Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Marraskuu 20, 2019, 19:06:38 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha  (Luettu 20812 kertaa)
TunturiTT

Viestejä: 10 591



« Vastaus #90 : Joulukuu 03, 2018, 14:26:00 »

En sentään tyhmä ole. (vitsi, ei pidä soittajien ottaa nokkiinsa)
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Henko

Viestejä: 159


« Vastaus #91 : Joulukuu 04, 2018, 09:16:08 »

Basistillahan tarvii kyllä olla rytmitajua, mutta ennen kaikkea tyylitajua, että homma toimii. Soitan kuitenkin kontrabasson lisäksi sujuvasti myös kitaraa ja banjoa joten en ottanut itseeni. Hitsata en erityisen hyvin osaa. Lapsuudessa oli yksi tuttu jolla oli käsittämättömän hyvä tasapaino, keuli fillarilla loputtomiin, ajoi yksipyöräisellä kouluun jne. Siltä sujui hitsaushommat hyvin, teki ihan isot tilit sillä ilman kummempia koulutuksia.
Vaan uudesta hitsausteknologiasta, mitäs mieltä olette niistä automaattisesti tummentuvista maskeista? Ite hitsannut niin vähän etten osaa sanoa.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 591



« Vastaus #92 : Joulukuu 04, 2018, 09:48:31 »

Mulla on sellainen ollut ehkä vuoden verran ja olen kyllä tykästynyt. Yli kaksikymmentä vuotta päästellyt Euromaskilla ja vaihdoin kun halvalla itsetummentuvan vain.
Sen kun säätää omaan makuun sopivaksi, niin hyvä on. Isoveljeni taasen ei siihen tottunut, osti samaan aikaan ja taisi vaihtaa takaisin Euroon.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 675


« Vastaus #93 : Joulukuu 04, 2018, 13:15:09 »

Sama juttu kuin TTT:llä. Olenkohan nyt omistanut aurinkokennolla toimivan automaattimaskin noin kuusi vuotta. Jonkin aikaa meni totutteluun ja siihen että kun lopettaa sauman niin maskin ikkuna kirkastuu. Vasen käsi teki aluksi pakkoliikkeitä.

Säätöjen hakuun meni hetki eli pääosin ne ajat jotka menee tummenemiseen ja uudelleen kirkastumiseen. Sekä uudelleen kirkastumisen tummasta vaaleaan siirtymisaikaan. Vaikka hitsaus päättyy niin sauma saattaa säteillä vielä voimakkaasti ja aiheuttaa sokaistumista. Nämä säädöt ja muutaman muutkin sisältyvät jo varsin edullisiinkin maskeihin.

Omani ei ole tämä mutta varsin samanlainen tämän varhaisempi edeltäjä: https://www.ikh.fi/fi/hitsausmaski-autom--9-13-migatronic-m81910599

Näkyy automaattimaskeja saatavan jo alle 30€ hintaluokassa. Toistaiseksi turvautuisin kuitenkin kaksi kertaa kalliinpaan.
Maskin sopivuus pään malliin on yleensä aika laajasti säädettävissä vaan olenpa törmännyt maskiin joka oli varmaankin suunniteltu avaruusolennolle. Säädöt eivät riittäneet siihen että lasista olisi voinut katsella sujuvasti läpi.

Jos ei maskia pääsee testaamaan tosiolosuhteissa eli hitsatessa, niin ainakin sen katsominen ennen ostopäätöstä, että riittääkö säädöt omalle päälle ja onko ylipäätään miellyttävä pitää päässään. Alla pidetään suikkaa tai myssyä joten sekin pitää ottaa huomioon sovitellessa. Painokin ratkaisee.
Myös se miten maski aukiasennosta laskeutuu kasvojen eteen nyökkäämällä on hyvä todentaa. Siihenkin on säätö olemassa.

Pään ympärille kiristyvä panta on yleensä varustettu pehmikkeellä otsan alueelta tai laajemminkin. Olisi hyvä jos se olisi vaihdettavissa tai pestävissä. Ei hitsarin naama pakosti vaadi olla aina musta.

Silmälaseja tarvitsevan pitää katsoa myös se että säädöt ovat niin että katse menee kokolailla suoraan silmälasien ja maskin ikkunan linjaan eikä maskin panta tai muut osat osu silmälaseihin. Itse käytän hitsaushommissa muovilinssisiä markettilaseja joissa on riittävä kerroin. Säästyy kalliimmat klasit vaurioilta. Laseja tarvitsen vain lähelle katsomiseen.

Mitään huippumaskia ei kotitarvehitsari tarvitse. Valinnanvaraa on runsaasti. Eikä se euromaskikaan huono ole jos epäilee automaattimaskin toimivuutta.
Testatessa maskia voi kääntää kohti aurinkoa. Sen ei pitäisi siihen reagoida. Jos reagoi niin ulkona hitsaaminen voi olla hankalaa.

Jos hitsatataan tigillä niin vasen käsi ei ole vapaana juuri koskaan tai siinä ainakin on mukana kuuma lisäainelanka. Silloin automaattimaski on ihan ehdoton varuste.

Eri hitsausmenetelmiin tarvitaan eri suodatuskykyjä. Maskin ohjeissa on tieto miten pitää säätöjen olla milloinkin tai mihin hitsaukseen maski on suunniteltu.

Maski toimitetaan yleensä pahvilaatikossa ja silloin kun ei hitsata niin maski on hyvä laittaa takaisin askiinsa suojaan pölyltä ja lialta. Myös kypärähuppu on hyvä suojavaruste.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2018, 11:43:47 kirjoittanut motomatti » tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 591



« Vastaus #94 : Joulukuu 04, 2018, 13:46:49 »

Mulla on ihan vaan edullinen automaatti, kun oli halpa kokeilla. Ainoa mainittava vika siinä on kopan muotoilu: luurimalliset kuulosuojaimet eivät mahdu kuupan kanssa. Häiritsevä piirre, mutta toisaalta maski olisi otettava muutoinkin hiomista varten pois, kun katkaisin pitää kääntää hionta-asentoon.
Näyttää nuo Matin linkkaaman maskin speksit pätevän aika lailla suoraan tuohon omaan halpikseenkin. Omassa säädöt on kopan sisäpuolella, miten lie tuossa, kun ei kuvasta näy.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 675


« Vastaus #95 : Joulukuu 04, 2018, 13:51:37 »

Omalla maskilla onnistuu hiominen mutta jos kipinäsuihku on kovin kirkas niin ikkuna tummentuu. Kaikki säätönupikat ovat sisäpuolella ja niiden säätäminen on tehtävä erikseen. Maski päässä ei onnistu. Mutta ei se ongelma ole.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 591



« Vastaus #96 : Joulukuu 04, 2018, 13:53:59 »

Piti ihan tarkistaa, on siinä omassa tummuuden säätö tietenkin ulkopuolella. Voi siis hitsatessa säätää.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #97 : Joulukuu 22, 2018, 10:12:50 »

Pellinpalasia ja alumiinisellaisia purkuosia odottaa autotallin nurkassa, että pääsisi harjoittelemaan hitsaamista.  Paikallaan voisi olla myös metallityön koulutussessio esim. kansalaisopiston kevään kursseilla. Pellin kanttaus ei oikein kotiloissa onnistu. Itse hitsauslaitteesta vielä. Eilen puhuin Industria Centerin myyjän kanssa pitkän puhelun ja yritin kalastella mitä myisivät aloittelevalle kotihitsarille. Käytiin keskustelua puikkokoneesta, TIG ja MiG/MAG laitteista. Ykköstarjokkaaksi selvisi MIG/MAG laite, toiseksi puikkokone. TIG hitsaamisen vaativuus taisi olla syynä ettei paljoa sitä tyrkyttänyt. Kirjallisen hitsaustiedon perusteella tulin kyllä käsitykseen, että TIG hitsaamisessa sauman laatu olisi huippua ja myös ohuilla materiaaleilla homma hoituu. Toki homma pitää osata. Uusia metallin muokkaamista vaativia projekteja on idealistalla mp puolelta seuraavaksi 2-3 vuodeksi. Viimekesälle tuli tosiaan hankittua vanha pieni Fasterin (460) alumiinivene (40 hp 2t Yamaha), jossa on sivupulpetti. Tietäähän sen mitä 100 kg tarkoittaa toisella laidalla pienen veneen kulkuasentoon, vaikka muuten on hyvin merikelpoinen alus. Oli muuten vastinetta kerrassaan rahalle ja kelit kohdillaan Saimaan vesillä viime kesänä. 2tahtikoneen keveys ja kiihtyvyys oli positiivinen yllätys eräiden 4t perämoottoreiden jälkeen. Jotenkin myös 2tahtikoneen kanssa puljaaminen vesillä on niin nostalgista. Meni loppu vähän sivuun aiheesta Virnistää, kerrankos.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 26, 2018, 12:11:35 kirjoittanut Olavi » tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
egon

Viestejä: 805


« Vastaus #98 : Joulukuu 27, 2018, 18:32:54 »

Aluminin hitsaaminen MAG/MIG -lla onnistuu kyllä jos on oikea kone verstaassa. Pienillä tai pienehköillä koneilla homma ei skulaa oikein ollenkaan. Omalla generaattorilla olen antautunut hitsaamaan joskus alumiiniä puikolla, mutta se ei ole mielipuuhaani kyllä millään tavalla. Kokeilin samaan tarkoitukseen hyvää kotimaista invertteriä, mutta sillä en alumiinipuikkoa saanut palamaan edes tyydyttävästi. Joka tapauksessa ennen invertterin ostopäätöstä kannattaa tarkistaa alumiinihitsausominaisuudet valmistajan tiedostoista.  Perinteinen hyvä alumiinhitsausaparaatti on edelleen TIG ja silloin se vaatii vaihtovirta -virtalähteen, esim. hitsausmuuntajan.

Autotallihitsarin peruskoneeksi riittää noin 150 ampeerin valovirta MIG. Ittellä on Telwin siinä tarkoituksessa ollut yli kaksikymmentä vuotta ja pelaa edelleen. 0.6 ja 0.8 langoilla saa tehtyä aika monenlaista, 0,5 mm aina noin 5 mm paksuuteen saakka. Itse olen hintasyistä käyttänyt pelkästään CO2 -kaasua, mutta mitä olen muiden koneita joskus kokeillut, niin Misonilla homma on helpompaa. Löytyy helpommin hyvät säädöt joilla kaari palaa vakaasti. CO:lla säätäminen on vaikeampaa, mutta kyllä sen niksit käytäntö opettaa. Pienten täytelankakoneiden kehuja en ole kuullut oikein missään.

Kun ainepaksuudet menee usein yli 5 mm:n niin nuo pienet MIG:t jää pieniksi. Paksumpaan peltiin saa pelittämään puikkokoneet, joita on pikku inverttereinä tarjolla monenlaisia. Itte olen paljon hitsannut muuntajallakin, josta löytyy noin 140 ampeeria virtaskaa makeimmilaan. 

Aloittelevalle hitsaajalle automaattimaski on erinomainen varuste.
tallennettu
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #99 : Syyskuu 03, 2019, 19:28:44 »

Huomenna alkaa kohdallani metallurgian opinnot eli ts. kansalaisopisto teknisen työn kurssi, joka kestää keväälle 2020. Varasijalta pääsin juuri ja juuri mukaan. Kaikki 8 kpl Jyväskylän seudun teknisentyön kurssia ovat tupaten täynnä. Tarkoitus on paneutua ainakin alumiinin käsittelyyn, jotta sen erilainen muokkaus ja hitsaus alkaisi sujua jollain tavoin. Toki myös teräs on mukana paletissa jossain määrin. Omia ideoita pääsee tunneilla työstämään eli tekemällä oppimista on luvassa.  Ideahatussa on jo muhimassa joitain moottoripyörän korinosia harjoitustöiksi. Syksyn ja talven aikana on tarkoitus kartuttaa omaa autotallivarustusta metallin työstämistä varten, mutta se on sitten oma tarinansa.

tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
motomatti

Viestejä: 10 675


« Vastaus #100 : Syyskuu 03, 2019, 21:40:29 »

Jos harkitsey edullisia kiinalaisia työstökoneita niin niiden perusta on aivan sama kuin pari kertaa kalliimmilla saksalaisilla tai italialaisilla työstökoneilla. Mutta, mutta, niistä puuttuu muutamia tarkkuuteen ja toiminnan helppouteen liittyviä rakenteita. Olen itse lisännyt ne mutta asia vaatii tietämystä työstökoneen toiminnasta ja rakenteesta.

Olen käyttänyt muokkaamiani kiinalaisia pylväsporakonetta, minijyrsintä, sorvia ja italialaista halpishitsauskonetta varsin ahkerasti ja saanut hyväksynnän ajoneuvotekniikkaan liittyville töilleni nykyisestä Traficom-nimisestä organisaatiosta sekä riippumattomasta testauslaitoksesta Testmill Pentanovasta. Kas kun itse tehdyt ajoneuvot pitää testauttaa ja hyväksyttää kyseisissä laitoksissa.

Lähinnä on asiana hallita oikein hieman puutteellisiakin laitteita että tuote on riittävän laadukas. Hyvillä laitteilla on paljon helpompaa. Mutta voi olla käytön määrään nähden, harrastelijalla, tarpeettoman arvokasta.

Nyt työkaluvalikoimaani on tullut tig-hitsauskone. Vanha mutta toimivaksi todettu ammattilaislaite mutta rutiini puuttuu vielä. Pitäisi polttaa plasmaa vielä aika paljon...
tallennettu
Pekka

Viestejä: 1 892



« Vastaus #101 : Syyskuu 08, 2019, 18:01:42 »

Syksyn ja talven aikana on tarkoitus kartuttaa omaa autotallivarustusta metallin työstämistä varten, mutta se on sitten oma tarinansa.

Tulin kesällä tutustuneeksi Rautajätti.fi nimiseen työstökonekauppaan. Ei kannata ryhtyä, ainakaan jos ostoksilla on joku kiire.
Tein tuonne nettikauppaan tilauksen 7.7.2019 ja viimeiset tuotteet toimittivat 27.8.2019.
Kun kysymisen jälkeen ilmeni etteivät kaikki tilatut olleet varastotavaraa, eivät missään vaiheessa suostuneet kertomaan toimitusaikaa.
Tosin tilaus olisi jäänyt tekemättä jos jo ostovaiheessa olisi ollut tiedossa, että jälkitoimitukseen menee.
Positiivista oli kun kuitenkin kinuamisen jälkeen lopulta toimittivat kaikki.
Samaan "konserniin" kuuluvat myös Työstökone.fi ja Verkkomikko.fi
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
motomatti

Viestejä: 10 675


« Vastaus #102 : Syyskuu 08, 2019, 19:01:19 »

Sellaisia kauppoja on paljon joilla oma varasto on minimaalinen tai olematon.
Kun asiakas tilaa ja maksaa niin tuote tilataan välittäjältä tai suoraan valmistajalta. Kumpikaan ei ole lähellä vaan yleensä aika pitkän laivamatkan takana.
tallennettu
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #103 : Syyskuu 10, 2019, 19:58:32 »

Huomenna pääsee hitsaamaan, jihuu. Tosin ollaan koulun väliaikaisissa väistötiloissa eikä niillä laitteilla alumiinia hitsata, mitä viestiä vähän ihmettelin. No tyvestä puuhun tyylillä edetään. Laitteiden osalta tilanne muuttuu, kun syksyn aikana siirrymme remontoituihin ja uudistettuihin verstastiloihin. Loppuvuoden aikana kartutan omaa kalustoa metallin työstämiseen. Ensimmäisten joukossa on päättää minkälaisen hitsauskoneen hankin ohutlevyn ja muiden aika pienten osien hitsaamiseen. Levyn leikkaus ja metallikappaleiden katkaisu on ratkaistava asia kuten myös levyn muotoilu.
tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
TunturiTT

Viestejä: 10 591



« Vastaus #104 : Syyskuu 10, 2019, 21:10:09 »

Alumiinin kanssa kannattaa pitää huolta tuuletuksesta. Ei ole kaikkein terveellisimpiä huuruja haistella sen hitsaus- ja sulatuskaasut.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!