Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Marraskuu 29, 2020, 13:14:58 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: https://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: California Adamant ryhtyi syömään öljyä  (Luettu 2614 kertaa)
motomatti

Viestejä: 11 301


« : Lokakuu 31, 2018, 22:50:13 »

Uskottava se on että vanha on vanha ja vähän väljä. Jouduin vaihtovälillä lisäämään kaksi desiä öljyä. Ennen ei ole tarvinnut. Pitänee tehdä osittainen koneremontti. Kansiremontti ja uudet männänrenkaat.
http://www.motomatti.fi/2018/10/california-adamant-moottorioljya-piti.html

Tämä oli ensimmäinen havainto: http://www.motomatti.fi/2018/10/california-adamant-antaa-savumerkkeja.html
tallennettu
GuzGuz

Viestejä: 1 564



« Vastaus #1 : Marraskuu 01, 2018, 16:26:22 »

Vanhat ja väljät kuluttaa enemmän voiteluaineita ja ehkä polttoainettakin.
Ei toi pari desiä/ 5000km kuulosta kovin suurelta.
EV:ssäni on nähtävästi mennyt pari/ kolme desiä kanssa konepuolella viime vaihdoissa, tosin 10.000:n vaihtovälillä ja aika epämääräinen mittaus ulos lasketuista.
Ei savuta, eikä ole tarvinnut lisäillä öljyä huoltojen välillä, 3l tilavuus tosin on suvaitsevaisempi öljymäärälle.
Laatikko hukkaa kanssa jonkun verran, desin pari.
Mielenkiintoista minne kun ei kardaaniin tule ja kytkintilakin on kuiva, olisko huohotin jotenkin jumissa koko ajan auki asentoon, ei kyllä mitään läikkiäkään alleen jätä..?
 
Savutus.
Männänrenkaista ohi ja ehkä venttiileissäkin vuotoa lienee savuttamaan klassisia aiheita.
Eikös puristuspaineet kerro asiasta auttavasti?
Amatöörinä hyvää opiskelellaan aiheesta kyselen...

Itseltäni meni viikonloppuna n 6l viinimaisteluissa hyviä punkkuja kun asiantuntijat laittoi koemaistajaksi ja 3dl oliiviöljyä kun piti kokkailla vieraille, oma huohotus ei ollut ainakaan tukossa maanantaina..
tallennettu
motomatti

Viestejä: 11 301


« Vastaus #2 : Marraskuu 01, 2018, 21:32:24 »

Tänään oli hyvä ajosää. Käynnistys alle 10 asteen aamulämmössä antoi taas hieman sinistä savua. Nythän öljyä oli se 2 desiä enemmän eli öljytaso noin kolmanneksen öljytikun ylämerkistä alaspäin.

Ajelu sujui hienosti jos ei ota huomioon yhtä kloppia maasturilla joka kiilaili. Muutamia maisemakuvia tuli otettua. Harmaan sävyjä melkoisesti muuallakin kuin pakokaasuissa. Jotenkin olemassa olevat väritkin haalistuivat. http://www.motomatti.fi/2018/11/california-adamant-viimeinen-syysajo.html

Loppupäivä meni Kerholla asennellen Centauron maalattuja pakoputkia paikoilleen. Siitäkin on juttua blogissani. Lopuksi perinteinen torstain Kerhoilta Kerholla. Baari oli auki. Paljon porukkaa paikalla.

tallennettu
ALi

Viestejä: 932



« Vastaus #3 : Marraskuu 06, 2018, 12:46:46 »

Aikas viileänä näkyy Adamantin kone käyvän, jos 68° paikalla ja ~50° korvilla ajossa.
Sunnuntain 7-9° kelissä kävi Nevadani kone ajossa 87-89° lämmöllä (pa E85).
Muutama minuutti paikoillaan tyhjäkäyntiä, niin lämmöt sai siitä nousemaan yli 100°.

Hyvin on MM tallentanut syksyn tunnelmia kuvillaan blogissa !
tallennettu

motomatti

Viestejä: 11 301


« Vastaus #4 : Marraskuu 06, 2018, 13:36:55 »

Hyvin olet saanut käymään E85:lla jos lämmöt nousivat mainittuihin lukemiin.
Itse ajelin kolmisen vuotta alkoholikäyttöisellä Guzzilla mutta kylmät säät olivat sille liikaa. Kävi kovin kylmänä se ja oli matalilla lämpötiloilla kylmäkäynnistäminen toisinaan työn takana.
Jos seoksen sai sille tasolle jossa etanoli kävi riittävän kuumana niin tehontuotto oli vähäisempää. Laitoin ahtimen niin se korvasi tehonpuutteen. Myös lämmöt kohosivat. Mutta homma ei ollut taloudellisempaa kuin bensiinillä joten siirryin bensiinikäyttöön, E10, ja lämpöongelmat katosivat. Mutta ilman ahdinta se kävisi lylmänä bensiinilläkin.

California Adamantiin olisi tarkoitus tehdä koneen vaihto tai remontoida nykyinen männänrenkaiden ja kansitöiden osalta.

Teen jossain välissä koneremontin kyseiseen pyörään ja kokeilen vielä uudelleen. Lisäksi sen moottorinohjaukseen (MehaSquirt) on tullut lisätiedostoja nimenomaan etanolikäytölle.

Kiitos vain. Kuvia ei koskaan tule otettua liikaa. Nykytekniikalla se tulee lisäksi halvaksi.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 927



« Vastaus #5 : Marraskuu 06, 2018, 13:43:59 »

Aikas viileänä näkyy Adamantin kone käyvän, jos 68° paikalla ja ~50° korvilla ajossa.
Sunnuntain 7-9° kelissä kävi Nevadani kone ajossa 87-89° lämmöllä (pa E85).
Muutama minuutti paikoillaan tyhjäkäyntiä, niin lämmöt sai siitä nousemaan yli 100°.

Hyvin on MM tallentanut syksyn tunnelmia kuvillaan blogissa !

Onko sulla minkälaisia muutoksia lämmön nostoa varten?
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
ALi

Viestejä: 932



« Vastaus #6 : Marraskuu 06, 2018, 14:11:09 »

Onko sulla minkälaisia muutoksia lämmön nostoa varten?
Täysin tehtaan vakio pyörä ilman mitään mekaanisia muutoksia.
( vain tahna-nokare on lisätty lämpöanturin juurelle, jotta lämpötieto on relevanttia )
E85 käyttöä varten on polttoaineen syöttöä 32% ja sytytysennakkoa 5° lisätty.
Neljä kesää nyt ajettu E85:llä, eikä etanolista ole aiheutunut haittavaikutuksia.
Kulutus on lisääntynyt 30% sen oltua bensalla 3,8-4,2 L/100km ja nyt E85:llä 5-5,5 L/100km.
Ulkoilman lämpötilalla ei ole ollut kulutukseen mainittavasti vaikutusta.
tallennettu

TunturiTT

Viestejä: 10 927



« Vastaus #7 : Marraskuu 06, 2018, 14:48:52 »

Se on varmaan tuo ennakko mikä auttaa. Sitähän se taitaa tenu vaatia mutenkin toimiakseen optimaalisesti. Kerkeää palamaan.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
ALi

Viestejä: 932



« Vastaus #8 : Marraskuu 06, 2018, 16:51:22 »

Lämpö tekee hyvää öljyille sekä voitelulle ja olen pitänyt öljynvaihtovälin myöskin vakiona.
Öljy on kirkasta, eikä haise viinalle. Samoin venttiilikopat ovat aina olleet sisältä puhtaat.
Tyhjäkäynnin sytytysennakko (jolle on oma kartta) on edelleen tehtaan vakio arvoissa,
kun olen ajatellut että sen mukaan lambda anturi pysyy paikallaan sopivasti lämpimänä.
Alku aikoina (ekana kesänä "?") annoin kylmän moottorin lämmetä pari minuuttia ennen ajoa,
mutta turhaa oli se (?) ja nykyään tulee lähdettyä liikkelle ilman joutilasta seisoskelua.

Olen halunnut pitää muuutoksen hyvin simppelinä ja kerryttää ennemminkin käyttökokemusta.
Perstuntumalla veikkaisin, että lisärikastuksesta (32%) saisi pienellä optimoinnilla paremmankin.
Koneen lämpötilaa seuraten 0°c +35% lisärikastus ja siitä asteittain laskien 100°c 25%:een.
Hyötynä olisi kulutuksen väheneminen eli käyttöä helpottava toimintasäteen kasvaminen.
Nyt on vaan tullut mentyä tyytyväisesti "If it ain’t broke, don’t fix it !" ajatuksella  Cool
tallennettu

motomatti

Viestejä: 11 301


« Vastaus #9 : Marraskuu 06, 2018, 18:57:10 »

Tuon jo paljon ajetun California Adamantin koneen puristukset mittasin taannoin. Hieman alle 9 molemmissa. Viittaisi jo lievään ohivuotoon ja se osaltaan selittäisi kylmänä käyntiä. Siksi on tehty jo korvaava kone valmiiksi joka vastaa uutta.
Silti mieluiten tekisin koneremontin nykyiseen koneeseen. Ns. puoliremontin eli uudet männänrenkaat ja kansiremontti. Ohessa jakoketjun vaihto. Kansiremontti kahteen kanteen, jos venttiileitä ei tarvitse uusia, maksaa noin 150€ ja männänrenkaat alle satasen molempiin mäntiin. Jakoketju noin 50€. Lisäksi muutaman kympin tiivisteet. Osa- ja työkulut noin 400€ korkeintaan.

Purkamiseen menee reilut pari tuntia. Kun kunnostetut osat ovat läsnä niin pari tuntia ja kone on taas ajokunnossa. Vain polttoainetankki pitää ottaa pois remontin ajaksi. Jakokejun vaihto on isoin homma. Samalla se voi ottaa aikaa runsaastikin jos siellä on enemmän sanomista kuten välystä öljypumpussa.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 927



« Vastaus #10 : Marraskuu 06, 2018, 19:11:43 »

Lämpö tekee hyvää öljyille sekä voitelulle ja olen pitänyt öljynvaihtovälin myöskin vakiona.
Öljy on kirkasta, eikä haise viinalle. Samoin venttiilikopat ovat aina olleet sisältä puhtaat.
Tyhjäkäynnin sytytysennakko (jolle on oma kartta) on edelleen tehtaan vakio arvoissa,
kun olen ajatellut että sen mukaan lambda anturi pysyy paikallaan sopivasti lämpimänä.
Alku aikoina (ekana kesänä "?") annoin kylmän moottorin lämmetä pari minuuttia ennen ajoa,
mutta turhaa oli se (?) ja nykyään tulee lähdettyä liikkelle ilman joutilasta seisoskelua.

Olen halunnut pitää muuutoksen hyvin simppelinä ja kerryttää ennemminkin käyttökokemusta.
Perstuntumalla veikkaisin, että lisärikastuksesta (32%) saisi pienellä optimoinnilla paremmankin.
Koneen lämpötilaa seuraten 0°c +35% lisärikastus ja siitä asteittain laskien 100°c 25%:een.
Hyötynä olisi kulutuksen väheneminen eli käyttöä helpottava toimintasäteen kasvaminen.
Nyt on vaan tullut mentyä tyytyväisesti "If it ain’t broke, don’t fix it !" ajatuksella  Cool

Serkulla on paljon kokemusta viina-autosta ja niissä tahtoo riittävillä rikastuksilla tulla pirtelö-öljyä. Varsinkin talviajossa.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
ALi

Viestejä: 932



« Vastaus #11 : Marraskuu 07, 2018, 21:20:20 »

Menee (taas  Virnistää ) jo topicin aiheesta melkolailla sivuraiteelle, mutta
  ...
Serkulla on paljon kokemusta viina-autosta ja niissä tahtoo riittävillä rikastuksilla tulla pirtelö-öljyä. Varsinkin talviajossa.
Startti-rikastusta ei E85 tarvitse paria-kolmea minuuttia kauempaa, kun se jo palaa normaalilla seos-suhteella.
Olettaisin tässä siksi tuon "riittävillä rikastuksilla" viittaavan moottorin tehokkaammaksi virittämiseen.

1) Säädöissä ei kannattaisi mennä kovin rikkaalle (AFR alle 8.5/E85), vaikka sieltä tehoa vielä kyllä irtoaakin.
Tehopenkissä huipputeholle haetut säädöt eroavat usein liiaksi tavalliseen (varsinkin talvi-) ajoon sopivista.
Talvella laiha seos tarjoaa monta etua (kuumempi moottori ja pienempi kulutus) vaikkakin max-tehon kustannuksella.

2) "Pirtelö-öljy" voi viitata myös kylmän ulkoilman ajamiseen (liikaa) kampikammion läpi imusarjaan.
Näin ei pitäisi olla vakiossa ja ehjässä huohotusjärjestelmässä (yl. lievästi ylipaineinen ja "suljettu"),
jossa öljylämmön tulisi nousta viileässäkin yli etanolin 78 °C kiehumispisteen (kuten Nevadassani),
jolloin huohotusjärjestelmän uloshengitys pikemminkin kuivaa, kuin kostuttaa kampikammiota ja öljyjä.
  ...

ps.  Ajan myötä sitä on alkanut suhtautua toisen käden "tietoihin" aika suurella varauksella.
Usein tuoreissakin käsityksissä kuvastuvat muutamat huonot kokemukset vuosia tai vuosikymmeniä aiemmin.
( https://etanoliautoilijaksi.fi/kysymyksia-vastauksia-ja-myytteja )
Kukapa meistä nyt ei mm. näitäkin jo menneitä muistaisi:
-  kärjettömien sytytysten tullessa autoihin niitä pidettiin epäluotettavina - mekaniikkaa sen olla pitää.
-  elektronisten polttoaineruiskutusten tullessa ei sen uskottu autossa kauaa kestävän - kaasari se olla pitää.
-  E85 tullessa -> "voi syövyttää moottorin" julistivat jopa VTT, Autoliitto ja Trafi - no tietysti.
   Nyt Trafi jopa maksaa 200 € tukea, kun 2006 tai vanhemman bensiiniauton muutoskatsastaa E85:lle.
   Useat tutkimukset, vuosien käyttökokemukset, kotimainen laitevalmistaja ja EU taisi sekin potkia Berneriä persuksille.
tallennettu

TunturiTT

Viestejä: 10 927



« Vastaus #12 : Marraskuu 07, 2018, 22:25:00 »

Juu, hänen harrastamansa Saabit pitävät yleensä pellin alla ihan kelvollisia tehofiguureja. Parhaillaankin käyttiksenä yksi +400hp.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
ALi

Viestejä: 932



« Vastaus #13 : Marraskuu 07, 2018, 23:28:58 »

Woimaa siis on  Järkyttynyt. Sellaiset hevoset tarjoaakin jo iloista ja reipasta menoa  Näyttää kieltä
Ja silloin puhuttaa jo muukin, kun parin desin lisäys öljyä kerran kesässä  Virnistää Virnistää
tallennettu

GinTurismo

Viestejä: 242



« Vastaus #14 : Marraskuu 08, 2018, 08:32:11 »

Kuinkaas paljon Guzzin koneella voidaan yleensä ajaa ennenkuin tulee isompi koneremppa eteen ?

Joskus täällä taisi olla juttua että rikki bensassa tekee hallaa nicasil-pinnoitteelle, että periaatteessa koneiden pitäisi sen puolesta nykyään kestää paremmin.
tallennettu

Vielä yksi GT, kiitos.
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!