Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Marraskuu 18, 2018, 23:18:47 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vielä kerran Moto Guzzi  (Luettu 2635 kertaa)
motomatti

Viestejä: 9 981


« Vastaus #45 : Marraskuu 04, 2018, 19:54:08 »

Lainaus
Tässä kopan tiivistyksessä oli kyllä menty maksimaalisuuteen. Koppa liimattu ja pultit lukitteella kiinni.

Olen kuullut usealta tahoilta mutta vasta aivan viime vuosina että Guzzeissa pitää kaikki ruuvit laittaa lukitteella kiinni.
 Kuulemma putoilevat kun moottori tärisee niin kovin.
Pidän tietoa kummallisena. Ei omistani ole ruuveja tippunut. Pakoputken klemmarit ja juurimutterit ovat joskus löystyneet mutta se johtuu lämpölaajenemisesta ja menee ohi kun käyttää asianmukaisia aluslaattoja tai yleensäkin jonkinlaisia prikkoja. Huollon yhteydessä voi tarkistaa kireyksiä eikä se tarkoita että käännetään tiukemmalle vaan todetaan onko löystynyt ja jos ei ole löysä niin ei tarvitse tehdä mitään.

Toki sellaisiakin osia on jotka laitetaan keskilujalla liimalla kiinni mutta ne eivät tule vastaan kuin silloin kun pyörää on jo tarvinnut purkaa tavanomaista enemmän. Voimasiirron ja moottorin akseleissa voi lukitetta käyttää. Tosin niissä on useissa myös lukittavat aluslaatat.

Hifistelijöille kerrottakoon että useimmille Guzzin kiinnitysosille on annettu kiristysmomentit. Joillekin vain kiristyksen ylä- ja ajaraja. Eli pitäisi osua tietyn toleranssin sisään.
Riippuu hieman tiivisteistä mutta sylinteripulteille olen pitänyt tapanani tehdä remontin vuoksi muutaman tuhannen kilometrin jälkeen jälkikiristyksen vaikka ohjeistus sitä pyydäkään. Onnistuu samalla kun säätää venttiilitkin. Ensin kiristys, sitten säätö. Athenan tiivisteisiin en kovin luota mutta Centauro-merkkisillä olen kasaillut useampia toimivia koneita.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 981


« Vastaus #46 : Marraskuu 04, 2018, 21:25:09 »

Semmonen poikkeus on GT:ssä että pyöränlaakerit eivät ole kuulalaakereita vaan kartiorullalaakereita. Niitä voi säätää sitä myöden kuin kuluvat. Lisäksi kestävät huomattavasti paremmin jos on vaikka sivuvaunu matkassa.
tallennettu
MarkkuEVP

Viestejä: 781


Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy


« Vastaus #47 : Marraskuu 07, 2018, 20:34:59 »


Noniin
S&D:n kuvissa kyllä kuulalaakerit... no katsotaan kun avataan. Tänään säädin venttiilit. Ei näytä olevan S / D merkkejä, mutta yläkuulokohtaa ja viivoja seuraillen säädöt saatiin kohdalleen. 
Vasemman pytyn imuventtiili nippa-nappa kantoi muut hieman isohkoja. Mietityttää onko 0,4 mm paperi liian ohut ventiilikopan kanteen ?. Yhdestä kopan pultista oli M6 kierre mennyt, mutta mahdollista oli saada vastamutteri siihen.  Sillä mennään.  On roimat öljykanavat venttiilikopille... ainakin 10 mm  Virnistää

Mr
tallennettu

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää
motomatti

Viestejä: 9 981


« Vastaus #48 : Marraskuu 07, 2018, 21:08:38 »

Voipi olla että nykyään tarjotaan korvaavaksi kuulalaakereita. Omassa ja kahden kaverini GT:ssä ja Californiassa oli kartiorullat. Niitä pystyi säätämään. Asialla ei ole suurtakaan merkitystä nykyään. Varsinkaan soolopyörässä. Itsekin laitoin myöhemmin kuulalaakerit.

Kierre lienee mennyt sylinterikannesta eikä kopan kiinnityspultista? Helpoin ja varmin on laittaa Helicoil tilalle.

0,4 mm:n tiivisteen vahvuus on varmasti riittävä. Jos kopan tiivistepinta on suora eikä kannen puolelta ole kierteitä noussut niin tiivis on. Jos on muotovirhettä niin oikaisuhionta on paikallaan. Niitä ruuveja ei kovin tiukkaan pidä vääntää.

Tarkoitatko jakopään takaa koneen keskilinjalta saman banjoruuvin alta lähteviä kahta putkea? Alkuperäinen on kokonaan metallinen ja ulkomitta putkella alle 6 mm. Sitä kautta tulee painevoiteluöljy venttiilikoneistolle.
tallennettu
MarkkuEVP

Viestejä: 781


Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy


« Vastaus #49 : Marraskuu 07, 2018, 21:56:32 »

Juu... klimppejä aivoissa. Primaspania varmaan pitää ottaa lisää Hymyilee leveästi Hymyilee leveästi
Huohotinputkistoa ... Keskilinjalta tulee sylinterin etulinjaan voitelu.
Kierre kopan yläpuolelta josta kuusioruuvi tulee läpi.

Mr
tallennettu

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää
MarkkuEVP

Viestejä: 781


Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy


« Vastaus #50 : Marraskuu 09, 2018, 11:58:41 »


Nyt otti ohraleipä !
Öljyt sain pois kun aikansa rassasin poistoreikää, mutta uuden öljyn saaminen tilalle tuli ongelmaksi.
Yläpään tulppa ei lähtenyt irti, vaan löystyi ja patruuna pyörii sisällä mukana. Kiinni ei saa yläkolmion välistä kun on peltisuoja ja kumia ettei paljon lämmitelläkkään voi.
 Peltisuojuksia ei saa pois ennenkuin tulppa on irti. Avainkoko 36... lähtisikö iskumutterivääntimellä ? . Alakautta saisi jos M5 mm reijästä saisi jotenkin sisään..
Onko tuo patruuna jotenkin kiinni sisältä ?

Mr
tallennettu

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää
motomatti

Viestejä: 9 981


« Vastaus #51 : Marraskuu 09, 2018, 12:29:46 »

Valitan, mutta en saanut oikein käsitystä tekstistäsi.

Oletan että kyse on etujoustintuista eli teleskoopista tässä tapauksessa?

Sinne poistoreiän ruuvin taa se sakka keräytyy eikä oikestai lähde pois kuin huuhtelemalla tai purkamalla koko keulan.

Jos yläpään "mutteri" pyörii tyhjää se tarkoittaa sitä että teleskoopin sisäputken yläpään kartio ei ole yläkolmion vastaavassa kartiossa tiukasti kiinni. Sisäputki siis pyörii tyhjää sekä ylä- että alakolmiossa. Sitähän ei suojapellityksen vuoksi näe.
Suosittelen alakolmiossa olevan sisäputken kiristyspultin kiristämistä niin että sisäputki ei enää pyöri. Silloin yläpään tulppa irtoaa eikä pyöri tyhjää sisäputken kera.

Suosittelen keulan purkamista, pesua, tiivisteiden kunnon tarkastusta/uusimista ja kokoonpanoa. Sama myös ohjauslaakerille on helppo tehdä kun teleskoopit ovat irti.

Etujouset voivat olla hieman painuneet niin niiden jatkeeksi voi laittaa holkin sen mukaan kuinka paljon haluaa niitä jatkaa. Tosin uudet jousetkaan eivät maksa kuin reilut kaksikymppiä parilta.

Keulaan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota siksi että sen kunto ratkaisee paljon kuinka hyvä pyörän ajettavuus on.

tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 965



« Vastaus #52 : Marraskuu 09, 2018, 13:32:05 »

Onko tuossa siis muuten tavallinen teleskooppi, mutta yläpään pinch-pultit on korvattu kartioilla?
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
MarkkuEVP

Viestejä: 781


Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy


« Vastaus #53 : Marraskuu 09, 2018, 15:20:17 »

Juu etujouset kyseessä ja kartio teleskoopin yläpäässä. Tosiaan ...alakolmion pultit löysällä !.  Kun ei päässyt näkemään, niin ei tullut edes mieleen. Täytyy koittaa kiristää ja sitten purkuun kun saan mutterin irti.  Onneksi tuli kysyttyä  Virnistää
En ihmettele ettei ole saatu kunnolla kiristettyä kun on kiinnitelty vilkuista lähtien kyseiseen teleskoopin kiristyspulttiin.

Mr
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 09, 2018, 20:42:18 kirjoittanut MarkkuEVP » tallennettu

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää
motomatti

Viestejä: 9 981


« Vastaus #54 : Marraskuu 09, 2018, 15:55:29 »

Onko tuossa siis muuten tavallinen teleskooppi, mutta yläpään pinch-pultit on korvattu kartioilla?

Yläkolmio on tavanomaista laajempi teräslevy. Ei diagonaalipultteja vaan lyhyet kartiot. Ohjauslaakerin säädössä pitää alakolmion pulttien olla auki koska yläkolmio ei luista kartioissaan

Teleskoopin sisäputki ei ole kromattu vaan on varsin tavallisen näköinen teräsputki ja usein myöls hyvin ruostunut kolmioiden väliseltä alueelta.

Lisäksi rakenne on sellainen että yksin kokoonpannessa ei tahdo kolmaskaan käsi riittää vaan tarvitaan se kuuluisa koukku myös. Helposti tulee vaurioita suojapeltien pintaan.

Sama rakenne on matkittu osaan 1400-sarjan pyöriä. Tosin ilman kartioita. Hankalaa oli sen kanssa yksin puljata kun käytin keulan irti. Onneksi ovat pulverimaalatut osat niin eivät naarmuuntuneet helposti. Ensi kerralla olen viisaampi ja suojaan osat paremmin.
tallennettu
MarkkuEVP

Viestejä: 781


Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy


« Vastaus #55 : Marraskuu 10, 2018, 15:18:16 »

Taitaa tulla jatkoromaani ketjusta. Tänään Biltemasta 36 mm hylsy ja räikkälenkki 19 mm.  Takuu 10 vuotta eli elinikäinen  Hymyilee leveästi
Kiristin putket alakolmiosta ja hylsyräikällä yritin avata yläpään tulppaa....ei liikahtanutkaan. Onneksi rengasavaimessa oli 1/2" neliöavain.
Rengas haarainvälissä lukittuna väänsin ja peräsuoli pullahti ainakin tuuman ulkona ennenkuin paukahti.

Muistaako kukaan että pitääkö tulpan alla olla "prikka" ?  Stein & Dinsen kuvassa on kapea aluslevy... vai onko se V7 - malliin ? . Tietenkin tulpista puuttuivat o-renkaat.
Näyttää siltä että kartiot ei kiristy näillä osilla. Selventäviä kuvia facen puolella.

Mr
tallennettu

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää
GuzGuz

Viestejä: 1 469



« Vastaus #56 : Marraskuu 10, 2018, 17:16:54 »

On kyllä tiukassa putkien yläpään tulpat!
Muistaakseni 120ntm antavat kireyksille.
Se hirvittää kun alumiinia ainakin EV:ssä.
Ohut pahvi/ paperi tai mitä mahtuu holkin ja mutterin väliin ja paineilmaiskuvääntimellä ovat kyllä auenneet.
Tunnustan että hirvittänyt kun käsivääntömomenttiavaimella takaisin, ja olen hieman tinkinyt kireydesta kun pelkoa että kierteet pilalle ja johonkin 90nm taisin nykäistä viimeksi.
Siinäkin on kireyttä aikaslailla alumiinikierteille..

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2018, 12:36:48 kirjoittanut GuzGuz » tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 965



« Vastaus #57 : Marraskuu 10, 2018, 22:01:46 »

Jos on hyvin istuva avain, niin aika vähän on pelkoa ympäri pyörimisestä. Mutta näissä ylätulpissa on yleensä aika matala kanta. Jos hirvittää, niin kannattaa hioa hylsystä se helpotus pois, eli se pyöristys pois. On vakaampi mutterilla.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 981


« Vastaus #58 : Marraskuu 11, 2018, 10:22:53 »

TTT:n esitys työvälineen muokkauksesta on kannatettava. Sorvari sorvaa Bilteman hylsystä siivun pois helposti sillä se ei ole kovinkaan sitkasta terästä. Toinen vaihtoehto on hioa viistetty alue pois. Smirkelissä voi olla kova homma mutta jos on kulmahiomakone ja siihen katkaisulaikka ja hiomalaikka niin niillä saa tarkasti tehden viisteet pois mutta ulkoreunaan kannattaa tehdä pieni viiste ettei telo itseään hylsyn reunoihin.

Omassa "erikoistyökalupakissa" on useita lyhennettyjä ja pidennettyjä hylsyjä. Samoin madallettuja lenkkiavaimen lenkkejä, halkaistuja hylsyjä sekä muita "teurastettuja" työkaluja.

tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 981


« Vastaus #59 : Marraskuu 11, 2018, 10:48:45 »

Yläkolmion ja sisäputkien yläpään tulppien välin aluslevyjä en muista mutta saattoivat ne olla olemassa omassakin GT:ssä.
Asialla ei sinällään ole merkitystä vaan ajattelee siten että jos kartiot eivät kiristy niin asia korjaantuu kun laittaa riittävän paksut aluslaatat. Eikä olisi suuri ihme jos alkuperäiset aluslaatat olisivat kadonneet vuosien vieriessä. Suosittelen pronssisia tai muita ruostumattomasta materiaalista tehtyjä aluslevyjä. Ei ruoste jumita kun seuraavalla kerralla pitää aukoa. Lisäksi aluslaatan pehmeys tiivistää niin hyvin että kierteisiin ei pääse kosteutta.
O-renkaiksi sopivat tavalliset nitriilikumiset. Kierteisiin laittaisin alumiini- tai muuta vastaavaa pastaa.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!