Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Syyskuu 16, 2019, 19:03:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 6 7 [8]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 käynnistysongelmia  (Luettu 7415 kertaa)
TimoEv

Viestejä: 1 666


Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!


« Vastaus #105 : Elokuu 19, 2019, 10:12:22 »

Vuosia takaperin sattui käsiini starttiongelma. Se johtui startin "hiililevyn", eli sen päätykappaleen, jossa on hiilet jousineen kiinni, halkeaminen. Halkeama ei ollut suuren suuri, mutta jossain tärinän ja liikkeen kohdassa esti ajoittain sähkön kulkemisen. Ja minä koko starttia kaikella osaamisella vääntelehdin ees-taas. Ei onnistunut omin voimin, kun sähkökuvassa olikin kytkentä erilainen kuin luonnossa.
Paikallinen autosähköfirma hoiti asian tuossa tuokiossa.

Samoilla lämpimillä purin - puhdistin - voitelin - kasasin koko vekottimen. Sehän ei rasita kummallakaan tavalla; Ei fyysisesti, eikä henkisesti. 

Nää 12V vekottimet ovat joskus vekkuleita, kun tuo akkusähkö ei jaksa "hypätä"...
tallennettu
Junkers

Viestejä: 309


« Vastaus #106 : Elokuu 19, 2019, 22:55:45 »

Tänään noin +20 asteen lämpötilassa tehdyn lenkin jälkeen pyörä seisoi noin 20 minuuttia eikä enää lähtenyt starttinappulasta tulille. Samalla tuli testattua tuo Jukan edellä pohtima startin suojalevyn vaikutus asiaan. Suojalevyn poissaolo ei vaikuttanut asiaan mitenkään. Kun suojalevy oli poissa, oli starttimoottorin lämpötilaa helppo tunnustella. Turkasen kuumalta tuo vaikutti, lohkon lämpö tietysti johtuu hyvin vastakkain olevista metallipinnoista suoraan startin runkoon. Vain hetken sieti sormiaan startin pinnalla pidellä. Voisikohan startin lämpenemistä vähentää jollakin startin ja lohkon väliin laitettavalla lämpöä eristävällä tiivisteellä ?

Releen ääntäkin kuulostelin pihalla turhien käynnistysyritysten myötä moneen kertaan. Joka kerta starttia painettaessa kuului heti aivan pieni napsaus ja noin 5 sekunnin kuluttua toinen selvästi voimakkaampi napsahdus. Mitähän tuosta sitten voisi päätellä ?

Ei tämä homma vatvomisesta sen selkeämmäksi tule. Talven aikana täytyy tuo pakkokäynnistysnappula tällätä sellaiseen paikkaan, että satulaa ei tarvitse irroittaa nappulaa käyttääkseen.
tallennettu
egon

Viestejä: 795


« Vastaus #107 : Elokuu 20, 2019, 13:28:47 »

Jos rele napsahtaa, niin erittäin todennäköisesti siellä iskeytyy kärjet kiinni. ECU-vika on silloin todennäköisesti poissuljettu vaihtoehto. Kyllä seuraava askel on mielestäni tuo releen syöttölinjan sekä releen ja solenoidin välisen piuhan uusiminen. Vaikka se tuntuu hassunkuriselta, niin tekniikka vaan on joskus sillä tavalla oikullista. Jos startin lämpötilat nousee niin, ettei paljaalla kädellä viitsi sitä näpylöidä, niin kuumeneehan siellä solenoidin käämi kanssa ja käämin kautta menevä virta pienenee ja jos siellä on kierrosten lukumäärä nippa nappa riittävä, niin solenoidin vetäminen voi olla vähästä kiinni. Hiukan samaan oireeseen viittaa tuokin, että solenoidin puhdistaminen on tuonut avun joillekin.  Se, että hyppyjohdolla starttaa kuumanakin, kertoo siitä, että "normaalia" tietä pitkin tuleva tehoa syö välillä olevat resistanssit.  Kummallisinta tässä oikussa on se, että se vaivaa valkoidusti muutamaa pyörää ja muut toimii ihan hyvin.
tallennettu
Aapo

Viestejä: 529


« Vastaus #108 : Elokuu 20, 2019, 18:31:39 »

Koetapa kolauttaa sitä starttia releen ensimmäisen ja toisen naksauksen vlissä.
tallennettu
Jukka Laine
Administrator
***
Viestejä: 915


Kotirintamamotoristi


« Vastaus #109 : Elokuu 25, 2019, 07:26:02 »

Kuvitettu, rautalankatyyppinen piuhanuusintaraportti olis kiva. Itte tuota rojektia meinasin puutarhurin talavitauon aikana teeskennellä.
Etelleen Breva toimii moitteettomasti, jotta starttihuolto häätyy ottaa vuosihuollon ohojelmaan kuitenki.
Tästä viestiketjusta on kyllä ollu hieno apu. En lakkaa ihhailemasta tätä foorumia.
tallennettu

Jukka Tuusulasta, Breva 850.
Verta pakkiin hallitusti!
isobreva

Viestejä: 45



« Vastaus #110 : Elokuu 27, 2019, 15:18:08 »

Moi!
Minullakin Breva 1100;ssa sama ongelma ollut miltei alusta lähtien, kun pyörän ostin (2006). Laitoin Brutal-startin myön satulan alle ja sillähän se pelittää.
Kuitenkin keväällä luin ulkomaisesta artikkelista, että kun painat starttinappulaa heti virtojen päällekytkemisesn
jälkeen naps-naps-naps-menetelmällä, ennenkuin tsekkausrutiini alkaa, niin käynnistyy eikä turhia varoitusvaloja jää palamaan,
kuten omalla kohdallani satunnaisesti SERVICE-punainen päälle.
Koko kesän olen saanut nauttia huolettomista starteista ilman startin naksuttelua ja hölmöä oljynmäärän/-paineen tuottamaa
punaista varoitusta  Virnistää
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 582


« Vastaus #111 : Elokuu 27, 2019, 22:44:34 »

Vanhasta muistista:
Pakkasaamuista tuli URGENT SERVICE varoitus 1100 Brevan näyttöön joka katosi kun matka jatkui. Toki tietokoneella, jonka tarkistuksen ja ilmoituksen kuittauksen kuka tahansa voi tehdä asianmukaisilla ilmaisohjelmilla, vika näkyi vikamuistissa vaikka ei enää uusintakäynnistyksen jälkeen mittaristossa eikä pyörä ylipäätään siirtynyt vikasietotilaan. Tyypillisesti merkkihuollossa nämä ilmoitukset kuitataan ja ne eivät enää näy käyttäjälle mikäli eivät uudistu.

Vikasietotilaan siirtynyt pyörä ei kestä paljoa matkanopeutta ja sen voi kuitata, mikäli vika ei ole enää päällä, sammuttamalla moottorin virta-avaimesta ja odottamalla muutaman sekunnin kunnes kuuluu releen naksaus. (Useita sekunteja) Sen jälkeen voi taas ajaa joko vikasietotilassa jos vika on edelleen päällä tai ihan normaalisti.

Pyörä suojelee itseään. Yleensä operaatioiden jälkeen jää, jos vikasietotila ei poistu, URGENT SERVICE, tai jos poistuu SERVICE-teksti joka ei rajoita toimintoja mutta patistaa huoltoia kohden. SERVICE-tekstikin voi hävitä mutta jää kuitenkin muistiin ja vikamuisti kertoo mikä on ollut vaivana. Pakkasaamuina tyypillisesti heikko akun jännite.

Olen testannut aikanaan aihetta 1100 Brevalla (Yhteensopiva kaikkien 5AM-järjestelmien ja -mallien kanssa kuten kaikki CARC sekä 1400 Euro3-mallilla joka on 7SM-tyyppiä ja yhteensopiva myös Euro4-mallien suhteen poiketen vain hieman.

On ollut ilo luoda 7SM-mallin pyörään, 1400cc, erilaisia vikailmoituksia ja poistaa ne tekemällä ensiksi vian kuten kaasuvaijerin virheellisen säädön tai irrottamalla jarrun asentokytkimen johdon ja poistamalla vikailmoituksen kunnes se tulee uudelleen ja poistuu vasta kun kaasuvaijeri on säädetty oikein tai jarru korjattu. Kivasti ohjaa käyttäjäänsä.

Omalta osalta, ennen kuin kukaan edes kysyy, olen nostanut, ainakin toistaiseksi, kädet pystyyn, moottorinohjauksen muokkaamisen suhteen 7SM-mallien osalta. Käytännössä, järjestelmän suhteen, pyörässä on kaksi yksisylinteristä moottoria (8 venttiiliä ja 4 tulppaa joilla on erillinen ajoitus kaikilla tulpilla.) joita ohjataan erikseen ja ainoa kontakti moottoreilla on että ne ovat kiinni samalla kiertokangen kaulalla kampiakselissa. Mutta eipä moottori juuri tärisekään.
tallennettu
Hanklem

Viestejä: 8


« Vastaus #112 : Elokuu 27, 2019, 23:37:20 »

Pitää koittaa vielä tota naps-naps-naps -juttua ennen tietokoneen tsekkauskierrosta, kun pyörä jätti taas ruutuun, tällä kertaa Syökerillä. Oli siis kolmas huti tänä kesänä, mutta nyt ei lähtenyt työntämälläkään käyntiin. Ehti seistä sellaisen puolisen tuntia ajon jälkeen - ulkona asteita 22 ja pyörän mittari näytti +27. Startti, eikä pakari startin alla, olleet enää kuin lämpöisiä. Varokkeet kaikki ehjiä. Aikaisempaan poiketen nyt sytytti service-valon palamaan. Otin myös startin kotelon irti ja siellä kaikki tuntui/näytti olevan ok. Koputtelin myös solenoidia. Sitten noin reilun puolen tunnin seisomisen jälkeen päätti vaan lähteä startista käyntiin kuin mitään ei ollisi ollutkaan. Lähti kotiin ajettuani normaalisti käyntiin, kuten aikaisempinakin kertoina. Vahva veikkaus menee kyllä ton ajotietokoneen oikkujen suuntaan. Tosi iso kiitos gruppolaisille työntöavusta ja seurasta.

Hannu
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 582


« Vastaus #113 : Elokuu 28, 2019, 00:27:52 »

Lainaus
Vahva veikkaus menee kyllä ton ajotietokoneen oikkujen suuntaan. Tosi iso kiitos gruppolaisille työntöavusta ja seurasta.
Voin kyllä lyödä vetoa että ajotietokone ei aiheuta näitä vaivoja.
Vika löytynee muualta tekniikkapuolelta.

Jos nyt on epäselvyyttä, kuten arvelen, että "suuri yleisö" ei erota ajotietokonetta, moottorinohjausta ja mahdollisesti muita itsenäisiä järjestelmiä kuten ABS, ajonesto ja ajonhallinta kokonaisuudesta.

On siis itsenäinen moottorinohjausjärjestelmä, ajonhallintajärjestelmä omassa boksissaan ja niille yhteinen ajotietokone jolla ei ole mitään tekemistä, paitsi että sen kautta hallitaan joitakin moottorinohjauksen ja uudemmissa ajonhallinnan toimintoja joista vain ajotietokone kertoo kuljettajalle että jotain voi olla tai on vialla. Ajotietokone on vain "tulkki" pyörän ja kuljettajan välillä. Vieläpä varsin erehtymätön. Eipä ole tullut sen suhteen isommin vaivoja eteen paitsi että sekin voi hajota. Kuten kolarissa kuten itselle kävi.
Tutustukaa pyörienne eri järjestelmiin. Pyöränne mukana tuli ohjekirja joka kertoo, ehkä tarpeettomankin yksityiskohtaisesti, mitä mikin laite pyörässä tekee.

Sinänsä varsin ymmärrettävää että kaikenlaista vaivaa tulee maassamme vastaan vanhenevien pyörien suhteen. Moni näistäkin pyöristä, joista nyt keskustellaan, ovat monessa muussa maassa romutusiässä mutta meillä, noin 2 - 3-kertaisesta uusien pyörien autoverotuksesta johtuen, henkilöautoihin verrattuna, niistä pidetään kiinni koska niillä on verottajan aiheuttamaa keinotekoista rahallista arvoa. Uskoisin että valmistajaa ei paljonkaan kiinnosta jos kymmenvuotiaassa pyörässä on häiriöitä. Tuskin sellaista ikää edullisena pidetylle huvivälineelle on edes ajateltu.

https://www.smoto.fi/?p=7163
Anteeksi asian poliittinen osuus. Kommenttini saa poistaa.
tallennettu
Kimmo Saarelainen
Administrator
***
Viestejä: 1 411



« Vastaus #114 : Elokuu 28, 2019, 18:43:44 »

Moi!
Kävin tutkimassa GUZZITECH:n foorumia ja siellä oli oma keskusteluketju huonosti käynnistyville: Breva/Norge/Sport pyörille:

Eräs MPH CYCLES firma tekee jonkinlaista "apu" starttirele-kittiä, jolla nämä käynnistysongelmat on saatu selätettyä!

Keskusteluun voi tutustua tätästä linkistä:

https://www.guzzitech.com/forums/threads/07-norge-wont-start.19630/

Kitin hinta Suomeen toimitettuna luokassa <50€ postuikuluineen, joten ei paha jos sillä asia hoituu!
t. Kimmo
tallennettu

Rider for California Touring 1400
TunturiTT

Viestejä: 10 535



« Vastaus #115 : Elokuu 28, 2019, 21:04:09 »

Eli ratkaisu näyttää olevan suht koht sama kuin tuossa aiemmin mainittu virran riittävyyteen tähtäävä muunnos tehtaan toimesta.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
isobreva

Viestejä: 45



« Vastaus #116 : Elokuu 31, 2019, 20:57:36 »

Naps-naps startista ennen systeemitsekkausta toimii 100-prosenttisesti ilman kittiä Virnist&#228;&#228;

tallennettu
isobreva

Viestejä: 45



« Vastaus #117 : Syyskuu 13, 2019, 09:03:59 »

Kuten olet varmaan huomannut niin alkuperäinen käynnistinnappi on laite jolla vain annetaan lupa käynnistyä. Siitä painettua ryhtyy järjestelmä tutkimaan itseään ja kun se totetaa että kaikki järjestelmät toimivat ja arvot ovat oikein tapahtuu käynnistysprosessi. Se myös sisältää monia toimenpiteitä.

Siispä, kun käynnistysnappia painaa ennen systeemitsekkausta, niin startti onnistuu mukisematta :-)
tallennettu
isobreva

Viestejä: 45



« Vastaus #118 : Syyskuu 13, 2019, 09:17:58 »

Tässä ketjussahan oli puhetta aikaisemmin, että johtimien vaihto paksumpaan oli poistanut ongelman. Kannattaisko sekin Junkers vielä kokeilla?
Jouko
Juu, tuotakin yritettiin Piikkiössä. Muuta seurausta ei ollut kuin tärvelty liitin ilman piikin käyttöä johtimen irroittamisesta starttireleen kannasta. Köyhempänä
kotiin pääsin sama vika kintereillä. Surullinen
tallennettu
Sivuja: 1 ... 6 7 [8]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!