Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Marraskuu 12, 2019, 12:19:22 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3 4 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Koneen rakentelua  (Luettu 8447 kertaa)
motomatti

Viestejä: 10 661


« Vastaus #15 : Marraskuu 23, 2017, 16:17:42 »

Tämä liittyy vain nitraukseen, ei venttiileihin. Vein kauan sitten kuutos-Benellien nokka-akseleita hiontaan ja nitraukseen. Seppä ilmoitti että nitraus suoritetaan asiakkaan vastuulla. Kysyin tietenkin että miksi? Nitraus on sen verran raju lämpökäsittelymenetelmä että jos osassa on sisäisiä jännityksiä tai pieniäkin halkeamia niin osa hajoaa. Kaksi kolmesta onnistui. Se kolmas oli pääosin kolmena kappaleena. Ne kaksi olivat kunnossa ja hoitavat nykyään hommiaan Kotkassa ja Vihdissä, tietääkseni. Jos kestää nitrauksen niin kestää mitä vaan. Lisäksi pinta tulee hyvin kovaksi ja liukkaaksi.

Pahemmin en ole nitraushommiin perehtynyt mutta tuo musta väri saattaa kertoa että on tehty kevyt hiilitypetys ammoniakkinitrauksen sijasta.
tallennettu
Samppa

Viestejä: 104


« Vastaus #16 : Marraskuu 23, 2017, 20:44:49 »

Stein-Dinseltä tuli paketti: tiivistesälää, kangen laakerit, RAM-vauhtipyörä-kytkinsetti ja "special"-öljypumppu  Virnistää
RAM-härveli painoi n. 4,75kg ilman kiinnitysruuveja ja vaihteiston pään spooriholkkia. Orkkis SP:n on jotain yli 9kg, että ehkä tuo vähän tuntuu..
Siinä ne ostot olikin hetkeksi, tuli nimittäin tallin nurkkaan ostettua kärkisorvi  Pyörittää silmiään Katellaan kaasarit ja muut sit keväämmällä, mutta onhan tässä puuhaa ennen kuin ollaan valmiina niiden asennuksiin!


* Guzzi vauhtipyörä.jpg (260.67 kilotavua, 925x518 - tarkasteltu 206 kertaa.)
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 588



« Vastaus #17 : Marraskuu 23, 2017, 22:23:46 »

Sorvin hankinnasta lainaan serkun toteamusta, kun ensimmäisen oman sorvin sain:" ..Pyörähdyssymmetrisen kappaleiden tarve kasvoi juuri eksponentiaalisesti!"
Ja miten oikeassa hän olikin..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 661


« Vastaus #18 : Marraskuu 24, 2017, 10:41:37 »

Sorvin hankinnasta homma helposti karkaa jyrsimen hankintaan. Pyörähdyskappaleilla on oma tarpeensa mutta, monipuolisuudestaan huolimatta, jyrsin parin lisälaitteen avulla pärjää yksittäiskappaleiden tuotannossa myös sorville monipuolisuudessaan. Itsellä on molemmat ja kokemusta niistä tullut melko tavalla. Jos pitäisi valita kumpi pitää hankkia niin hommaisin jyrsimen juurikin sen monipuolisuuden vuoksi. Mutta molempi parempi.
tallennettu
egon

Viestejä: 802


« Vastaus #19 : Marraskuu 24, 2017, 14:21:02 »

Mustanitrausta tehdään monellakin eri kauppanimellä, mutta niille lienee yhteinen piirre se, että kappaletta liotetaan sulassa suolassa, joka luovuttaa kuuman raudan pintaan sekä hiili-,että typpiatomeja. Kerrospaksuus on kai suurimmillaan luokkaa 0.1 mm, mutta tyypillisesti vain muutamia sadasosamillejä, mutta se kerros on todella kova.
tallennettu
Samppa

Viestejä: 104


« Vastaus #20 : Joulukuu 13, 2017, 20:22:22 »

Ei tule kotivehkeillä lohkon puhaltamisesta mitään, ei ainakaan soodalla eikä hiekalla.
Jos olisin tiennyt kuinka tiukassa tuo musta maali on, olisin heittäny koko lohkon roskikseen ja etsinyt maalaamattoman. Ei ole järkihommaa tällä tavalla tehtynä, mutta kun on aloittanut niin periksi ei anneta Hymyilee leveästi
Kävin sitten lähikorjaamon puhalluskaapissa tekemässä hommasta ekan puoliskon, taitaa olla joku metalliraesysteemi. Jo alkaa lähtemään, 5-6 tuntia silti menee hommassa. Jos loppusilauksen sitten hienolla hiekalla.
Lisäksi hain Heinolta tilaamani Brevan männänrenkaat. Oli yllätys, että olivat sieltä halvemmat kuin nettikaupoista!


* Guzzi puhaltelu.jpg (285.81 kilotavua, 828x744 - tarkasteltu 179 kertaa.)
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 588



« Vastaus #21 : Joulukuu 13, 2017, 21:14:20 »

Kokeilitko kemiallista poistoa?
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 661


« Vastaus #22 : Joulukuu 13, 2017, 22:27:18 »

Kokeilitko kemiallista poistoa?

Kemiallinen poisto on jopa itsetoimivaa: mustamaalatut 1100 Stonen lohkot ovat luovuttaneet värinsä öljyn ja polttoaineen vaikutuksesta. Maalaus ei siis kestä edes peruskemikaaleja. Painepesulla lähtee suurin osa. NitroMorsella loput.

Suosittelisin viimeiseksi pintakäsittelyksi lasikuulapuhallusta. Tulee tiivis ja korroosiota vastustava pinta. Helppo myös pitää puhtaana. Lasikuulaa pitää puhaltaa niin alhaisella paineella että kuulat eivät halkea.
tallennettu
Samppa

Viestejä: 104


« Vastaus #23 : Joulukuu 14, 2017, 08:08:49 »

Kokeilin kyllä kemiallistakin, ensin jarrunesteellä ja sitten testivoittaja Liberonin maalinpoistolla, ei havaittavaa vaikutusta. Ei taida nämä nykyaineet olla entisen veroisia.
Ei lähtenyt lämmölläkään, keskikokoisella nestekaasutoholla ei saanut pintaa niin kuumaksi että maali olisi lähtenyt. Jotain jauhemaalia se taitaa olla, sehän sulatetaan n.200 asteen lämmössä pintaan kiinni.
Mutta kyllä se tästä hiljalleen  Hymyilee leveästi
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 588



« Vastaus #24 : Joulukuu 14, 2017, 11:19:46 »

Se on harmi, kun Nitromors ei ole entisen laistaan. Ennen sillä lähti uunimaalikin. Jotkut käyttävät muurahaishappoa, saa varmasti olla alumiinin kanssa tarkkana, jos hapottaa.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 661


« Vastaus #25 : Joulukuu 14, 2017, 13:12:07 »

California 1400:ssa, niissä malleissa joissa on musta moottori ja vaihteisto, vaikuttaa olevan kovempi ja kemiallisesti kestävämpi maalipinta. Niin kova että kiveniskemät irrottavat sitä. Piti hieman paikkamaalailla.
Käyttöominaisuuksia se ei kovastikaan haittaa mutta ei ole kivan näköistä suht uudessa laitteessa.

Lohko ja vaihdelaatikko on maalattu 1400:ssa ennen koneistusta. Erityisesti moottorin kyljissä on maalittomia alueita jotka hapettuvat herkästi. Lisävarusteena niihin myydään peitelevyjä.

Vanteet ovat sen sijaan säästyneet kiveniskemiltä eikä maalipinnassa muutenkaan ole moittimista, Naarmut ja kolhut ovat pääasiassa itse aiheutettuja.

Vielä vuosituhannen alkupuolella oli lohkojen ryppymaalaus ala-arvoista kestoltaan. Sellaiseen tuolla aiemmin viittasin. Hyvä, jos ovat parantaneet pintakäsittelyjä.

Jarruosien maalaamiseen tarkoitetut maalit ovat kemiallisesti kestävämpiä kuin tavalliset yksi- tai kaksikomponenttisetkaan maalit. Esimerkiksi jos on sellaisia kohteita jotka kokevat vaikka öljyn liuottavaa vaikutusta.

Itse pidän paljaasta alumiinista kunhan sen pinta (valukappaleiden osalta) on pintakäsiteltyä vastustamaan korroosiota. Alumiinin maalaaminen harmaalla maalilla ei sovi omaan järkeilyyni.

Alumiinipintaa pitää myös huoltaa pesemällä. Aineet pitää olla neutraaleita eli ei emäksisiä eikä happamia. Ulkona, varsinkin sateessa säilyttäminen, saa alumiinipinnan tummumaan ja usein raidalliseksi veden valumisen vuoksi. Siksi pesu märän reissun jälkeen on tarpeen. Varsinkin alkukaudesta. Pesuvaha suojaa alumiinipintaa jonkin verran. Tarkoitus olisi että pinta tummuisi ajan kanssa tasaisesti eli muodostaisi oksidipinnan itsekseen.
tallennettu
GuzGuz

Viestejä: 1 553



« Vastaus #26 : Joulukuu 14, 2017, 20:45:28 »

On erikoista ettei pintaa saisi puhtaaksi/ pois liuottimilla/ partikkelipuhalluksella.
Ainakin kivettynyttä pallon pintaa kovasti on muokannut vesi/ jää/ höyry/ tuulien hiekkapuhallus jne..
Alumiinille on taatusti syövää puhallettua kaikki kivilajit ja maaleista ei tule heti mieleen mikä olisi kovin resistanttia kemiallisesti vaikka nitromorselle.
Karmeita myrkkyjä noi kemialliset tosin..
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 588



« Vastaus #27 : Joulukuu 14, 2017, 22:49:03 »

Nitromors oli ennen paljon tujumpaa, kirveli nenää, poltti ihoa ja poisti kaiken maalin. Itsekin poistin kaverin maastopyörän rungosta polttomaalin ja Larion vanteista maalin. Kokeilin taannoin varavanteista poistaa maalia nykyisellä Morsilla. Ei juuri jälkeäkään. Eikä polta ehjää ihoa. En kyllä tahallaan aio läträillä sen kanssa.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 661


« Vastaus #28 : Joulukuu 14, 2017, 23:01:30 »

Monet muutkin aineet ovat muuttuneet "munattomiksi" tai peräti myyntikieltoon. Joitakin vanhoja kunnon aineita saa firmat ostaa mutta eivät jälleenmyyntiin. Ei siis tarkoitettu kuluttajien ulottuville.
Tämä laimentaminen alkoi silloin kun Suomi sai EU:n kemikaaliviraston operoitavakseen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_kemikaalivirasto
tallennettu
Samppa

Viestejä: 104


« Vastaus #29 : Joulukuu 15, 2017, 18:45:50 »

Tuossa lohkossa taisi olla valumerkinnät 03-vuodelta. Lasketaanko se siis jo loppupään sarjaan?
Vääntelin kuminappulat irti Brevan sylinterin ripojen välistä, aika kasa niitä olikin yhdessä sylinterissä. Toisessa sylinterissä ei näitä ei ole: Sain tilalle sylinterin joka on V11:sta, koska pinnoitteessa oli noita aiemmassa säikeessä mainittuja outoja kohtia ja mittauksessa se paljatui kartiokkaaksi. Nyt molemmat on "D"-sarjaa ja mittauksella todettu hyviksi.
Muutama nappula oli tosi tiukassa, jollain liimalla taisivat olla kiinni.
Nyt on ainakin helpompi puhaltaa sylinteri puhtaaksi, ja mitäpä noita tuolla pitää ilmavirtausta heikentämässä  Näyttää kieltä


* Guzzi nappulat.jpg (259.13 kilotavua, 782x654 - tarkasteltu 133 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 5
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!