Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Hein?kuu 20, 2019, 18:56:15 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Bensaletkuongelma Nevada ja California  (Luettu 14134 kertaa)
motomatti

Viestejä: 10 494


« : Kes?kuu 29, 2011, 20:57:14 »

Eilen oli eräälle matkaavaiselle tapahtunut kesken ajon siten että meno loppui eikä enää uusi alkanut.
Tänään räpläsin ja tutkin kyseisestä Nevada IE:stä sulakkeet, releet ja liittimet. Sähköäkin tuli niihin paikkoihin joihin pitikin. Kuten kipinäkin. Ei siis anturivika. Eikä siten myöskään, todennäköisesti, ECUssakaan vikaa. Bensapumppu surisi ja startti toimi. Akussa riittävästi virtaa mutta EFI-valo syttyi starttauksen jälkeen koetaulussa. En kuitenkaan heti uskonut laajaan järjestelmävikaan vaan irrotin vasemman puoleisen suuttimen bensiiniliittimen. sieltä valui bensiiniä hiljalleen mutta virran päälle laittamisen jälkeen, pumpun käynnistyttyä, ei yhtään enempää. Tästä voi jo päätellä että paineensäädin, suodattimen tukkoisuus/vuoto tai muu vika tankin sisällä aiheuttaa bensiinipaineen puutoksen.

Tankki irti. Irtoaa helposti. Pikaliittimet ja keskellä oleva klemmariton letku irti. Tankki sopivasti nojalleen ja pumppu/painneensäädin/suodatinsysteemi irti tankin sisältä. Tulee ulos kun ei hermostu.

Letku bensapumpun ja suodattimen välistä näkyi olevan irti. Syynä löysä klemmari. Muuten vaikutti olevan paikat kunnossa. Letkukin oli ok joten uusi klemmari paikoilleen ja systeemi takaisin tankkiin.

Tankin asennus ja koekäyttö.
Aikaa meni perustutkimuksen tekoon, muitten puheitten, klemmarin haun, lounaan ja kahvin sekä hien pyyhkimisen kanssa noin kolme tuntia. Itse ko letkun vaihto lienee alta tunnin juttu. Kerrostalon pihanurmikolla.

Muoks: Piti vielä mainitsemani että Nevada IE:n viritys on melko yhteneväinen Californian kanssa. Siksi Cali mainitaan otsikossa. Jossa näitä pikkuongelmia on ilmennyt toisinaan.

mm  
tallennettu
Ikkala

Viestejä: 1 661



« Vastaus #1 : Kes?kuu 30, 2011, 00:00:44 »

Ei välttämättä liity tähän ketjuun mutta onko kenelläkään ollut tuota bensaletkuongelmaa muovitankkisissa isolohkoissa (breva/norge/sport)? Näissä on käsittääkseni kaikissa samat systeemit tankin sisällä. Erilainen kuitenkin kun se californian vastaava. Ajattelin vain että pitääkö sinne tankin sisälle varuiksi kurkkia.

Ja terveisiä Timantille tienposkeen Virnistää
tallennettu

cali 2 -86, calicafe 1100 -95, HD FLSTC -09, HD FXR-94, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06
TimoEv

Viestejä: 1 659


Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!


« Vastaus #2 : Kes?kuu 30, 2011, 09:52:06 »

Niin...huoh!  Itkee ...

Calistin pajalla...tiistaina se sinne Setä-Falckin lavalla. Tuomion saa tänään...
GW saa työn alle ip. Onneksi tankkasin 15 min ennen stoppia, että tankki olisi mahdollisimman täynnä...

Tapahtuma: Moottoritiellä matkavauhdista kone sammui kerrasta-poikki -menetelmällä. Kaikki muuten ihan ok, mutta ei syty tulille. Jotta semmosta...kun ei ole edes ajoilmakaan kummoinen; aurinko paistaa ja lämmintä >+20. Ei olis kivaa... Mulle aina...
tallennettu
Summu

Viestejä: 326


« Vastaus #3 : Kes?kuu 30, 2011, 10:23:47 »

Noin voi käydä joskus. Ehkä sinnikkäimmillekin alkaa olla selvä, että kyseessä on asia, joka potentiaalisesti koskee kaikkia californiakuskeja, joilla polttoainepumppu-suodatin -yhdistelmä on tankin sisällä. Tuota voisi pitää jo tyyppivikana ja fiksuimmat valmistajat olisivat antaneet takaisinkutsun, jossa tuo letkunpätkä vaihdetaan alkoholibensiiniä ja lämpöä kestävään materiaaliin (tai olkoon syy mikä tahansa). Tähän mennessä kaikki irtoamiset ovat ilmeisesti tapahtuneet suoralla tiellä. En halua kuvitella tilannetta, jossa veto loppuu a) mutkassa b) ohitustilanteessa.

Niin ja se letku voi myös mennä poikki.  Vihainen

http://www.msgroup.org/forums/mtt/topic.asp?TOPIC_ID=7405

http://www.motoguzzicalifornia.com/2011/06/vintage-long-term-review/

http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=44752.0

tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #4 : Kes?kuu 30, 2011, 18:26:52 »

Harmittaahan se kun vika on sellaisessa paikassa jonne ei näe kunnolla edes tulitikun avulla. Aasinsiltana siihen että kivampi on että bensa vuotaa bensatankissa kuin sen ulkopuolella. Olette varmaan huomanneet että uudempien pyörien bensaletkut eivät enää ole kumia vaan kovahkoa muovia. Uskoisin että molempiin seikkoihin on päädytty turvallisuussyistä.

Kaikkee se E10 teettää...

mm
tallennettu
Summu

Viestejä: 326


« Vastaus #5 : Kes?kuu 30, 2011, 19:15:04 »

Kolmen irtoamisen ja yhden letkunmurtumisen  veteraanina voin esittää seuraavan teorian: kaikki irtoamiset ovat tapahtuneet ja tapahtuvat hellesäällä, jolloin bensiini helposti lämpiää niin lämpimäksi että kyseinen letkunpätkä muuttuu aivan löllöksi. Tällä on aivan varmasti vaikutusta klemmarin kykyyn pitää letku tiukasti kiinni.  Koska ensimmäinen irtoaminen tapahtui 2009, niin myös 5%:n 95- ja 98 -moottoribensiini vaikuttaa haitallisesti kyseiseen muoviin.  Viimeisimmän kerran jälkeen, jolloin letku murtui, se vaihdettiin. En tiedä onko kyseessä sama materiaali, mutta vanha letku on tallessa ja taidan lähettää sen Nesteelle analyysiin.


edit: vuosiluku
« Viimeksi muokattu: Kes?kuu 30, 2011, 20:52:35 kirjoittanut Summu » tallennettu
TimoEv

Viestejä: 1 659


Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!


« Vastaus #6 : Hein?kuu 01, 2011, 13:36:42 »

Parempia aikoja tiedossa...

Italian Timantti odottaa kärsimättömän neitokaisen tavoin, jotta illalla saan antaa kunnon kyydin. Ts. GW / RM Heinolla  on saanut pyörän kuntoon.
Bensaletku ja klemmarit tankissa on vaihdettu. Miehen ja maineen tuntien, tehty varmasti hyvin ja huolella.
Rahnaa pyytävät alun toista sataa euroa, joten siihen menikin sitten tämän kuun juopottelut...

Sitä en tiedä, minkälaista letkua Guitsi sinne pisti, että saisi tänne sitä tiedottaa. Kysyn, kunhan näen miehen...

Sunnuntaina Lahteen - onkos Bembölestä lähtijöitä? Sää ainakin näyttää olevan lämmin...

 http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/Lahti

tallennettu
Reima
Vieras
« Vastaus #7 : Hein?kuu 01, 2011, 14:58:33 »

Timo,
Kotkan kuva se muuten oli Falkin kyydissäkin  Virnistää

Hyvä, että sait taas Timantin kuntoon, Guitsuun voi luottaa, mutta mitä jos kuitenkin laukee vielä kolmannen kerran... Huh Iskee silmää.
En ole kuullut onko Stelviossa tai Norgessa vastaavaa ominaisuutta vai olikos se vika... Huh


* IMG_1503.JPG (101.53 kilotavua, 1024x768 - tarkasteltu 398 kertaa.)
tallennettu
I.H.

Viestejä: 1 227



« Vastaus #8 : Hein?kuu 04, 2011, 13:30:59 »

Olikos tuo jo toinen kerta kun  Timolla bensaletku irtosi   Huh
tallennettu

Titaniumin kuski
TimoEv

Viestejä: 1 659


Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!


« Vastaus #9 : Hein?kuu 04, 2011, 15:26:38 »

Joo...se eka kerta meni niin, että se klemmari oli löysä. Kiristin se ihan pohjaan. Nyt näytti siltä, että se letku oli sen verran liuennut ( alko+bensa ?? ), että se mahtui luistamaan klemmarin alta.
GW pisti uuden letkun ja klemmarit, joten nyt se kai on hyvin hyvä.
La-su tuli testattua; Espoo - Rauma - Espoo - Mäntsälä - Espoo. Eikä muuten satanut yhtään. Lahdessa oli kuulemma ripeksinyt vettä...  Näyttää kieltä
tallennettu
Mikko Kiuru

Viestejä: 44


« Vastaus #10 : Hein?kuu 04, 2011, 19:12:06 »

California Vintagestani letku irtosi viime kesänä kahdesti:

Ensimmäisellä kerralla heinäkuussa helteisellä kelillä Anttolan lähistöllä. Onneksi vain vähän bensaa tankissa ja Moto Italiasta saamani puhelinkonsultoinnin (bensaletkun tankin alapuolisen pikaliittimen irrotus) jälkeen vaihdoin irronneeseen letkuun uuden klemmarin ja kusti liikkelle noin kahden tunnin hikisen tuhraamisen jälkeen…

Ajelin pyörällä noin kuukauden ennen tulevaa 10 000 km:n huoltoa (ei Moto Italia). Pyysin huollossa varmistamaan klemmarini pitävyyden saadakseni mielen rauhan ennen viikon reissua Viroon. Hakiessani pyörää huollosta sain kuulla, että olivat vaihtaneet klemmarin eikä Moto Italiallakaan kuulemma ollut mitään ”patenttiratkaisua” ongelmaan.

Syyskuun alussa olimme palaamassa Virosta ja Suomessa oli paluupäivänä helteistä. Päästyämme Helsingin keskustan ruuhkasta klo 16.30 aikoihin Lahden tielle ja juuri vaihdettuani onnekseni oikeanpuoleiselle kaistalle kehä yhden kohdalla ”kone kuoli taas”. Tankki täynnä bensaa, oikealla puolen oli kaidetta silmän kantamattomiin ja vasemmalla kolme kaistaa täynnä satasta ajavia autoa. Eihän siinä auttanut kuin hinauttaa pyörä GW:lle ja kaveri viemään matkalaiset kotiin Kymenlaaksoon. Pyörää hakiessani sain GW:ltä tietää, että hän on varmistanut letkun klemmarikiinnityksen rautalangalla eikä se enää itsekseen irtoa!!!

Oman kokemukseni perusteella helteellä voi hyvinkin olla vaikutusta asiaan. Toisaalta Italiassa ja muuallakin etelä Euroopassa hellettä lienee jonkin verran enemmän kuin Suomessa. Luulisi siis ongelman ja varsinkin sen ratkaisemisen olevan yleisesti tiedossa?

Mikko
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #11 : Hein?kuu 05, 2011, 21:24:21 »

Voipi tankkiin syntyä pieni paine kun pyörä seisoo lämpimässä mutta käydessä siellä on alipaine. Siinä irtoavassa bensaletkussa on luonnostaan pumpun vaikutuksesta koko ajan, käydessä ja seisoessa n. 3 baarin paine.
Jos pitää jotakin aineosaa epäillä joka saa bensaletkun, tässä tapauksessa muoviletkun, pehmenemään niin ensiksi tulisi mieleen eetteri. Sitä on esimerkiksi 98E5:ssä enemmän kuin E10:ssä koska 98E5:ssä alkoholin sijasta on muutama prossa eetteriä että hyvän lainsäädäntömme esittämä bio-osuus pysyy myydyn bensiinin niissä lukemissa kuin vaatimus on.
Eetteri lasketaan biopolttoaineeksi. Bensiinin käyttöturvatiedotteita kannattaa vertailla. Ne ovat lakisääteisiä ja jokaisella vähittäismyyjällä pitää olla antaa sellainen nähtäväksi kun sitä pyydetään.Ne ovat myös netissä nähtävissä. Aiemmin niitä jo linkitin E10 -keskustelun yhteyteen. Silloin kukaan ei eetteriasiaan ottanut kantaa.

mm
tallennettu
TimoEv

Viestejä: 1 659


Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!


« Vastaus #12 : Hein?kuu 06, 2011, 08:54:36 »

Sehän on kauan tiedetty, että useimmat kumi- ja muovilaadut eivät kestä alkoholia. Esim. sairaalatekniikassa on ultraääniantureiden desinfiointi alkoholipohjaisilla aineilla kielletty.
Kuten taannoin kirjoitin, niin joskus markkinoille tuli Super-Piss -lasinpesuneste, joka "sulatti" joidenkin autojen pesurikapineet. Saattaa olla niin, että MG-tehdas käyttää aromaattisia hiilivetyjä kestävää letkumateriaalia, mutta sama letku ei kestä alkoholiyhdisteitä ja/tai eetteriä tai niiden yhdistelmiä.
Onhan sellaisia letkuja, jotka kestävät bensiiniä, mutta vain ja ainoastaan sisäpuolelta. Eli niitä ei saa upottaa bensiiniin.

Kemia on minulle täyttä hepreaa, mutta sen verran ymmärrän, että eri aineiden yhdistaminen ikäänkuin luo uuden aineen, joka saattaa olla myrkyllinen/syövyttävä/liuottava tms. Joskus palokunta-aikoina mietittiin mitä tulee vastaan jos iso tukkuvarasto helähtää tuleen. Varastossa saattaa olla aineita, joita ei saa sammuttaa vedellä, joita sammutetaan vain vedellä, joita sammutetaan jauheella, joita ei saa sekoittaa toisiinsa jne. Siitä sitten reippaasti savusukellukseen paloletku kainalossa. Ja letkussa vettä...
tallennettu
kaide

Viestejä: 1 140


Rookie_1977


« Vastaus #13 : Hein?kuu 06, 2011, 11:11:56 »

Letkun irtoamisen tai katkeamisen syy voisi olla myös mitoituksessa tai asennuksessa. Letkun pätkä on liian lyhyt tai pitkä ja menee kierteelle tai mutkalle siten, että on jatkuva jännitys päällä. Jatkuva paine ja Guzzin luontainen tärinä vähitellen irrottavat tai katkaisevat sladdin.
tallennettu

Forza Moto Guzzi!
MPCkloppi
Vieras
« Vastaus #14 : Hein?kuu 06, 2011, 15:40:01 »

Onko tuttua, että huollon jälkeen tankin ulkopuolisen bensaletkun pikaliitin löystyy ja suihkuttaa bensaa pakoputkille ja housunlahkeelle polvesta alaspäin?

Edellisestä huollosta ( 2010) Laviaan saapuessani ajoin aika haipakkaa haastavissa olosuhteissa ja vaihdoin pienemmälle moottorijarrutukseen Huuhkajavuoren huipulla, koska näkyvyys oli olematon rankkasateen vuoksi ja tienpinta oli "jokena".. Mäki on alueen jyrkimpiä ja pisimpiä ja lisäksi melko mutkainen. Kun laskusta oli noin kolmasosa jäljellä, niin yhtäkkiä meni takarenkaasta pito täysin - selkäytimellä kytkimellä takapyörä vapaaksi ja speedwayta tien leveydeltä loppumatka - etujarrulla varovasti pysähdyksiin..
Moottori jäi käyntiin, kun katsoin mikä takarengasta vaivaa - rengas näytti olevan ok, mutta vaikka satoi rankasti, niin sateenkaaren väreissä oleva värikäs lätäkkö kasvoi pyörän alla ja vana valui ylämäestä päin. Kai kovan sateen ansiosta bensa ei kaasuuntunut, vaikka valui kuuman pakoputken päälle. Nahkahousun lahje mietitytti myös - mitä jos ei olisi satanut ja pakoputki olisi sytyttänyt minut soihduksi?

Soitto huoltoon - "Tankki oli irti ja pikaliitin sanoi klik kun kiinnitin bensaletkun! Näitä on sattunut muutamia aina huollon jälkeen! Älä aja ennen kuin korjataan!"

Koska en uimamaisterina, partiolaisena, merkonomina, enkä reservin luutnanttina, enkä 30 v elintarvikealan yrittäjänä ole ehtinyt opiskella moottoritekniikkaa, niin sain apua Lavian "kyläsepältä".

Ma 4.7.11 olin lähdössä tapaamiseen Poriin mopolla ensimmäiselle reissulle viime viikkoisen huollon jälkeen. Käynnistin moottorin lämpiämään ja laitoin hanskat käteen, kun alkoi bensa haista. Moottori, pakoputki ja vasen lahje bensasta märkänä!!

Huollosta vastattiin: "Bensatankki ei ollut edes irti, joten en ymmärrä miten näin on päässyt käymään - tosin kyllä näitä on muutamia huollon jälkeen ollut..."

 Venttiilejäkin on säädetty kai viisi kertaa, mutta aina sama kommentti: "ei tarvinnut säätää kuin yhtä ihan pikkuriikkisen!" Onko muille tuttua?

Sain ohjeet "klikata" pikaliitintä! Kypärä ja takki pois ja hakemaan kotoa astaloita = pari pitkää ruuvimeisseliä. Aika ahdas paikka, mutta vahingossa onnistuin ja menoksi. Tapaamisen jouduin tietysti siirtämään..

Motomatti tuntuu tietävän näistä asioista, joten kysynkin: onko minulla ollut tuuria, kun bensa ei ole olosuhteista johtuen ehtinyt syttyä ja aiheuttaa enempää vahinkoa? 95E10..

Sitäkin ihmettelen ettei liitintä vaihdettu uuteen? Minulta on kielletty yhteydenpito huoltoon huollon kestäessä ja mopoa tuodessani en välttämättä muista kaikkia asioita kerralla.. Ja osan asioista huolto unohtaa, vaikka pyörää jättäessäni viimeksi oli puhetta pyörän kaatumisesta johtuva kytkimen yhteydessä olevan käynnistyksen eston satunnaisesta toimimattomuudesta - huoltomies etsi kuulemma toista tuntia muualta vikaa, kun ei saanut mopoa käyntiin, vaikka vaihtoi uuden kytkinkahvan  Huh Joudun vieläkin käyttämään jotain sopivaa materiaa kytkinkahvan ja "kontaktorin" välissä, että saan mopon käyntiin = ilmoitettua vikaa ei ole muistettu korjata  Itkee Eikä aiheuttanut toimenpiteitä, vaikka luovutettaessa asia tuli uudelleen esille  Huh Onko kuullun ymmärtämisessä vikaa  Järkyttynyt

Odotan mielenkiinnolla vaihtaako maahantuoja pikaliittimen takuulla tulevan talven aikana, koska ensimmäinen irtoaminen tapahtui jo viime vuonna (vaikka huoltomies "klikkasi")  Järkyttynyt

BB1 saatetaan kaatamista edeltävään kuntoon vakuutusyhtiön laskuun Piikkiössä - kun kelit loppuvat tältä vuodelta.

Vaikka pidin vähän taukoa, niin en ole vieläkään oppinut ilmaisemaan asioita lyhyesti  Virnistää

Mopoa en vaihda - se Diavel on naisten pyörä  Virnistää
Bensaletkun pikaliittimen ja käynnistykseneston haluaisin korjauttaa  Itkee
Ja renkaatkin pitäis taas vaihtaa  Cool

 https://picasaweb.google.com/arskas2/162011EnsimmainenKaatoViereisestaRuudustaPeruuttiAutoPyoranNurin#5613658704219963442
« Viimeksi muokattu: Hein?kuu 06, 2011, 22:10:53 kirjoittanut MPCkloppi » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!