Kirjoittaja Aihe: CARC-ongelma käsillä?  (Luettu 59262 kertaa)

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #30 : Heinäkuu 14, 2014, 11:11:57 ap »
Kartaanin hinta on sellainen että ristikoiden vaihto kannattaa, toisin kuin vanhemmissa vehkeissä joissa koko murroksen saa lähes pelkkien ristien hinnalla.

Guzziolology kirjassa on hyvät ristikonvaihto-ohjeet. Muistelen että se meni pääpiirtettäin niin että sokat irti ja nivel viilapenkkiin, sitten jollakin tuurnalla (esim sopiva hylsy) napautetaan laakerikupin päältä nivel liikkeelle siten että vastapuolen nivelkuppi se tulee ulos jonkin verran. Sitten itse koin helpoimmaksi laittaa se ulostullut kuppi viilapenkin kitaan ja nitkutella irti. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Lopuksi niveltä suositeltiin napauttaa jotta jäykkyys poistuu. Kuppeja painettaessa paikalleen niihin väkisellä jää jännitys, siis neulojen ja kupin suhteen mikä ei varmasti ole toivottavaa. Lisäksi kirjassa neuvottiin hiomaan niveltä, tuon merkitystä en koskaan ymmärtänyt. Olisiko ollut sen takia jos viilapenkissä tulee naarmuja, mutta mitä haittaa niistä mahtaa olla? Noin siis teoriassa, käytännössä nuo laakerin neulat ovat hemmetin pieniä ja asennus on mahdollista sössiä ainakin siten että neulat menee kuppeja painellessa ristiin.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #31 : Heinäkuu 14, 2014, 11:44:55 ap »
Siinähän sitä tulikin jo virhesuoritusmahdollisuuksia. Itse olen todennut, riippuu hieman ristikkotyypistä, että yleensä kannattaa painaa hylsyllä ristikkoa niin pitkälle kuin menee että toisen puolen neulapesä tulee mahdollisimman ulos. Jää vähemmän nytkyteltävää. Voi olla nimittäin kireässä. Nythän ei tarvitse käyttää samaa ristikkoa uudelleen. Silloin kun ristikko puretaan voitelua varten niin pitää olla hellävarainen ja purkaa varovasti. Ne neulapesät eivät välttämättä ole kovin lujia. Tosin niitä on kahta päätyyppiä: pellistä prässättyjä, jotka ovat hentoja mutta herkkiä irtoamaan ja jämäkämpiä koneistettuja kuppeja.
Kootessa kannattaa olla vaseliinia sen verran runsaasti että neulat eivät pääse kupissaan kaatumaan. Taipuneella neulalla kun ei tee mitään ja tahtoo se nivelkin olla sen jälkeen entinen.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #32 : Heinäkuu 14, 2014, 11:56:01 ap »
Akselikorjaamo Herttoniemestä, jossa oitis tunnistetiin Moto Guzzi, sen ristikon koko ja juurikin tuo Samin mittaama mitta 19/48. Ristikko on hyllyssä ja huomenna tinttaavat sen paikalleen.

Seuraavaksi aiheena kardaanin irrotus autokatoksessa ja small talkkia aiheesta naapureiden kanssa.  

No sehän kävi sitten suht helposti ja nopeeta. On ne noita varmaan muillekkin näihin carc-guzzeihin vaihtaneet kun kerran ristikko oli jo tuttu. Vai onko tuota samaa kokoa muissakin guzzeissa?

Turhaa se nyt tietty välillä kasattiin, toisaalta nopeempaa sen purat ja kasaat kotona kun että se olis jätetty levälleen tänne Seinäjoelle ja junamatkat päälle.

Käske pitää tätä ristikkoa hyllyssä, veikkaan että niitä vielä menee kaupan...
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #33 : Heinäkuu 14, 2014, 12:16:48 ip »
Guzzien vanhemmat nivelristit on useiden luetteloiden mukaan nimetty, osanumeron lisäksi, (Moto Guzzi)-nimikkeellä. Tämä on kyllä uusi koko, ainakin isolohkoisen osalta, mutta voi olla muualla yleinen ja löytyy hyvinvarustetusta liikkeestä helposti.

Nyt siinä samalla tulisi pari muuta voitelukohdetta kätevästi esille: jousituksen laakerit ja takahaarukan laakerit.

Itseä kiinnostaisi nähdä minkälaista vaivaa vanhassa ristissä oli eli kerro asentajalle että laittaa vanhan ristikon, tai mitä siitä on jäljellä, talteen. Sen tutkiminen voisi antaa vinkkejä ja olla yleishyödyllistä tietoa jatkossa. Ei nää vehkeet nuorene. Onneks on tuo Ikkala joka puolestamme "keinovanhentaa" pyöriään hyvissä ajoin esimerkiksi meille muille tiedonhaluisille.

Lainaus
kardaanin irrotus autokatoksessa ja small talkkia aiheesta naapureiden kanssa.
Mieti suoritus ja työkalut tarkkaan ennen toimenpidettä niin menee niin kuin irrotus olisi vain rutiinihomma ja käy parilla työkalun pyöräytyksellä.
Vinkki: jos kuitenkin käy niin että tulee jokin hämminki niin sitä kannattaa kiroilla antaumuksella isoon ääneen ja heitellä toisarvoisia kapineita ympäriinsä. Se kiinnostaa lähimmäisiä paljon vähemmän kuin jos yrittäisit piilotella mahdollista virhettä. Testattu useissa yhteyksissä. Neuvojia aina riittää mutta myötäeläjät ovat harvassa....

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 504
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #34 : Heinäkuu 14, 2014, 22:09:34 ip »
Kardaani on irti ja lähtee huomenna Akselikorjaamoon. Tarvitseeko muuten tasapainottaa? Ilmeisesti ei, koska nuo sokat määrittää tapin paikan. Akselikorjaamomies arveli kuvaukseni perusteella, että ei ole prässättävää mallia, sen näkee huomenna.

Otan vanhan ristikon tai sen jäänteet mukaan ja Matille analyysiin.

Kaksi smal talkia, kaksi työkalujen hakureissua, ja kolmannen teki naapuri, joka haki appiukoltaan 14 mm kuusiohylsyn viimeiseen pitkään pulttiin. Nyt kolme kaljaa.  

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #35 : Heinäkuu 14, 2014, 23:03:25 ip »
Rakenne on juuri niin hyvin tasapainossa kuin oli tehtaaltakin lähtiessä kun ristikko on vaihdettu.
Mitä lienee asentaja tarkoittanut prässäämisellä? Prässillä eli hydraulipuristimella tai ennen sitä viilapenkissä nuo nivelristit on tullut vaihdettua. Lieneekö heillä jokin muu menetelmä joka korvaa puristamisen?

Ei tarvitse laittaa mulle laboratoriotutkimukseen. Purat kupit irti ja pyyhit ristikon laakeripinnat puhtaiksi niin näet onko kyse ollut ruosteesta, asennusvirheestä ja/tai paikallisesta ylikuormituksesta. Laakeripinnoilla näkyy kyllä siitä merkit vaikkakaan ei välttämättä kovin isot. Jos viitsit ottaa kuvan hyvällä resoluutiolla ja laittaa mulle sähköpostin liitteenä.

Liitteenä malliksi kuva puretusta niverististä joka aiheutti toimipaikassaan häiriötä. Vika ei ole iso mutta havaittava.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 15, 2014, 08:04:35 ap kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #36 : Heinäkuu 14, 2014, 23:22:48 ip »
Tuommonen kuluma tulee herkästi silloin, jos nivel pyörii liian suorana. Eli ristin kohdalla ei ole kulmaa. Tällöin nivel nitkuttaa paikallaan ja syö itsensä rikki. Juuri kuten kuvassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 504
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #37 : Heinäkuu 16, 2014, 22:35:32 ip »
Sport miltei nipussa. Huomiseksi jäi metsästettäväksi kuminen o-rengas vaihdepolkimen akselista. Ristinivel maksoi 115 € ja laitto 40 €. On sama Inan ristikko, joskin rasvanipalla, jonka tulppasivat. Ei kolise enää kun renkaasta pyöräyttelin. Huomenna koeajo ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #38 : Heinäkuu 17, 2014, 12:00:03 ip »
Saitko vanhan ristin todistusaineistoksi?
Uskoisin että koeajo jatkuu tavallisena ajona vielä pitkään. Jos sulla oli perjantaina lähtö niin aikaahan jäi vielä runsaasti saada luottamus kardaaniin takaisin.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 504
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #39 : Heinäkuu 18, 2014, 21:33:21 ip »
Todistusaineisto oli mennyt romulavalle tms. eli viesti sen säilyttämisestä ei ollut kulkenut. Olisi ollut mukava saada edes jotain vinkkiä mikä siinä oli. Luottamus kardaaniin on saatu koeajon myötä takaisin. Eipä kuulu mitään kun pyörää taluttelee.

Tässä kaikessa tiimellyksessä jäi mainitsematta, että soittelin maanantaina aamulla myös Heinolle Espooseen että onko akselia. Parin tunnin kuluttua soittivat takaisin, että kyllä löytyy. Olin äimänä, sillä en uskonut niitä kellään hyllyssä olevan. Olin myös yllättynyt hinnasta, joka oli 450 € ja 400:lla olisi lähtenyt. Mutta koska nivel oli löytynyt, kannatti se vaihtaa. Hienoa joka tapauksessa, että maahantuoja on varautunut yhdellä akselilla jos jollekin tarve tulee.

Soitin myös Piikkiöön, josta myös olisi saanut kardaanin purkuosana (Ikkalan vinkki). Alkuun tilanne näytti melko huonolta, mutta optioita oli loppupeleissä kolme. Ja tulipahan käytyä Seinäjoellakin opissa, että miten Sport puretaan noilta osin, ja niinpä homma sujui jo kotipihassa.

Olisikohan episodilta vältytty, jos viralliseen huolto-ohjelmaan kuuluisi pyörän taluttamista kolme metriä... Lopuksi kiitokset auttaneille tahoille  :)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #40 : Heinäkuu 18, 2014, 21:45:06 ip »
Joskus oli eräässä mp-huollossa töissä ja säilytin asiakasta varten vaihdetut osat että voin kysyä että heitänkö roskiin vai tahdotko viedä mukanasi. Pomolle se ei käynyt mitenkään. Otti hirmuiset pultit siitä ja sanoi että otanko vastuulleni sen että joku käyttää vielä niitä osia ja loukkaa itsensä sen vuoksi. Kuitenkin ymmärrykseni mukaan ne irrotetut osat ovat asiakkaan omia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #41 : Heinäkuu 18, 2014, 21:53:15 ip »
Onhan ne, mutta ne jotka pyöränsä korjauttavat/huollattavat muualla, eivät yleensä halua nähdä vanhoja romujaan. Saati että tekisivät niillä mitään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #42 : Heinäkuu 18, 2014, 22:25:07 ip »
Olisikohan episodilta vältytty, jos viralliseen huolto-ohjelmaan kuuluisi pyörän taluttamista kolme metriä...

Joo ja jos tuo olisi korjattu jo takuuaikana. On nimittäin hyvin vahva tunne että tuo nivel ei ole koskaan tervettä päivää nähnytkään.

Hyvää lomareissua muuten, ajakaahan iisisti.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #43 : Heinäkuu 21, 2014, 10:27:34 ap »
Ristinivel maksoi 115 €

On aika hintava, mielestäni. SP:n olisi maksanut puolet tuosta ja siinäkin oli tuplat hintaa yleisempiin kokoihin nähden.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #44 : Maaliskuu 31, 2015, 21:13:33 ip »
Tämä nyt ei ole mikään ongelma, vaan ainutkertainen tapaus. Sattui silmään ja tästä kuitenkin vaahdotaan maailmalla, jossain, jonkun verran (toisessa kuvassa V11 ja Carc perä allekkain).

http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=75525.0

"Pyörää ei ollut koskaan kaadettu, omistaja kävi sillä kokoontumisajoissa matkatavarat boxeissa. Ei koskaan 2 päällä, ei ylikuormattu. Ei hurjastelija tai uhkarohkea, keskivertokuski. Tapahtui keskiverto hiekkatiellä, nopeus 50-60 Km/h. Katkesi kohdasta jossa on 5-6 mm läpireikä muovikiinnitintä varten."
V11 - it defines you.