Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Hein?kuu 20, 2019, 18:36:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 21
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 59611 kertaa)
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #225 : Syyskuu 27, 2017, 18:49:06 »

Lainaus
Voi olla vanhanaikaisuuttani, mutta laittanut aina isoimman amppeereiltaan akun mitä mahtuu.
Calia ei muutama kilo hetkauta sinne eikä tänne ja voi huoletta ottaa pistokkeesta virtaa pyörä sammuksissa vaikka tietoteknisiin matkavälineisiin tms.

Ison akun tai tarpeettoman ison akun käyttö kuormittaa tietyissä oloissa pyörää että akkua.
Sen sijaan jos ajaa paljon matka-ajoa suhteellisen suurilla kierroksilla isonkin akun kapasiteetti tulee täyteen. Mutta jos ajaa kaupunkiajoa joka tapahtuu alhaisilla kierroksilla ja usein pysähdellen ja usein käynnistellen niin akku tyhjenee hiljalleen. Lyijyakuilla on sellainen ikävä piirre että jos eivät saa olla aina täynnä niin vanheneminen tapahtuu nopeasti. Siksi talvisäilytykseen laitettavan pyörän lyijyakku on irrotettava virtapiiristä ja ladattava aivan täyteen. Täyteen ladattu akku ei vaurioidu pakkasessa mutta vajaa akku hajoaa. Kylmä paikka säilytykseen sopii lyijyakulle parhaiten. Itse säilytän autotallin ovenpielessä mikä on kylmin paikka. Päälle laitan maalarinteipin jossa maininta tehdystä latauksesta päivämäärineen. Käytän samaa akkua monissa kohteissa ja lataan niitä 2 - 3 kertaa talven aikana.
tallennettu
GuzGuz

Viestejä: 1 538



« Vastaus #226 : Syyskuu 27, 2017, 19:24:05 »

mm (muiden muassa) on ennenkin maininnut tästä.
Eli teoreetisesti lyhyille etapeille sopii pikkuamppeerisempi akku.
Mutta onko näin oikeasti?
Periaatteessa samalla käynnistyksellä menee saman verran virtaa akusta ja yhtäläillä laturi pyöriessään lataa samoilla takaisin.
Mikä muuttuu isompi ja pienempi akku latauksen suhteessa?
Ottaako pienempi tosiaan suhteessa enemmän sisään ja/tai nopeammin?
Vai mihin perustuu?
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #227 : Syyskuu 27, 2017, 19:33:01 »

Laturi lataa minkä kykenee. Korkeilla kierroksilla enemmän.
Pieni akku latautuu nopeasti täyteen ja antaa enemmän käynnistysvirtaa kuin iso akku joka ei ole aivan täynnä. Iso akku ei ehdi latautua lyhyessä ajassa täyteen ja sen käynnistysteho on alhaisempi kuin pienessä akussa. Silloin ei ole ison akun kanssa ongelmaa jos se saa latausta pitkään jatkuvasti.
Itselläkin oli aikanaan ison akun kanssa ongelmia kunnes isot pojat kertoivat että laita pienempi akku niin se tulee äkimmin täyteen ja jaksaa pyörittää paremmin.
tallennettu
GuzGuz

Viestejä: 1 538



« Vastaus #228 : Syyskuu 27, 2017, 20:04:48 »

Lähtökohtaisesti akut on täynnä, vaikka 10-ja 30A.
Laturi lataa tietysti käydessään.
Saman verran meni virtaa käynnistämiseen.
Laturia tuskin kiinnostaa mihin patteriin on lykkäämässä ja virran+ kulku on sama (vai onko nekin jo ekun alaisia haistelevia?).
Eli iso akku lataantuisi teoreettisesti muka kuitenkin hitaammmin.
10A esimerkki tulisi nopemmin täyteen pienemmän kapasiteetin johdosta?
En epäile jos näin viisaammat on näin todenneet, mutta jos kapasiteetissa on puutetta menenetyn virran johdosta, niin eikö enemmän Amppeerisia omaavassa ole sitä enemmän suhteessa jäljellä olevaan pyöritysvoimaan jos ei vaikka lähdekään ensimmäisellä?


tallennettu
egon

Viestejä: 789


« Vastaus #229 : Syyskuu 27, 2017, 20:15:16 »

Kyllä omissa dieseleissä on starttihomma pelannut aina paremmin isoilla akuilla. Ajo on tietenkin erilaista kun pyörällä, mutta kun pitää pakkasesta ruuvata kone tulille, niin runsaista ampeeritunneista on kovasti iloa.  Siihenkin olen kiinittänyt huomiota, että jos pihatraktoriin laittaa säästösyistä 60 ampeeritunnin akun, sille tulee vanhuus nopeasti. 100 ampeerituntinen saattaa pelittää viisi vuotta ja pitempäänkin. Ihmeen nopeasti pyörä yleensä lataa akun. Frouvan Ducati pitää pitempien ajotaukojen jälkeen usein ruuvata käyntiin apukaapeleilla, mutta kun pyörän on saanut tulille, niin se alkaa pelittää ihan normaallin malliin muutaman kilometrin ajon jälkeen.
tallennettu
TimoEv

Viestejä: 1 659


Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!


« Vastaus #230 : Syyskuu 27, 2017, 21:49:18 »

Onhan tietenkin kaikille selvää, että itse käynnistymiseen vaikuttaa moni muukin seikka kuin akku? Joskus yrittivät käynnistää isoa dieselgenua kärryssä olevalla, heti suurella, akustolla. Pyöritti vaan ei syttynyt.
Akkujännite ei riittänyt avaamaan polttoaine(solenoidi)venttiiliä.

Pyörässähän asiaan vaikuttaa tietenkin tulpat, niiden hatut ja johdot jne. Ja näissä italiattarissa erityisominaisuutena pumpun letkuliitos siellä tankissa. Ja eikös tämä nykybensakin vanhene ihan odottaessa, eikä enää toimi kunnolla?
tallennettu
Pekka

Viestejä: 1 845



« Vastaus #231 : Syyskuu 27, 2017, 22:02:38 »

Ostin keväällä Norgeeni tuollaisen[http://www.stein-dinse.biz/Unibat-Batteries/Lithium-Ionen/Unibat-X-Racer-Lithium-10-12V-20A-240-CCA::209639.html][/url].
Toiminut loistavasti eikä maksanut paljoa.


Minkähän takia Stein-Dinse tarjoaa vanhempiin Guzzeihin tätä:
https://www.stein-dinse.biz/Unibat-Batteries/Lithium-Ionen/Battery-lithium-Unibat-X-Racer-15-12V-32A-540-CCA::209649.html

Ihan pelkästäänkö sen takia, että saa myydä kalleimman mikä mahtuu ? Luulisi pienemmässäkin litiumakussa löylyä riittävän.

Kuinka moni ymmärtää sen mitä tuon X Racer 15 akun mallimerkintä tarkoittaa?
Minusta taas näyttää kovasti sille, että (litium)akun ostajaa yritetään jälleen hämätä. Toki mainittu akku
sopii kohteeseen mihin on tarkoitettu, siinä mielessä vahinkoa ei tapahtune.

Oma tulkintani:
-X Racer 15 on akun malli.
-12V on järjestelmän nimellisjännite mihin akku on tarkoitettu
-32A on akun max latausvirta, se löytyi valmistajan kataloogista.
-540 on litiumakulle ilmoitettu kylmäkäynnistysvirta, mikä ei ole suoraan vertailukelpoinen ylemmän testauslämpötilan vuoksi
 lyijyakun kanssa. X Racerin sivuilla muuta väitetään mutta en oikein usko siihen, että -18C edes jotain virtaa olisi saatavissa
 ulos.

Mallimerkintä ei kerro paljonko X Racerissa on ampeeritunteja (Ah). Enkä sitä tietoa suoraan löytänyt valmistajankaan sivuilta.
Sieltä löytyy akun sisältämä energiamäärä 98Wh mistä voi laskea kyseessä olevan n.8Ah akku.
Melko iso litiumakuksi. Painoakin ilmoitetaan n.2kg.
(Litium akun logistinen ongelma suurenee jos sen sisältämä energiamäärä menee yli 100Wh. Rahtaaminen on hankalampaa.)
https://www.unibat.de/x-racer-lithium-ionen/
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
Pekka

Viestejä: 1 845



« Vastaus #232 : Syyskuu 27, 2017, 22:22:07 »

Kyllä omissa dieseleissä on starttihomma pelannut aina paremmin isoilla akuilla. Ajo on tietenkin erilaista kun pyörällä, mutta kun pitää pakkasesta ruuvata kone tulille, niin runsaista ampeeritunneista on kovasti iloa.  Siihenkin olen kiinittänyt huomiota, että jos pihatraktoriin laittaa säästösyistä 60 ampeeritunnin akun, sille tulee vanhuus nopeasti. 100 ampeerituntinen saattaa pelittää viisi vuotta ja pitempäänkin. Ihmeen nopeasti pyörä yleensä lataa akun. Frouvan Ducati pitää pitempien ajotaukojen jälkeen usein ruuvata käyntiin apukaapeleilla, mutta kun pyörän on saanut tulille, niin se alkaa pelittää ihan normaallin malliin muutaman kilometrin ajon jälkeen.

Mahdollisimman isokokoinen ulkomitoiltaan, missä mahdollisimman vähän ampeeritunteja. Voisi tarkoittaa, että kennot ovat tukevaa tekoa ja tuettu
kunnolla. Sellainen akku olisi mekaanisesti kestävä, sopii täriseviin olosuhteisiin ehkä paremmin kuin moderni huippuunsa viritetty lyijykäynnistysakku.
Tällainen logiikka toimi aikoinaan vanhassa Sampo-merkkisessä leikkuupuimurissa.

Muuten olen suosinut kapasiteetiltaan alkuperäistä pienempiä akkuja. En ole huomannut käynnistyvyydessä tai
kestävyydessä ongelmaa. Akun pienempi massa on aina omalla kohdallani paremmin mukavuusalueella.

Viime talvena huomasin ettei oman käyttöautoni akku pysynyt täydessä varauksessa 15km sivu työmatka-ajossa. (T4 Transporter bensakoneella)
Epäilin jo laturivikaa, mutten sellaista kyennyt löytämään. Samassa hommassa perinteisellä diiselillä kulkenut Transiitti piti akut latingissa.
Niin paljon enemmän sähköinen moottorin ja vaihteiston ohjaus vievät sähköä.

edit. Ei ollut Transportterin latauksessa vikaa. Laturissa on toimiva lämpötilakompensointi, pahvit nokalla 20 asteen pakkasessa saivat
laturin tuntemaan kesäisiä lämpötiloja. Pahvit pois nokalta ja sähkö alkoi riittää.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2018, 19:27:43 kirjoittanut Pekka » tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
GinTurismo

Viestejä: 225



« Vastaus #233 : Syyskuu 28, 2017, 08:01:39 »

Ostin keväällä Norgeeni tuollaisen[http://www.stein-dinse.biz/Unibat-Batteries/Lithium-Ionen/Unibat-X-Racer-Lithium-10-12V-20A-240-CCA::209639.html][/url].
Toiminut loistavasti eikä maksanut paljoa.


Minkähän takia Stein-Dinse tarjoaa vanhempiin Guzzeihin tätä:
https://www.stein-dinse.biz/Unibat-Batteries/Lithium-Ionen/Battery-lithium-Unibat-X-Racer-15-12V-32A-540-CCA::209649.html

Ihan pelkästäänkö sen takia, että saa myydä kalleimman mikä mahtuu ? Luulisi pienemmässäkin litiumakussa löylyä riittävän.

Ihmettelin lähinnä sitä, että vanhempaan Guzziin tarvitaan isompi 239,50 € maksava akku, kun taas Norge on "toiminutt loistavasti" pienemmällä 88,50 € maksaneella akulla. Norgessa on kuitenkin isompi kone. Onko starteissa tai niiden välityssuhteissa jotain eroa, joka vaatii tehokkaamman akun ?
tallennettu

Vielä yksi GT, kiitos.
vete

Viestejä: 34


« Vastaus #234 : Syyskuu 28, 2017, 08:47:13 »

Ostin keväällä Norgeeni tuollaisen[http://www.stein-dinse.biz/Unibat-Batteries/Lithium-Ionen/Unibat-X-Racer-Lithium-10-12V-20A-240-CCA::209639.html][/url].
Toiminut loistavasti eikä maksanut paljoa.

Hieman päivitystä kirjoitukseeni.Toimi loistavasti kesän mutta syksyllä +6 ei jaksanut kylmänä käynnistää.
Käytän keväällä ja syksyllä lyijyakkua kesällä käytän ylläolevaa.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 494


« Vastaus #235 : Syyskuu 28, 2017, 11:03:21 »

Lainaus
Ihmettelin lähinnä sitä, että vanhempaan Guzziin tarvitaan isompi 239,50 € maksava akku, kun taas Norge on "toiminutt loistavasti" pienemmällä 88,50 € maksaneella akulla. Norgessa on kuitenkin isompi kone. Onko starteissa tai niiden välityssuhteissa jotain eroa, joka vaatii tehokkaamman akun?

Onhan noissa starteissa eroja vuosimallien myötä. Guzzeissa on ollut Lucas, Bosch ja Valeo startteja. Enää ei ilmene kuin Valeota, sen halpiskopioita ja Boschia.

Vanhemmat alennusvaihteettomat hitaasti pyörivät  Lucas ja Bosch tarvitsevat heti käynnistyttyään korkean virtamäärän saadakseen koneen pyörähtämään. Siksi aikanaan turvauduttiin isoon akkuun. Nykyiset startit ovat vaihteellisia ja käyvät kovilla kierroksilla ja akusta ei tarvitse purkaa niin paljoa sähköä hetkellisesti.

Tein pinnallista katsausta eri starteista: http://www.motomatti.fi/2014/11/kaynnistinmoottoripaiva.html
Sopivuudesta: http://www.motomatti.fi/2012/03/moto-guzzin-kaynnistinmoottorien.html

Akkujen hinnoista: kuulostaa hurjilta nuo Gin Turismon mainitsemat akkujen hinnat.
Itse olen tyytynyt huomattavasti halvempiin akkuihin. Toki niissä on joskus ollut huonoja yksilöitä mutta halvoissakin on ainakin vuoden takuu joten tilalle saa uuden kunhan näkee hieman vaivaa ja palauttaa viallisen. Itse suosin pienikokoisia AGM-tyyppisiä lyijyakkuja. Vanhoihin moottoreihin olen asentanut alennusvaihteelliset kunnostetut startit. Yleensä Valeo -merkkisiä mutta myös uudempaa Bosch -mallistoa. Ne eivät tarvitse suurta virtaa herättääkseen moottorin käyntiin.

Varmaan itsekin tulen kokeilemaan uudempaa akkutekniikkaa jossain vaiheessa. Uskoisin uudempien pyörien latausjärjestelmän soveltuvan niiden kanssa toimimiseen. Lisäksi pitää hankkia sellaiselle akulle sopiva ylläpitolaturi. Hinnat ovat hiljaa tulossa alaspäin.
tallennettu
GinTurismo

Viestejä: 225



« Vastaus #236 : Syyskuu 28, 2017, 15:12:39 »

Nykyisellä Stormilta ostetulla lyijyakulla on menossa 11. ajokausi. Toiminnassa ei ole huomannut hiipumista, mutta pyörään asennettu volttimittari näyttää, että akku purkautuu ja jännite laskee pyörän pidempään seistessä.
Taitaa seuraavakin olla kuitenkin vanhan tyylin nestehapollinen lyijyakku. Jos se taas seuraavat 11 vuotta menisi ...
tallennettu

Vielä yksi GT, kiitos.
Pekka

Viestejä: 1 845



« Vastaus #237 : Syyskuu 29, 2017, 21:57:01 »

Lähtökohtaisesti akut on täynnä, vaikka 10-ja 30A.
Laturi lataa tietysti käydessään.
Saman verran meni virtaa käynnistämiseen.
Laturia tuskin kiinnostaa mihin patteriin on lykkäämässä ja virran+ kulku on sama (vai onko nekin jo ekun alaisia haistelevia?).
Eli iso akku lataantuisi teoreettisesti muka kuitenkin hitaammmin.
10A esimerkki tulisi nopemmin täyteen pienemmän kapasiteetin johdosta?
En epäile jos näin viisaammat on näin todenneet, mutta jos kapasiteetissa on puutetta menenetyn virran johdosta, niin eikö enemmän Amppeerisia omaavassa ole sitä enemmän suhteessa jäljellä olevaan pyöritysvoimaan jos ei vaikka lähdekään ensimmäisellä?

Tilannetta voi tarkastella akun varausasteen kautta. Jos akusta puretaan vaikkapa 1Ah käynnistystilanteessa, on se 10Ah akun sisältämästä varauksesta
10%. 30Ah akun varauksesta se on n.3.3%.
Kun akkua puretaan sen napajännite alenee, sitä enemmän mitä suurempi osa varauksesta on purettu. Tässä 10Ah akun jännite
on laskenut enemmän kuin 30Ah akun. Pienemmän akun ja laturin jännite-ero on suurempi jolloin virtaakin liikkuu enemmän ja akku varautuu nopeammin.
Käytännössä erilaisten akkujen ominaisuudet voivat häivyttää eron melko olemattomiin.

Miksi sitten olla huolissaan akun varausasteesta? Lyijyakku menettää kapasiteettiaan lopullisesti jos se on jatkuvasti alivarauksessa.
Siitä 30Ah akusta voi tulla aika nopeasti 10Ah akku.

Jos akun kapasiteettia tarvitaan moottorin käynnistämiseen, pieni hyvin virtaa antava akku riittää hyvin. Jos sitten käynnistyminen on jostain syystä
huonoa, voi siitä isommasta akusta olla apua. Samoin silloin kun sähköä haluaa käyttää silloinkin kun moottori ei ole käynnissä ja laturi
toiminnassa.


* akkujen varaus.JPG (127.15 kilotavua, 600x450 - tarkasteltu 119 kertaa.)
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
Pekka

Viestejä: 1 845



« Vastaus #238 : Lokakuu 10, 2017, 22:53:35 »

Hong Kongissa on jonkun litiumakut(?) ottaneet tänään lämpöä.
Eipä ole ihme kun litiumakkuja eivät mielellään lentokoneeseen ota.

http://hk.on.cc/hk/bkn/cnt/news/20171009/mobile/bkn-20171009175001327-1009_00822_001.html

https://www.instagram.com/p/BaD3xNzFfQy/


tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
TunturiTT

Viestejä: 10 466



« Vastaus #239 : Marraskuu 25, 2017, 14:53:46 »

Lidlissä olisi nyt Ctekin kaltaisia älykkölatureita varsin edukkaasti! Vajaa 15€ hintana.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Sivuja: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 21
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!