Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Marraskuu 12, 2019, 12:37:39 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 ... 8
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Nevadan rakentelu  (Luettu 21689 kertaa)
Kosse

Viestejä: 137


« : Lokakuu 26, 2015, 20:19:18 »

Tervehdys, hyvä Guzzi-väki.

Ostin pari kuukautta sitten vm 1999 Nevada Clubin (kaasari) ja talliin se meni kolmisen viikkoa sitten. Sen jälkeen olenkin tehnyt suunnitelmia pienistä muutoksista, joita voisin talven aikana tehdä. Illat ovatkin kuluneet nettiä silmät tihrussa tutkien. Paljon on apua ja ideoita löytynytkin mm. Gruppon foorumia tutkiessa.

Muutamia kysymyksiä on silti jäänyt selvittämättä ja uusia noussut esiin.
Aloitan pakoputkesta: Laitoin ostoilmoituksen palstalle ja yksi ystävällinen sielu tarjosikin Mistralin putkia ruisku-Brevasta. Kysynkin, käykö ne kaasutinkoneen jatkeeksi? Aion kyllä tehdä muitakin muutoksia, joten tästä aasinsillalla seuraavaan kysymykseen: Minkä kokoisia (noin) suuttimia voisi kokeilla esim. em. Mistralin ja vaparisuodattimien kanssa? Entä neula?
Motomatti puhui eräässä pikkulohkon virittämistä käsittelevässä topicissa ohjelmoitavasta sytytyksestä. Mitä sellainen kustantaa ja onko hankala asentaa/ohjelmoida? Olen aika ulkona noista sähköasioista perusjuttuja lukuunottamatta.
Tarkoitukseni ei ole yrittääkkään mitään tykkiä rakentaa, vaan saada pikkaisen lisää mukavuutta ohituksiin ja kahdestaan ajoon.

Sitten pyörän rakenteista: Mitä mahtaa kardaani tai kardaanin nivel tykätä takapään madaltamisesta? Pikkaisen matalammaksi haluaisin, ettei ihan varpaillaan tarvitsisi liikennevaloissa seisoa Hymyilee
Olen myös pohtinut, löytyykö muista malleista hieman lyhyempiä, käypäisiä etuputkia? Jos muuttaisin ulkonäköä hieman enemmän joskus.

Jos edes osaan kysymyksistä saisin vastauksen, olisin kiitollinen  Hymyilee

 
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 661


« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2015, 20:54:30 »

1) Pakoputki on mahdollista laittaa periaatteesta mistä vehkeestä hyvänsä mutta kaasuttimet ja sytytys on säädettävä niiden mukaan. Samankokoisen ja samantehoisen mutta uudemman pyörän äänenvaimentimet lienevät ainakin hiljaisemmat. Sen ei tarvitse tarkoittaa että ovat ahtaammat mutta sekin voi olla mahdollista. -99-mallisessa pyörässä on noudatettava pykäliä eli äänenvaimentimet pitää olla e-hyväksynnällä varustettu.

2) Suuttimien koko määräytyy sen mukaan miten hyvin "virtaava" kokonaisuus on. Helpotettu ilman saanti ja varsinkin pienempi pakoputken vastus vaativat uutta suutintamista. Usein myös tyhjäkäyntisuuttimen vaihtoa. DellOrton suuttimien vaihto ei ole hankalaa. Aloita vakiosuuttimilla ja siitä kokeilemalla suurempaan päin. Suuttimet ovat muutaman euron kappaleelta ja niitä on saatavilla yleisesti. http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/moottori-ja-sen-liittyvat-osat/suuttimet/dellorto-paasuutin-ebc-do/

3) Sytytyslaite lienee pyörässäsi jo valmiina ja siinä on kokolailla toimiva sytytyskartta. Mallisi lienee jo sellainen missä on sytytyksen alipaine-ennakkosäätö. Karkeasti ennakkoa voi säätää siinäkin tapauksessa että pyörä onkin keskipakosäätimellä varustettu: nokka-akselin päässä olevan anturin asentoa muuttamalla saa sytytysennakkoa säädettyä. Jos pyörässäsi on alipainetoiminen ennakko niin silloin on myös OBD-väylä. Sen kautta asianmukaisella ohjelmalla voi katsella sytkän toimintaa.

Tarvikesytkän asentaminen on kohtuullisen helppoa kun hankii merkki- ja mallikohtaisen paketin. Silent Hektikillä lienee malli jossa voi valita kolmen eri sytytyskäyrän väliltä. Monia muitakin merkkejä on.

Jos tehoa hakee niin silloin tulee helpommaksi ja usein halvemmaksikin hankkia tehokkaampi pyörä.

4) Kardaanin nivel sietää kyllä melkoista mutkaa. Onhan se käytössä ollut enduromalleissakin. Tärkeämpää on huolehtia nivelen voitelusta. Madallettaessa pitänee takaiskarien jousten olla hieman vakiota jäykemmät.

5) Keulaputkia voit nostaa muutaman sentin T-kappaleiden läpi. Noin aluksi. Muitakin keulaputkia on olemassa.
tallennettu
Kosse

Viestejä: 137


« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2015, 21:06:35 »

Ookei. Hieman olin näköjään kartalla ainakin suutinasiassa. Etuputkien nostoa mietin myös. Tuo sytytyspuolen tieto riittääkin tässä vaiheessa.

Taidan siis ostaa putket, putsarit ja pussillisen suuttimia Hymyilee Myös matalampien takaiskareiden etsintä on edessä.

Mutta ensin oikea huolto ja perän stefojen vaihto. Tehokkaampi pyörä tulee sitten joskus, kun yh:n varat sen sallivat.

Kiitos vastauksesta Motomatille.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 588



« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2015, 22:32:04 »

Täytyy katsoa, millaiset suuttimet mulla on vastaavassa koneessa. Imupuolella on vaahtomuoviputsarit ja pakopuolella kokoputkisto. Ero vakioon selkeä..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Kosse

Viestejä: 137


« Vastaus #4 : Lokakuu 27, 2015, 08:45:01 »

Sepä olisi hieno juttu, jos edes jonkinlaista osviittaa saisi, niin kenties pääsisin hieman vähemmällä kokeilemisella.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 588



« Vastaus #5 : Lokakuu 27, 2015, 08:56:18 »

Tuosta kardaanin kulmasta. Kannattaa sitten kun pudottaa perää, huolehtia ettei nivel ole suorassa. Mun mielestä se alkaa lähennellä nollakulmaa, kun pikkuisen tiputtaa. Sitä se ei kauaa kestä, pitää olla kulmassa suurimman osan käyttöajastaan.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Kosse

Viestejä: 137


« Vastaus #6 : Lokakuu 27, 2015, 09:43:58 »

Ahaa. Taas viisatuin Hymyilee
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 661


« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2015, 10:28:52 »

Vähintään pieni kulma pitää olla pääosan ajoajasta koska suoran nivelen laakerineulat eivät liiku pesiensä suhteen vaan alkavat kaivautua pesiinsä.
Voitelu on tärkeää. Valitettavasti sen suorittamiseen tarvitaan nivelen purku. Vain purettuun niveleen saa vaseliinia sisään. Nivelristikon voi myös uusia. Sellainen löytyy laakerikaupasta. Nivelen vaurioituminen voi irrottaa takahaarukan vaihteistosta vauhdissa.

Jos irrotetussa nivelessä tuntuu käännellessä nyintää tai karheutta on se vaihtokunnossa. Kardaanin takapään uraholkki, lukkorengas, jousi ja vastinlevy kannattaa myös puhdistaa ja voidella. Jos on kulunut niin vaihtaa ainakin se holkki uuteen.
tallennettu
Kosse

Viestejä: 137


« Vastaus #8 : Joulukuu 12, 2015, 18:22:40 »

Nyt on mopo melkolailla palasina. Puket eivät vaihdu, mutta jouluviikolla haen pussillisen suuttimia ja kartiosuodattimet. Työtä kun on pitänyt tehdä kuutena päivänä viikossa, niin vasta lomalla ehtii shoppailemaan. Niillä saanen voimapuolen jonkilaisen kuosiin. Onko TunturiTT muuten katsonut, millainen setti sinulla on?

Alkuperäisen ilmanputsarikotelon poistaminen olikin melkoinen työmaa. Aiheellinen toki, koska näkyi olevan rikki. Valutti huohotinpurkilta tulevan öljyn läpi. Minne muuten kannattaa huohotus nyt ohjata? Tarvitseeko sitä edes kierrättää tankin alla olevan purkin kautta? Sielläkin on vaihdettavaa. Letkut vuotaa ja purkkiin menevä haara sökö.

Tässä pusatessa on vaihtunut tanko ja etuvalo, etsinnässä on perinteisen, niinkuin esim. T3:ssa, tyyppinen lokari, että saisin bobber-suuntausta koko laitteeseen. Takaiskarit myös ostoslistalla edelleen, mutta nekin sitten lomalla. Peräkin on pöydällä, mutta ensi viikolla soittelen Kuopioon, josko siellä vaihtaisivat perän stefat, kun tuntuvat pultit olevan melko tiukassa.

Kaikenkaikkiaan minut on positiivisesti yllättynyt purkamisen helppous, paitsi putsarikotelo, ja järkevät sähköt. Mutta se kammottava "kojetaulu" kaikkine valoineen. Niiden tilalle on keksittävä jotain.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 588



« Vastaus #9 : Joulukuu 12, 2015, 20:17:01 »

Nyt on mopo melkolailla palasina. Puket eivät vaihdu, mutta jouluviikolla haen pussillisen suuttimia ja kartiosuodattimet. Työtä kun on pitänyt tehdä kuutena päivänä viikossa, niin vasta lomalla ehtii shoppailemaan. Niillä saanen voimapuolen jonkilaisen kuosiin. Onko TunturiTT muuten katsonut, millainen setti sinulla on?

Alkuperäisen ilmanputsarikotelon poistaminen olikin melkoinen työmaa. Aiheellinen toki, koska näkyi olevan rikki. Valutti huohotinpurkilta tulevan öljyn läpi. Minne muuten kannattaa huohotus nyt ohjata? Tarvitseeko sitä edes kierrättää tankin alla olevan purkin kautta? Sielläkin on vaihdettavaa. Letkut vuotaa ja purkkiin menevä haara sökö.

Tässä pusatessa on vaihtunut tanko ja etuvalo, etsinnässä on perinteisen, niinkuin esim. T3:ssa, tyyppinen lokari, että saisin bobber-suuntausta koko laitteeseen. Takaiskarit myös ostoslistalla edelleen, mutta nekin sitten lomalla. Peräkin on pöydällä, mutta ensi viikolla soittelen Kuopioon, josko siellä vaihtaisivat perän stefat, kun tuntuvat pultit olevan melko tiukassa.

Kaikenkaikkiaan minut on positiivisesti yllättynyt purkamisen helppous, paitsi putsarikotelo, ja järkevät sähköt. Mutta se kammottava "kojetaulu" kaikkine valoineen. Niiden tilalle on keksittävä jotain.


Sori, katson huomenna.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Kosse

Viestejä: 137


« Vastaus #10 : Joulukuu 12, 2015, 20:37:39 »

Eipä tarvitse pyydellä anteeksi. Eikä kiirekään ole, kun kevääseen on vielä tovi.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 661


« Vastaus #11 : Joulukuu 13, 2015, 01:02:45 »

Kartiosuodattimet ja suutinvalikoima kuullostaa hyvältä. Ei silti paranna mitenkään ilmanssantia. Säätäessäsi älä silti sorru liiallisen rikkaaseen seokseen. Se lyhentää moottorin ikää ja voi aiheuttaa sytytysongelmia.

Kun temuaa alkuperäisen ilmanpuhdistinosaton kanssa ja yleensäkin sillä seudulla, on helpointa nostaa runko (tai laskea moottori) pois muun tekniikan yäpuolelta. Helpompaa ja nopeampaa kuin kuullostaa. http://www.motomatti.fi/2014/04/nevadan-ilmansuodattimen-vaihto.html

Huohotukseen suosittelen huohotusöljyn takaisinottoa ja öljyn johdattamista takaisin öljytilaan.

Perän stefoista kannattaa ehdottomasti tarkistaa kumpi niistä vuotaa. Jos iso vuotaa ei purkamista tarvita ja jos pieni ei vuoda (ei yleensä vuoda koskaan) ei tarvita purkamista. Perän kulumisesta johtuvat toimintahäiriöt ovat erikseen.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 588



« Vastaus #12 : Joulukuu 13, 2015, 08:47:29 »

Tuosta huohotusmuutoksesta mulla on kyllä myös kokemusta..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Kosse

Viestejä: 137


« Vastaus #13 : Joulukuu 13, 2015, 09:30:06 »

Kas pirua. Pitääpä tutkia perämurikkaa vielä tarkemmin. Ilman saanti ei välttämättä paljoa parane, jos vertaa ehjään alkuperäiseen, mutta kun tuo oli sökö, niin kartiot ainakin puhdistaa paremmin.
tallennettu
ei talvikunnossapitoa

Viestejä: 72


« Vastaus #14 : Joulukuu 13, 2015, 13:07:21 »

Moi

Mulla on Nevada cappuccino racerissa Busson universal 38 putket ja jotkut tötteröputsarit. Pääsuuttimissa jouduin meneen 145 asti ennenku toimi kunnolla.

Cafetwinistä tuli V7 alumiinietuloksu joka sopii suoraan Nevadaan, valmistajaa en muista mutta olen nähnyt samaa nykyisin muuallakin myynnissä. Olisko ollut peräti Guzzin omissa V7 lisävarusteissa?

Rakenteluintoa toivottaen
tallennettu

V50 Nero club racer, V50 Rosso club racer, V65 club racer, Nevada Cappuccino Racer kilvissä
ja Cali III + Eml Sport
Sivuja: [1] 2 3 ... 8
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!