Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Lokakuu 23, 2019, 05:35:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 54 55 [56] 57
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 241065 kertaa)
Camn

Viestejä: 2 352



« Vastaus #825 : Maaliskuu 19, 2018, 22:16:43 »

Lainaus
Tuletko Camn paikalle kun alkaa tapahtua
Periaatteessa kaikki uusi aina kiinnostaa...  Näyttää kieltä
tallennettu

V11 - it defines you.
TunturiTT

Viestejä: 10 572



« Vastaus #826 : Maaliskuu 19, 2018, 22:24:46 »

Eikös tuossakin saa sen virheellisen kartan korvattua sillä alkuperäisellä? Eli jos jotain menee pieleen, niin palauttaa vanhan.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #827 : Maaliskuu 19, 2018, 23:08:23 »

Eikös tuossakin saa sen virheellisen kartan korvattua sillä alkuperäisellä? Eli jos jotain menee pieleen, niin palauttaa vanhan.
Kysymyksesi on sekä oikein että väärin.
Ensinnäkään ei ole kysymys "kartasta" vaan laajasta tiedostokokonaisuudesta joka joudutaan kopioimaan ja lataamaan kokonaisuutena. Kopiointi ei poista tiedostoa ECUsta eli virhettä ei siihen suuntaan voi syntyä.

Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin kirjoitus-toiminto oli ollut epävakaa eli se saattoi sekottaa koko pakan (tai pukkaa yhden bitin väärään paikkaan) kun moottorinohjaustiedostoa kirjoitetaan ECUun.

Edeltävänä toimintana siis luku-toiminnolla (Reader) luetaan ECUn tiedosto tietokoneen muistiin ja siitä otetaan varmuuskopio. Tässä vaiheessa ei tapahtunut, tiettävästi, virhettä mutta kirjoitus-toiminnolla (Writer) saattoi tapahtua virhe joka tekee häiriön ECUn toimintaan. Vaikka kirjoitettaisiin sama, alkuperäinen, muuttamaton ja korruptoitumaton, tiedosto takaisin ECUun.

Nämä 7SM-Readerin ja Writerin toiminnot ovat varsin monimutkaisia verrattuna aiempiin moottorinohjaustiedostoihin. Tiedostoja on kryptattu ja niiden sijainnit ovat poikkeavia edellisiin moottorinohjauksiin nähden. (5AM, 15RC, 15M, jne vanhempiin päin mentäessä yksinkertaistuu) Lisäksi latausnopeus vaihtelee. Pitää siis olla siirtokomennot kohdillaan tai muuten tulee jumi.

Mutta ylläoleva on jo historiaa. Homma kaiketi toimii nyt.
Rupee sormia syyhyttämään. Yhdelle miniläppärille olen siirrellyt uusimpia apuohjelmia. Ikkala jo yhden tiedoston tilasikin. Tulee sen saamaan kunhan pääsen asialle eli saan pyörän nippuun. Mitä lie sillä tekee.....

tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #828 : Huhtikuu 15, 2018, 14:49:17 »

7SM XDF-tiedostot uusiutuneet:
1400 EURO3 V0.14
1400 EURO4 V0.14
1400 MGX21 V0.14
http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #829 : Huhtikuu 22, 2018, 18:32:58 »

Nyt on aika lähellä että kopioin 1400-mallisen pyörän digitaalisen hallintajärjestelmän tiedostot tietokoneelle. Todennäköisesti tulevalla viikolla.
Pyörä on Euro3. Se tarkoittaa sitä että tiedosto on erilainen kuin esimerkiksi Euro4-versiossa. Tiedostoa on jo kyselty katseltavaksi. Voisivatko muutkin ottaa kopion pyöränsä tiedostoista että pääsisi vertaamaan. Itseä kiinnostaa tuo Euro3-osasto muiden mallien osalta. Millaiset tiedostot lienevät Eldoradossa tai SE:ssä? Ikään kuin verrata ensimmäistä ja viimeistä Euro3-tasoa toisiinsa.

Vielä tarvitsee siirtää miniläppärille muutama tiedosto että pääsee kurkistelemaan "salaisuuksia".
tallennettu
MotoJussi

Viestejä: 955


« Vastaus #830 : Hein?kuu 26, 2018, 22:23:28 »

Ai miten ihanaa!

Oma Jackal oli kesällä 2017 viikon liikenteessä, jonka jälkeen irrotin TPS:n ja pistin diagnosoitavaksi. Nyt sitten kävin katsomassa miten häkkyrä toimii:

bensaa, sähköä, ... ja se TPS paikalleen. Ihan vaan siihen asentoon kuin sattui menemään.

Jejee, käy ja kuk.... paukkuu. Milläs se kalibrointi tehtiinkään ... yleismittarilla! Puhkotaan johtoihin reiät ja säädetään kohdalleen.

Ei mut hei, eikös ollut joku softa ... "guzzi diag" jotain jotain joka näytti tps:n jännitteen? ettei tarvi leikellä johtoja?

Olipa hyvinkin! Ja mullahan on tuolla noi johdot ... softa verkosta, johdot kiinni ja .... Oho. Jos TPS näyttää 0.00V kun kaasu on stopparissa, ei se taida olla ihan just oikeassa kohdassa.

Sääd sääd ...

Nyt näyttää parisataa millivolttia ja käy ihan hienosti. Joku päivä varmaan säädän arvot "oikein", mutta eipä sillä taida niin pilkun päälle olla merkitystä kun kaikkia karttojakin on hiplattu.

Käy hienosti, kiskoo kuin voimaa olisi enemmänkin ja kulkee niin makeasti!

Kiva ajaa Guzzilla pitkästä aikaa.

Kirjoituksessa oli pointtikin: Ei tarvi yleismittaria eikä puukkoa. Guzzidiag riittää.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #831 : Hein?kuu 26, 2018, 22:55:32 »

Lainaus
Käy hienosti, kiskoo kuin voimaa olisi enemmänkin ja kulkee niin makeasti!
Ei ole kuin noin 50 mV pielessä. Mutta rikkaalla.

Lainaus
Kirjoituksessa oli pointtikin: Ei tarvi yleismittaria eikä puukkoa. Guzzidiag riittää.
Tsot, tsot. GD:n mittaustarkkuus (tarkemmin ECUn ulos antama signaali) ei ole tarkka vaan menee pykälittäin. Tarkka tulee vain yleismittarilla.
Turha puhkoa johtimia. Liittimen pinneistä, tai mieluimmin semiammattilaisen tekemästä kolmihaaraisesta välijohtimesta, saa helposti signaalin vaikka mittariin jota voi tuijotella mutkien välisillä suorilla.

tallennettu
MotoJussi

Viestejä: 955


« Vastaus #832 : Hein?kuu 28, 2018, 13:11:38 »

Lainaus
Käy hienosti, kiskoo kuin voimaa olisi enemmänkin ja kulkee niin makeasti!
Ei ole kuin noin 50 mV pielessä. Mutta rikkaalla.

Lainaus
Kirjoituksessa oli pointtikin: Ei tarvi yleismittaria eikä puukkoa. Guzzidiag riittää.
Tsot, tsot. GD:n mittaustarkkuus (tarkemmin ECUn ulos antama signaali) ei ole tarkka vaan menee pykälittäin. Tarkka tulee vain yleismittarilla.
Turha puhkoa johtimia. Liittimen pinneistä, tai mieluimmin semiammattilaisen tekemästä kolmihaaraisesta välijohtimesta, saa helposti signaalin vaikka mittariin jota voi tuijotella mutkien välisillä suorilla.

Minulla itse asiassa on tuollainen semiammattilaisen tekemä Y-välijohdin (kiitokset), mutta sen pinnijako näytti erilaiselta kuin mikä TPS:ssä ja siihen tulevassa liittimessä on.

Nyt kun muistelen, muistelen kuitenkin että mainittu johdin olisi ollut juuri tuossa kiinni aiemmin. Taidan yrittää uudelleen.
tallennettu
ALi

Viestejä: 908



« Vastaus #833 : Maaliskuu 17, 2019, 19:08:44 »

Tuli joskus pari kesää sitten tilattua tuollainen tuunaus-boxi -> (linkki), ja taisi olla puhetta, että kirjoittelen siitä tänne sitten omia kokemuksiani. Lyhkäisesti se toimii niin, että huijaa vain eculle menevää imuilman lämpötietoa.
Siinä on ne sekä hyvät, että huonot puolet  Virnistää

Guzzidiag:iin liittyen hyvää on, että huijaamalla lämpötilan alle 18°C tippuu lambda pois pelistä ja voi ajella raa-alla kartta tiedolla, joskin vain siten, että pa-syöttöä annetaan alle 18°C mukaisesti. Jos johtosarjassa on pyörän oma imuilman läpötila-anturi (IAT) kytkettynä, niin säätönuppi mahdollistaa vain lämpöasteiden laskemisen alaspäin (n.-5 ° saakka) ja niin, että lämpöasteiden muutos seurailee myös todellista imuilman lämpötilaa. Jos taasen jättää pyörän IAT anturin kytkemättä, niin säätönupilla voi manuaalisesti säätää ecun saamaa lämpötietoa -50°C - +50°C välillä. Tästä on se hyöty, että kylmällä (alle 10°C) ulkoilmalla voi ecua huijata "näkemään" esim. 18°C, jolloin lambda kytkeytyy päälle ja polttoaineseos säätyy sen ohjaamana.

Oma kokemukseni on, että Nevada on aina toiminut parhaimmin IAT tietoa huijaamatta yli 10°C ulkolämpötiloissa.
Kovilla +30°C helteillä, kun oli varaa laskea "lämpöä" alaspäin, niin käynti muuttui vain huonommaksi seoksen rikastuessa (?).
Vasta viime syksynä keksin, että irroittamalla pyörän IAT anturin boxin johtosarjasta saan huijattua "lämpöä" myös ylöspäin.
Sillä konstilla ajoin vain yhden (n. 80km) päivälenkin marraskuussa ja pidin lambda päällä kokeiluajoa kyllä onnistuneena.
Saman asian ajaisi kylmällä pelkkä 50 sentin vastus (3,8kOhm=20°C), jonka kytkimellä napsauttaisi "talviasentoon" moottorin lämmettyä.

Eri asia tietysti olisi se, jos käyttäisi lambda-off karttaa, jolloin ohjaustankoon kiinnitetyllä säätönupilla saisi hyvinkin helposti tehtyä ja kokeiltua erilaisia ajon-aikaisia ilma-polttoaine seos-suhteita. Sellaiseen käyttöön ihan toimiva ja säänkestävä on purkki.
tallennettu

Henko

Viestejä: 157


« Vastaus #834 : Toukokuu 21, 2019, 22:19:16 »

Windows 10 pro-käyttöjärjestelmäisen koneen hommasin halvalla Guzzidiagia varten mutta en mää saa ees tota USB-KKL- kaapelin ajuria asennettua ekan sivun ohjeiden mukaan. Kaikki tässä käyttöjärjestelmässä on erilaista, en löydä ees mitään Laitehallinta - tiedot- laitteistotunnukset- kohtaa. Tiedoston saan kyllä ladattua mutta mitään USB serial porteja ei löydy. En nyt jaksanut käydä tähän aikaan illasta läpi koko ketjua, mutta jos kuulostaa tutulta ni vinkatkaa toki.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #835 : Toukokuu 21, 2019, 22:54:22 »

Joo, tutut ensiaskelet ovat haparoivia. Kuten aikanaan itsellänikin. Sain kuitenkin apua toiselta guzzistilta joten voin jakaa asiaa eteenpäin.

Katsotaan, Henko, torstaina Kerholla josko laite kuitenkin jollain lailla saataisiin tulille.
tallennettu
Camn

Viestejä: 2 352



« Vastaus #836 : Kes?kuu 23, 2019, 21:27:12 »

Aikoihin en ole kurkannut mitä Guzzidiag -kehittäjien taholla tapahtuu (Saksan "punainen" foorum), onkos tästä jo ollut tietoa:
"
V85TT – uusi diagnoosipistoke: 6 -napainen (istuimen alla).  Vanha tuttu ”Fiat” adapteri ei käy suoraan. Koska ecu on 7SM HW320, tulisi diagnoosin ja karttojen käsittelyn olla ongelmatonta (kuten Cali 1400).

Pinnien järjestys ISO 19689 mukaan (V85 TT):
1 = sytytys 12 V (ISO -mukaan vapaasti käytettävissä)
2 CAN H
3 GND
4 12V
5 CAN L
6 K-Line

”Fiat” -pistoketta käytettäessä V85TT:

•   Guzzidiag:ista valitaan pyöräksi Cali 1400
•   3 napaisesta (”Fiat”) pistokkeesta: pinni 3 yhdistetään pyörän 6 napaisen punaisen pistokkeen pinniin 6 (josta lähtee sini/valkoinen johto)
•   3 napaisesta (”Fiat”) pistokkeesta: pinni 2 (keskimmäinen) yhdistetään pyörän 6 napaisen pistokkeen pinniin 3.
"
Edit 26.6: kaapelikin jo saatavilla https://www.lonelec.co.uk/Motorbike-and-Car-OBD2-Adaptors/OBD2-Motorbike-Adaptors/Euro5i-6-Pin-OBD2-Adaptor-ISO19689


* V85T_pinnit.jpg (122.23 kilotavua, 923x813 - tarkasteltu 32 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Kes?kuu 26, 2019, 20:14:19 kirjoittanut Camn » tallennettu

V11 - it defines you.
ALi

Viestejä: 908



« Vastaus #837 : Kes?kuu 30, 2019, 21:05:29 »

Kovin on tämä moto-läppäri käpistely lisääntynyt, kuten tuore liitekuva kertoo - satoja Fiat-OBD kaapeli tilauksia.
Kolme-neljä vuotta sitten olivat tehdyt tilaukset aivan yksittäisiä. Liekö nuoriso vai lisääntynyt tietämys asialla...

ps. Camn laittaman tuotelinkin osoite oli muuttunut: ->  https://www.lonelec.co.uk/Euro5-6-Pin-OBD2-Adaptor-ISO19689


* ebay-cabels.jpg (62.26 kilotavua, 446x480 - tarkasteltu 32 kertaa.)
tallennettu

Camn

Viestejä: 2 352



« Vastaus #838 : Elokuu 08, 2019, 22:30:32 »

Koodaaja kirjailee että kaikkien IAWSM7Writer:in käyttäjien tulisi vaihtaa uuteen versioon V.0.4.
Kyse on ongelmasta, joka ei Guzzin kohdalla ole tullut vastaan mutta varma on varmaa.
Kyse on keskustelusta ecun kanssa (virhetilanne keskeyttää aina ohjelmoinnin).
tallennettu

V11 - it defines you.
motomatti

Viestejä: 10 630


« Vastaus #839 : Elokuu 08, 2019, 23:04:26 »

Vaikuttaa siltä että kannattaa ottaa todesta. Itse en ainakaan haluaisi häiriöitä tiedonsiirtoon.
Euro3 osalta ei ongelmaa ole mutta sen jälkeisissä 7SM-toi innoissa tarvitaan modernimpaa liitintekniikka.

Omalta osaltani, kopioituani 7SM-sisällön (Euro3) mahdollinen säätäminen mielessä, ei säätötarpeita ole ilmennyt. Kaikki mikä voi toimia toimii kuten kahvankääntäjä haluaa toiveissaan. Siksi ei ole tullut tältä suunnalta ohjeita yhtään. Kyllä on hauska matkapyörä jolla ei jää jalkoihin.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 54 55 [56] 57
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!