Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Joulukuu 09, 2019, 02:11:42 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 käynnistysongelmia  (Luettu 8918 kertaa)
Junkers

Viestejä: 310


« Vastaus #90 : Elokuu 05, 2019, 23:25:46 »

Tämänpäiväisen koelenkin perusteella samansuuntaisia kokemuksia kuin Jukalla edellä starttimoottorin huollon hyvää tekevästä vaikutuksesta. Tänään ei toki ollut hellettä, mutta reilun sadan kilometrin ajomatkalla pysähdyin muutaman kerran, sammutin koneen ja odottelin hetken paikallaan. Sen jälkeen käynnistin pyörän ja joka kerta lähti starttinapista tulille. Olen havainnut, että koneen lämpö vaikuttaa paikallaan olevan pyörän ulkoilman lämpömittarin lukemaan selvästi, anturi on ilmeisesti sellaisessa paikassa, että  koneen lämpö pääsee suoraan vaikuttamaan siihen. Pysähdyttäessä koneen lämpö ajoviiman puuttuessa nostaa nopeasti useiden eri laitteiden / komponenttien mm. starttimoottorin lämpötilaa ja mitä ilmeisimmin jollakin mekanismilla vaikuttaa koneen käynnistyvyyteen. Reissun päätteeksi tallissa ulkoilman lämpömittarin lukema nousi +37 asteeseen ja siitä huolimatta pyörä käynnistyi normaalisti starttinapista. Jos vielä tulee hellepäiviä, testaan tätä asiaa lisää. Varovaisen toiveikas olen sen suhteen, että käynnistysongelmiin olisi startin huollolla saatu ainakin jotain helpotusta.
tallennettu
Jukka Laine
Administrator
***
Viestejä: 921


Kotirintamamotoristi


« Vastaus #91 : Elokuu 11, 2019, 15:12:25 »

Guzziralli käytynä. Ei ollu hellettä, mutta normi kesälämpöä. Pyssäytyksiä läjäpäin ja aina lähti käyntiin ku palamun alta. Ei onkelmia.
Joku vaikutus on startin läpikäynnillä. Pittää ettiä varastartti kuitennii tahi -solenoidi kuitennii. Jos nuita jollakulla nurkissa jouten, niin ilimotelkaa, kiitos.
tallennettu

Jukka Tuusulasta, Breva 850.
Verta pakkiin hallitusti!
Junkers

Viestejä: 310


« Vastaus #92 : Elokuu 15, 2019, 22:54:55 »

Tämänpäiväisellä ajorupeamalla lämpöä +20 asteen paikkeilla. Kone kuitenkin kävi kohtuulämpimänä pienempiä teitä ajellessa. Kuusi kertaa käynnistin ajon jälkeen hetken seisoneen koneen. Yhden kerran jäi starttinapista käynnistymättä. Parannusta asiaan startin huolto toi, mutta ongelma ei tykkänään hävinnyt. Minun pyörässäni olevilla käynnistysongelmilla on siis todella vahva yhteys koneen lämpötilaan. Ei taida  tälle  vain ajoittain esiintyvälle vaivalle mitään loogista selitystä löytyä, vallankin kun läheskään kaikilla ei samanlaisessa pyörässä ole tällaista vaivaa lainkaan esiintynyt. Ehkäpä on vain kyseessä "maanantaipäivän" yksilö. Olisi kyllä kannattanut jättää ostamatta kun kerran vaiva oli tiedossa jo ostohetkellä.
tallennettu
Jouko S
Administrator
***
Viestejä: 566



« Vastaus #93 : Elokuu 16, 2019, 06:26:53 »

Tässä ketjussahan oli puhetta aikaisemmin, että johtimien vaihto paksumpaan oli poistanut ongelman. Kannattaisko sekin Junkers vielä kokeilla?
Jouko
tallennettu
egon

Viestejä: 805


« Vastaus #94 : Elokuu 16, 2019, 12:35:41 »

Asiaan pitäisi pystyä tutustumaan kun tilanne on päällä.

Jos starttinappulaa hipaistessa mitään ei tapahdu, siis startin rele ei naksahda, niin käsky ei tule ECU:sta perille. Tai helteen vuoksi ECU lähettää niin pientä tehoa, ettei rele jaksa vetää.

Piuhan uusinta startin ja releen välille saattaa tuoda avun jos on niin, että rele naksahtaa mutta silti ei tapahdu mitään. Silloin täytyy olla niin, että startin solenoidissa on jokin ominaiuus, joka reagoi kielteisesti helteeseen ja vastaavasti solenoidissa on niin vähän kierroksia, että sen vetovoima on kuumuudessa riittämätön. 

Oliko niin, että sellaisia korjauksia on tehty, että starttinappulasta on vedetty oikotie startin releelle ja sillä on saatu asia pois päiväjärjestykestä? Jos tällainen operaatio ratkaisee ongelman, ei releen ja solenoidin väinen piuha voi olla ongelman ydin.   
tallennettu
Junkers

Viestejä: 310


« Vastaus #95 : Elokuu 16, 2019, 18:11:54 »

Täytynee yrittää seuraavan kerran ongelman ilmetessä kuulostella tarkemmin tapahtuuko releessä naksahdusta käynnistysnappia painettaessa. Yleensä on ollut käynnistysongelmien ilmetessä matkan jatkaminen edessä, tulpat korvissa ja kypärä päässä, joten en ole noin tarkkaan pystynyt tilannetta havainnoimaan, vaan olen käynnistänyt koneen tuolla asennetulla "pakkokäynnistysnapilla". Noista esitetyistä korjaustavoista sen verran, että en ole mitenkään ihastunut ainakaan siihen korjaukseen, johon liittyy mahdollisuus startin jäämiseen pälle virran katkaisemisesta huolimatta (oli kai kyse suorasta virransyötöstä akulta starttireleelle). Edellä kävi ilmi, että jos noin käy, niin vahingot ovat melko suuret.
tallennettu
Jukka Laine
Administrator
***
Viestejä: 921


Kotirintamamotoristi


« Vastaus #96 : Elokuu 16, 2019, 19:13:10 »

Vaatii hitusen enempi purkamista, että pääsee käsiksi tuohon startin ja releen väliseen piuhaan.
Otan syssymmällä ohojelmistoon ku saan mopon lämpimään.
Pirinimotolta tilasin kunnostetun startin (149 €) ja se túli alle kahen viikon. Soon kyllä Valeo, mutta tetaanpa sitäki.
tallennettu

Jukka Tuusulasta, Breva 850.
Verta pakkiin hallitusti!
Jouko S
Administrator
***
Viestejä: 566



« Vastaus #97 : Elokuu 16, 2019, 19:34:02 »

Noista esitetyistä korjaustavoista sen verran, että en ole mitenkään ihastunut ainakaan siihen korjaukseen, johon liittyy mahdollisuus startin jäämiseen pälle virran katkaisemisesta huolimatta (oli kai kyse suorasta virransyötöstä akulta starttireleelle). Edellä kävi ilmi, että jos noin käy, niin vahingot ovat melko suuret.
No, starttimoottorihan siinä aika varmasti menee. Omassa Vintagessa vm.2007 starttinappulan sisälle mennyt sadevesi teki oikosulun ja herätevirta jäi päälle ajaessa. Erinomaisten korvatulppien takia en kuullut asiaa, ihmettelin vaan hiukan, kun sähköinen kiekkamittari eli ihan eri elämää moottorin kierroksiin nähden. Jonkin aikaa. Sittenpä seuraavan tankkauksen jälkeen piti laittaa Guzzi työntämällä käyntiin ja seuraavalla tankkauksella pyörä oli koko ajan käynnissä ja onneksi vaimon taskussa olevalla vara-avaimella saatiin tankin korkki auki ja kiinni ilman pyörän sammutusta. Päästiin kotiin. Starttimoottori meni uusiksi ja seuraavan reissun jälkeen meni starttinappulakin uusiksi, kun meinasi särkeä sateen jälkeen Guzzi 95-reissussa uudenkin starttimoottorin kesken ajon samanlaisen oikosulun takia. Onneksi silloin hoksasin kääntää virrat pois kesken ajon. Starttinappula siis vaihtui heti sen reissun jälkeen. Alkuperäistä ei löytynyt. Nykyinen saksalainen on parempi. Tai eihän sitä tiedä. Alkuperäinen kesti sen vajaa 80tkm. Uusi ollut käytössä reilut 20tkm.
Jouko

  
tallennettu
Junkers

Viestejä: 310


« Vastaus #98 : Elokuu 17, 2019, 10:51:50 »

Vähän yritin tätä asiaa vielä perata googlaamalla sähköopin perusasioita (ovat minulle kyllä aika vieraita). Minua kun kiinnostaisi saada joku selvyys tuon käynnistysongelman ja koneen lämpötilan väliseen yhteyteen. Voisikohan lämpimän koneen käynnistysongelma ainakin osin liittyä siihen lukemaani tietoon, että metallijohtimien sähkönjohtokyky huononee johtimen lämpötilan noustessa. Kyllä joidenkin johtimien lämpötila saattaa ehkä nousta melko paljonkin kun kuumaksi ajettu kone pysäytetään ja ajoviiman jäähdyttävä vaikutus lakkaa. Jos tuollainen johdin sitten on jo alunperin mitoitukseltaan liian ohut, niin voisiko tuollainen johtimen lämpeneminen "katkaista kamelin selän". Vai onko todennäköisempää, että lämpötilan vaikutus johtojen liittimien sähkönvälityskykyyn on vieläkin olennaisempi tekijä (ts. liittimen laajetessa kontakti syystä tai toisesta huononee). Mitenkähän pian tuollainen johdin sitten jäähtyisi tarpeeksi palautuakseen sähkönjohtokyvyltään riittävän hyväksi. Näistä käynnistysongelmista kun on selvästi myös sellaista kokemusta, että kun pyörä seisoo tovin varjossa, ongelma poistuu. Sitä, että ongema esiintyy vain osassa näistä pyöristä ei tuokaan selvitä, mutta laatuvaihtelua voi tietysti olla eri yksilöiden välillä paljonkin.

tallennettu
egon

Viestejä: 805


« Vastaus #99 : Elokuu 17, 2019, 11:16:27 »

Kuparin resistanssi muuttuu oleskelulämpötilassa niin mitättömän vähän, että selitys ei löydy siitä.

Solenoidissa on satoja kierroksia tosi ohutta kuparilankaa. On täysin varma asia, että releeltä solenoidille tulevan johdon resistanssi on hyvin pieni verrattuna solenoidin resistanssiin. Tässä voi tosin olla sellainen jutska, että johdon päissä olevien liittimien kiinnityksessä on jokin valmistusvirhe, joka tekee siihen vastusta. Sen verran on omaa kokemusta ajoneuvoista, että pidän tuollaisen vian todennköisyyttä erittäin pienenä. Mutta: kaikki mikä ei ole täysin mahdotonta, on mahdollista. 

tallennettu
Camn

Viestejä: 2 352



« Vastaus #100 : Elokuu 17, 2019, 14:44:28 »

http://mphcycles.com/starter-relay-fix-kit/

Oikein ”tuotteistettu” korjaussarja jossain huoltoliikkeessä.
tallennettu

V11 - it defines you.
jukkak

Viestejä: 34


« Vastaus #101 : Elokuu 17, 2019, 15:57:15 »

"paremman" virran saannin jälkeen ei ole ollut minkäänlaisia käynnistys ongelmia pariin viime kesään (tosi kuumillakin keleillä)
tallennettu

Breva 850, Cali 3, Chiu 50
Pekka

Viestejä: 1 892



« Vastaus #102 : Elokuu 17, 2019, 16:34:59 »

Kuparin resistanssi muuttuu oleskelulämpötilassa niin mitättömän vähän, että selitys ei löydy siitä.
 Mutta: kaikki mikä ei ole täysin mahdotonta, on mahdollista. 

Ei pidä väheksyä ulkolämpötilan vaikutuksia. Tämä kesä on ollut melko viileä muutamaa lämmintä päivää lukuun ottamatta.
Yhtenä tuollaisena lämpimänä päivänä tein remonttia pihalla, kun korjaamohalliin ei mahtunut. Työkalut, lenkkiavaimet yms. ja läppäri piti siirtää auringonpaisteesta varjoon kun kuumenivat siinä niin, ettei niihin enää ollut kiva tarttua.
Silloin kun esineet alkavat polttaa kättä, niin ettei voi pitää kädessä, niiden pintalämpötila lähestyy jo 60°C.
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
Aapo

Viestejä: 535


« Vastaus #103 : Elokuu 17, 2019, 16:47:19 »

Vielä kerran. Solenoidi maadottuu startin hiilien kautta. Kuinka hyvin se startti tuli huollettua? Tuliko hiilet ja niiden ohjurit putsattua huolella? Jos hiilet jäähtyessään eivät palaakaan kosketuksiin kollektorin kanssa, ei riittävää kontaktia synny. Usein siinä tilanteessa auttaa pienehkökin kolautus startin kylkeen, jolloin hiilet osuvat taas kollektoriin ja startti pyörittää moottoria. Oletko kokeillut tuota? Siis lämpötilalla on asiaan vaikutusta.
tallennettu
Pekka

Viestejä: 1 892



« Vastaus #104 : Elokuu 17, 2019, 19:00:41 »

Startin hiilien ja kollektorin kosketuspintaa ei ollakkaan käsitelty aiemmin?
Tästä johtuvaan starttaamattomuuteen olen törmännyt ainakin Butec-merkkisessä käynnistimessä kuorma-autoissa ja Bemun K-sarjan starttimoottoreissa.
Noissa ongelmana olivat liian pehmeät hiilet. Seurauksena kollektorin pinta lasittui eikä virta päässyt enää kulkemaan.
Korjauksena Bemun käynnistimissä oli lasittumien poistaminen hiomapaperilla.
Butecit vaihdettiin uuteen kun lakkasivat toimimasta jo takuuaikana.
Lämpötilalla ei näissä ollut vaikutusta vian ilmenemishetkellä.
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!