Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Helmikuu 17, 2020, 09:54:05 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: https://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: työkalupussukka pienemmäksi  (Luettu 423 kertaa)
italosound

Viestejä: 33


« : Tammikuu 28, 2020, 16:45:25 »

Moi
Tulppia ostaessa kauppias lykkäsi BP6ES:n tilalle BCP6ES-11 tulpat, kehui että sama tulppa muuten mutta avainväli pienempi. No eipä tarvitse 21 mm tulppahylsyä enää kuskata ainakaan tulppien vuoksi.
MN
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 785


« Vastaus #1 : Tammikuu 28, 2020, 19:21:35 »

Avainväli lienee 16 mm:ä?
Tuo antaa sen verran ajattelemista että voisi standardoida omissakin pyörissä tulpat tuohon kokoon jos hintapolitiikka osuu kohdalleen.

Toki pidän muutenkin mukana useimmissa pyörissäni tyypillisimmät Guzzien tulppien tulppa-avainkoot. Niitä on ainakin 11, 16 ja 21mm:ä. Kätevästi sillä tienaa oluen tai parin kokoontumisissa kun on aina niitä jotka eivät pidä työkaluja mukana. Myös varakäynnistysakku on mukana aina siinä pyörässä jolla olen liikkeellä. Paitsi jos olen sen unohtanut matkasta. Menneenä kesänä apukäynnistintä tarvittiin neljässä tapauksessa. Muiden pyöriin. Yksi tosin oli toivoton tapaus: sammui heti kun apuakku irrotettiin piiristä. Ilmeisesti latausvika. Joskus on mukana myös vianetsintäohjelma läppärissä. Sitäkin on muutaman kerran tarvittu.

Erityisesti California Vintage ja työntötanko-CARC-mallit jotka vaativat lisäksi vielä erikoismallin tulppahylsyn. Tosin sen pikkutulpan hajoaminen sähköisesti ei matkaa keskeytä. Yleensä asiaa ei edes huomata. Edellyttää katteiden ja tankin irrotusta ja ehkä pientä muutakin "säätöä" että pääsee edes näkemään kyseisen tulpan.
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-sytytystulppien.html

Pikkutulpan vaihto on joiltakin huolloilta "unohtunut" vaivaisuutensa vuoksi. Kun se siellä pesässään on ollut kymmenenkin vuotta niin se on tosi lujassa ja vaatii liotusta ja varovaista aukomista sekä syvennyksensä tyhjentämistä kaikesta törystä ennen tulpan irrotusta. Muuten se törky livahtaa männän päälle. Pääasiassa siellä on soraa ja ruostetta.

Joskus on ollut pikkutulppa niin lujaan väännettynä että sen tiiviste on litistynyt liikaa ja tulpan kierrettä on pätkä palotilan puolella. Siihen tehoaa myös liotus mutta se edellyttää että tulppaa saa edes puoli kierrosta avattua että liuotin pääsee kierrettä myöden palotilaan asti. Jos karstaisen kierteen kiertää väkisin ulos niin se mankeloi alumiinisen kierteen väljäksi. Kierteen korjaus edellyttää jo erikoistoimenpiteitä. Usein kierreinsertin asentamista. Sitä varten moottoria joutuu purkamaan. Jos tulppa on raskas kiertää poispäin kannesta niin jotain on vialla.

Tulpan kiristäminen on suht tarkka homma vaikka kiristysmomentti saattaakin olla aika laaja.
Tässä on NGK:n opas aiheeseen. Sivulla kymmenen on ohjeet kunkin tulppatyypin suhteen. Jos on epäselvyytä kierteen tyypistä, mikä pääosin määrittää kiristyksen, voi mitata kierteen halkaisijan ja katsoa oheisesta taulukosta tulpan momettiarvon. Avainkoko ei vaikuta momenttiin.
https://www.motonet.bg/files/downloads/2015-motorcycle-catalogue-ngk-3.pdf

Jos tulppa ei mene kierteille sormivoimin siitä pyörittämällä niin on syytä puhdistaa joko tulpan kierre tai sylinterikannessa oleva kierre. Momentit on tarkoitettu uudelle tiivisteelle. Harva niitä kuitenkaan hankkii. Mutta nykyään tulppa on suht edullinen ostos niin laittaa aina uuden. Jos ei ole momenttiavainta niin usein on ohje olemassa myös kiristämisestä asteluvun mukaan.

1400-malleissa on myös pienikierteiset tulpat (2+2) mutta fiksusti asennetut ja suojatut. Ei tarvita pesuhommia ennen aukomista. Korkeintaan suhaus paineilmaa. Ovat hyvin tavoitettavissa heti koristekannen alla. Vain tulpanhatut teettävät toisinaan työtä. Johtimista ei saa vetää lainkaan. Näppivoimia tarvitaan.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 688



« Vastaus #2 : Tammikuu 28, 2020, 20:44:23 »

Vinkkeihin ylös, kun laitat vielä pyörän, mihin tulppa meni.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
italosound

Viestejä: 33


« Vastaus #3 : Tammikuu 28, 2020, 21:59:28 »

Moro
16 mm avainväli kuten Matti jo arveli. LM 2 kansiin ne tuli ruuvattua. Tulpan päässä oleva "mutteri" on kiinteä, joten se pitää huomioida hatuissa.
MN
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 785


« Vastaus #4 : Tammikuu 28, 2020, 22:07:58 »

Lienee myös hyväksi että tulpanhatuissa on myös resistanssi kohdallaan?
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!