Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Tammikuu 18, 2019, 12:11:50 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Apuvirtaa  (Luettu 501 kertaa)
Pekka

Viestejä: 1 798



« Vastaus #15 : Joulukuu 29, 2018, 17:18:35 »

Tätäkin katselin mielenkiinnolla: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectID=2142076
Periaate on erikoisen kuuloinen: latautuu tyhjentyneen akun jäännössähköllä ja sen jälkeen onkin voimaa jo käynnistykseen. Saako tästä ikiliikkujaan käyttövoiman?
Muutoin näistä kondensaattoreista ei ole mitään iloa.

Onhan siitä iloa. Kun ensin on leiripaikalla käyttänyt  akusta Ah:t ilmapatjan täyttöön, puhelimeen, tietokoneen lataukseen ja telttavaloon,
saa sieltä tuon avulla vielä imuroitua sähköä moottorin starttaamiseen. Jos apukäynnistintä olisin hankkimassa, kondensaattori  apukäynnistin
olisi aika vahvoilla.
Hyvässäkin lyijy-käynnistinakussa voi olla vielä 1/3 kapasiteetista jäljellä, moottorin käynnistämiseen se ei yleensä enää riitä kun napajännite
putoaa käynnistyksen ajaksi liian alas.

Mitä litiumakkujen DIY-rakentamiseen tulee, pitää tietää mitä on tekemässä. Olen pilalle menneitä purkanut ja jäljellejääneistä ehjistä
kennoista kasannut "uusia". Kädentaitoja omaavalle ei suorituksena ole kummoinenkaan. Joissain akuissa kennojen liittimet ovat alumiinia.
Niiden uudelleen liittäminen voi olla hankalaa.
LiPo ja LiFe akkujen turvallisen käyttöön ja kunnonvalvontaan on hyvä apu sellainen laturi, mikä näytöllään (tai tietokoneeseen kytkettynä)
kertoo akun kunnosta, latauksen aikaisista tapahtumista ja latauksen lopputuloksen.
Toisaalta valmiita akkuja on saatavilla valtava määrä erilaisia ja kokoisia. Ei niitä itse tarvitse koota kuin ihan erikoistapauksiin.
Yksi esimerkki kotimaankaupasta.
https://www.verticalhobby.com/kauppa/lipo-akut-c-208_51_1.html
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
motomatti

Viestejä: 10 179


« Vastaus #16 : Joulukuu 29, 2018, 20:16:38 »

En ole ryhtynyt puuhaamaan akkujen kanssa. Olen ostanut aina uuden. Joskus on tarvinnut viedä vanha malliksi.
Tästä olen niitä noutanut kun "pojat" ovat niitä rakentaneet. Alle akku per vuosi. Sitä myöden kuin laitteista akut heittävät veivinsä. Tietokoneisiin, pölynimuriin, valaisimiin ja muihin pienlaitteisiin kuten ruohonleikkuriin. https://www.a-paristopiste.fi/

Toinen paikka on on Akkupojat josta on neuvottu oikeille teille: http://www.akkupojat.fi/Myymalat/Tampere/1781344.html

Pääasiassa olen ajoneuvoakut kuitenkin ostanut Biltemasta ja ovat kestäneet käyttöä oikein hyvin. Parhaimmillaan toistakymmentä vuotta. Ongelma on lähinnä se että käyttö on toisinaan hyvin vähäistä. Siitä akut ei tykkää.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 177



« Vastaus #17 : Joulukuu 29, 2018, 21:01:44 »

.

Mitä litiumakkujen DIY-rakentamiseen tulee, pitää tietää mitä on tekemässä. .

Tämä juuri. Itse tehtyjen, hölmöjen akkujen lisäksi suurimpia alan tulipaloja aiheuttavia syitä lienee tökeröt omavalmisteet ohjainpuolella.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Pekka

Viestejä: 1 798



« Vastaus #18 : Joulukuu 30, 2018, 18:04:53 »

Minkähänlainen olisi "hölmö akku"?
En olisi huolissani omatekoisten suhteen. Kaupasta litiumakkuja, niistä käyttövoimansa saavia koneita ja leluja
kannetaan joka kotiin. Jos jotain ongelmaa tulee, se todennäköisesti ilmenee tavalliselle kuluttajalle myydyssä
laitteessa.
Litiumakkuja on käytössä paljon hyvin tuloksin, siihen nähden on pieni riski sille että, jotain sattuisi omalle kohdalle.

Aiemmin käytössä ollut metallihybridi akkukemia on turvallisempi, koska elektrolyytti on vesiliukoinen. Se ei voi
syttyä itsestään palamaan. Mutta on energiasisällöltään huonompi.
Litiumakku sen sijaan sisältää kaiken palamiseen tarvittavan. He ketkä litiumakkujen kanssa harrastavat, tietävät
olla varovaisia. Litiumakun turvallinen toimintaikkuna on melko tiukka ja jo sen rajojen tavoittelusta voi syntyä savua ja liekkejä.
Tavallinen kuluttaja pärjää sillä kun lukee käyttöohjeen ja noudattaa sitä.

Jos kuitenkin sattuu, että litiumakku tai sen sisältämä laite syttyvät palaman, paras sammutusaine on vesi.
Palavaa litiumakkua tai sen sisältämää laitetta ei kannata siirtää vaan sammuttaa se palopaikalla jos mahdollista.
Palavasta akusta voi lentää palavia roiskeita siirtelijän silmille.
Linkin jutussa ammattilaiset testaavat sähköauton akun sammuttamista. Samat perusasiat toimivat pienempienkin
litiumakkujen kanssa.
https://pelastustieto.fi/pelastustoiminta/operatiivinen-toiminta/litiumioniakut-autopalossa/
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
TunturiTT

Viestejä: 10 177



« Vastaus #19 : Joulukuu 30, 2018, 22:11:40 »

Tarkoitan niitä, joita kasaillaan sen suuremmin ymmärtämättä, mitä tehdään. Kun akkua kuormitetaan, virrat ovat suuria. Liuskojen kolvausten tulee olla kunnollisia ja valittujen osien tilanteen tasalla.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!