Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Elokuu 21, 2019, 11:08:54 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Renkaat V11 Sporttiin  (Luettu 3988 kertaa)
antero mäkelä

Viestejä: 117


« Vastaus #30 : Maaliskuu 12, 2019, 19:07:42 »


Ensi kesälle kootaan Gruppolle omaa ryhmää rataharjoitteluun. Tarkempaa tietoa on tulossa pian eri kanavista.
Tervetuloa vaan joukkoon.


Saako tulla Yamahalla ?
tallennettu
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 433


Californi 1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #31 : Maaliskuu 12, 2019, 20:33:39 »

Eikun mukaan vaan. Pyörällä ei ole väliä, kunhan taskusta löytyy Gruppon jäsenkortti Virnistää. Tarkempaa infoa tulee varmaan kotisivuille  viikon sisällä.
tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 433


Californi 1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #32 : Maaliskuu 17, 2019, 12:11:39 »

Rengasvaihtoehtojen selvittely on hieman edennyt. V11 5,5 tuuman vanteelle voisi olla kaksi ratkaisua:180/55 tai 190/50 ZR 17. Mm. Ducati matkasportissa (ST4Sssä) on suosituksena tuo 190/50 rengas 5,5 vanteella. Edelleen kiinnostaisi, jos jollain on kokemusta rengaskokeilusta ja valinnoista V11 osalta. Rengas on todennäköisesti Pirellin matkasporttiin sopiva Angel GT, joka on keskeltä kestävämpää ja reunoilta pehmeämpää kumiseosta. Tuolla pitäisi pärjätä maantiellä ja moottoriradalla.

https://mprenkaat-store.com/angel-18055-73w-takarengas-p-15400.html

Tuli myös mitattua sekä V11 ja Rsv millen takarenkaiden todellinen rengasleveys nykyisillä molemmissa olevien 180/55 17 ZR renkaiden osalta. V11 5,5 vanteella todellinen rengasleveys oli lähes millillleen se 180 mm. Apikan 6 tuumasella vanteella todellinen leveys olikin melko tarkalleen 200 mm eli isolla vanteella rengas on "levähtänyt" vanteen mittoihin, joka oli pienoinen yllätys. Piti mitata pariinkin kertaan menikö oikein. Asiahan vaikuttaa myös renkaan profiiliin. 200 milliin levinnyt 180 rengas mahtuu juuri ja juuri tuohon. Ketjun ja renkaan välissä on tilaa noin 3 milliä, joka tuntuu hieman niuhkahkolta pelivarana.  Apriliaan valinnen Pirellin Diablo Rosso Corsan, joka toimii myös kylmänä paremmin kuin ns ratarenkaat. Aprilan ohjekirja tarjoaa myös 190/55 sekä 190/50 rengasvaihtoehtoja pyörään. Ratakäyttöön näyttää olevan suosituksena jostain syystä matalampiprofiilinen eli 190/50.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2019, 20:31:02 kirjoittanut Olavi » tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
Pekka

Viestejä: 1 858



« Vastaus #33 : Maaliskuu 17, 2019, 19:29:01 »

rengas on "levähtänyt" vanteen mittoihin, joka oli pienoinen yllätys.

Oliko molemmissa saman valmistajan samanlainen rengas?
Jos ei, mielestäni melko turhaa mittailla muuten kuin harjoituksen vuoksi.
Saman valmistajakin samalla kokomerkinnällä olevista, eri tyyppisistä renkaistakin, löytyy erilisia leveyksiä ja profiileja.
Käyttötarkoituksen mukaan. Siksikin on olemassa  se sopivuustaulukko.
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 433


Californi 1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #34 : Maaliskuu 17, 2019, 19:59:28 »

rengas on "levähtänyt" vanteen mittoihin, joka oli pienoinen yllätys.

Oliko molemmissa saman valmistajan samanlainen rengas?
Jos ei, mielestäni melko turhaa mittailla muuten kuin harjoituksen vuoksi.
Saman valmistajakin samalla kokomerkinnällä olevista, eri tyyppisistä renkaistakin, löytyy erilisia leveyksiä ja profiileja.
Käyttötarkoituksen mukaan. Siksikin on olemassa  se sopivuustaulukko.

Eri merkkiset renkaat ovat kyseessä. Vaikea on uskoa, että tämä on kovin hyvä asia, että 180 leveä rengas on levinnyt 200 milliseksi. Vähän olisi ison sorttiset toleranssit.

https://www.dropbox.com/s/y3qb3l2d6mridro/moottoripyoran-rengas-vanne-taulukko.jpg?dl=0

Tuon taulukon mukaan 6 tuuman levyisen takavanteen (17" halkaisija) suosituksen alarajalla on 180 leveä rengas ja ylärajana 210 leveä.
Kaippa ollaan viitattu samaan taulukkoon.

Mittausharrastusta tuli jatkettua myös muiden takapyörien leveyden osata, jälkimmäinen luku mitattu. Cali 140/144, Duksu 180/180. Eli aika samoilla "haminoilla"  mennään tällä otannalla. Ducatissa oli sama 5,5 leveä takavanne kuin V11, mutta rengasmerkki oli eri.
tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
TunturiTT

Viestejä: 10 503



« Vastaus #35 : Maaliskuu 17, 2019, 21:33:09 »

Ihan noin käytännössä Mille tuskin tarvii 200mm kumia tai edes 190. Pyörä ei ole järin tehokas tai painava (verrattuna muihin aikansa tonnisiin). Lisäksi oman muistikuvani mukaan, varsin ketterä. Olen ajellut tuollaisella joskus reilut kymmenen vuotta sitten. Eli en usko oikein ajettavuuden ainakaan paranevan takarengasta levittämällä. Siihen aikaan taidettiin yleisesti laitella Metzin Z6-kumeja.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 433


Californi 1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #36 : Maaliskuu 18, 2019, 20:21:05 »

Tarinahan lähti siitä, että vannelevys ohjaa rengasvalintaa. Ihan nyt johdonmukaisuudesta liikkeelle lähdettäessä voisi olettaa, että kapeampaan kapeampi ja leveämpään leveämpi kummi ja suositusten rajoissa sitten valinta. Ehkä tämä leveyspuoli on nyt käsitelty tällä erää.

Rekisteriote tarjoaa Apikkaa taakse 180/55R17 tai 190/50R17. Eli noilla pitäisi ainakin toimia. Ohjekirja tarjoaa vielä 190/55 eli korkeampaa profiilia. Sitten tuli vielä kontattua autotallissa ja katsottua mitä nyt alla on: Pirelli Diablo Super Corsa kokoa 180/60 17 eli profiililtaan pyöreämpi. Rengasliikkeen edustaja kertoi, että litteämpi profiili on vakaampi, jota suositteleen maantielle (sport touring). Kun taas pyöreämmän profiilin omaava rengas on mutka-ajossa ketterämpi liikkeinen. Asiaa koskeva kirjallinen evidenssi on vielä löytämättä.

Viime kesä tuli ajettua radalla Ducati 900 Sportilla, jossa oli sen 78 hp. Suorilla jäi omassa ryhmässä porukoista, mutta mutkissa pysyi mukana. Keskityinkin mutkien ottamiseen, kun kuulemma kaikki osaa ajaa suoralla kovaa Iskee silmää. Toki pyörän alusta ja sen säätöjen puute ei ihan minun massaa kantanut. RSVssä on täysin säädettävä alusta ja ohjausvaste (öhlings) , hyvät brembon jarrut, ozin takoaluvanteet, Ankran titaaniputki sen perusmöhkön sijaan.  Erilaista hiilikuituhilua korissa ja on noin 10 kg perus Milleä kevyempi. V2 antaa tai ainakin on joskus antanut 128 hp, mutta päälle tulee hyvä vääntö 3500- 6500 rpm käyttökelpoisella välillä. Enpä usko että RSV4sta on enää ikävä Virnistää.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2019, 18:37:05 kirjoittanut Olavi » tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!