Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Lokakuu 24, 2019, 00:17:46 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Renkaat V11 Sporttiin  (Luettu 4141 kertaa)
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #15 : Toukokuu 12, 2015, 06:16:38 »

Rouvan Triumphista loppui viime kesänä radalla pinta Metukasta. Keskeltä loppui kumi. Oli kyllä ihan selkeästi havaittavissa pidon puutteena avauksissa. Luikerteli jo niillä tehoilla. Nyt olis käytetty Rosso Corsa alla, ei ole paljoa vaan kerennyt kokeilemaan.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Marko

Viestejä: 612



« Vastaus #16 : Toukokuu 12, 2015, 08:52:32 »

[ kuva kuluneesta pirellistä ]

on muuuten kohtuu loppuun ajettu pirelli.. :-o

Mulla olis loppunnu pokka jo kauan ennen tuon kuvan ottamista!

ja Metzelerin Z6:sta olisin minäkin tarjonnut yhdeksi vaihtoehdoksi. Kestää ajaa. ainoa miinus (niinkuin monessa muussakin tämänpäivän renkaassa) on, että keskellä ei ole uraa, josta voisi ennustella paljonko on pintaa jäljellä.

Eikä ollu muuten kalliit tuola mynetmotossa, jonka Pekka laittoi. Jos rengas pitää saada heti-kohta alle, kannattaa katsella kotimaasta. Ulkomailta toimitus voi olla mitä vaan viikosta neljään.
tallennettu
Ikkala

Viestejä: 1 672



« Vastaus #17 : Toukokuu 12, 2015, 09:28:52 »

Kaikenmoisia testivoittajia tässä välillä kokeillu mutta aina on saanu Z6:een palata.
tallennettu

Quota 1100 ES-99, cali 2 -86, calicafe 1100 -95, HD FLSTC -09, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #18 : Maaliskuu 08, 2019, 20:26:25 »

Löytyi tämä vanha V11 rengasaiheinen keskustelu. Omaan V11 lemppariin tulee nyt tulevan kesällä eteen renkaan vaihdot jossain välissä. Tarkoitus on ajaa radalla sekä työmatkaa (ei sateella). Ehkä valinta voisi olla katulaillinen ja ratakelpoinen rengas. Esim. Pirellin Diablo Super Corsa tms eli liki ratarengas. Itse pohdinnan aihe koskee takarenkaan leveyttä. Ohjekirjan mukainen on 180 mm, mutta tilaa takahaarukassa olisi, vaikka 200 mm leveälle kumille. Onkohan kenelläkään kokemusta "ylikokoisesta" takarenkaasta V11 Guzzissa. Tälle idealle on kaksi syytä, ajo-ominaisuudet ja ulkonäkö. Isompi kehä tarkoittaa isompaa pitopintaa. Ehkä myös isompi rengasmassa tukisi hieman matalampaa rengaspainetta, joka myös osaltaan voisi kasvattaa pintopintaa. V11 on iso ja painava pyörä sporttisellaiseksi. 180 mm rengas tuossa massassa ja rungossa on hieman erikoinen esitys, vaikka sille voi toki löytyä joku järkiselityskin. Saa ottaa kantaa Virnistää.
tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #19 : Maaliskuu 08, 2019, 21:34:59 »

Lainaus
Onkohan kenelläkään kokemusta "ylikokoisesta" takarenkaasta V11 Guzzissa. Tälle idealle on kaksi syytä, ajo-ominaisuudet ja ulkonäkö. Isompi kehä tarkoittaa isompaa pitopintaa.
Pitopintaa on käytännössä vähemmän ja reunoja ei voi edes käyttää. Ulkonäkökään ei erityisemmin hurmaa sillä rengasmittaa kapeampi vanne syö leveyden.
Yleinen harhaluulo että leveämpi kumi antaisi jotain etua jos vanneleveyttä ei kasvateta samassa suhteessa.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #20 : Maaliskuu 08, 2019, 22:49:49 »

Minkä levyinen vanne on? Sille sitten löytyy suositukset.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #21 : Maaliskuu 09, 2019, 09:45:41 »

Vanteesta löytyy merkinnät 17 MT 5,50 DOT E. Tuumia tarkoittanee tuo 5,50 ja vanteen sisäleveyttä (rim) Näyttää olevan Brembon merkinnät aluvaluvanteessa.  Vanteen ulkoleveys oli mitattuna 15,9 cm. Tuo 5,5 tuumaleveys on metrimitalla noin 14 cm. Pitää mitata, kun rengas on pois vanteelta, mikä tuo sisämitta on todellisuudessa. Yhden taulukon mukaan 180/55 17 renkaalle on oikea vanne 5,5-6,0 leveä. Joku liikkumavara vanteiden leveydessä eri renkaille näyttää olevan. Mprenkaat storen vannetaulukon mukaan 200/60 renkaalla on suositus 5,5 leveä vanne ja minimi 5,0.

Alla takana on nyt Metzlerin Roadtec 180 55 ZR 17. Made in Kiina. Mikähän luku renkasssa merkkaa vanneleveyttä, ei ole vielä selvinnyt.

Oman kokemuksen mukaan renkaan pitoon eniten vaikuttava (kuskin käsissä oleva) muuttuja on rengaspaine. Sen huomaa erityisesti auton talvirenkaissa. Liian iso tai kuormaan nähden tarpeettoman suuri rengaspaine syö laaturenkaankin pidon kertaheitolla. Erityisesti rengasliikkeissä laitetetaan pääsääntöisesti liikaa painetta jostain kumman syystä. Vaimon autoon, kun tuli uudet (tosin halpisrenkaat) niin liikkeen jäljiltä olevilla ylipaineilla suti tyhjää joka lähdössä talvikeleillä. Kun rangaspaine laitettiin ohjeelliseen minimiin tai vielä 0,1 - 0,05 baria alle sen tilanne korjaantui oleellisesti. Kuski painaa n. 60 kg + käsilaukku kuormana Virnistää. Kolme talvea on nyt ajettu noilla kumeilla.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2019, 16:09:52 kirjoittanut Olavi » tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
Pekka

Viestejä: 1 884



« Vastaus #22 : Maaliskuu 09, 2019, 18:47:27 »

Vanteesta löytyy merkinnät 17 MT 5,50 DOT E.
Alla takana on nyt Metzlerin Roadtec 180 55 ZR 17. Made in Kiina. Mikähän luku renkasssa merkkaa vanneleveyttä, ei ole vielä selvinnyt.

Vanteen ja renkaan kokomerkintä ei suoraan kerro, mikä on sopiva yhdistelmä. Tätä varten rengas- ja vannevalmistajat ovat sopineet asioista keskenään.
Yhteensopivuuksista on luotu taulukko, yksi sellainen on liitteenä. Taulukon suosituksia noudattamalla rengas- ja vanneyhdistelmän pitäisi toimia
tarkoitetulla tavalla. Muut yhdistelmät ovat normeista ulkona ja siten ollaan tuntemattomilla alueilla ja vastuu siten kokeilijalla.
Kannattaa huomata, että renkaan profiili ja vanteen halkaisija vaikuttavat suositeltuihin leveyksiin.
Moottoripyörille ja autoille on omat sopivuustaulukkonsa.

Itse ajelin pitkään radalla tavallisilla katurenkailla. Silloin selvisi, ettei katurenkaan painetta kannata pudottaa kovin pieneksi ainakaan takana.
Mukavuuspainotteisen renkaan runko ei enää pysynyt ryhdissä.
Rata-ajeluun tarkoitetut renkaat taasen osoittautuivat liukkaiksi kadulla varsinkin viileällä kelillä. Siviiliajossa ne eivät ikinä saavuta suunniteltua
toimintalämpötilaansa ja pitokin voi silloin jäädä heikoksi.
Tavallinen katurengas pitää heti kylmänäkin, myös radalla.
Optimiratkaisu oli hankkia toiset vanteet.

https://d1ykpo4jhzi0cx.cloudfront.net/download/1527582535410/metzeler_tdb_2019_lr.pdf


* moottoripyoran-vanne-rengas-koot[1].jpg (211.28 kilotavua, 748x788 - tarkasteltu 49 kertaa.)
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #23 : Maaliskuu 09, 2019, 19:56:18 »

Samoja taulukoita tuli tänään tutkailtua. Pitään nyt vähän syvällisemmin perehtyä tähän rengas sekä rengaspaineasiaa, kun kerran suunsa on avannut Virnistää .

Tässä samalta sivustolta suuntaa antava vannekoko- ja rengassopivuustaulukko:
https://www.dropbox.com/s/grzmemyk3uwtcis/moottoripyora_vannekoko.jpg?dl=0

Rengaspaineet on yleensä annettu ohjekirjossa vakiona, paineet kuskille ja kyytiläisen kanssa.
Ensimmäistä kertaa on nyt Aprilia RSV Mille R:n ohjekirjassa tullut tyrkylle ohjeet joukolle eri valmistajien renkaita ja painesuositukset vaihtelevat välillä 1,9 - 2,8 bar (!!!)  takarenkaassa ja eturenkaassa 2,1 - 2,5 bar.

Lisäksi on radalle annettu omat painearvot. Toki nyt viitataan siihen mikä oli rengastarjonta 2003, mutta itse idea on olemassa edelleen ja mielenkiintoinen juttu. Esimerkkinä ohjekirjasta Dunlop Sportmax takarengas 180/55 17: kadulla pelkkä kuljettaja 2,5 bar, kyytiläisen kanssa 2,8 bar ja yksin radalla 1,9 bar.  Ratapaineet olivat haarukassa 1,9 - 2,1. Eli suosituspaineiden erot liki 1 bar?!

Ratarenkaista kylmänä on varoitettu aikaisemminkin. Ne tosiaan pitävät vain lämpimänä.
Tähän V11 valitsen sport touringrenkaat, kun se on kuitenkin se työjuhta, jolla tulee ajettua myös työmatkoja. Suomen kesä on tunnetusti kylmä ja vähäluminen. Aprilia RSV Mille R saa sitten ratakelpoiset katulailliset renkaat.

Pitää tehdä muutamaan rengasliikkeeseen tästä kysymykset, mitä sanovat sopivasta renkaasta tuolle V11 vanteelle.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 10, 2019, 10:48:34 kirjoittanut Olavi » tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
klassikko

Viestejä: 152


« Vastaus #24 : Maaliskuu 10, 2019, 22:33:35 »

Omaa kokemusta, Guzzi koneisella Ghezzi Brianilla ajelin alkuun pehmeillä  (ehkä enempi rata-ajoon tarkoitetuilla ja lehtitestien mukaan parhailla) sport-renkailla ja tykkäsin mutta oli turhauttava vaihdella renkaita 4 -6 tonnin välein. Omaan nykyiseen sujuvan vauhdikkaaseen mutka-matka-ajoon on juurikin sport touring renkaat täysin riittävät ja kestävät ainakin useita tonneja enemmän kuin sportit. Aion tehdä samoin myös ensikesän itselle uuden pyörän kanssa. 999 Ducati saa alleen alkuun sport renkaat ja kun pyörä on "kesytetty" (?) ja alkuvouhotus ohi niin sitten ns. järkevämmät ja käyttöön sopivammat sport touringit alle.. muutoinkin tee ns, superbikestä touringin..t juise    jk. Museo Laverda saanee suunnitellulle pidemmälle keskieuroopan reissulle huonojen Avonien tilalle Contin Road Attack 2cr,t / Classic Attacit jotka ovat radiaalit tai jos ei niitä löydy niin sitten testien kakkosen, pilot activ michelinit..
tallennettu
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #25 : Maaliskuu 11, 2019, 20:15:50 »

Kaksia vanteita ei liene tarkoituksen mukaista hankkia, vaan on eri pyörät maantielle ja radalle. Sitten välillä roolit vaihtuvat päikseen toisin perin. V11 renkaat ovat maantieajossa kuluneet keskeltä ja Apikan RSV Millen renkaat sivuilta. Molemmissa ovat renkaat aika rupisessa kunnossa. V11 renkaat ovat äkkiseltään katsottuna vielä jonkinlaisella kulutuspinnalla, mutta tarkempi syyni kertoi myös jotain muuta. Kuluminen lisäksi keskilinjan sivuilla epätasaista, vähän porrasmaista pykälää urien reunoilla, etummainen lamellin reuna on liki millin tasolla ja takimmainen ehkä vielä 2-3 milliä:

https://www.dropbox.com/s/jx85uqf1gdv4uwm/20190311_183507.jpg?dl=0

Molemmat saavat mennä vaihtoon ennen kesää.
tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
Pekka

Viestejä: 1 884



« Vastaus #26 : Maaliskuu 11, 2019, 22:48:37 »

Kaksia vanteita ei liene tarkoituksen mukaista hankkia, vaan on eri pyörät maantielle ja radalle.

Niin mutta kun oikeastaan vanteita pitäisi olla kolmet, useamman päivän rata-ajeluun ei ole aina yksi rengassatsi riittänyt.
Niillä yksillä vanteilla kun on ne siviilirenkaat.
Tai oikeastaan vielä yhdet, sadekelille.
Pro-kuskit toki tekee rengastyöt varikolla.
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #27 : Maaliskuu 11, 2019, 23:37:26 »

Lainaus
Pro-kuskit toki tekee rengastyöt varikolla.
Vaivahan ei ole iso. Muutaman minuutin työ jos on työkalut matkassa.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #28 : Maaliskuu 12, 2019, 09:52:54 »

Taitaa Pekaltakin sujua ihan mallikkaasti?
Hyvillä välineillä menee itseltäkin kyllä tavallinen vaihto hikoilematta varttiin, vaikkei pro olekaan. Siis puoli, ei kai siinä kiirettä tarvi pitääkään.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #29 : Maaliskuu 12, 2019, 19:00:16 »

Omassa harrasteajelussa en ole saanut renkaita päivässä ajettua loppuun, en edes kahden päivän leirillä.
En sitä ole kyllä myöskään osannut pitää ongelmana Iskee silmää.
Nyt kun mp- ja kuljetuskalusto alkaa olla kuosissa, voi ottaa kyllä varamoottoripyörän mukaan Virnistää.
Ensi kesälle kootaan Gruppolle omaa ryhmää rataharjoitteluun. Tarkempaa tietoa on tulossa pian eri kanavista.
Tervetuloa vaan joukkoon.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2019, 07:44:13 kirjoittanut Olavi » tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!