Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Joulukuu 09, 2019, 01:22:52 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)  (Luettu 1312 kertaa)
TunturiTT

Viestejä: 10 598



« Vastaus #15 : Maaliskuu 22, 2019, 15:04:02 »

Ei kai tuon malliset ole valurautaa?
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Ikkala

Viestejä: 1 697



« Vastaus #16 : Maaliskuu 22, 2019, 16:16:53 »

Ei kai tuon malliset ole valurautaa?

Kyllä ne ainakin hienosti ottaa ruostetta. Brembon alkuperäispaloja mä olen noissa käyttäny ja mielestäni jarrut on hyvät.
tallennettu

Quota 1100 ES-99, cali 2 -86, calicafe 1100 -95, HD FLSTC -09, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06
Pekka

Viestejä: 1 892



« Vastaus #17 : Maaliskuu 22, 2019, 18:12:16 »

Ainakin tallikuvan Californiassa on valurautalaikat.
Suosittelen myöskin kokeilemaan niihin alkuperäisiä Brembon paloja.
Ja jos haluaa käyttää sintteripaloja ja parantaa jarruja runsaammin, löytynee eurooppalaisista purkamoista
nelimäntäiset satulat ja uudemman mallin rosterilaikat n.300 eurolla.
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
motomatti

Viestejä: 10 684


« Vastaus #18 : Maaliskuu 22, 2019, 19:13:10 »

Alkuperäisen kaltaisia levyjä on saatavissa sekä valurautaisina että ruostumattomasta teräksestä tehtyinä. Kummallekin levytyypille on omanlaisensa jarrupalat.

Levyt erottaa helposti toisitaan: rosteriset eivät ruostu kosteudesta vapaassa ilmanalassa kun taas valurautaiset ruostuvat jo kosteasta henkäisystä. Ymmärtääkseni alkuperäiset 80-luvun loppuun asti olivat valurautaa. Ehkä pitempäänkin. Omakohtaista tietoa 90-luvun alusta ei ole koska siihen aikaan en omistanut yhtään Californiaa.

Kiinnittäisin huomiota levyjen "kelluntaosien" kuntoon. Usein niistä osa osista puuttuu ja se voi aiheuttaa vakavan ongelman kesken matkan. Lautasjouset eli "Belleville"-jouset saattavat puuttua levyn kiinnikkeistä. Usein ovat ruosteessa.

Suurin syy etujarrujen toiminnan puutteissa on kaksimäntäisten satuloiden toisen puolen männän jumittaminen. Se pitää tarkistaa ja tarvitsessa korjata. Satulat ovat halkaistavia. Jumi aiheuttaa helposti vikaa jarrulevyyn.

Liitekuvassa on jousesta vain jälki jäljellä. Kyseinen levy toimittaa nykyään Enonkosken Hanhijärvellä verkonpainon tointa varsin tehokkaasti.


* Purkupyörä_oik_jarrulevy_jousi_kadonnut.jpg (20.01 kilotavua, 640x214 - tarkasteltu 58 kertaa.)
tallennettu
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #19 : Maaliskuu 22, 2019, 19:36:51 »

Kaikesta päätellen tässä -96 Mandellon hihnalta tullessa on valurautalevyt. Juuri noin, kostea henkäys saa pintaan ruosteen puhumattakaan pesun jäljiltä.
Kelluntaosat tuntuvat olevan kunnossa ja olenkin niitä vähän pyörittänyt etteivät ole jumissa tai epäsymmetrisiä. Ei vielä tullut sännättyä jarrupalakaupoille.
Jotenkin aavistelin, että uusia näkökulmia voi vielä tulla. Nyt aletaan olla aikalailla rajamailla mitä kannattaa muuttaa ja mihinkä saakka. Haluaisin pitää pyörän alkuperäisessä kunnossa. Josko mentäisiin yhdessä museorekisteriin 2027 Virnistää. Viimeisessä jarruremontissa tuli kevyesti hiottua etupään jarrulevyjä. Levyt ottavat aika tasaisesti nyt, mutta eivät virheettömästi. Uudet rosterilevyt voisivat olla osaratkaisu yhdessä tarttuvampien jarrupalojen.

 
tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
motomatti

Viestejä: 10 684


« Vastaus #20 : Maaliskuu 22, 2019, 20:53:54 »

Pitkäaikaisen kokemuksen valossa olen havainnut että valurautalevyillä saavuttaa edullisimmin hyvän jarrutuksen nautinnon.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 598



« Vastaus #21 : Maaliskuu 22, 2019, 21:12:59 »

Ainakin tallikuvan Californiassa on valurautalaikat.
Suosittelen myöskin kokeilemaan niihin alkuperäisiä Brembon paloja.
Ja jos haluaa käyttää sintteripaloja ja parantaa jarruja runsaammin, löytynee eurooppalaisista purkamoista
nelimäntäiset satulat ja uudemman mallin rosterilaikat n.300 eurolla.

Ok. Katsoin ensin, että on samat kuin Lariossa yms, mutta ovatkin ne kelluvat. Larion ja saman ajan Le Mansin (?) Levyt on jotain rosteriseosta. Niiden kanssa ei pidä oikeen mikään.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
TunturiTT

Viestejä: 10 598



« Vastaus #22 : Maaliskuu 22, 2019, 21:15:34 »

Parhaan saat, kun sovitat pyörään esim kultakeskiö-320mm kiekot, nelimäntäsatulat ja sintterit. Ja tietenkin hyvän pääsylkän. Ei vähän ebayta jne kollaamalla ole edes kallista.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Aapo

Viestejä: 535


« Vastaus #23 : Maaliskuu 22, 2019, 21:26:23 »

-85 Le Mansissa on ainakin valurautalevyt. Niissä toimivat erinomaisesti SBS:n keraamiset palat:

http://www.sbs.dk/choose-your-product?type=Motorcycle&make=MOTO-GUZZI&ccm=1100&model=California&year=1997
tallennettu
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #24 : Maaliskuu 23, 2019, 08:25:16 »

Taitaa nyt marssijärjestys mennä seuraavalla kaavalla: Valitsen laadukkaat (esim. Brembon) jarrupalat nyt näiden suositusten pohjalta ja ajan yhden kesän niillä. Arvioin sitten tilannetta uudestaan. Harmillista ettei edellisen talven jarruremontissa tullut rittävästi mietittyjä näitä jarrupaloja. Tuli riipastua käteen mitä nyt sattui Motonetista löytymään. Jos en väärin muista, ne olivat Lucaksen palikat. Kuvittelin, että laitetut teräspunosletkut niiden entisten kummiletkujen tilalle korjaavat teho-ongelman.  Yritän välttää ylikorjaamista tai liiallisia muutoksia. Tilanne jarrujen kanssa on jo entistä parempi ja nyt haetaan optimitehoa mitä tuon aikaisella jarrustolla voi saada aikaiseksi. Pitää kuitenkin ensi tehdä joku testijarrutus nykykunnossa tavalla, jonka voi toistaa. Torstaina tuli muuten vastaan tälle vuotta ensimmäinen moottoripyörä (Goldwing Virnistää) Jyväskylän tieliikenteessä.

Edellisen talven jarrurempassa purin jarrukengät niin useaan osaan kuin ne menee. Vaihdoin uudet tiivisteet mäntiin. Kaikki sylinteripinnat olivat moitteettomassa kunnossa pinnoitteita myöten. Myös jarrulevyt oli irti ja ne tuli tarkisteeua silmämääräisesti. Ainoa puute levyissä oli pienehköt urat otepinnoissa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2019, 07:14:42 kirjoittanut Olavi » tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!