Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Marraskuu 20, 2019, 20:03:41 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha  (Luettu 20816 kertaa)
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #75 : Maaliskuu 05, 2018, 18:19:42 »


Sekalaiseen yleiskäyttöön peruskoneeksi hankkisin nyt itse noin 140...160 ampeerisen valovirralla toimivan invertterin. Puikkokoneella pystyy hitsaamaan rosteritkin ihan hyvin ja rosteripuikoilla saa yleensä helposti aikaan nätit saumatkin. Tottunut hitsaaja tekee jopa milliseen aineeseen puikolla kelpo jälkeä. Liitos pitää vaan osata suunnitella niin, että läpisulamisen saa kohtuudella vältetyksi.  On huomattava, että kaikilla inverttereillä ei kaikki alumiinipuikot suostu palamaan, joten jos on aikomus tehdä alumiinihommia, niin puikkokone pitää olla siihen tehtävään pystyvä.

Paras systeemi alumiinin hitsaamiseen on TIG, mutta veikkaan, että sen hankkimiseen ei monellakaan riitä mielenkiinto, koska se vaatii argonia tms. suojakaasuksi ja jos käyttö on vähäistä, niin tulee pienille hitseille äkkiä aika tavalla hintaa.  TIG-hitsaaminen ei myöskään ole kaikkein helpoimpia juttuja opetella omatoimisesti. Siksi pikku alumiinihommat kannattaa tehdä puikolla, mikä myöskään ei ole kaikkein palkitsevinta puuhaa, varsinkaan uran alkuvaiheessa.

Hyvään alkuun pääsee hyvällä puikkokoneella ja automaattimaskilla.

Tuossa leikkeessä on aika hyvin kiteytetty muidenkin kommenteissa alleviivatut askelmerkit hitsauksen alkuun. Josko tältä pohjalta sopivan kaluston etsintään seuraavaksi.  Siitä on noin 30 vuotta, kun kaverin kanssa viimeksi hitsattiin sen aikuisia omia autonromuja katsastuskuntoon. Meidän taloyhtiössä on äijillä monenlaista karkeampaakin kalustoa autotalleissa, kuten autonostimia, renkaiden automaattisia tasapainotuskoneita yms. Yksi pyörittää paljubisnestä. Yksi parhaillaan asentaa Amerikan autoon V8konetta + automaattilootaa. Kuudesta tallista, on neljässä moottoripyöriä tai/ja harrasteautoja. Tuohon joukkoon taidan sopia aika huomaamatta pienillä hitsausprojekteillani Virnistää.   


tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
motomatti

Viestejä: 10 675


« Vastaus #76 : Maaliskuu 05, 2018, 22:03:33 »

Kaasuhitsiä ei maininnut kukaan. Sillä paikkasin aika monta auton helmaa ja pohjaa ennen kuin pääsin mig-laitteiden makuun. Kaasuhitsauslaite on varsin monipuolinen laite. Leikkaa, liittää, lämmittää, juottaa, aiheuttaa tulipaloja, nokeaa ja paukkuu. Kahta viimemainittua aloittelijalla aluksi.

Korvaa myös, osittain tigin, migin, sahan, tms leikkuukoneen ja tuottaa ohessa rutkasti lämpöä. Kaasuhitsiä eri sovelluksissa käytetään edelleen melko runsaasti.

Ei kuitenkaan korvaa puikkokonetta tai migiä paksummilla materiaaleilla.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 591



« Vastaus #77 : Maaliskuu 05, 2018, 22:38:02 »

Ja kaasulla saa ohuisiin materiaaleihin helpommalla oksidoitumisen pintaan.. Mestarit maailmalla toki korjaavat lentokoneen alumiinikuoriakin kaasupillillä.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
JuhanVon

Viestejä: 68


« Vastaus #78 : Maaliskuu 06, 2018, 21:59:27 »

Onkos tämmösestä kenelläkään kokemuksia?


* pontto.jpg (84.6 kilotavua, 624x832 - tarkasteltu 141 kertaa.)
tallennettu

Päriseviä laitoksia tontilla:
T3 MuseoCalistin '80, Stelvio '09, Ural Ranger 2WD ’07, IC-350 Planeta4 +sv, TED20 '52, IH-B275 '67, BJ42 '82
TunturiTT

Viestejä: 10 591



« Vastaus #79 : Maaliskuu 06, 2018, 22:41:30 »

Isä on aloittanut tuollaisella hitsaajanuransa..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
JuhanVon

Viestejä: 68


« Vastaus #80 : Maaliskuu 07, 2018, 13:22:04 »

Isä on aloittanut tuollaisella hitsaajanuransa..
Sama täällä Hymyilee

Tuo joutaisi jonnekkin museoon, migillä ja plasmaleikurilla tulee nykyään tehtyä se vähä mitä tarvii.



* IMG_20180306_195322.jpg (97.71 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 116 kertaa.)
tallennettu

Päriseviä laitoksia tontilla:
T3 MuseoCalistin '80, Stelvio '09, Ural Ranger 2WD ’07, IC-350 Planeta4 +sv, TED20 '52, IH-B275 '67, BJ42 '82
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 451


California1100ie, V11 Le Mans, Aprilia RSV Mille R


« Vastaus #81 : Joulukuu 02, 2018, 18:17:20 »

Nyt on oikea ajallinen paikka hitsauskoneen hankinnalle. Olen merkin/laitteen jo valinnut, ESABin Buddy 160 TIG/puikkokone paketti tai sama pelkänä puikkokoneena. Ettei menisi ihan ylivarusteluksi, voisi tuo puikkopakettikin riittää. Pelkkään ESABin puikkokonetta saa alkaen 315 euroa. Itselläni on vain vähäistä kokemusta puikkohitsaamisesta ja nollakokemus TIG hitsaamisesta. Lähdehakemiston perusteella TIG hitsauksessa pystyy erittäin hyvään laadulliseen lopputulokseen. Onko menetelmien laatuerossa ja osaamisvaatimuksissa kyse kuinka isosta erosta? Ensimmäinen isompi projekti olisi alumiiniveneeseen rakennettava keskiohjauspulpetti.
tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
TunturiTT

Viestejä: 10 591



« Vastaus #82 : Joulukuu 02, 2018, 18:31:37 »

Puokkohitsaus on se millä suurin osa harjoittelun aloittaa. Ja myös kaikkein vaikein laji. Alumiinin hitsaaminen puikolla muistuttaa aika paljon juottamista. Puikkoa saa syöttää loppujen lopuksi aika vauhdilla. Ei todellakaan mitään helpointa hommaa. Ohuiden hitsaamisessa vielä vaikeuskerrointa lisää.
Tigillä taasen korostuu esivalmisteluiden tarve. Kaiken pitää olla puhdasta ja puhdasta.
Molemmat lajit vaativat paljon harjoitusta onnistuakseen. Varsinkin jos haluaa lopputuloksen kestävän myös katseita.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Pekka

Viestejä: 1 892



« Vastaus #83 : Joulukuu 02, 2018, 23:53:09 »

Nyt on oikea ajallinen paikka hitsauskoneen hankinnalle. Ensimmäinen isompi projekti olisi alumiiniveneeseen rakennettava keskiohjauspulpetti.

Itse joutuisin ensin harjoittelemaan jonkin aikaa johonkin jätepaloihin tms harjoituskappaleisiin. Vaikka olen muilla menetelmillä jonkin verran
hitsannut, ei TIGillä kokeillessa oikein saumaa syntynyt.
Tai eihän se veneen ohjauspulpetti huono kohde ole, ei vaikuta välittömästi pinnalla pysymiseen.
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
GTRX-1

Viestejä: 8


« Vastaus #84 : Joulukuu 03, 2018, 08:17:08 »

Alumiinin hitsaus TIG:illä vaatii vaihtovirtakoneen joten tuolla ESABilla se ei onnistu.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 591



« Vastaus #85 : Joulukuu 03, 2018, 10:45:56 »

Joo, ja ilman muuta sitten hankintaan se AC/DC tig, niin on monipuolisempi. Alumiinilla tosiaan ainoa mahdollisuus saada oksidikerroksen läpi sähkö tuo AC.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Henko

Viestejä: 159


« Vastaus #86 : Joulukuu 03, 2018, 11:52:22 »

Täytyy kyllä tässä yhteydessä mainita tutun TIG-harjoittelut. Hitsasi auton imusarjaan moottoripyörän läppärungot, totesi että ei merkittävää eroa ajossa ja hitsasi Volvon imusarjan alkuperäiseen kuosiin uudestaan.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 675


« Vastaus #87 : Joulukuu 03, 2018, 12:31:26 »

Pitkällä metallialan työurallani olen huomannut että jotkut ovat synnynnäisiä hitsareita, jotkut oppivat hyviksi kunhan tarpeeksi opettelevat ja joistain ei tule hitsaria, ei millään. Mutta tarvitaanhan asentajiakin.

Joku aivotutkija saattaisi tietää syynkin mutta itse otaksun että joiltakin vain puuttuu hienomotoriikka. Komennot päästä sormenpäihin jotenkin pilaantuvat matkalla.

Toinen asia on se että hitsaus koetaan epämiellyttäväksi työksi.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 591



« Vastaus #88 : Joulukuu 03, 2018, 14:05:03 »

Itse osaan kyllä riittävästi hitsata. Mutta esim minkäänlaista soittajan lahjaa en omaa. Voisi kuitenkin kuvitella, että olisivat sukua keskenään. Molemmissa tarvitaan motoriikkaa ja rytmitajua.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 675


« Vastaus #89 : Joulukuu 03, 2018, 14:21:49 »

Lainaus
Mutta esim minkäänlaista soittajan lahjaa en omaa.
Ehkä basistiksi kuitenkin.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!