku.
tallennettu
I.H.

Viestejä: 1 227



« Vastaus #28 : Tammikuu 25, 2019, 12:45:46 »

Tervehdys, tuollaisella apuvirtaa 12V / 200A, starttaamista en ole kokeillut, lataa kännykät ja tabletit kätevasti, toimii myös taskulamppuna. Louis:in tuotteita, maksoi n. 90€ toimituskuluineen.


* 20190125_093949.jpg (55.31 kilotavua, 425x239 - tarkasteltu 69 kertaa.)

* 20190125_093949.jpg (55.31 kilotavua, 425x239 - tarkasteltu 46 kertaa.)
tallennettu

Titaniumin kuski
rikugien

Viestejä: 13


Breva V1100 2005


« Vastaus #29 : Tammikuu 29, 2019, 08:22:31 »

Tervehdys, tuollaisella apuvirtaa 12V / 200A, starttaamista en ole kokeillut, lataa kännykät ja tabletit kätevasti, toimii myös taskulamppuna. Louis:in tuotteita, maksoi n. 90€ toimituskuluineen.
Minulla samanlainen ja ostopaikkakin sama. Kulkee aina Brevan satulan alla siellä syvässä sivulokerossa. Talvella kulkee autossa mukana. Kahdesti olen auton tuolla käynnistellyt. Eilen aamulla katsoin ulkolämpömittaria ja -30 astetta näytti. Autolla olen ajanut alkuvuoden pätkäajoa. Kävi mielessä, että olisi pitänyt laittaa auton akku yöksi laturiin. Letkulämmitin kahdeksi tunniksi päälle ja kokeilu: lyhyt automaattihehku ja startti. Mersussa startin pituuteen ei voi vaikuttaa. Virta-avainta käytetään oikealla ja auto tekee lopun. Startti pyörähti ehkä alle sekunnin kerrallaan. Muutama starttiyritys ja sitten akku loppu.
Ajattelin, että startit on herkistelleet paikkoja. Tuo kyseinen vara-virtalähde akun napoihin kiinni ja auto ensimmäisellä käyntiin. Kyseessä M-B W204 C220 cdi. Auto ja akku on kunnossa. Akkua en vaan ollut ladannut
tallennettu

Breva V1100 2005
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!