Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Joulukuu 14, 2018, 23:10:38



Otsikko: Apuvirtaa
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 14, 2018, 23:10:38
Veronpalautuksilla hankin lisätekniikkaa.
http://www.motomatti.fi/2018/12/apuvirtalahde-matkakayttoon.html

Toivoakseni en tarvitsisi. Mutta on siitä muuta iloa.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 15, 2018, 00:10:14
Aika iso mötikkä. Veljenpojan kännykkä tukee jo riittävästi, jos apusähköntarvetta löytyy. Tosin veljenpoika ei ole matkassa aina mukana  ;D
Mutta siis menee jo mopomittakaavassa taskuun tuon kokoinen vempele.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 15, 2018, 00:17:36
Ihan hyvin mahtuu ajotakin tissitaskuun ja kaikki kaapelit toiseen. Itse pakkaus on selvästi suunniteltu autokäyttöön. Huono piirre on että lataus täytyy tehdä verkkovirralla. Autokäyttöön se joutuukin sillä pikkupakun akku täyttää 11 vuotta. On ihan reipas vieläkin mutta niin iällä että ei voi luottaa. Merkiltään Rombat.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: GuzGuz - Joulukuu 15, 2018, 14:43:38
On se nykyään niin helppoa kun ostaa kaikki vermeet vaikkei muistaisi mihin hittoon niitä edes tarvittaisi.
Pyörissä ja kuskeissa on sen verran kantavuutta ettei ongelmaksi lisäkilot ole vaikka varawirran kantoon.
Eräreppuun suositten että jättää puhelimenkin, kompassi riittää suunnistamiseen.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 15, 2018, 15:42:07
Nykyään on huonommin kuin ennen.
Aikanaan lähtivät käyntiin niin dieselit kuin bensavehkeetkin mäkistartilla ja jopa itse työntäen. Joissakin oli erikseen poljin tai veivi.

Nykyään kun pitää olla sähköä että ylipäänsä saa polttoaineen paineen nousemaan tai muita vitaaleita toimintoja päälle että käynnistyminen ylipäätään on mahdollista.

Hyvänä puolena se että järjestelmät ovat nykyisin varsin toimintavarmoja ja pystyvät itsediagnostiikkaan eli kertomaan käyttäjälle mikä on kulloinenkin tilanne.

Nykykalustolle siis tarvitaan joissakin olosuhteissa apuväline. Olemme sähköstä ja sen saannista varsin riippuvaisia. Sen havaitsee heti jos sähköä ei ole. Aiheuttaa yleensä välittömiä pakkoliikkeitä. Eikä pelkästään liikennevälineiden osalta.
Kerrostaloasuja ei kauaa pärjää sähköttömässä tilanteessa. Kämppä jäähtyy, ei lämmintä ruokaa, valaistus puuttuu, jne. Mutta onpa joksikin aikaa käyttövirtaa puhelimille, tietokoneille sekä valaisuun.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 15, 2018, 20:34:23
Ihan hyvin mahtuu ajotakin tissitaskuun ja kaikki kaapelit toiseen. Itse pakkaus on selvästi suunniteltu autokäyttöön. Huono piirre on että lataus täytyy tehdä verkkovirralla. Autokäyttöön se joutuukin sillä pikkupakun akku täyttää 11 vuotta. On ihan reipas vieläkin mutta niin iällä että ei voi luottaa. Merkiltään Rombat.

'Vähän ihmettelen jos ei voi ladata tupakansytyttimestä? Käyttöohjeessa kehotetaan kyllä käyttämään mukana tulevaa verkkolaitetta,
spekseissä kuitenkin sanotaan laitteen sisäänmenoksi 15VDC. Minkälaiset on vastaavat arvot sen virtalähteen ulostulossa?
Laitteessa on LiPo akku, en jättäisi latautumaan ilman jatkuvaa valvontaa missään tilanteessa. Viisi tuntia saa kärvistellä siinä vieressä
jos kovin tyhjäksi sen purkaa. Tosin sen viimeisen ledin syttymisen kun skippa, pääsee nopeammin liikkeelle, silloin akku on kuitenkin jo
n.90% latauksessa.
Auton käynnistämiseen tuo on vähän alakanttiin, akku on vain 3,7Ah, antaa kuitenkin juuri riittävän lisävirran jos käyntiinlähtö on siinä
rajoilla. Autossa tällaista virtapankkia ei kannata säilyttää, LiPo akku menettää virranantokykynsä kun sen lämpötila menee pakkasen puolelle.
Sitten kun lämpötila menee yli 60°C lähestytään lämpötilaa missä akun kemiallinen reaktio ns. karkaa, akku voi syttyä palamaan.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 15, 2018, 21:30:30
Käyttö- ja turvallisuusohje ei kerro muusta kuin mukana tulleen verkkovirtalaturin käytöstä lataukseen. Tuskin tätä työnään tarvitse latailla kun se nyt on ladattu täyteen.

Uutena oli kolme merkkilediä esillä. Tunnin latauksen jälkeen kaikki neljä. Ei kuumentunut tai muuta outoa.

En nyt ryhdy luettelemaan kaikkia ominaisuuksia. Telttailureissulla laitteesta riittää voimaa yllin kyllin puhelimeen, ja navigaattoriin ja ehkä tablettiin tai miniläppäriin jos sellaista tulee otetuksi mukaan. Lataus taas onnistunee matallalla profiililla majoituspaikoissa tai muualla missä pitää pysähtyä hieman pidempään.

Verkkolaturin ulostulo on 15V DC, 1000mA.
Sisäänmeno onkin sitten laajempi 100 - 240V, 50 - 60Hz
Ilmeisesti ihan normaalia nykyään. Adaptereita ei ulkomaiden töpseleihin ollut vaikka ne mainitaankin ohjekirjassa sisältyvän varustukseen. Autolaturia ei ole.

Autossa se tulee olemaan matkustajan penkin alla. Juuri sopiva lokero sitä varten. Pakkasella sen voi ottaa ihmisasumukseen sisälle.
Tehoa luvataan riittävän 4000cc bensakoneen pyöräyttämiseen käyntiin. Ohjeen mukaan sallii useampia peräkkäisiä yrityksiä mikäli vähintään kolme lediä palaa.

Yli kuudenkymmenen asteen lämpötiloja on vaikea kuvitella. Tietenkään suoraan auringonpaisteeseen laitetta ei pidä jättää pitkäksi aikaa. Alhaisin käyttölämpötila -15C. Siis itse laitteelle. Ympäröivästä lämpötilasta ei mainita mitään.

Siitä ei ole mainintaa kuinka paljon laite ehtii purkaantua jossain ajassa. Mutta sekin selviää ajan kanssa.

Mikähän tällaisen laitteen kestoikä on?
Jos sillä saa jonkin koneen käyntiin edes kerran niin se on hintansa tienannut jo siinä. Muutoin sitä käytettäneen elektroniikkalaitteiden lataukseen. Varsinkin mp-käytön yhteydessä kun ajon aikana ei lataus suju välttämättä aina.

Sellainen piirre käyttö- ja turvallisuusohjeista mainittakoon että ne ovat hyvää suomenkieltä eikä sisältänyt epäselviä kohtia.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 15, 2018, 22:52:15
Litiumakun käyttöikään vaikuttaa aika ja latauskerrat. Kuinka paljon tuossa käytössä jää nähtäväksi.
Käyttöikää pidentää jos ei lataa aivan täyteen eikä pura tyhjäksi. Kyllä sen pitäisi muutama vuosi pysyä
toimintakuntoisena jos komponentit ja käyttö ovat kunnollisia.
Mitä käyttökelpoisuutena apukäynnistyksiin tulee, kannattaa muistaa että akku on kuitenkin vain 3.7Ah
Lisäksi LiPo akkuun pitää jättää pohjalle 20% varausta, muuten akun käyttöikä lyhene nopeasti.
Kokemukseni mukaan nollaprosenteille purettu LiPo akku joutaa viedä samatein kierrätykseen.
Todennäköisesti hintansa arvoinen hankinta jos tarve sille on olemassa.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 15, 2018, 23:17:44
Lainaus
Todennäköisesti hintansa arvoinen hankinta jos tarve sille on olemassa.

Lohduttavaa.
Yleensä laitteeni ovat kunnossa ja varsin luotettavia. Ei nyt tule lähivuosilta mieleen sähkönpuutetta.
Käyttöautossa on 11 vuotta vanha akku. Se voi simahtaa koska tahansa. Tosin mitään oiretta ei ole vielä. Eikä ole pakko ajaa tulipalopakkasella. Talvella käytän pääasiassa julkisia.

Joillakin kavereilla on tapana vetää akut viimeisilleen. Heitä voi joutua jeesaamaan.

Varsinainen tarve on kesämökillä. Toissakesänä oli verkkovirta poikki vajaat kolme vuorokautta pikku ukonilman perästä. Ilmalinjat siellä vielä.
40 Ah:n akku on veneakkuna mutta siitä ei oikein mökkisähköä saa irti. Tällä yleislaitteella ainakin puhelimet pysyvät vireessä.

Harkinnassa on aurinkopaneelin hankinta mökille. Hintansa ja vaivansa siinäkin. Ulkovalot ovat olleet aurinkovoimalla jo pari kesää mutta eihän niitä keskikesällä tarvita.

Yritänpä muistaa että en käytä hätäapuakkua liian tyhjäksi. Tai lataa jatkuvasti ihan täyteen. Onpi siinä se neljän ledin mittari.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: NorgeGTL - Joulukuu 28, 2018, 11:22:27
Mennä syksynä reisussa emännän Stelvioon jäi käynnistymättä apuvirtalahteellä vaikka laitteen omistaja leuhotti sen olevan nykyaikaa ja kaapelit niin laast siisonia... Toisesta Stelviosta virtaa kaapeleilla ja kierroksia koneeseen niin läksi. Ilman kierrosten käyttöä ei. 


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 28, 2018, 11:57:48
Sattui syksyllä Kerholla. Yhtä pyörää oli käynnistelty jo muutama kerta vastaavalla mutta toisenmerkkisellä apuakulla reissun päällä. Kerholta pyörä piti saada vielä käyntiin että sen saisi talvisäilytysosoitteeseen ajettua.
Sama apuakku kaapeleilla kiinni pyörän akkuun, painallus starttinapista, ei pyörähdystä mutta apuakku kasvoi vahvuutta. Muovikotelo repesi halki.

Pyörä saatiin kyllä käyntiin kun lainasin oman pyöräni akkua. Pyörässä ollut akku oli ilmeisesti oikosulussa tai sitten niin tyhjä että kaikki starttivirta lähti apuakusta joka ponnistuksesta poksahti.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 29, 2018, 01:59:58
Mitä olen noita katellut, niissä on vääränlaiset akut apukäynnistinkäyttöä ajatellen.
Silloin jos käynnistysvirta otetaan sellaisenaan suoraan siitä kolmekennoisesta (3S litiumpolymeeri)LiPo-akusta.
LiPo-kennon nimellisjännite on 3,7V, täyteen ladattuna yleensä 4,2V. Näistä tulee 3S-LiPon nimelliseksi
napajännitteeksi 11,1V ja täyteen ladattuna 12,6V. Käynnistysvirtaa annettaessa tilanne saattaa jännitteiden
osalta vastata huonokuntoista lyijyakkua. Voi käydä niin, että pyörittää kyllä, mutta jännite ei riitä kunnollisen
kipinän sytyttämiseen. Miten oli Stelviota käynnistäessä tuolla edellä?
LiPon kennojännitettä ei saisi päästää alle 2,5V/kenno. Jos näin pääsee käymään, seurauksena voi olla
LiPon  kuumentuminen, pullistelu, savua jne. kuten motomatti kertoi.

Mielestäni apukäynnistimen akuksi sopisi paremmin Litiumrautafosfaatti akku LiFePo (LiFe puhekielessä).
Sen nimellinen kennojännite on 3,3V ja täyteen ladattuna 3.6V (3,65V lataa minun laturit).
Neljäkennoisena napajänniteiksi tulee 13.2V ja täyteen ladattuna 14,4V.
Tällaisia ovat moottoripyöriin myytävät litiumakut.

LiPosta tulee parempi virtapankki, akku on pienempi ja kevyempi kuin saman kapasiteetin LiFe.
Toisaalta LiPo on väärinkäytettynä arvaamattomampi ja sietää väärinkäyttöä vielä huonommin kuin LiFe.
LiPo-akku vaatii käyttäjältään hieman enemmän varovaisuutta mihin on yleensä totuttu, se saattaa polttaa tallisi ja talosi.

Jos nyt alkoi pelottamaan, voin ketoa että, minulla LiPo-akuja on useita (3,7V 125mah-22,2V 5,3Ah) käytössä lähes päivittäin.
Vuosien varrella kaksi on pitänyt viedä kesken latauksen pihalle jäähtymään, muita uhkaavia tilanteita noiden kanssa
ei vielä ole sattunut.
Sen sijaan kaksi laturia on syttynyt palamaan kesken latauksen, ihan avoliekillä.
Siinä vieressä kun on aina tapahtumia vahtinut, on kekäleet saanut kannettua pihalle savuamaan eikä oheisvahinkoja ole
ehtinyt tapahtua.




Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 29, 2018, 13:23:43
Kiitos Pekka.
Taas maailma avartui akku- ja lataustekniikan osalta.

Lainaus
LiPon kennojännitettä ei saisi päästää alle 2,5V/kenno. Jos näin pääsee käymään, seurauksena voi olla
LiPon  kuumentuminen, pullistelu, savua jne. kuten motomatti kertoi.
Epäilemättä tämä saattoi olla se syy miksi kyseinen apuakku poksahti josta tuolla aiemmin kerroin. Tyhjästä yrittettiin nyhtäistä liikaa. Otanpa asian puheeksi poksahtaneen akun omistajan kanssa.
Sekä oppia oman käyttöön. Tosin ohjeessa, sen kummemmin perustelematta, ei saa yrittää käynnistystä jos alle kolme neljästä merkkivalosta palaa. Mutta latausvirtaa pienlaitteille saa ottaa siihen asti kun vain viimeinen valo palaa. Ei siihenkään mitään perustelua annettu.

Tuon saman apuakun ohjeissa lukee että ajoneuvon akkuun kytkennän jälkeen käynnistys on tehtävä alle 30 sekunnin kuluessa. Mikä lienee tämän ohjeen peruste? Sekö että apuvirta menee tyhjän akun täyttämiseen? Ohjeessa ei sen pidemmälle selitellä.

Tätäkin katselin mielenkiinnolla: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectID=2142076
Periaate on erikoisen kuuloinen: latautuu tyhjentyneen akun jäännössähköllä ja sen jälkeen onkin voimaa jo käynnistykseen. Saako tästä ikiliikkujaan käyttövoiman?
Muutoin näistä kondensaattoreista ei ole mitään iloa.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Joulukuu 29, 2018, 15:23:09
Perustuu jännitemuuntimeen, joka osaa nostaa jännitettä. Esim melkein tyhjän akun 10V:lla voi ladata
kondensaattorit 14V:iin. Toimii suunnilleen näin:
Muunnettavaa tasajännitettä katkotaan ja näin saatu vaihtojännite muunnetaan muuntajalla korkeammaksi.
Tämä vaihtojännite sitten tasasuunnataan esim. 14V:ksi.

Oikeat ikiliikkujat ovat harvinaisia. Kuvassa on esitetty yhden toimintaperiaate.

Edit:
Tuosta ikiliikkujasta tuli mieleen, että kun Saksassa rakennetaan innokkaasti tuulivoimaa ja samanaikaisesti
ollaan ajamassa ydinvoimaloita alas niin tuulivoimaloiden tarvitsema säätöenergia on aiheuttanut
ennennäkemättömän hiilivoimaloiden rakennusbuumin, joka ei ole saksalaisille varsinainen ylpeyden aihe.
Kun nyt Suomessa ei olla ajamassa ydinvoimaloita alas vaan päinvastoin niin Suomessa voitaisiin rakentaa
valtavia ydinvoimasähkön pyörittämiä puhaltimia, jotka sitten pyörittäisivät tuulimyllyjä tyynellä säällä.






Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 29, 2018, 16:38:21
Vielä kun jokainen seppä rakentelee omat akkupakettinsa..


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 29, 2018, 18:18:35
Tätäkin katselin mielenkiinnolla: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectID=2142076
Periaate on erikoisen kuuloinen: latautuu tyhjentyneen akun jäännössähköllä ja sen jälkeen onkin voimaa jo käynnistykseen. Saako tästä ikiliikkujaan käyttövoiman?
Muutoin näistä kondensaattoreista ei ole mitään iloa.

Onhan siitä iloa. Kun ensin on leiripaikalla käyttänyt  akusta Ah:t ilmapatjan täyttöön, puhelimeen, tietokoneen lataukseen ja telttavaloon,
saa sieltä tuon avulla vielä imuroitua sähköä moottorin starttaamiseen. Jos apukäynnistintä olisin hankkimassa, kondensaattori  apukäynnistin
olisi aika vahvoilla.
Hyvässäkin lyijy-käynnistinakussa voi olla vielä 1/3 kapasiteetista jäljellä, moottorin käynnistämiseen se ei yleensä enää riitä kun napajännite
putoaa käynnistyksen ajaksi liian alas.

Mitä litiumakkujen DIY-rakentamiseen tulee, pitää tietää mitä on tekemässä. Olen pilalle menneitä purkanut ja jäljellejääneistä ehjistä
kennoista kasannut "uusia". Kädentaitoja omaavalle ei suorituksena ole kummoinenkaan. Joissain akuissa kennojen liittimet ovat alumiinia.
Niiden uudelleen liittäminen voi olla hankalaa.
LiPo ja LiFe akkujen turvallisen käyttöön ja kunnonvalvontaan on hyvä apu sellainen laturi, mikä näytöllään (tai tietokoneeseen kytkettynä)
kertoo akun kunnosta, latauksen aikaisista tapahtumista ja latauksen lopputuloksen.
Toisaalta valmiita akkuja on saatavilla valtava määrä erilaisia ja kokoisia. Ei niitä itse tarvitse koota kuin ihan erikoistapauksiin.
Yksi esimerkki kotimaankaupasta.
https://www.verticalhobby.com/kauppa/lipo-akut-c-208_51_1.html


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 29, 2018, 21:16:38
En ole ryhtynyt puuhaamaan akkujen kanssa. Olen ostanut aina uuden. Joskus on tarvinnut viedä vanha malliksi.
Tästä olen niitä noutanut kun "pojat" ovat niitä rakentaneet. Alle akku per vuosi. Sitä myöden kuin laitteista akut heittävät veivinsä. Tietokoneisiin, pölynimuriin, valaisimiin ja muihin pienlaitteisiin kuten ruohonleikkuriin. https://www.a-paristopiste.fi/

Toinen paikka on on Akkupojat josta on neuvottu oikeille teille: http://www.akkupojat.fi/Myymalat/Tampere/1781344.html

Pääasiassa olen ajoneuvoakut kuitenkin ostanut Biltemasta ja ovat kestäneet käyttöä oikein hyvin. Parhaimmillaan toistakymmentä vuotta. Ongelma on lähinnä se että käyttö on toisinaan hyvin vähäistä. Siitä akut ei tykkää.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 29, 2018, 22:01:44
.

Mitä litiumakkujen DIY-rakentamiseen tulee, pitää tietää mitä on tekemässä. .

Tämä juuri. Itse tehtyjen, hölmöjen akkujen lisäksi suurimpia alan tulipaloja aiheuttavia syitä lienee tökeröt omavalmisteet ohjainpuolella.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 30, 2018, 19:04:53
Minkähänlainen olisi "hölmö akku"?
En olisi huolissani omatekoisten suhteen. Kaupasta litiumakkuja, niistä käyttövoimansa saavia koneita ja leluja
kannetaan joka kotiin. Jos jotain ongelmaa tulee, se todennäköisesti ilmenee tavalliselle kuluttajalle myydyssä
laitteessa.
Litiumakkuja on käytössä paljon hyvin tuloksin, siihen nähden on pieni riski sille että, jotain sattuisi omalle kohdalle.

Aiemmin käytössä ollut metallihybridi akkukemia on turvallisempi, koska elektrolyytti on vesiliukoinen. Se ei voi
syttyä itsestään palamaan. Mutta on energiasisällöltään huonompi.
Litiumakku sen sijaan sisältää kaiken palamiseen tarvittavan. He ketkä litiumakkujen kanssa harrastavat, tietävät
olla varovaisia. Litiumakun turvallinen toimintaikkuna on melko tiukka ja jo sen rajojen tavoittelusta voi syntyä savua ja liekkejä.
Tavallinen kuluttaja pärjää sillä kun lukee käyttöohjeen ja noudattaa sitä.

Jos kuitenkin sattuu, että litiumakku tai sen sisältämä laite syttyvät palaman, paras sammutusaine on vesi.
Palavaa litiumakkua tai sen sisältämää laitetta ei kannata siirtää vaan sammuttaa se palopaikalla jos mahdollista.
Palavasta akusta voi lentää palavia roiskeita siirtelijän silmille.
Linkin jutussa ammattilaiset testaavat sähköauton akun sammuttamista. Samat perusasiat toimivat pienempienkin
litiumakkujen kanssa.
https://pelastustieto.fi/pelastustoiminta/operatiivinen-toiminta/litiumioniakut-autopalossa/


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 30, 2018, 23:11:40
Tarkoitan niitä, joita kasaillaan sen suuremmin ymmärtämättä, mitä tehdään. Kun akkua kuormitetaan, virrat ovat suuria. Liuskojen kolvausten tulee olla kunnollisia ja valittujen osien tilanteen tasalla.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: NorgeGTL - Tammikuu 23, 2019, 16:13:42
Mitä olen noita katellut, niissä on vääränlaiset akut apukäynnistinkäyttöä ajatellen.
Silloin jos käynnistysvirta otetaan sellaisenaan suoraan siitä kolmekennoisesta (3S litiumpolymeeri)LiPo-akusta.
LiPo-kennon nimellisjännite on 3,7V, täyteen ladattuna yleensä 4,2V. Näistä tulee 3S-LiPon nimelliseksi
napajännitteeksi 11,1V ja täyteen ladattuna 12,6V. Käynnistysvirtaa annettaessa tilanne saattaa jännitteiden
osalta vastata huonokuntoista lyijyakkua. Voi käydä niin, että pyörittää kyllä, mutta jännite ei riitä kunnollisen
kipinän sytyttämiseen. Miten oli Stelviota käynnistäessä tuolla edellä?

Stelvio ei inahtanutkaan kuten ei siis toisen Stelvion akullakaan ilman kierroksia.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 23, 2019, 17:28:35
Toistaiseksi en ole päässyt omallani tekemään käynnistyksiä. Toivottavasti ei ikinä tarvitsisikaan.
Sen sijaan muita laitteita on siitä ladattu. Tuntuu tehoa riittävän koska näyttää edelleenkin täyttä latausta.

Lähinnä huolettaa se kuinka kauan apuakku pysyy vireessä eli käyttökelpoisena. Eli onko rahalle vastinetta kuinka pitkään. Takuuta on yksi vuosi.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: Jouko S - Tammikuu 23, 2019, 18:03:46
Tuli hankittua tuollainen apuvirtalaite vajaa 4 vuotta sitten ja viime viikonloppuna pyöräytin sillä reilun 20 asteen pakkasesta 350cm3 mönkijän tulille. Lähti kevyesti! Se on muistaakseni 13000mAh laite, joku Kunzer tai jotain. Aivan samanlaiset siinä on nuo kaapelit näköjään, kuin muunkin merkkisissä. Liekkö vaikka samat valmistajat.

T. Jouko


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 23, 2019, 20:34:03
Asiat ovat suhteellisia. Vajaan satasen sijoituksella saa keskustelua aikaiseksi helposti yli kaksikymmentä kommenttia. Jos ostaa jonkin laitteen joka maksa pari kymppitonnia niin ei sillä saa senkään vertaa kommennetteja. Tämä havainto tuli näin jälkeenpäin eikä aiemmilla toimilla asian suhteen ole tarkoituksellista vaikuttamista.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 23, 2019, 21:43:47
En halua vähätellä yhtään, mutta oma mönkijä (300cc nelari) pyöri helposti sivuakulla, vaikka siinä ei niin paljoa virtaa ollutkaan jäljellä. Minulla oli aina sitä varten vanha auton akku, joka oli jo omasta pestistään vapautettu. Kertaalleen latasin talven aikana. Sahata välillä pakkasessa saikin, ryyppy ei ollut halukas toimimaan loogisesti. Asensin sitten letkulämppärin, putsasin akun ja hommasin uuden akun. Helpotti vähän, mutta edelleen saa sahata. 12ah:n akku riittää pitkään sahaukseen.
Mutta näissä on varmaan eroja.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: Jouko S - Tammikuu 23, 2019, 21:51:35
Meikäläisen apukäynnistin maksoi silloin n.90e, että ei sekään kovin paha hinnaltaan ollut. Mutta on siis edelleen toimintakuntoinen muutaman vuoden ikäisenä.
Joo, kyllähän sitä voi tietysti vara-akkujen kanssakin touhuta, mutta tuo apuvirtakalikka on kyllä helpompi kuljetella pyörän sivulaukussa reissuilla. Ja sillä kun voi latailla kännykät, kameran akut yms.
Jouko


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 23, 2019, 21:55:38
Se on täysin totta. Vanhan mallista lyijyakkua ei kukaan täysipäinen matkassaan kanna. Ainakaan varalla  :D


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 23, 2019, 22:57:57
Se on täysin totta. Vanhan mallista lyijyakkua ei kukaan täysipäinen matkassaan kanna. Ainakaan varalla  :D
Joskus olen lähtenyt taipaleelle Parkanon taakse. Sieltä kaveri soitteli jonkin maatalon lankapuhelimesta että akku halkesi ja sylki hapot ulos. Silloin vein akun tarakalla ja apukaapelit jolla ylisuuren akun hänen pyöräänsä kytkimme. Matka jatkui ja pääsi kotiinsa. Sama akku palveli vielä monta vuotta 850 Fiatin akkuna talviautoillessa.

Itselleni kävi joskus samoin 9-tiellä Orivedellä. Akku kiehui. Työnsin pyörän parin kilometrin matkan vanhalle Orituvalle. Kyselin onko heillä akkuja. Ei ollut. Soittelin puhelinautomaatista puhelinluettelosta löytämiäni paikallisia mahdollisia apukohteita läpi. Yhdestä kohteesta apu löytyi ja lupasi tuoda sopivan akun pikapikaa Orituvalle. Ei se akku oikean kokoinen ollut vaan paljon pienempi. Se kuitenkin asennettiin pyörään ja kaikki toimi jälleen. Akun toimittaja kertoi sen jälkeen hinnan tai vie akun pois. Oli kallein akku jonka ikinä olen ostanut. Maksoin kuitenkin kirousten kera. Kesti useamman vuoden ennen kuin keksin miten kostan ja kostin moninkertaisesti kyseisen kaverin nuljuuden. Jäin lopulta voitolle.

Yleensä maantien varren ihmiset ovat olleet avuliaita jos on ongelmia. Erään kerran autolla mennessäni sukulaisiin Virroille 25 asteen pakkasessa Kurun Sydänmaan tienoilla silloisen tyttöystäväni kanssa jäätyi kaasutin Kadettissa. On muuten ripeää miten voi auto jäähtyä jäätäväksi hetkessä.
Oli kuitenkin aamupäivä ja jonkin verran liikennettä. Tai siis yksi auto joka huitoessa pysähtyi. Selvitin ongelman mutta hänellä ei apua asiaan ollut.
Tenua olisi tarvinnut ja ehkä apuvirtaakin. Otti meidät pakkasesta kyytiin ja vei kotiinsa aika kauas päätiestä. Sisälle ihmisasumukseen päästyämme tarjottiin kahvia ja pullaa. Siinä jutellessa selvisi että talon vanha isäntä on isoisäni serkku. Meni pari tuntia niin istuttiin jo salin pöydässä ruokailemassa.

Myöhemmin hinattiin Kadett Traktorilla talon konesuojaan. Kylmä sekin oli mutta siellä oli öljylämmitin. Sillä sulateltiin auto käyntikuntoon ja tenua lisättiin bensiiniin runsaasti. Yöksihän me sinne sitten jäätiin ja monet sukulaisjutut kerittiin talon nuoren väen ihmeeksi kertomaan. Sukulaisreissu sekin. Kyseinen tyttöystävä on jo edesmennyt mikä hieman surettaa.

Se on täällä meillä päin hieman hankalaa mennä mihinkään ettei olisi serkku tai ainakin serkunserkku.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: I.H. - Tammikuu 25, 2019, 12:45:46
Tervehdys, tuollaisella apuvirtaa 12V / 200A, starttaamista en ole kokeillut, lataa kännykät ja tabletit kätevasti, toimii myös taskulamppuna. Louis:in tuotteita, maksoi n. 90€ toimituskuluineen.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: rikugien - Tammikuu 29, 2019, 08:22:31
Tervehdys, tuollaisella apuvirtaa 12V / 200A, starttaamista en ole kokeillut, lataa kännykät ja tabletit kätevasti, toimii myös taskulamppuna. Louis:in tuotteita, maksoi n. 90€ toimituskuluineen.
Minulla samanlainen ja ostopaikkakin sama. Kulkee aina Brevan satulan alla siellä syvässä sivulokerossa. Talvella kulkee autossa mukana. Kahdesti olen auton tuolla käynnistellyt. Eilen aamulla katsoin ulkolämpömittaria ja -30 astetta näytti. Autolla olen ajanut alkuvuoden pätkäajoa. Kävi mielessä, että olisi pitänyt laittaa auton akku yöksi laturiin. Letkulämmitin kahdeksi tunniksi päälle ja kokeilu: lyhyt automaattihehku ja startti. Mersussa startin pituuteen ei voi vaikuttaa. Virta-avainta käytetään oikealla ja auto tekee lopun. Startti pyörähti ehkä alle sekunnin kerrallaan. Muutama starttiyritys ja sitten akku loppu.
Ajattelin, että startit on herkistelleet paikkoja. Tuo kyseinen vara-virtalähde akun napoihin kiinni ja auto ensimmäisellä käyntiin. Kyseessä M-B W204 C220 cdi. Auto ja akku on kunnossa. Akkua en vaan ollut ladannut


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 29, 2019, 11:19:56
Kaipa heitit hieman pidemmän lenkin että akku elpyy?

Itselläni tuo alussa esittelemäni apuakku on autossa pelkääjän penkin alla varastoituna. Auto on lämpimässä autotallissa.
Käyttöä autolla on alle kaksi kertaa viikossa mutta silloin tulee ajomatkaa vähintään noin 40 km ja silloin auto seisoo 4 - 6 tuntia ulkona. Jos on kovasti pakkasta otan apuakun sisätiloihin pysymään lämpimänä.

Auton akku on alkanut huolestuttamaan ikänsä vuoksi. Se on yli 10 vuotta vanha romanialainen akku. Tuntuu siltä että pyörittää hieman laiskasti mutta herättää 1,5 litraisen dieselin tulille varsin helposti edelleen. Kertaakaan ei ole tarvinnut toista yritystä.

Mutta kun kesä koittaa ja apustarttiakku on kulloinkin käytössä olevan pyörän matkassa niin energianpuute voi tulla. Jopa itselle mutta todennäköisesti muille. Eräät suositut moottoripyörätyypit ovat huonoja käynnistymään ja apuakkua tai starttikaapeleita tarvitaan silloin tällöin. Kyseistä tarvetta on ilmennyt muunmuassa kokoontumisajojen sunnuntaiaamuisin.

Pääosa tarpeesta syntynee kuitenkin tietokoneen, puhelimen ja viihdevälineiden virrantarpeeseen. Kesämökillä on välillä, ilmalinjoista johtuen, sähköt poikki.


Otsikko: Vs: Apuvirtaa
Kirjoitti: Paakanan paimenpoika - Helmikuu 22, 2019, 08:37:42
Tuollainen tuli tilattua:
https://www.louis.de/artikel/procharger-starthilfebooster-akkupack/10011085

Baijerilaisen moottoripajan värkki on alkanut hehkuttelemaan viileämmällä ilmalla hiukkasen pidempään. Toki siinä on vielä alkuperäinen 10 vuotta vanha akku. Toivottavasti starthilfeboosterin voima riittää dieselin käynnistämiseen. Ainakin etupanelissa on auton kuva.
Kesällä voi sitten pitää Guzzin mukana.